Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Blaasontsteking?? UPDATE
Moderator: moderatorteam
- sandra&sammy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shih Tzu/Malteser
- Aantal honden: 1
Blaasontsteking?? UPDATE
Ik heb een vraagje (bij voorbaat sorry voor het lange verhaal). Sammy is nu 9 mnd, hij is nog niet 100% zindelijk maar het ging de goede kant op. In een rustige situatie (dus niet net gegeten, gespeeld etc) gaf hij na zo'n 3 uur aan dat hij moest plassen. Hooguit 1x in de 2 a 3 wkn was er nog een ongelukje in huis. Als hij gespeeld heeft of druk is geweest haalde hij de 3 uur niet, maar 9 van de 10 gaf hij aan dat hij moest plassen.
Nu de huidige situatie......ik ben twee weken met vakantie geweest, Sammy is bij iemand in de opvang geweest, heeft daar heerlijk 2 wkn kunnen spelen met andere hondjes, dus helemaal goed. Ik kreeg ook een blije, vrolijke Sammy terug. Maar....het plassen is nu een drama. Hij geeft het bijna niet meer aan (nu was het bij de opvang zo dat de opvanghondjes in de bijkeuken verbleven, bij mooi weer stond de deur open en konden ze tuin in, en dus denk ik plassen al gaat ze 4 a 5 keer per dag met de honden wandelen). Hij moet nu bijna om het uur plassen en dan doet hij mega grote plassen. Tijdens het wandelen deed hij normaal direct een plas en soms voor we naar binnen gingen nog een plas. Nu doet hij wel drie keer plassen tijdens de plaswandeling (ongeveer een loopje van 15 minuutjes, uiteraard loop ik ook langer met hem, maar even ter indicatie). Misschien gaan de hormonen nu opspelen en dat hij daarom vaker gaat plassen om zijn territorium af te bakenen?
Nu was mijn eerste ingeving, blaasontsteking. Maar volgens mij (als ik naar mezelf kijk toen ik blaasontsteking had) hebben ze dan alleen de drang om te plassen en komt er of niets uit of een paar druppels en niet zo'n grote plas als nu bij Sammy. Als ik het mis heb hoor ik het graag!
Graag hoor ik van jullie wat jullie ervan denken. Zou het een blaasontsteking kunnen zijn of zou het kunnen zijn dat hij de afgelopen twee weken zijn plas niet hoefde op te houden omdat hij naar buiten kon en dat ik nu eigenlijk weer van voren af aan moet beginnen met de zindelijkheidstraining? En nu misschien een hele domme vraag, als ik bij de DA wil laten testen of hij blaasontsteking heeft moet ik dan net als bij de mens de ochtendplas zien op te vangen of kan het gewoon elke willekeurige plas?
Alvast bedankt voor degene die met mij mee willen denken. Oh ja, aan Sammy zelf overigens merk ik niets. Hij eet geweldig (misschien weten jullie nog mijn topic over de handen in het haar vanwege het eten, nou dat probleem zijn we gelukkig te boven gekomen), is speels, is druk en drinkt niet echt meer dan normaal (nu met de warmte ietsjes meer, maar dat lijkt me logisch) dus aan zijn gedrag merk ik helemaal niets.
Ik hoor graag jullie mening.
Nu de huidige situatie......ik ben twee weken met vakantie geweest, Sammy is bij iemand in de opvang geweest, heeft daar heerlijk 2 wkn kunnen spelen met andere hondjes, dus helemaal goed. Ik kreeg ook een blije, vrolijke Sammy terug. Maar....het plassen is nu een drama. Hij geeft het bijna niet meer aan (nu was het bij de opvang zo dat de opvanghondjes in de bijkeuken verbleven, bij mooi weer stond de deur open en konden ze tuin in, en dus denk ik plassen al gaat ze 4 a 5 keer per dag met de honden wandelen). Hij moet nu bijna om het uur plassen en dan doet hij mega grote plassen. Tijdens het wandelen deed hij normaal direct een plas en soms voor we naar binnen gingen nog een plas. Nu doet hij wel drie keer plassen tijdens de plaswandeling (ongeveer een loopje van 15 minuutjes, uiteraard loop ik ook langer met hem, maar even ter indicatie). Misschien gaan de hormonen nu opspelen en dat hij daarom vaker gaat plassen om zijn territorium af te bakenen?
