Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nadelen van vers voeren?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Nadelen van vers voeren?

Ongelezen bericht door blondie »

[Sandra] schreef: Otto kan ook zo grazen. Maar geef ik hem groente bij zijn vlees (Smuldier, Lotgering) dan legt hij dat keurig netjes naast zijn bak neer. Erwtjes, die gaan er nog wel in. Ik heb eens kattengras voor de katten gehaald, en daar at hij ook met smaak van :19:
Ik heb wel eens gehoord dat honden gras zouden eten als ze misselijk zijn. Maar of dat echt zo is of een fabeltje?
Bij mijn honden merk ik dat ze om verschillende redenen gras eten. Het is niet altijd willekeur en er wordt ook echt bewust bepaald gras gezocht (ja zelfs daar zit verschil in het ene plukje gras is de ander niet :tongue: )
Als er 1 last heeft van de maag of darmen (slappe ontlasting of wat maaggerommel) dan zie ik die hond bewust bepaald gras of wat voor kruid ook gaan eten, ik belet dat dan niet, hij/zij zal voor zichzelf het best weten wat op dat moment goed is omdat ik zie dat ze het op die momenten bewust doen en het helpt blijkbaar.
Idem dus als ze veel eten en gaan schuimen en alles weer uitspugen, op 1 of andere manier heeft het te maken met een algehele maagschoonmaak of zo? De ene keer happen ze wat weg en blijft het erin, en komt het via het poepgaatje eruit (help baasje er hangt wat aan mijn anus :roll: ) en een andere keer vreten ze zo dat er na twee minuten weer geherkauwd wordt en alles er uitgespuugd wordt. Fijn gezicht is anders maar daarna zijn ze weer helemaal kiplekker en enthousiast. Ze zullen zelf wel weten wat ze doen denk ik op die momenten altijd maar.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door [Sandra] »

blondie schreef:
[Sandra] schreef: Otto kan ook zo grazen. Maar geef ik hem groente bij zijn vlees (Smuldier, Lotgering) dan legt hij dat keurig netjes naast zijn bak neer. Erwtjes, die gaan er nog wel in. Ik heb eens kattengras voor de katten gehaald, en daar at hij ook met smaak van :19:
Ik heb wel eens gehoord dat honden gras zouden eten als ze misselijk zijn. Maar of dat echt zo is of een fabeltje?
Bij mijn honden merk ik dat ze om verschillende redenen gras eten. Het is niet altijd willekeur en er wordt ook echt bewust bepaald gras gezocht (ja zelfs daar zit verschil in het ene plukje gras is de ander niet :tongue: )
Als er 1 last heeft van de maag of darmen (slappe ontlasting of wat maaggerommel) dan zie ik die hond bewust bepaald gras of wat voor kruid ook gaan eten, ik belet dat dan niet, hij/zij zal voor zichzelf het best weten wat op dat moment goed is omdat ik zie dat ze het op die momenten bewust doen en het helpt blijkbaar.
Idem dus als ze veel eten en gaan schuimen en alles weer uitspugen, op 1 of andere manier heeft het te maken met een algehele maagschoonmaak of zo? De ene keer happen ze wat weg en blijft het erin, en komt het via het poepgaatje eruit (help baasje er hangt wat aan mijn anus :roll: ) en een andere keer vreten ze zo dat er na twee minuten weer geherkauwd wordt en alles er uitgespuugd wordt. Fijn gezicht is anders maar daarna zijn ze weer helemaal kiplekker en enthousiast. Ze zullen zelf wel weten wat ze doen denk ik op die momenten altijd maar.
Denk ik ook. Laat maar grazen. Otto is er net zo selectief mee, bepaalde soorten wel en andere niet. En vorige week hing er een dikke grassliert onder zijn staart :kotz:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Hier wordt er al jaren in het voorjaar gegraasd door de honden. Echt elke hond die wij gehad hebben graast als het gras lekker jong is. Maakt niet uit of ze brokken krijgen of kvv, jong gras is gewoon lekker.
Ze kotsen er ook niet van, het enige nadeel is dat het soms wat problemen geeft met het poepen :schrik: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Sarah5
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle

Ongelezen bericht door Sarah5 »

Over het gras eten; voor het schuren van de maag doe ik zelf wat hele tarwekorrels door het eten (gewoon ongekookt) en deze worden niet verteerd maar schuren wel de maag.

Ook tarwekorrels doe ik in een plastic bakje met een laagje water en dan groeit er gras uit (wheatgras) deze voer ik ook. Scheelt weer een heel stuk grazen.
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Liesbeth schreef:Hier wordt er al jaren in het voorjaar gegraasd door de honden. Echt elke hond die wij gehad hebben graast als het gras lekker jong is. Maakt niet uit of ze brokken krijgen of kvv, jong gras is gewoon lekker.
Ze kotsen er ook niet van, het enige nadeel is dat het soms wat problemen geeft met het poepen :schrik: .
En dat je dan mag 'helpen' om het eruit te trekken. :oeps:
Sarah5
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle

