Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vraagje over het ingrijpen met een teletac
Moderator: moderatorteam
-
MoniqueDM
- Zeer actief
Vraagje over het ingrijpen met een teletac
Bij ons in de losloopgebieden loopt een vrouw met een kangalteef.
De kangal is agressief naar andere teven toe, geen enkele uitgezonderd.
Vroeger liep ze altijd aan een lange lijn (die ze ook nog steeds bij zich heeft, maar niet gebruikt), maar tegenwoordig heeft ze een teletac om.
De hond loopt dus los.
Vandaag moest ik haar passeren op een smal wandelpadje op een dijk, dus ik zorgde ervoor dat Donna en Sandy met een boog om die kangal konden lopen.
Vanuit het niets, zonder enige aanleiding, duikt die kangal op Sandy af en wil haar grijpen.
Op dat moment van grijpen (ze had dus nog net niet vast) drukte die vrouw op haar afstandsbediening om een stroomstoot toe te dienen.
Dat kapte de aanval van die kangal ook direct af.
Ik heb haar gevraagd om de hond voortaan toch aan te lijnen als ik haar tegenkom.
Maar nu mijn vraag: was dit nou het juiste moment om de stroomstoot te geven of had ze die al moeten geven op het moment dat de hond in de aanval ging?
Vroeger liep ze altijd aan een lange lijn (die ze ook nog steeds bij zich heeft, maar niet gebruikt), maar tegenwoordig heeft ze een teletac om.
De hond loopt dus los.
Vandaag moest ik haar passeren op een smal wandelpadje op een dijk, dus ik zorgde ervoor dat Donna en Sandy met een boog om die kangal konden lopen.
Vanuit het niets, zonder enige aanleiding, duikt die kangal op Sandy af en wil haar grijpen.
Op dat moment van grijpen (ze had dus nog net niet vast) drukte die vrouw op haar afstandsbediening om een stroomstoot toe te dienen.
Ik heb haar gevraagd om de hond voortaan toch aan te lijnen als ik haar tegenkom.
Maar nu mijn vraag: was dit nou het juiste moment om de stroomstoot te geven of had ze die al moeten geven op het moment dat de hond in de aanval ging?
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
- Aantal honden: 2
Re: Vraagje over het ingrijpen met een teletac
Voorop gesteld dat ik het maar een beetje vreemd vind, denk dat die teef op een gegeven moment er gewoon dwars door heen gaat. Na de 105.305 stroomstoot denk ze ook ja amehoela ik voel er niets meer van en val gewoon aan
Dus om je hondagressieve hond los te kunnen laten lopen geef je maar stroomstoten, wat een raar mens zeg
Dus om je hondagressieve hond los te kunnen laten lopen geef je maar stroomstoten, wat een raar mens zeg

- Cash
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitseherder
Nou ja, ik ben van mening dat ze al in moet grijpen op het moment dat die hond aanstalten maakt om op een andere hond af te gaan.
Op het moment dat die hond al bovenop jouw hond zit, is ze eigenlijk te laat.
Hera leid ik ook al af op het moment dat ik hoor dat ze zwaar gaat ademen en haar haren overeind gaan. Dan eis ik al haar aandacht. Als ik ga afwachten dan heb ik een hysterische uitvallende hond aan de lijn en dan heeft corrigeren/aandacht vragen in Hera's geval ook geen nut meer omdat ze dan al onbereikbaar is.
Hera leid ik ook al af op het moment dat ik hoor dat ze zwaar gaat ademen en haar haren overeind gaan. Dan eis ik al haar aandacht. Als ik ga afwachten dan heb ik een hysterische uitvallende hond aan de lijn en dan heeft corrigeren/aandacht vragen in Hera's geval ook geen nut meer omdat ze dan al onbereikbaar is.

