Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe veel norit?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Hoe veel norit?

Ongelezen bericht door Pemba »

Hoe veel norit moet je een hond geven? Net een potje gehaald bij de dienstdoende apotheek en daar staat op 6 tot 9 tabletjes per keer tot een maximum van 27 per dag. Kinderen staan niet apart vermeld. Hond weegt 17 kilo.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Hoe veel norit?

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Pemba schreef:Hoe veel norit moet je een hond geven? Net een potje gehaald bij de dienstdoende apotheek en daar staat op 6 tot 9 tabletjes per keer tot een maximum van 27 per dag. Kinderen staan niet apart vermeld. Hond weegt 17 kilo.
Persoonlijk zou ik een hond geen norit geven maar een middel wat specifiek voor honden is. Ik ben er erg huiverig voor om "mensendingen" aan honden te geven wat medicatie betreft.

Suzanne
**Nancy**
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie's
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door **Nancy** »

Dat wilde ik net ook al schrijven,Suzanne ;-)
Afbeelding
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Hier ook; geen norit, da's niet voor hondjes. Dan liever een droge boterham erin, vaak een blokje om, en morgen Okugest halen of zo.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

**Nancy** schreef:Dat wilde ik net ook al schrijven,Suzanne ;-)
Dan zijn we het eens ;-)

Suzanne
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Honden mogen 3 tot 10 gr per dag bij diarree.
Heb je tabletten of capsules ? Honden nemen de tabletten niet goed op daarom kun je de tabletten beter verpulveren en de capsules openmaken.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Pemba
Zeer actief

sirene schreef:Honden mogen 3 tot 10 gr per dag bij diarree.
Heb je tabletten of capsules ? Honden nemen de tabletten niet goed op daarom kun je de tabletten beter verpulveren en de capsules openmaken.
Oké, bedankt voor de tip.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Pemba schreef:
Neem je de tips over "dat is voor mensen, dus NIET voor honden" ook even mee in je overweging?
Ik zou het het er even bij laten en morgenvroeg de DA bellen; als het fout gaat met die norit zit je erger in het schip dan nu lijkt me.

Suzanne
Pemba
Zeer actief

Honden moet je vaak ook norit geven tegen sommige vergiftigingen dus ik neem aan dat het geen kwaad kan.
Maar ik zal morgen even Okugest halen :wink:
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Suzanne123 schreef:
Pemba schreef:
Neem je de tips over "dat is voor mensen, dus NIET voor honden" ook even mee in je overweging?
Ik zou het het er even bij laten en morgenvroeg de DA bellen; als het fout gaat met die norit zit je erger in het schip dan nu lijkt me.

Suzanne

norit is gewoon geactiveerde kool, dat kan totaal geen kwaad.
al geef ik mijn hond liever finidiar: als er dan ongelukjes gebeuren zijn die wit en niet zwart :mrgreen:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

tekkel schreef: norit is gewoon geactiveerde kool, dat kan totaal geen kwaad.
al geef ik mijn hond liever finidiar: als er dan ongelukjes gebeuren zijn die wit en niet zwart :mrgreen:
Inderdaad, met veel geneesmiddelen moet je oppassen maar Norit kan op geen enkele manier kwaad. Je kunt trouwens in noodgevallen ook zelf 'norit' maken door een boterham net zo vaak in het broodrooster te doen tot ie gitzwart is, dan verpulveren en in de bek te proppen.

Kees
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Casey schreef:
Inderdaad, met veel geneesmiddelen moet je oppassen maar Norit kan op geen enkele manier kwaad. Je kunt trouwens in noodgevallen ook zelf 'norit' maken door een boterham net zo vaak in het broodrooster te doen tot ie gitzwart is, dan verpulveren en in de bek te proppen.

Kees
o, goeie tip!
trouwens, die ene keer in de twee jaar dat mijn hond misselijk is (loopt te speekselen en gras en/of stof eet) dan geef ik haar altijd een gewone geroosterde boterham, en dat helpt bijna altijd ook prima.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Toontje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Toontje »

Norit kan volgens mij niet veel kwaad.Bij mijn weten is het geen geneesmiddel voor mensen.Maar ik zou meteen rijst met vis koken als mijn hond aan de diarree zou zijn.Overgens als de hond een virus heeft kun je geven wat je wilt maar zal het niet helpen en zul je toch naar de dierenarts moeten gaan ( waar je sowieso niet te lang mee moet wachten als het niet verbeterd ) .. Maar ik denk dat je dat wel weet :mrgreen:
~Suzanne~
Zeer actief

Norit kan voor mensen idd geen kwaad, maar ik zou het al met al toch mooi nooit aan mij hond geven tenzij een DA mij vertelt dat het geen kwaad kan of zelfs zou moeten.

