Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vers vlees staat bij mij met stip op nummer één, maar ik heb één hondje dat én geen botten eet én niet tegen kvv kan.
Dus krijgt ze nu brok en wel Dog Lovers Gold.
Eigenlijk wil ik overgaan op Orijen, omdat deze graanvrij is. Maar het eiwitpercentage is 38%.
Is dat niet te hoog?
Of maakt het verschil dat dit dierlijke eiwitten zijn?
groet Sylvia en een poot van de jongen en de meisjes.
nee zou het niet weten
ik zit er aan te denken om voor mijn kat en honden applaws te gaan proberen is bij honden 75 procent vlees en ook graan vrij en hoopte in mijn topic al dat iemand het merk heeft geprobeerd maar helaas niet dus nu kan ik nog ff verder tubben
Wat ik altijd begrepen heb over eiwitten is dat als je er teveel van eet het lichaam de teveel aan eiwitten omzet in energie.
Het lijkt me dus geen gevaar voor de gezondheid opleveren. Hooguit zal de hond te dik worden als je teveel voert.
Ook als je hond lever- of nierproblemen heeft moet je oppassen met eiwitrijke voeding.
Sjalot schreef:Wat ik altijd begrepen heb over eiwitten is dat als je er teveel van eet het lichaam de teveel aan eiwitten omzet in energie.
Het lijkt me dus geen gevaar voor de gezondheid opleveren. Hooguit zal de hond te dik worden als je teveel voert.
Ook als je hond lever- of nierproblemen heeft moet je oppassen met eiwitrijke voeding.
nee eiwitten worden juist uitgescheiden door het lichaam (omgezet in ureum), koolhydraten en vetten worden omgezet in energie en vet
Eiwitten kosten het lichaam meer energie om te verwerken, daarom werkt een eiwitdieet zo goed als je wilt afvallen (even buiten beschouwing houden dat je het uiteraard verder nog moet aanvullen)
Orijen staat wel bovenaan bij veel mensen, maar het calciumgehalte schijnt nogal hoog te zijn. daarom wordt het zeker voor een pup niet aanbevolen.
Op de site brokkenvergelijk kun je er heel veel over lezen, je ziet soms door de bomen het bos niet meer.
rubep schreef:Orijen staat wel bovenaan bij veel mensen, maar het calciumgehalte schijnt nogal hoog te zijn. daarom wordt het zeker voor een pup niet aanbevolen.
Op de site brokkenvergelijk kun je er heel veel over lezen, je ziet soms door de bomen het bos niet meer.
Niet dat ik orijen geef, maar ik heb begrepen dat (een beetje) teveel aan calcium niet problematisch is aangezien het via de natuurlijke weg het lichaam verlaat.
Het hoge eiwitpercentage kan geen kwaad, zolang het een goede eiwitbron is. Bij Orijen is dit het geval, omdat er enkel dierlijk eiwit inzit en dan ook nog deels van 'vers vlees'. Dit betekent dat het beter verteerbaar is dan vleesmeel, alhoewel het natuurlijk niet echt vers is, maar minder bewerkt.
Eiwit levert energie, namelijk 4 kcal per gram. Wanneer de energie niet wordt gebruikt, wordt dit uitgescheiden. Bij koolhydraten, die ook 4 kcal per gram leveren, wordt de niet-gebruikte energie opgeslagen als vet. Dus als je de juiste hoeveelheid voer geeft en de juiste hoeveelheid beweging (en het gaat om de juiste eiwitten, namelijk uit vlees), zullen de nieren waarschijnlijk geen hogere belasting krijgen.
Sommige honden kunnen niet zo goed tegen een hoog eiwitgehalte. Voor deze honden heeft Champion Petfoods het merk Acana.
rubep schreef:Orijen staat wel bovenaan bij veel mensen, maar het calciumgehalte schijnt nogal hoog te zijn. daarom wordt het zeker voor een pup niet aanbevolen.
Niet dat ik orijen geef, maar ik heb begrepen dat (een beetje) teveel aan calcium niet problematisch is aangezien het via de natuurlijke weg het lichaam verlaat.
zover ik heb begrepen geld dat alleen voor een natuurlijke calciumbron en niet bij een chemische calciumbron.
Ik zou nooit orijen geven aan een pup in ieder geval
Klopt, dat geldt alleen voor natuurlijk onverhit calcium. Het gaat hier toch niet om een pup? Het calciumgehalte van Orijen Adult is zo'n 1.5%, dus daar zou ik me niet druk over maken.
Meike schreef:Klopt, dat geldt alleen voor natuurlijk onverhit calcium. Het gaat hier toch niet om een pup? Het calciumgehalte van Orijen Adult is zo'n 1.5%, dus daar zou ik me niet druk over maken.
ik geef bij voorkeur niet eens boven de 1% en de fosfor bij voorkeur niet boven de 0.8% mijn qoute over pup was trouwens een (mede) antwoord op rubep
Ik ken iemand die zen toller werd helemaal hipperdepiep van orijen en volgens de da kwam dat doordat ze teveel eiwitten binnenkreeg.
Elke hond reageert anders.
zover ik heb begrepen geld dat alleen voor een natuurlijke calciumbron en niet bij een chemische calciumbron.
Ik zou nooit orijen geven aan een pup in ieder geval