Cash v Heiligental en Flow.
- Cash
- Zeer actief
Tsja, eigenlijk als je dan met zo'n TT wilt werken, moet je 1x zo'n gigantische optater geven dat die hond het wel uit haar hoofd laat ooit nog naar een hond om te kijken....Judith-Diesel schreef:Voorop gesteld dat ik het maar een beetje vreemd vind, denk dat die teef op een gegeven moment er gewoon dwars door heen gaat. Na de 105.305 stroomstoot denk ze ook ja amehoela ik voel er niets meer van en val gewoon aan![]()

-
MoniqueDM
- Zeer actief
Het is ook een beetje een vreemde, maar dat wilde ik er in eerste instantie niet bijschrijven.Judith-Diesel schreef:Dus om je hondagressieve hond los te kunnen laten lopen geef je maar stroomstoten, wat een raar mens zeg
Dit om vooroordelen te voorkomen.
Haar vriend wilde dus persé een kangal en toen die hond er eenmaal was, is die vriend bij haar weggegaan.
Nu zit zij met die hond drie hoog achter op een flatje.
Ik snap best dat die hond ook haar beweging nodig heeft, maar gebruik dan de lange lijn waar ze nota bene mee in haar handen loopt
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

- Cash
- Zeer actief
Mwah, die hond heeft dus al wel een tyfushekel aan andere honden.Nanna schreef:Ik denk dat die vrouw op zich goed gehandeld heeft. Als je al gaat schokken als die hond alleen maar kíjkt, krijgt dat beest wellicht een tyfushekel aan andere honden voor zover dat nog niet het geval was.
Nu krijgt ze pas een tetter als ze in de aanval gaat en wéét dus waarvoor ze gestraft wordt.
.

-
MoniqueDM
- Zeer actief
Dat dacht ik eigenlijk ook, maar omdat ik verder niet bekend ben met zo'n band wilde ik het even op dit forum vragen.Cash schreef:Nou ja, ik ben van mening dat ze al in moet grijpen op het moment dat die hond aanstalten maakt om op een andere hond af te gaan.
Nog even een klein detail: de hond liep achter het vrouwtje, dus ze kon helemaal niet zien dat haar hond in de aanval ging

-
MoniqueDM
- Zeer actief
Precies en als die tetter net een fractie van een seconde te laat wordt gegeven, staat het kangalsgebitje wel in de andere hond.Cash schreef:Mwah, die hond heeft dus al wel een tyfushekel aan andere honden.Nanna schreef:Ik denk dat die vrouw op zich goed gehandeld heeft. Als je al gaat schokken als die hond alleen maar kíjkt, krijgt dat beest wellicht een tyfushekel aan andere honden voor zover dat nog niet het geval was.
Nu krijgt ze pas een tetter als ze in de aanval gaat en wéét dus waarvoor ze gestraft wordt.
.
Ik zit daar eigenlijk niet op te wachten, dus als je dan persé een TT wil gebruiken, gebruik 'm dan als een hond een aanval start (lijkt mij).

-
MoniqueDM
- Zeer actief
Ja, dat bedoelde ik dus met "vooroordeel"Nanna schreef:Het oude liedje dus weerMoniqueDM schreef: Haar vriend wilde dus persé een kangal en toen die hond er eenmaal was, is die vriend bij haar weggegaan.
Nu zit zij met die hond drie hoog achter op een flatje.Vriend moet een broekbollend gevaarte en dan kan vrouwtjelief het met dat valse kutbeest opknappen.
Ik zou zeggen: herplaatsen als waakhond op een afgesloten terrein of anders de roze spuit er maar in.
Ik wist dat het ging komen

-
Dianavdberkt
- Zeer actief
Denk ook dat mevrouw geluk heeft gehad. Sommige honden voelen de TT als een bijt van de andere hond ( op het moment van de aanval) waardoor hij helemaal had kunnen ontploffen.
-
MoniqueDM
- Zeer actief
Het klopt perfect, juist daaromNanna schreef:Wou je zeggen dat het niet klopt?MoniqueDM schreef:Ja, dat bedoelde ik dus met "vooroordeel"Nanna schreef: Het oude liedje dus weerVriend moet een broekbollend gevaarte en dan kan vrouwtjelief het met dat valse kutbeest opknappen.
Ik zou zeggen: herplaatsen als waakhond op een afgesloten terrein of anders de roze spuit er maar in..
Ik wist dat het ging komen.

