ja vanaf 20 puppies per jaar ben je een handelend bedrijf...( maar ja... wie gaat dat controleren bij particulieren die nestjes halen in oostblok landen en deze op internet verkopen... ):
Controleert de nVWA ook particulieren?
De controles van de nVWA richten zich voornamelijk op bedrijfsmatige houders, de zogenaamde HKB-plichtigen. Dit zijn ondernemers die in een aaneengesloten periode van 12 maanden meer dan 20 honden en /of katten verkochten, afleverden of in bewaring hadden, óók wanneer dit gebeurt zonder winstoogmerk.
dit vond ik verder nog:
Op grond van artikel 40 van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren is het verrichten van ingrepen waarvoor geen diergeneeskundige noodzaak bestaat verboden, behoudens de bij dat artikel aangewezen ingrepen. Op grond van artikel 41, derde lid, is het verboden om dieren waarbij een verboden ingreep heeft plaatsgevonden, te kopen en te verkopen.
Desondanks kunnen er inderdaad gecoupeerde honden in Nederland rondlopen. Een particulier kan een hond in het buitenland gekocht hebben. Het is voor een particulier niet verboden om een gecoupeerde hond in zijn bezit te hebben. De reden dat er niet voor is gekozen het bezit van gecoupeerde honden strafbaar te stellen, houdt verband met het feit dat dit een overtreding zou opleveren, waaraan door de overtreder, al zou hij dat willen, niet zo maar een eind zou kunnen worden gemaakt. Daarvoor zou hij zijn hond óf moeten verkopen - hetgeen onder die omstandigheden welhaast onmogelijk zou zijn - óf moeten doden. Dit laatste is uiteraard niet de bedoeling van het coupeerverbod.
Het is in Nederland niet verboden om een in het buitenland rechtmatig gecoupeerde hond te verkopen, aan te bieden, te kopen of tentoon te stellen.Een dergelijk verbod zou in strijd zijn met het gemeenschapsrecht. Voor een uiteenzetting van de juridische achtergrond verwijs ik naar een uitspraak het College van beroep voor het bedrijfsleven van 26 juni 2002 (LJN: AE4672) over dit onderwerp. Ik vind het treurig en onwenselijk dat mensen puur omwille van het uiterlijk van de hond bereid zijn dieren in het buitenland een dergelijke welzijnsonvriendelijke ingreep te laten ondergaan. Zoals hiervoor uiteengezet, is deze handelswijze echter niet altijd strafbaar.
bron:
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2010/04/22/R414.htm