Om die reden, omdat het voor mensen op de markt is, zou ik het dus niet geven. ER zijn voldoende alternatieven in mijn beleving. Om die reden heb ik altijd ook een pot probiotica in huis, krijgen ze dat wel.

Mocht ik niets in huis hebben, behalve norit, krijgen ze dat dus niet; zeker niet als ik het in de avond zou moeten gaan geven; dan wacht ik wel tot ik de volgende dag met de DA kan overleggen. Blijkt het spoed te zijn dan ga ik naar een spoed DA, maar verder; niets wat specifiek voor mensen is aan de hond geven aan medicatie of "zelfzorg".

Dat is mijn stelregel. DAt anderen daar anders over denken.. mag... maar ik neem geen risico.

Suzanne
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Suzanne123 schreef:Norit kan voor mensen idd geen kwaad, maar ik zou het al met al toch mooi nooit aan mij hond geven tenzij een DA mij vertelt dat het geen kwaad kan of zelfs zou moeten.

Om die reden, omdat het voor mensen op de markt is, zou ik het dus niet geven. ER zijn voldoende alternatieven in mijn beleving. Om die reden heb ik altijd ook een pot probiotica in huis, krijgen ze dat wel.

Mocht ik niets in huis hebben, behalve norit, krijgen ze dat dus niet; zeker niet als ik het in de avond zou moeten gaan geven; dan wacht ik wel tot ik de volgende dag met de DA kan overleggen. Blijkt het spoed te zijn dan ga ik naar een spoed DA, maar verder; niets wat specifiek voor mensen is aan de hond geven aan medicatie of "zelfzorg".

Dat is mijn stelregel. DAt anderen daar anders over denken.. mag... maar ik neem geen risico.

Suzanne

Maar wat is dan het risico? Hier beneden schrijft Casey dat het wel ok is en ik zou niet weten waarom dat niet zou kloppen.
Casey schreef:

Kees
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Casey schreef:

Kees
Bij diaree heb ik mijn honden altijd een goed doorroosterde boterham gegeven. werkte prima in de meeste gevallen. Als het niet hielp (en dat is maar een enkele keer voorgekomen) dan werkt norit ook niet en is de DA de aangewezen persoon om heen te gaan.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

norit zit verder niks in... dus kun je gewoon geven, Finidiar zit ook niet veel in kun je ook geven...
Norit werkte hier alleen vaak niet, maar idd niet verpulverd zal dat een volgende keer eens proberen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Ah, goed geroosterde boterham, weer wat geleerd :ok:
Ik had altijd Isogel voor de katten, Norit gebruik ik zelf niet..
Ik heb liever dat het opruimd :ugh: en daarna pas weer wat eten.
Zo niet naar de DA.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Suzanne123 schreef:Norit kan voor mensen idd geen kwaad, maar ik zou het al met al toch mooi nooit aan mij hond geven tenzij een DA mij vertelt dat het geen kwaad kan of zelfs zou moeten.
:engel: toen ik mijn da eens raadpleegde en alles doorsprak adviseerde ze Norit op dat moment. Heb het zelf dus ook 1x gegeven op aanraden van da. En het was effectief.
Het is overigens niet zo dat bij diarree ik dus maar grijp naar Norit overigens, ik geef wat lichtere voeding, geroosterde boterham etc. maar dat hielp toen niet en verder was hij ok, alleen enorme buikloop en aangepaste voeding leek geen verbetering te brengen.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Suzanne123 schreef:Om die reden, omdat het voor mensen op de markt is, zou ik het dus niet geven. ER zijn voldoende alternatieven in mijn beleving. Om die reden heb ik altijd ook een pot probiotica in huis, krijgen ze dat wel.
Als alternatief voor norit? Norit neemt gifstoffen op, het heeft dus zin om norit te geven als je denkt dat je hond vergiftigd is of een bacteriële infectie heeft met bacteriën die gifstoffen produceren (EHEC bijvoorbeeld :engel: ). Eventueel in combinatie met een antibioticum. Pas na een flinke tijd antibiotica heeft het zin probiotica te geven, om de darmflora te herstellen, maar tijdens de acute aanval probiotica geven heeft ten eerste geen zin en lijkt me ten tweede nog riskant ook. Het is in ieder geval zéker geen alternatief voor de gifopnemende eigenschappen van norit.
Toen het hondje van de buren rattengif op had was ik toch echt te laat geweest als ik met hem naar de kliniek gereden was, meteen laten braken en geactiveerd koolstof geven (volledig zwartgeblakerde boterham dus, bij gebrek aan beter) heeft zijn leven gered.
In principe een prima invalshoek maar norit is echt volledig veilig, óók voor honden.

