Sorry voor de héél late reactie, ik had je posting niet eerder gelezen.. Als ik iets voor je betekenen kan, schroom dan niet te PB-en, daarvan kkrijg ik per mail melding
DCM is een ziekte waarbij het verloop zich niet laat voorspellen, tenzij er al heel veel bekend is over DCM binnen dat specifieke ras. Maar dan nog... Dat is een heel vervelende bijkomstigheid, want het kan gaan over maanden, maar ook over jaren.
Merel en Maartje zijn nog niet in hartfalen. Onbekend is wanneer dat gebeurt en onbekend is hoe lang ze in hartfalen zullen zijn alvorens te sterven. Bij DCM kan het eerste symptoom plotseling dood neer vallen zijn, maar er zijn ook honden die 1 of zelfs 2 jaar in hartfalen blijven. En natuurlijk speelt in dat geval ook nog de persoonlijke norm van de eigenaar mee. Ik zelf vind - met het oog op hun kwaliteit van leven - dat mijn maatjes dagelijks met tenminste 1 losloop wandeling van tenminste 3 kwartier mee moeten kunnen. Niet achterop lopend, maar goed mee komen, liefst een deel gewoon wat voor me uit lopend. Maar er zijn ook eigenaren heel tevreden als de hond nog een kwartier kan lopen, in kalm tempo.
Beiden krijgen medicatie die het proces be-ogen te remmen.
Enkele bevriende Flatcoated liefehebbers hebben uit bezorgdheid over de gezondheid van het hart bij de Flatcoated retriever de moed verzameld om hun hond te laten screenen bij de cardioloog. (In Nederland is er momenteel ééntje: Viktor Szatmári, te Utrecht. In Belgie is er ook maar ééntje: Nicole van Israel, vanuit haar eigen praktijk Acapulco). De resulaten vind ik schokkend: bij deze kleine groep door cardiologen gescreende (nog maar jong volwassen) Flatcoateds, uit uiteenlopende lijnen, is er bij bijna allemaal sprake van een afwijking is formaat en samenknijpen!
Dit betekent niet dat ze allemaal persé progressieve afwijkingen hebben. Dat zal de toekomst leren dankzij het feit dat hun eigenaren de kosten en moeite investeren om de honden jaarlijks te laten screenen, tbv de toekomst het ras.
Natuurlijk valt er te twisten hoe belangrijk het is dit te onderzoeken bij een ras waarbij de gemiddelde leeftijd zo gedrukt wordt tgv kanker. Maar iedereen die het lijden heeft ervaren van DCM (en de intensiviteit van de verzorging) wéét hoe ontzettend graag je dit je hond wilt besparen!! En wat nou als kanker tzt - naar aanleiding van alle onderzoek - steeds succesvoller behandeld of zelfs voorkomen kan worden, maar we hebben deze sluipmoordenaar intussen (willens & wetens) de kans gegeven zich verder te verspreiden binnen het ras...
Ik vind het hartverscheurend dat hartscreening, door een cardioloog, vooralsnog zelfs door fokkers die weten dat in de lijnen waarmee zij fokken diverse Flatcoated stierven aan DCM, niet gebeurd. Wat heb je aan die mooie HD-A, waar we zo graag mee pronken, als je maatje helemaal geen tijd van leven heeft om stram te worden..?