-
MoniqueDM
- Zeer actief
Nou, dan heeft Sandy in dit geval geluk gehad.Dianavdberkt schreef:Denk ook dat mevrouw geluk heeft gehad. Sommige honden voelen de TT als een bijt van de andere hond ( op het moment van de aanval) waardoor hij helemaal had kunnen ontploffen.
Ik denk dat ik toch eens even een gesprekje met die vrouw aan moet gaan als ik haar de volgende keer tegenkom, want hier zit ik echt niet op te wachten.

-
Supernova
- Zeer actief
Van mij zou ze die hond mooi aan de lijn mogen houden. Dat gaat een keertje mis.
Hier liep ook een tijd een Kangalreu aan een miniflexi. Begrijp niet wat je met zo'n hond moet in een woonwijk.
Hier liep ook een tijd een Kangalreu aan een miniflexi. Begrijp niet wat je met zo'n hond moet in een woonwijk.
-
MoniqueDM
- Zeer actief
Nee, en dan zeker niet op een flatjeDenise. schreef:Van mij zou ze die hond mooi aan de lijn mogen houden. Dat gaat een keertje mis.
Die hond is ook niet vooruit te branden hoor. Ze loopt echt te sjokken en dat terwijl die hond pas een jaar of 3 is.
Sneu eigenlijk, maar ja...
Dat dit een keer hartstikke fout gaat vermoed ik ook.
Vandaar ook mijn verzoek of ze die hond voortaan toch aan wil lijnen als we elkaar moeten passeren.
Of ze het doet is de vraag, want nu liep ze ook, zonder iets te zeggen, snel door.

- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Ik kan me het gebruik van een dergelijke band in een aantal gevallen goed voorstellen, maar zou dit niet zo'n 'geval' vinden, eigenlijk...Als de band het een keertje niet doet, wat dan? Dan is t maar jammer voor de andere hond?
- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Ik ben tegen het op die manier gebruiken van een stroomband. Je kunt de hond ook laten reageren op een commando bijv. 'Hier!' en als hij dat niet doet de band op een lage stand ingedrukt houden totdat de hond naar je toe komt. Als de hond een aanzet maakt om te komen haal je onmiddelijk de stroom er af. De hond leert uiteindelijk wanneer hij een schok krijgt (bij het negeren van het commando) en wat hij kan doen om de schok op te vermijden (luisteren). Doordat de hond weet wat er van hem wordt verwacht zal hij zich prettiger voelen bij het gebruik van zo'n band dan wanneer er op het laatste moment 'out of the blue' op dat ding wordt gedrukt. Zo krijgt die hond wel een hekel aan alle honden, want je kan zomaar een schok krijgen als je er bij in de buurt komt! En door het gebruik van de methode die ik hierboven omschreef, heb je ook maar de laagste stand nodig van zo'n band en kan je eventueel nog ingrijpen met een flinke optater mocht de hond het commando toch negeren. Maar ik geloof dat ik sowieso mijn hondagressieve Kangalteef niet in een losloopgebied zou laten lopen. Voor hetzelfde geld komt er een puppyteefje buurten en springt tegen de Kangal aan die de pup grijpt. En wat kun je dan nog doen met je stroomband...? 
Edit: Ik ben overigens niet voor het gebruiken van een schokband.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Ik heb wel eens een jagende hond dwars door stroomstoten heen zien gaan. Die ging jankend en joelend gewoon toch achter een konijntje aan. De kick van het jagen (en adrenaline?) leken er voor te zorgen dat de pijnprikkels niet gevoeld werden.
Weet niet of die kans met hond-agressie ook bestaat, maar ik zou het risico niet willen lopen, mocht ik in de schoenen van de baas van de Kangal staan. Dan zou ik sowieso geen stroomband gebruiken, maar goed...
Weet niet of die kans met hond-agressie ook bestaat, maar ik zou het risico niet willen lopen, mocht ik in de schoenen van de baas van de Kangal staan. Dan zou ik sowieso geen stroomband gebruiken, maar goed...
-
MoniqueDM
- Zeer actief
Tja, dat is een beetje dubbel hier..., aan de éne kant zijn we gezegend dat zo'n beetje alles hier in de buurt losloopgebied is, maar met dat soort honden is dat dus wel eens een probleem.-Gaby- schreef:Maar ik geloof dat ik sowieso mijn hondagressieve Kangalteef niet in een losloopgebied zou laten lopen. Voor hetzelfde geld komt er een puppyteefje buurten en springt tegen de Kangal aan die de pup grijpt. En wat kun je dan nog doen met je stroomband...?
Een losloopgebied betekent nog niet dat je verplicht bent om je hond los te laten lopen, maar sommige mensen zien dat wel zo.
Zo ook deze kangaleigenaresse