Ongelezen bericht door Sarah5 »

stefanie schreef:
Liesbeth schreef:Hier wordt er al jaren in het voorjaar gegraasd door de honden. Echt elke hond die wij gehad hebben graast als het gras lekker jong is. Maakt niet uit of ze brokken krijgen of kvv, jong gras is gewoon lekker.
Hier heb ik dat probleem niet, volgens mij verteren ze het gras hier gewoon, misschien omdat ze vers eten.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Sarah5 schreef:
stefanie schreef:
Hier heb ik dat probleem niet, volgens mij verteren ze het gras hier gewoon, misschien omdat ze vers eten.
Hier eten ze ook vers, maar af en toe vreten ze zo'n dikke, lange grasspriet en die wil nog wel eens niet helemaal verteren.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Lance schreef:
Frenk schreef: Grapjassen :-D
Maar dat wijst dus nergens op? Want hij graast af en toe echt. Ook m'n kamerplanten als ik niet uitkijk :mep:
Die van mij eten ook meer gras sinds ik vers ben gaan voeren. Kan duiden op een tekort aan vezels, of ze vinden het gewoon lekker. Je zou eventueel wat extra groenten kunnen voeren?
Deed Luna ook toen ze net vers kreeg. En ze ging stront eten :kotz: Maar dat is ook weer over gegaan gelukkig.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Inge O schreef:het ziet er in beide gevallen meestal ook wel anders uit : bij maagklachten gaan ze bij wijze van spreken door roeien en ruiten om bij het gras te komen en eten er meer van (kan ook teveel worden en verstopping veroorzaken) terwijl ze bij gras als snoepje gewoon ontspannen genietend grasjes staan weg te smakken.
Frenk gaat niet door roeien en ruiten, meer zo van ik wandel er langs en oh da's ook lekker. En in de vensterbank liggend kauwt hij dus op de planten die daar staan. Alsof het een schaaltje nootjes is en hij voor de tv ligt. :piew:
Afbeelding
alma.m
Zeer actief
Mijn ras(sen): Landseer E.C.T.

Ongelezen bericht door alma.m »

Wat ik bij mijn vorige landseer Caya en nu ook bij Noah merk is, dat ze het lekker vinden om in het voorjaar van het jonge gras te eten.
Caya voor altijd een plekje in ons hart.
6 Januari 1999 -1 Mei 2010

Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

alma.m schreef:Wat ik bij mijn vorige landseer Caya en nu ook bij Noah merk is, dat ze het lekker vinden om in het voorjaar van het jonge gras te eten.
Vooral dat lange sappige gras. Naamgenoot Noah doet het ook, tijdens flyball trainen we op een heerlijk veld, althans Noah, die hele plukken naar binnen wilt werken :hmmm:
Perry en Noah

Afbeelding
alma.m
Zeer actief
Mijn ras(sen): Landseer E.C.T.

Ongelezen bericht door alma.m »

duitse herder schreef:
alma.m schreef:Wat ik bij mijn vorige landseer Caya en nu ook bij Noah merk is, dat ze het lekker vinden om in het voorjaar van het jonge gras te eten.
Vooral dat lange sappige gras. Naamgenoot Noah doet het ook, tijdens flyball trainen we op een heerlijk veld, althans Noah, die hele plukken naar binnen wilt werken :hmmm:
Het korte gras dat hier en daar tussen de cobblestones opkomt, wordt ook vakkundig met wortel en al uitgtrokken. :ugh: Nou ja .......smaken verschillen. :mrgreen:
Caya voor altijd een plekje in ons hart.
6 Januari 1999 -1 Mei 2010

Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Nadeel bij Julia: erg veel moeten eten om op gewicht te blijven.
Daardoor ben ik een combi gaan voeren van in de avond kvv DARF EKO, en in de ochtend een half bakje Nature Diet (heet nu Ecostyle vitaal vers) en een kopje Yarrah kip/rijst sensitive brokken ook EKO.

Nadeel bij Romeo: was er niet tot na zijn operaties, heel erg veel last van gassen, pijn in zijn darmen, misselijkheid, heftig gras eten.
Nu hij een combi krijgt van blik, brok en zelf gekookt voedsel gaat het perfect.
:zweep:
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Paulala schreef:Nadeel bij Romeo: was er niet tot na zijn operaties, heel erg veel last van gassen, pijn in zijn darmen, misselijkheid, heftig gras eten.
Nu hij een combi krijgt van blik, brok en zelf gekookt voedsel gaat het perfect.
Wat bedoel je nou met het dikgedrukte hierboven?? :denken:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Quando
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Quando »

Nadeel? Het enigste wat ik kan bedenken is dat het nogal scharrelen is om vers (goedkoop) in voorraad te krijgen. Hier haal ik kvv, daar vis, en weer ergens anders vlees. Ruilen met andere Barf-ers, zo blijf je bezig. Maar als ik dan mijn hondje zie blinken en vrolijk en gezond over de wei huppelt, dan denk ik dat het de moeite waard is. Oja, en er staan hier 3 vriezers te draaien.
Nee, voor de rest alleen maar voordelen.
Afbeelding
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

YvetteJ schreef:
Paulala schreef:Nadeel bij Romeo: was er niet tot na zijn operaties, heel erg veel last van gassen, pijn in zijn darmen, misselijkheid, heftig gras eten.
Dat ze geen problemen ondervond voordat hij geopereerd was en na die tijd wel :D
Afbeelding
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Ik voer Prins KVV, die hoor ik eigenlijk vrij weinig genoemd... Af en toe Rodi en Smuldier.
's Avonds krijgt hij brok met 70% vlees en geen granen.

Deze combinatie bevalt erg goed! :ok:

Wel zit ik te overwegen om soms eens een kippenek of vleugel te geven, maar vind het eng met die botten. Mogelijk durf ik ooit de stap te nemen, gezien alle goede voorbeelden voor mij :D
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

YvetteJ schreef:
Dat voor zijn operaties dit probleem niet speelde, hij at toen gewoon Barf.
Nu is 1 enkel kippenhartje al genoeg voor heftige problemen helaas.
:zweep:
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Paulala schreef:
YvetteJ schreef:
Dat voor zijn operaties dit probleem niet speelde, hij at toen gewoon Barf.
Nu is 1 enkel kippenhartje al genoeg voor heftige problemen helaas.
:oohja: Ja nu lees ik het ook, sjonge, ik heb het gister wel tien keer gelezen maar begreep er maar niks van :LOL: Sorry hoor :oeps:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”