Nu was mijn eerste ingeving, blaasontsteking. Maar volgens mij (als ik naar mezelf kijk toen ik blaasontsteking had) hebben ze dan alleen de drang om te plassen en komt er of niets uit of een paar druppels en niet zo'n grote plas als nu bij Sammy. Als ik het mis heb hoor ik het graag!
Graag hoor ik van jullie wat jullie ervan denken. Zou het een blaasontsteking kunnen zijn of zou het kunnen zijn dat hij de afgelopen twee weken zijn plas niet hoefde op te houden omdat hij naar buiten kon en dat ik nu eigenlijk weer van voren af aan moet beginnen met de zindelijkheidstraining? En nu misschien een hele domme vraag, als ik bij de DA wil laten testen of hij blaasontsteking heeft moet ik dan net als bij de mens de ochtendplas zien op te vangen of kan het gewoon elke willekeurige plas?
Alvast bedankt voor degene die met mij mee willen denken. Oh ja, aan Sammy zelf overigens merk ik niets. Hij eet geweldig (misschien weten jullie nog mijn topic over de handen in het haar vanwege het eten, nou dat probleem zijn we gelukkig te boven gekomen), is speels, is druk en drinkt niet echt meer dan normaal (nu met de warmte ietsjes meer, maar dat lijkt me logisch) dus aan zijn gedrag merk ik helemaal niets.
Ik hoor graag jullie mening.
Laatst gewijzigd door sandra&sammy op 05 jun 2011 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Sammy 31-08-2010
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Blaasontsteking??
9 maanden en dan nog zo vaak eruit moeten en ongelukjes.... nee dat ken ik zeker niet. Xavi is ruim 10 maanden nu maar kon op die leeftijd al met gemak alles normaal ophouden net als de volwassen honden.
Overigens loopt hij ook altijd in en uit en heeft altijd in de tuin mogen plassen, toch is hij prima zindelijk geworden, hij doet het nooit meer in de tuin dat is zo langzamerhand opgehouden met een maand of 6, nooit iets aan hoeven doen eigenlijk...
Overigens loopt hij ook altijd in en uit en heeft altijd in de tuin mogen plassen, toch is hij prima zindelijk geworden, hij doet het nooit meer in de tuin dat is zo langzamerhand opgehouden met een maand of 6, nooit iets aan hoeven doen eigenlijk...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
jores
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
dat hij meerdere keren plast per uitlaatronde kan gewoon zijn dat zijn hormonen werken, reutjes gaan meer markeren en voor de rest? Ik denk dat het aan zijn vakantieadres heeft gelegen, als die niet een normaal ritme heeft aangehouden en de hondjes zelf maar laat aanmodderen dan kun jij van voor af aan gaan beginnen met je zindelijksheidstraining
groetjes Annemie
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
- sandra&sammy
- Zeer actief
Op het vakantieadres laat ze de honden zeker niet aanmodderen. Ze gaat 4 a 5 keer per dag met de honden wandelen. Ik gaf alleen aan dat ze bij haar de hele dag de mogelijkheid hebben om de tuin in te gaan dus dat het aan Sammy zijn gemakzucht kan liggen omdat hij niet per se hoeft op te houden en alleen maar naar buiten hoeft te lopen om te plassen. Bij mij thuis kan hij niet zo maar de tuin in en moet dus de plas ophouden.jores schreef:dat hij meerdere keren plast per uitlaatronde kan gewoon zijn dat zijn hormonen werken, reutjes gaan meer markeren en voor de rest? Ik denk dat het aan zijn vakantieadres heeft gelegen, als die niet een normaal ritme heeft aangehouden en de hondjes zelf maar laat aanmodderen dan kun jij van voor af aan gaan beginnen met je zindelijksheidstraining
Het valt me nu overigens wel op dat hij nu vaak binnen plast op dezelfde plek. Ik heb het net goed geprobeerd schoon te maken om de urine lucht eruit te krijgen. Misschien toch territoriumgedrag wat hij gaat vertonen?
Blijft mijn vraag of iemand ervaring heeft met een blaasontsteking, of ze ook een blaasontsteking kunnen hebben als ze juist veel plassen.

Sammy 31-08-2010
- dierengek
- Actief
- Mijn ras(sen): een oudduitseherder
Volgens mij plas je niet zo veel bij blaasontsteking want dat doet pijn.
Een kat van mij had blaasontsteking en zat bloed bij en bleek toen blaasgruis te hebben.
een collega heeft vaak blaas problemen heeft aandrang maar komt weinig en brand bij het plassen.