-
MoniqueDM
- Zeer actief
Zolang het reuen zijn niet, maar zodra het een teef betreft is het antwoord dus "ja".Nanna schreef:Anne&Taar schreef:Ik vraag me af wat er gebeurt als er een gezellige ouwe kwispel aan die Kangal willen snuffelen, ter kennismaking. Krijgt die Kangal dan preventief een schok door zijn flikker?
Onderlaatst kwam ik een bekende tegen met een boxerreu die vaak met die kangal speelt (dat gaat dus wel goed).
Toen zei ze nog dat Fenya (zo heet die kangal) zo goed luisterde met die band om.
Ja, vind je het gek als je iedere keer een optater krijgt

-
MoniqueDM
- Zeer actief
Exact, dat is dus ook mijn mening!Cleva schreef:Zodra ze niet onder appel staat.MoniqueDM schreef:
Heb je trouwens geen stroomband voor nodig en als het zonder stroomband niet lukt lukt het met ook niet.
Dat je een apparaatje koopt betekent niet dat je ene hond op kunt voeden.
Met stroom werken om dit soort gedrag te voorkomen, valt voor mij meer onder afdwingen.
Ze kon haar hond niet zien op het moment dat ze de aanval op Sandy opende, want de hond liep achter haar.
Er was daarvoor dus helemaal geen commando gegeven dat de hond bij haar moest blijven.
Laatst gewijzigd door MoniqueDM op 04 jun 2011 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.