Groetjes,

Kees
~Suzanne~
Zeer actief

Kees dat is prima dat jij die mening bent toegedaan; ik zal het, aangezien ik toch naar mijn DA moet voor entingen, aan hem 's voorleggen.
Als het door een DA wordt voorgeschreven in sommige gevallen is het prima, maar ik ga ervan uit dat dat wat bij mensen op manier X werkt (bijvoorbeeld gif opnemen) dat bij honden wel 's op manier Y kan uitwerken.
Dus, totdat ik het van mijn DA hoor; ga ik het niet geven en zal ik het ook iedereen afraden, ongeacht of jij vind of het wel of niet veilig is.
Ik vind het doortrekken van "bij mensen werkt het zo, dus zal het bij dieren ook zo zijn" niet meteen logisch. Paracetamol bijv... bij mensen is het pijnstillend, bij honden potentieel dodelijk.
Wie zegt mij dat dat met norit ook niet het geval kan zijn?

Suzanne
dierengek
Actief
Mijn ras(sen): een oudduitseherder

Ongelezen bericht door dierengek »

Suzanne123 schreef:Kees dat is prima dat jij die mening bent toegedaan; ik zal het, aangezien ik toch naar mijn DA moet voor entingen, aan hem 's voorleggen.
Als het door een DA wordt voorgeschreven in sommige gevallen is het prima, maar ik ga ervan uit dat dat wat bij mensen op manier X werkt (bijvoorbeeld gif opnemen) dat bij honden wel 's op manier Y kan uitwerken.
Dus, totdat ik het van mijn DA hoor; ga ik het niet geven en zal ik het ook iedereen afraden, ongeacht of jij vind of het wel of niet veilig is.
Ik vind het doortrekken van "bij mensen werkt het zo, dus zal het bij dieren ook zo zijn" niet meteen logisch. Paracetamol bijv... bij mensen is het pijnstillend, bij honden potentieel dodelijk.

Suzanne
Ik heb een keer mee gemaakt dat 1 van mijn geleidenhonden toen rond de 8 maanden bij mijn schoonmoeder rattengif had gegeten, we wisten niet dat ze dit had neer gezet.
We zijn meteen naar de dierenarts gegaan hier krijg hij braak middelen en infuus en we moesten meteen naar de spoedkliniek in amsterdam.
Hier heeft hij norit gekregen en we hebben voor enige dagen mee naar huis gekregen ook kreeg hij nog laxeer middelen omdat norit natuurlijk stopt en alle troep moet er uit.
Norit is dus gewoon een goed geneesmiddel voor honden.
Mijn hond is er gelukkig helemaal bovenop gekomen omdat we er zo snel bij waren.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Suzanne123 schreef:Kees dat is prima dat jij die mening bent toegedaan; ik zal het, aangezien ik toch naar mijn DA moet voor entingen, aan hem 's voorleggen.

Suzanne
Dat JIJ nooit moe wordt van je zelf... :roll:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Suzanne123 schreef:
Pemba schreef:Hoe veel norit moet je een hond geven? Net een potje gehaald bij de dienstdoende apotheek en daar staat op 6 tot 9 tabletjes per keer tot een maximum van 27 per dag. Kinderen staan niet apart vermeld. Hond weegt 17 kilo.
Persoonlijk zou ik een hond geen norit geven maar een middel wat specifiek voor honden is. Ik ben er erg huiverig voor om "mensendingen" aan honden te geven wat medicatie betreft.

Suzanne
Hoezo, norrit is toch gewoon houtskool, en puur natuur :19:
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Volgens mij is Kees in opleiding voor dierenarts...is zijn antwoord niet valide omdat hij zn papiertje niet heeft?
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Norit wordt door dierenartsen gebruikt en voorgeschreven.

Het wordt ook gebruikt in aquarium-filters en daar houden de visjes en de plantjes niks aan over hoor. :slaap:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Suzanne123 schreef: Paracetamol bijv... bij mensen is het pijnstillend, bij honden potentieel dodelijk.

Suzanne
er zijn nog altijd DA'sen die dit aanraden dus jij zou dit geven want de DA zegt dat het mag.... :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”