Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe rauw is rauw?
Moderator: moderatorteam
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
-
PattyB
Re: Hoe rauw is rauw?
Volgens mij is bijv. Lotgering toch wel écht rauw.
Smuldier weet ik dan weer niet, maar volgens mij is het niet verhit geweest.
En ik denk dat ik al weet wie je hebt gesproken.
Smuldier weet ik dan weer niet, maar volgens mij is het niet verhit geweest.
En ik denk dat ik al weet wie je hebt gesproken.
- Meike
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes
- Aantal honden: 2
Zouden voor Smuldier niet andere regels gelden, omdat het niet om voedsel voor mensen gaat? Maar dan nog interessant om te weten hoe het precies zit, want rundergehakt en kippenbouten uit de supermarkt worden natuurlijk ook wel gegeven aan honden (zelf samenstellers)
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dit.Meike schreef:Zouden voor Smuldier niet andere regels gelden, omdat het niet om voedsel voor mensen gaat? Maar dan nog interessant om te weten hoe het precies zit, want rundergehakt en kippenbouten uit de supermarkt worden natuurlijk ook wel gegeven aan honden (zelf samenstellers)
Heb je Barfplaats geprobeerd?
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Maar smuldier ligt over het algemeen wél weer dezelfde vriezer waar spullen voor menselijke consumptie in liggen. Misschien dat dat ook meespeelt.

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
ik weet wel, althans dat hoorde ik van iemand die dat heeft gezien, dat lotgering na het slachten, direct gemalen, verpakt en ingevroren wordt, dus lijkt me toch echt rauw
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Contacteer:
Kan het niet zijn dat de bewerking inhoudt dat ze (synthetische) stoffen toevoegen? Ik weet dat ze vitamines en mineralen toevoegen, maar misschien wel meer ook?
Lotgering doet dat niet en daarom betaal je daar ook het lagere btw tarief.
Lotgering doet dat niet en daarom betaal je daar ook het lagere btw tarief.
-
Luna87
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullterrier
Maar zou zoiets niet op de verpakking moeten staan? Mijn moeder had laatst een of ander diepvriesspul voor de hond en op die verpakking stond dat het iets verhit was om de bacteriën te doden.

-
Mojuan
- Zeer actief
Aan de kleur van het vlees en aan de structuur is echt wel te zien of iets rauw is of niet.
Smuldier is hartstikke rauw, maar misschien zijn er wel bepaalde middelen aan toegevoegd die de bacteriën doden ofzo.
Dát weet ik dan weer niet precies.
Maar goed, ik geef tegenwoordig Darf Eko, ook hartstikke rauw en zonder rare toevoegingen.
Smuldier is hartstikke rauw, maar misschien zijn er wel bepaalde middelen aan toegevoegd die de bacteriën doden ofzo.
Dát weet ik dan weer niet precies.
Maar goed, ik geef tegenwoordig Darf Eko, ook hartstikke rauw en zonder rare toevoegingen.

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
alm@ schreef:Maar smuldier ligt over het algemeen wél weer dezelfde vriezer waar spullen voor menselijke consumptie in liggen. Misschien dat dat ook meespeelt.
Maar het komt diepgevroren aan in de winkels dus het lijkt mij niet dat dat een argument zou zijn.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Wil je bacteriën echt doden, heeft een dergelijk kleine mate van verhitting volgens mij helemaal geen zin. 
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Je kunt toch ook rauw diepgevroren rundergehakt voor mensen kopen
en bevroren hele kippen.. ook rauw.
- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Misschien wordt het "verpakt onder beschermende atmosfeer" bedoeld?
Groetjes, Marjan
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Bedoel je dan vlees dat voorverpakt in de winkels ligt, zoals bv het vlees bij de Albert Heijn? Of echt vlees dat uit de vriezer in de supermarkt komt?
Ik kan het morgen wel eens vragen. Ik werk in een supermarkt met eigen slagerij. Varkens en rundvlees verwerken we zelf. Overig vlees komt verpakt binnen ivm de warenwet. Zoals kip en kalkoen. Naar mijn weten staat er alleen op: verpakt onder beschermde atmosfeer.
Maar onze slager is als 20 jaar slager, hij zou het toch wel moeten weten?
Ik kan het morgen wel eens vragen. Ik werk in een supermarkt met eigen slagerij. Varkens en rundvlees verwerken we zelf. Overig vlees komt verpakt binnen ivm de warenwet. Zoals kip en kalkoen. Naar mijn weten staat er alleen op: verpakt onder beschermde atmosfeer.
Maar onze slager is als 20 jaar slager, hij zou het toch wel moeten weten?
-
Mojuan
- Zeer actief
Hmm, weet je dat ik denk dat dit een verklaring kan zijn voor het feit dat Julia diarree krijgt van Smuldier en diepvrieskip uit de supermarkt.
Misschien is de voorbewerking met bepaalde middelen wel de oorzaak.
Ik ga dit topic verder volgen, want ben nu wel zeer benieuwd hoe dit in elkaar zit.
Misschien is de voorbewerking met bepaalde middelen wel de oorzaak.
Ik ga dit topic verder volgen, want ben nu wel zeer benieuwd hoe dit in elkaar zit.