Bij suikerziekte plas je wel heel veel maar drink je ook meer vaak ruik je dan ook een aceton lucht uit de bek.
ik zou gewoon even langs de dierenarts gaan want dat je hond nog steeds niet zindelijk is is toch niet goed.
mijn hond hiel met 6 maanden toch echt zijn plas wel 4 uur op en in de nacht van 22 tot 7 ook gewoon droog.
Een kat van mij had blaasontsteking en zat bloed bij en bleek toen blaasgruis te hebben.
een collega heeft vaak blaas problemen heeft aandrang maar komt weinig en brand bij het plassen.
Bij suikerziekte plas je wel heel veel maar drink je ook meer vaak ruik je dan ook een aceton lucht uit de bek.
ik zou gewoon even langs de dierenarts gaan want dat je hond nog steeds niet zindelijk is is toch niet goed.
mijn hond hiel met 6 maanden toch echt zijn plas wel 4 uur op en in de nacht van 22 tot 7 ook gewoon droog.

-
jores
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
tsja als hij dan ook nog binnen op dezelfde plek plast denk ik inderdaad ook aan territoriumgedrag. Bij een blaasontsteking zie je meestal dat ze aandrang hebben, vaker dan 1x per uur, en dat ze dan maar kleine beetjes plassen. Vaker ook nog rood gekleurdsandra&sammy schreef: Op het vakantieadres laat ze de honden zeker niet aanmodderen. Ze gaat 4 a 5 keer per dag met de honden wandelen. Ik gaf alleen aan dat ze bij haar de hele dag de mogelijkheid hebben om de tuin in te gaan dus dat het aan Sammy zijn gemakzucht kan liggen omdat hij niet per se hoeft op te houden en alleen maar naar buiten hoeft te lopen om te plassen. Bij mij thuis kan hij niet zo maar de tuin in en moet dus de plas ophouden.
Het valt me nu overigens wel op dat hij nu vaak binnen plast op dezelfde plek. Ik heb het net goed geprobeerd schoon te maken om de urine lucht eruit te krijgen. Misschien toch territoriumgedrag wat hij gaat vertonen?
Blijft mijn vraag of iemand ervaring heeft met een blaasontsteking, of ze ook een blaasontsteking kunnen hebben als ze juist veel plassen.
Wil je het zeker weten, een beetje urine met een soepopscheplepel opvangen en alleen de urine laten onderzoeken (scheelt je alweer een consult als je je hondje niet meeneemt)
groetjes Annemie
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Urinelucht krijg je het beste wel met biotex groen.
Als hij steeds op dezelfde plek plast kan dat juist omdat er al geur is en hij niet meer gewend is om het langer op te houden.
Als je het grondig hebt schoongemaakt zou je iets op die plek kunnen zetten (prullenbak stoel o.i.d.) zodat hij er niet meer bij kan.
Ik denk dat je verder, door hem weer vaker even te laten plassen buiten (en dat goed te belonen), wel weer terug komt op het goede spoor.
Je zou voor de zekerheid even een plas kunnen laten nakijken.
Drinkt Sammy veel?
Als hij steeds op dezelfde plek plast kan dat juist omdat er al geur is en hij niet meer gewend is om het langer op te houden.
Als je het grondig hebt schoongemaakt zou je iets op die plek kunnen zetten (prullenbak stoel o.i.d.) zodat hij er niet meer bij kan.
Ik denk dat je verder, door hem weer vaker even te laten plassen buiten (en dat goed te belonen), wel weer terug komt op het goede spoor.
Drinkt Sammy veel?
- sandra&sammy
- Zeer actief
Nee, Sammy drinkt niet overdreven veel. In ieder geval niet meer of minder dan voorheen. Vandaag heeft hij nog niet binnen geplast en we hebben het uur al weer kunnen uitbreiden naar anderhalf uur. We nemen nu ook weer worstjes mee naar buiten en hij wordt weer beloond met stem en worstje als hij buiten heeft geplast.....ranetje schreef:Urinelucht krijg je het beste wel met biotex groen.
Drinkt Sammy veel?
Vandaag doet hij ook weer het normale aantal plasjes buiten.
Ik kijk het nog even een paar daagjes aan, anders laat ik de urine even controleren bij de DA. Misschien was het ook even de verandering van plaats, het was voor het eerst dat hij zo lang weg was van huis. Hij is sinds zijn geboorte nog nergens anders geweest dan bij mij thuis of bij mijn ouders. Ik weet het ook niet.....