- dagmar88
- Zeer actief
Ach ja, vind op zich een grote hond in een woonwijk op zich geen probleem en heb natuurlijk zelf een hond agressieve hond.Denise. schreef:Van mij zou ze die hond mooi aan de lijn mogen houden. Dat gaat een keertje mis.
Maar met die grootte, kans op hond agressie en onafhankelijkheid vind ik ze inderdaad absoluut ongeschikt voor in een woonwijk...
Vindt dan ook nog dat het parkje van hem is en iedereen wacht maar tot hij er weer eens uit is
- -Gaby-
- Zeer actief
Nou inderdaad zeg. Ik word er echt een beetje zat van, al die lui met onopgevoede honden in het losloopgebied.MoniqueDM schreef:Tja, dat is een beetje dubbel hier..., aan de éne kant zijn we gezegend dat zo'n beetje alles hier in de buurt losloopgebied is, maar met dat soort honden is dat dus wel eens een probleem.-Gaby- schreef:Maar ik geloof dat ik sowieso mijn hondagressieve Kangalteef niet in een losloopgebied zou laten lopen. Voor hetzelfde geld komt er een puppyteefje buurten en springt tegen de Kangal aan die de pup grijpt. En wat kun je dan nog doen met je stroomband...?
Een losloopgebied betekent nog niet dat je verplicht bent om je hond los te laten lopen, maar sommige mensen zien dat wel zo.
Zo ook deze kangaleigenaresse.
Er loopt hier nu ook een kerel met een Kangal reu van 11 maanden en zo'n 70 kilo. Die liep de laatste keer aan de andere kant van een sloot met ons mee, al fixerend. De baas liep een eind verder op. Ik zag bij Rhodin de spanning opbouwen en omdat we bijna bij een brug waren en ik niet wilde dat de honden elkaar tegen kwamen ben ik het pad af gegaan en door de bosjes weg gelopen. Zie ik opeens een grote beige schim door de bomen, is die hond al over de brug gegaan en naar ons op zoek in de bosjes! Dus ik lijn Rhodin aan, laat Mila en oppashond (teefjes) los lopen om de Kangal af te leiden.
Komt die kerel er na een hele poos aan gesjokt, terwijl Rhodin inmiddels helemaal opgefokt is van die hond, die maar achter ons aan blijft lopen. Zegt die kerel ook nog "Ja, je moet hem ook niet aan de lijn doen hè? Daar worden ze agressief van." Ik heb hem gezegd dat ik bij voorbaat wel weet wanneer mijn hond agressief wordt en dat ik hem aan heb gelijnd voor de veiligheid. Want als zijn hond Rhodin grijpt, ben ik Rhodin kwijt. En het lijkt me ook geen goede ervaring voor zijn hond, die volgens deze man nog nooit gevochten heeft. Maar hij laat zijn Kangal reu dus ook alle kanten op rennen totdat de hond uit het zicht is, omdat hij volgens hem heel vriendelijk is. Maar ik zie dat die reu begint te patsen, niet luistert en zich geen hol aantrekt van zijn baas. Maar het is losloopgebied hè?
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
er voor... ze was dus veel te laat eigenlijk... Xantos had er hier ook eentje altijd om, had ik die op dat moment wat jij noemt een tik gegeven had ik het voluit kunnen doen, had geen effect meer gehad, dat moest echt op het moment ervoor, al op het moment dat de oren een bepaalde kant op gingen.MoniqueDM schreef:Bij ons in de losloopgebieden loopt een vrouw met een kangalteef.
De hond loopt dus los.
Heb het maar een paar keer hoeven doen bij Xantos en het heeft jaren effect gehad...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
als het goed is hoef je maar 1 of 2 x te corrigeren, daarna hoeft het niet meer want dan laat ie het wel uit zn kop. Xantos heeft hem hier jaren omgehad (omdat ik wel altijd er op terug wilde kunnen vallen indien nodig) maar jaren ongebruikt... alleen in het begin en dat bleek duidelijk genoeg te zijn.Anne&Taar schreef:Ik kan me het gebruik van een dergelijke band in een aantal gevallen goed voorstellen, maar zou dit niet zo'n 'geval' vinden, eigenlijk...Als de band het een keertje niet doet, wat dan? Dan is t maar jammer voor de andere hond?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
die hekel heeft ie al aan honden... lage stand werkt niet bij een hond die zich al zo heeft opgefokt dat ie uithaalt...-Gaby- schreef:Ik ben tegen het op die manier gebruiken van een stroomband. Je kunt de hond ook laten reageren op een commando bijv. 'Hier!' en als hij dat niet doet de band op een lage stand ingedrukt houden totdat de hond naar je toe komt. Als de hond een aanzet maakt om te komen haal je onmiddelijk de stroom er af. De hond leert uiteindelijk wanneer hij een schok krijgt (bij het negeren van het commando) en wat hij kan doen om de schok op te vermijden (luisteren). Doordat de hond weet wat er van hem wordt verwacht zal hij zich prettiger voelen bij het gebruik van zo'n band dan wanneer er op het laatste moment 'out of the blue' op dat ding wordt gedrukt. Zo krijgt die hond wel een hekel aan alle honden, want je kan zomaar een schok krijgen als je er bij in de buurt komt! En door het gebruik van de methode die ik hierboven omschreef, heb je ook maar de laagste stand nodig van zo'n band en kan je eventueel nog ingrijpen met een flinke optater mocht de hond het commando toch negeren. Maar ik geloof dat ik sowieso mijn hondagressieve Kangalteef niet in een losloopgebied zou laten lopen. Voor hetzelfde geld komt er een puppyteefje buurten en springt tegen de Kangal aan die de pup grijpt. En wat kun je dan nog doen met je stroomband...?
ze heeft nu echt geluk dat het nog geholpen heeft hoor dat meen ik echt.. het moet een echte correctie zijn iets dat ie nooit meer in zn kop wil halen.... en nee niet alle honden krijgen daardoor een tyfushekel aan andere honden...