-
PattyB
Eigenlijk toch raar dat niemand dit echt weet. 
- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Het diep invriezen is ook een bewerking waarbij bacteriën en parasieten worden vernietigd.
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Hier geen ervaring met vlees maar wel met vis. En daar geldt met name voor de haring het volgende. de haring moet na vangst zo snel mogelijk worden ingevroren op een temperatuur die lager is dan -30 celcius. dit is om de haringworm maar ook de bacteriën die er inzitten te doden. Inmiddels geldt dit voor meer soorten vis. Een gewone huistuin en keuken vriezer gaat maar tot - 20 dus het moet echt industrieel ingevroren worden. Overigens zorgt zeer diep invriezen ook voor garing. ( de librije maakt hier handig gebruik van.)
Denk dat de mensen die je hebt gesproken wel de klok hebben horen luiden maar de klepel niet hebben kunnen vinden?
Daarbij geldt voor smuldier ook nog eens dat dit luchtdicht verpakt wordt. Voor Rodi geldt dat het volgens mij gewoon in een kartonnen doos zit zonder luchtdicht verpakt te zijn. Dat Rodi verhit is dat geloof ik direct. (de kleur is echt heel anders als van vers vlees)
Denk dat de mensen die je hebt gesproken wel de klok hebben horen luiden maar de klepel niet hebben kunnen vinden?
Daarbij geldt voor smuldier ook nog eens dat dit luchtdicht verpakt wordt. Voor Rodi geldt dat het volgens mij gewoon in een kartonnen doos zit zonder luchtdicht verpakt te zijn. Dat Rodi verhit is dat geloof ik direct. (de kleur is echt heel anders als van vers vlees)
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ze gaan niet dood bij invriezing, ze kunnen zich alleen niet verspreiden en voortplanten.bennie schreef:Het diep invriezen is ook een bewerking waarbij bacteriën en parasieten worden vernietigd.
Daarnaast, als je het ontdooit, komen er juist weer veel bacteriën bij, omdat je dan meer vocht hebt als voorheen.
Kan het trouwens niet zijn dat er verwarring is over misschien een tweede keer invriezen?
Want bij mijn weten is er niks schadelijks, aan iets invriezen, bewerkt of onbewerkt, voor de eerste keer.
De tweede keer wel.
- bennie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie - Aantal honden: 6
Dan geldt dat kennelijk alleen voor parasieten, ik dacht dat bacterien ook stuk zouden gaan.Aimee schreef:Ze gaan niet dood bij invriezing, ze kunnen zich alleen niet verspreiden en voortplanten.bennie schreef:Het diep invriezen is ook een bewerking waarbij bacteriën en parasieten worden vernietigd.
Daarnaast, als je het ontdooit, komen er juist weer veel bacteriën bij, omdat je dan meer vocht hebt als voorheen.
Kan het trouwens niet zijn dat er verwarring is over misschien een tweede keer invriezen?
Want bij mijn weten is er niks schadelijks, aan iets invriezen, bewerkt of onbewerkt, voor de eerste keer.
De tweede keer wel.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Is hier niets nieuws meer over gekomen?
Ik zou nog steeds graag weten hoe het zit
Ik zou nog steeds graag weten hoe het zit
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Op de site van Rodi staat niets over bewerken of verhitten. Er staat dat het wordt gemalen en ingevroren.