De plek waar hij veel plaste heb ik grondig geboend, maar ik kan er helaas niets opzetten, hahaha....het is op het balkon bij mijn ouders, precies voor de ingang. Maar bedankt voor de tip als het op een ander plaats gebeurd kan ik dat altijd nog in gedachten houden.

Sammy 31-08-2010
- sandra&sammy
- Zeer actief
Dat dacht ik dus ook van blaasontsteking. Drang tot plassen, maar er komt niets....en dat is nu zeker niet het geval bij Sammy....Nou heb ik horen zeggen (Sammy is mijn eerste hondje, dus ik heb zelf geen ervaring) dat kleine hondjes zo wie zo er langer over doen om zindelijk te worden. Een collega van mij heeft ook een boomer en die was ook pas met ruim 8 mnd zindelijk. Voorheen hield Sammy 3 uur vol, dan ging ik zelf met hem naar buiten om niet te laat te zijn zeg maar, dus misschien dat hij het al langer kan volhouden. De nachten heeft hij van pup af aan heel goed volgehouden, hij heeft nog nooit in de bench geplast. Hij gaat rond 21.30 uur met de laatste ronde naar buiten en dan de volgende morgen rond 7/7.30 uur. Ik blijf het kopje zindelijkheid best lastig vinden. Wat is nou goed en wat is niet goed?dierengek schreef:Volgens mij plas je niet zo veel bij blaasontsteking want dat doet pijn.
Maar goed, belangrijkst is dat hij niets mankeert. Maar ik denk dat hij geen blaasontsteking heeft. Dus eens kijken of de vorderingen van vandaag doorzetten de komende dagen. Hij is nu naar buiten met mijn vader (15 uur) en hij was voor het laatst om 13 uur geweest. De worstjes zitten weer in de zak van mijn vader

Sammy 31-08-2010
- ranetje
- Zeer actief
Hij maakt toch alweer goede vorderingen.
Komt wel goed
- sandra&sammy
- Zeer actief
Re: Blaasontsteking?? UPDATE
Na het een paar dagen te hebben aangekeken ben ik vrijdag toch met Sammy zijn urine naar de DA gegaan. Er waren momenten dat hij om de 10 min aangaf naar buiten te willen en hij deed dan ook echt een plas.
De urine zag er goed uit volgens de DA alleen zaten er iets te veel eiwitten in de urine, dit kon duiden op een blaasontsteking volgens haar. Ik heb nu een kuurtje meegekregen voor 7 dagen. Als ik na die week nog niet vind dat het goed is moet ik terugkomen en gaan ze dieper onderzoek doen, bloedonderzoek. Ik zit me dan alweer van alles in mijn hoofd te halen
.....nierafwijking.....niet meer het eten mogen eten wat hij nu krijgt (na heel veel getob gaat nu eindelijk de afwisseling KVV en Renske goed). Maar goed, eerst maar even dit kuurtje afwachten. Gisteravond was het nog bal, ik geloof in een uur tijd wel 4x naar buiten geweest met hem, maar vanmorgen gaat het weer goed. Hij is om 7.45 uur geweest en om 11.15 uur weer. Nu is het 12.45 uur en nog geen teken van dat hij weer moet. Nu is het wel heel frapant dat hij het 's avonds erger heeft dan overdag. Gisteren was ik zelf niet thuis, maar toen is mij vader om de anderhalf met hem naar buiten gegaan en gisteravond was het dus weer drama......
De DA zei dat hij er verder goed uitzag, prima gewicht, nieren voelde goed etc.....dus ik hoop dat het kuurtje wonderen doet.
De urine zag er goed uit volgens de DA alleen zaten er iets te veel eiwitten in de urine, dit kon duiden op een blaasontsteking volgens haar. Ik heb nu een kuurtje meegekregen voor 7 dagen. Als ik na die week nog niet vind dat het goed is moet ik terugkomen en gaan ze dieper onderzoek doen, bloedonderzoek. Ik zit me dan alweer van alles in mijn hoofd te halen
De DA zei dat hij er verder goed uitzag, prima gewicht, nieren voelde goed etc.....dus ik hoop dat het kuurtje wonderen doet.

Sammy 31-08-2010
- ranetje
- Zeer actief
Hopelijk is het hiermee gewoon geregeld 
-
gemini6
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 boomertjes
- Aantal honden: 2
Ik heb hier een Shih Tzu en een kruizing Shih Tzu - Maltezer en beide hondjes waren vrijwel gelijk zindelijk hoor.