tollerlover schreef:jij gaat dus in op het angstgedrag van bailey en beloont zo het gedrag door de andere kant op te lopen. je kan ook gewoon door lopen met je blik op oneindig en je verstand op nul. dan laat je merken dat er niks aan de hand is. straks ontloop je alle blaffende honden omdat "bailey angstig" is. ik zelf zou wat aan dat gedrag gaan doen want je komt overal blaffende honden tegen.
ondanks dat ik vaak in marlot loop ben ik je nog nooit tegen gekomen.
ellen
Opnieuw: nee, jouw interpretatie. Ik heb het hier over specifiek deze twee hondjes en dan speciaal als ze met dat
kleine meisje zijn, omdat ze half door die beestjes omver getrokken wordt.
Met die rukkende en scheldende man ben ik inderdaad op het andere pad gaan lopen, maar dat waren dezelfde
hondjes.
Wij ontlopen niet "alle blaffende hondjes", niet nu en ook niet in de toekomst. Elk geval apart inschatten als we ze
nog niet kennen. Aan de overkant van de waterpartij bij ons woont een oudere man met een onbekend merk hond
(lijkt een beetje op een herderachtige maar met een heel stevig, compact lijf en relatief hele dunne pootjes) die
ook constant blaft. Als we op dezelfde stoep/pad lopen loop ik gewoon in hetzelfde tempo door, ook als Bailey
schrikt van het geblaf. Dat durf ik te doen omdat die man, hoewel oud, wel sterk is (sterker dan dat kleine meisje)
en zijn hond onder controle heeft. Maar kennelijk is de hond behalve een blaffer ook op een andere manier lastig,
want 9 van de 10 keer is het dan die man die toch inhoudt of oversteekt. Met dat warme weer zat die hond op
het terras van die man z'n huis ook constant naar alles wat bewoog te blaffen, maar daar lopen wij echt niet voor
om, anders dan we andere hondeneigenaren zagen doen.
Zelfde voor een jonge vrouw met een aan een stuk door blaffende Spaniel. Je hoort al wanneer ze dat beest gaat
uitlaten, want die begint IN huis al te blaffen dat hij eruit mag en dat blijft hij het hele wandelingetje doen, behalve
als hij zijn behoefte doet, dan is hij even stil. Wij lopen daar gewoon langs, niets aan de hand; zij heeft de lijn goed
onder controle, alleen dat constante geblaf is hemeltergend.
En Marlot is groot en heeft heel veel paden/routes. Sommige mensen kom je wel drie keer tegen tijdens 1 wandeling,
soms loop je de hele wandeling zonder een andere hondeneigenaar tegen te komen maar struikel je over de fietsers,
wandelaars en joggers. Het is me overigens onduidelijk wat Marlot verder met dit onderwerp te maken heeft.