-
Mojuan
- Zeer actief
Ik zie mezelf al vrolijk met Romeo door een loslooppark gaan met een TT om zijn nek en dan zodra hij zowat bovenop een andere hond is geklapt... TATS!
Nee bedankt
Het zou maar mis gaan zeg, moet er níet aan denken!
Overigens wil ik het Romeo ook helemaal niet aandoen, hij zou hierdoor idd nog een hekel krijgen aan allerlei honden waar hij nog wél vriendelijk tegen is.
Plus dat het helemaal niet ontspannen en leuk voor hem is om op zo'n manier 'lekker los te mogen lopen'
Ik denk dat hij veel liever aan de flex een lange wandeling met mij maakt op een ontspannen manier zonder allerlei loslopende honden die hij niet in zijn buurt wil hebben.
Nee bedankt
Overigens wil ik het Romeo ook helemaal niet aandoen, hij zou hierdoor idd nog een hekel krijgen aan allerlei honden waar hij nog wél vriendelijk tegen is.
Plus dat het helemaal niet ontspannen en leuk voor hem is om op zo'n manier 'lekker los te mogen lopen'
Ik denk dat hij veel liever aan de flex een lange wandeling met mij maakt op een ontspannen manier zonder allerlei loslopende honden die hij niet in zijn buurt wil hebben.

