Ligt deels aan mij, als ik loslopende honden zie dan, omdat het al te vaak is gebeurd blijf ik kijken wat de hond doet en hoe een eigenaar reageert.
Maar ook al hebben ik en mijn honden geen benul van wat zich afspeelt, en dan heb ik het over op straat, dan nog staat er ineens een niet zo vriendelijke rott die het op Finn heeft voorzien, of een herder die uit de halsband schiet om even te proberen en ook kleinere honden die wel even aan willen vallen

toegeven het zijn vaak reuen die het dus op mijn reu gemunt hebben. Hij loopt altijd vrij neutraal rond, is met zijn eigen ding bezig en heeft de staart langs de kont hangen. Is dus in aanvang niet allert bezig de omgeving af te spotten voor potentiele andere honden. (Bluf heeft dat wel eens dat ze wat meer allert is op de omgeving en wat meer (negatieve) energie kan uitstralen, haar houding is al wat gespannener en en vive, ik tik haar er wel uit.)
Soms denk ik dat het is omdat Finn wellicht bekend is door zijn markeren, dat doet hij veelvuldig op de meeste wandelwegen, dat in combi met zijn lage houding in het voorbij gaan lijkt soms wel een trigger voor andere honden om aan te blaffen of aan te vallen? Op het moment dat honden uit de plaat gaan terwijl ze aan de lijn zijn zal het mij en hem een rotzorg zijn, komen ze echter binnen een bepaalde circel dan is het klaar. En wordt er van tevoren al een houding aangenomen, is de staart niet meer laag en ook geen ontwijkende houding, ook geen uitvallen maar en vive, dan zouden de meeste honden weg moeten lopen, maar dat gebeurd soms ook niet. het is wel een hond die het liefst in een bocht om andere honden die zich zo gedragen heen loopt, ook blaffende honden langs een hek daarbij wordt bij hem uitzichzelf al in een bocht omheengegaan, bij Bluf heb ik dit geleerd, samen met Finn, niet terugreageren, gedrieen even wat meer afstand en niet reageren, houding geven mag, maar niet zelf terugblaffen of erheen gaan.
Maar waarom er veel honden aankomen, geen idee. Misschien voelen ze toch dat hij wat zwakker is, of zijn neutrale houding en negeren wekt wat op?
Maar ja, hetzelfde is voor mijn hek, waarom hangen veel mensen over mijn hek heen om de honden te aaien en hebben mensen met lagere hekjes en ook honden buiten daar geen last van

*buuf zei, wij zijn assertiever, wij zeggen gewoon opdonderen en weg blijven mijn tuin mijn hek en mijn hond" daar ben jij misschien soms wat te lief in