- -Gaby-
- Zeer actief
Ja, klopt, je hebt gelijk. Als je met zo'n lage stand wil werken, zul je dat echt moeten trainen. En de trigger eerst van heel ver af aan bieden bijvoorbeeld, dus iemand die 200 meter verderop loopt met een teef en dan langzaam het 'Hier' commando aanleren, wanneer de spanning nog niet zo hoog is. Als de spanning te hoog is werkt alleen een flinke schok, en dat ook niet altijd, zoals iemand die eerder de hond omschreef die achter een konijn aan ging.malinois schreef:die hekel heeft ie al aan honden... lage stand werkt niet bij een hond die zich al zo heeft opgefokt dat ie uithaalt...-Gaby- schreef:Ik ben tegen het op die manier gebruiken van een stroomband. Je kunt de hond ook laten reageren op een commando bijv. 'Hier!' en als hij dat niet doet de band op een lage stand ingedrukt houden totdat de hond naar je toe komt. Als de hond een aanzet maakt om te komen haal je onmiddelijk de stroom er af. De hond leert uiteindelijk wanneer hij een schok krijgt (bij het negeren van het commando) en wat hij kan doen om de schok op te vermijden (luisteren). Doordat de hond weet wat er van hem wordt verwacht zal hij zich prettiger voelen bij het gebruik van zo'n band dan wanneer er op het laatste moment 'out of the blue' op dat ding wordt gedrukt. Zo krijgt die hond wel een hekel aan alle honden, want je kan zomaar een schok krijgen als je er bij in de buurt komt! En door het gebruik van de methode die ik hierboven omschreef, heb je ook maar de laagste stand nodig van zo'n band en kan je eventueel nog ingrijpen met een flinke optater mocht de hond het commando toch negeren. Maar ik geloof dat ik sowieso mijn hondagressieve Kangalteef niet in een losloopgebied zou laten lopen. Voor hetzelfde geld komt er een puppyteefje buurten en springt tegen de Kangal aan die de pup grijpt. En wat kun je dan nog doen met je stroomband...?
ze heeft nu echt geluk dat het nog geholpen heeft hoor dat meen ik echt.. het moet een echte correctie zijn iets dat ie nooit meer in zn kop wil halen.... en nee niet alle honden krijgen daardoor een tyfushekel aan andere honden...
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij xantos werkte het uitstekend, hij heeft altijd heerlijk los kunnen lopen, aangelijnd zou een ramp voor een geweest zijn sterker nog, dan had ik hem nog liever laten inslapen, dat zou ik mishandeling vinden van zo'n energieke hond.Paulala schreef:Ik zie mezelf al vrolijk met Romeo door een loslooppark gaan met een TT om zijn nek en dan zodra hij zowat bovenop een andere hond is geklapt... TATS!
Nee bedankt![]()
Natuurlijk zocht ik niet de drukke gebieden op, doe ik nu nog steeds niet met mn andere honden.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ook te laat gegeven waarschijnlijk... ook daarbij moet je de tik al geven VOOR de hond aan het jagen is... op het moment dat ie al jaagt is de adrenaline al zo hoog dan voelt ie het niet eens meer...-Gaby- schreef:Ja, klopt, je hebt gelijk. Als je met zo'n lage stand wil werken, zul je dat echt moeten trainen. En de trigger eerst van heel ver af aan bieden bijvoorbeeld, dus iemand die 200 meter verderop loopt met een teef en dan langzaam het 'Hier' commando aanleren, wanneer de spanning nog niet zo hoog is. Als de spanning te hoog is werkt alleen een flinke schok, en dat ook niet altijd, zoals iemand die eerder de hond omschreef die achter een konijn aan ging.malinois schreef:die hekel heeft ie al aan honden... lage stand werkt niet bij een hond die zich al zo heeft opgefokt dat ie uithaalt...-Gaby- schreef:Ik ben tegen het op die manier gebruiken van een stroomband. Je kunt de hond ook laten reageren op een commando bijv. 'Hier!' en als hij dat niet doet de band op een lage stand ingedrukt houden totdat de hond naar je toe komt. Als de hond een aanzet maakt om te komen haal je onmiddelijk de stroom er af. De hond leert uiteindelijk wanneer hij een schok krijgt (bij het negeren van het commando) en wat hij kan doen om de schok op te vermijden (luisteren). Doordat de hond weet wat er van hem wordt verwacht zal hij zich prettiger voelen bij het gebruik van zo'n band dan wanneer er op het laatste moment 'out of the blue' op dat ding wordt gedrukt. Zo krijgt die hond wel een hekel aan alle honden, want je kan zomaar een schok krijgen als je er bij in de buurt komt! En door het gebruik van de methode die ik hierboven omschreef, heb je ook maar de laagste stand nodig van zo'n band en kan je eventueel nog ingrijpen met een flinke optater mocht de hond het commando toch negeren. Maar ik geloof dat ik sowieso mijn hondagressieve Kangalteef niet in een losloopgebied zou laten lopen. Voor hetzelfde geld komt er een puppyteefje buurten en springt tegen de Kangal aan die de pup grijpt. En wat kun je dan nog doen met je stroomband...?
Dus oren naar voren en niet meer kijken naar de baas is fout en tik...
Een lage stand kunnen ze aan gewend raken, ik zou dat zeker niet met hondagressie gaan gebruiken.

-
Veenmug
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ESS
- Aantal honden: 1
Heb blijkbaar zelf het gebruik van de e-collar onjuist geleerd. Je corrigeert voor het niet opvolgen van een heel erg goed bekend commando: zit, af/down, hier. In mijn geval het hetzen van hazen en het keihard door de stopfluit heenlopen. Dus niet het nazitten van haas maar het niet opvolgen van commando. Lijkt me hier ook beter: niet het op een hond klappen maar al ervoor niet luisteren naar commando.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.