Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
GG en obedience
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
GG en obedience
Zijn hier honden die en GG en obedience lopen of een keer geswitcht zijn van obedience naar GG? En zo ja, hoe bevalt dat? Lopen ze met dezelfde handler of zijn er ook honden die voor beide een andere handler hebben?
Ben benieuwd naar ervaringen!
Ben benieuwd naar ervaringen!

Linda, Izzie en Bram
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Chihuahua - Aantal honden: 4
Re: GG en obedience
Na jaren GG te hebben gedaan (liep wedstrijden op GG3) ben ik gestopt....paar jaar zelf les gaan geven, en sinds een kleine 5 jaar weer zelf wat gaan ondernemen met eigen honden ...beetje clickertraining, beetje jacht beetje van alles met eigen hondjes gedaan tot een jaar terug. Toen ben ik met de jongste (toen net een jaar oud en net aan HD geopereerd) obedience gaan doen. Voor de operatie deden we GG maar ik vond het zwaar voor haar. Ze deed het leuk hoor (voor een pup), maar door de HD trok ze het niet helemaal. m.N. het volgwerk niet.
De obedience ging veel beter...was veel meer op maat, veel preciezer en toch minder eisend op de 1 of andere manier.
Nu doen we nog steeds obedience maar ook weer GG. Ik merk dat zij het eerste leuker vindt en dat ik nog steeds moeite heb met de manier van volgen in de GG. Het is meer gewoon lopen en advies gaat vaak nergens over (sneller lopen dan zou je hond beter meekomen, of niet naar je hond kijken want je duwt haar weg....ja allemaal wel waar, maar als het niet helpt houdt het hier een beetje op en ruimte om rustig op de vierkante centimeter te oefenen is er vaak niet....begrip al helemaal niet).
Ik vind het moeilijk om om te gaan met de verschillende adviezen en stijlen maar ook wel leuk ergens om dat te zien te combineren. Mijn hondje heeft niet zo'n problemen mee met het feit dat ik de maandag les mijn hand strak tegen mijn lijf hou en de zaterdagles zwaai met de armen
ik soms wel en de instructeurs soms ook
Bij de GGles draai je iedere les het examenprogramma een keer af en ben je met weinig mensen dan ben je eerder klaar. Bij de obedience heb je dan tijd om nog meer in te zoemen op een nog kleiner detail.
Uiteraard verschilt dit allemaal wel per vereniging en per instructeur (van beide heb ik er echter wel al heeeeeeel veel gehad en gezien).
Bij de GG houd je je strikter aan het programma, terwijl Karlijn van mij al redelijk goed DC kan en nog in GGB zit en ook kan ze heel goed posities onder het volgen (alle drie). Bij de obedience oefenen we dat gewoon allemaal al.
Maar m.i. kan het prima beide hoor. Mits je met volgen wel echt ook oefent in GG stijl (hoeft niet persé maar dan heb je bijvoorbaat aftrekpunten).
De obedience ging veel beter...was veel meer op maat, veel preciezer en toch minder eisend op de 1 of andere manier.
Nu doen we nog steeds obedience maar ook weer GG. Ik merk dat zij het eerste leuker vindt en dat ik nog steeds moeite heb met de manier van volgen in de GG. Het is meer gewoon lopen en advies gaat vaak nergens over (sneller lopen dan zou je hond beter meekomen, of niet naar je hond kijken want je duwt haar weg....ja allemaal wel waar, maar als het niet helpt houdt het hier een beetje op en ruimte om rustig op de vierkante centimeter te oefenen is er vaak niet....begrip al helemaal niet).
Ik vind het moeilijk om om te gaan met de verschillende adviezen en stijlen maar ook wel leuk ergens om dat te zien te combineren. Mijn hondje heeft niet zo'n problemen mee met het feit dat ik de maandag les mijn hand strak tegen mijn lijf hou en de zaterdagles zwaai met de armen

Uiteraard verschilt dit allemaal wel per vereniging en per instructeur (van beide heb ik er echter wel al heeeeeeel veel gehad en gezien).
Bij de GG houd je je strikter aan het programma, terwijl Karlijn van mij al redelijk goed DC kan en nog in GGB zit en ook kan ze heel goed posities onder het volgen (alle drie). Bij de obedience oefenen we dat gewoon allemaal al.
Maar m.i. kan het prima beide hoor. Mits je met volgen wel echt ook oefent in GG stijl (hoeft niet persé maar dan heb je bijvoorbaat aftrekpunten).
- laura86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik doe met Kaya beiden maar ben nog niet zo erg ver dus heb niet superveel ervaring.
Maar mijn ervaring tot nu toe is dat door hele kleine dingen anders te doen, je voor de hond wel een duidelijk verschil kan maken tussen de twee.
Bijvoorbeeld bij het voorkomen: als ik mijn armen voor me heb, komt hij aan de voorkant. Met mijn armen naast met komt hij aan de voet. Nu twee keer had hij dat door en hij heeft het ook nooit meer fout gedaan. Volgen heeft wat meer tijd gekost maar ik kan hem nu netjes laten volgens met mijn handen in mijn zij en ik kan mijn armen ook gewoon laten zwaaien.
Ik heb met alles wel éerst de obedience aangeleerd en daarna pas de G&G manier erbij.
Maar mijn ervaring tot nu toe is dat door hele kleine dingen anders te doen, je voor de hond wel een duidelijk verschil kan maken tussen de twee.
Bijvoorbeeld bij het voorkomen: als ik mijn armen voor me heb, komt hij aan de voorkant. Met mijn armen naast met komt hij aan de voet. Nu twee keer had hij dat door en hij heeft het ook nooit meer fout gedaan. Volgen heeft wat meer tijd gekost maar ik kan hem nu netjes laten volgens met mijn handen in mijn zij en ik kan mijn armen ook gewoon laten zwaaien.
Ik heb met alles wel éerst de obedience aangeleerd en daarna pas de G&G manier erbij.
- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
Zelf geen ervaring, maar Birgit (van it takes 2) heeft ook met haar hond (en) beide gedaan, ik heb het er met haar de laatste keer nog over gehad of dat niet verwarrend was voor de hond. Volgens haar was dit niet het geval. Bij obedience sloot de hond bijvoorbeeld feiloos wat meer aan bij het volgen omdat de hand stil gehouden werd en bij de GG bewoog die zelfde hand en nam de hond automatisch al wat meer afstand.

- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Ik heb met Anne GG gedaan (tot aan GG2) en met Fenna meteen begonnen met obedience. Ik ga ook niet meer terugswitchen naar GG, het is voor mij persoonlijk te verwarrend en ook sluit de stijl van obedience beter bij mij aan. Dit geld overigens niet voor iedereen; bv Bianca vd Post is een succesvolle trainster in zowel de obedience als de GG. En inderdaad Birgit. Ik denk dat t voor de hond niet eens zoveel hoeft uit te maken; het worden gewoon extra 'oefeningen' welke hij los van elkaar ziet.
- Zoek stok!
- Zeer actief
Dank jullie wel. Ik ga het er inderdaad ook nog met Birgit over hebben. Het zou om een andere handler gaan waarmee Izzie GG gaat doen. Wel goed om te lezen dat combineren wel kan. Ik wil graag dat ze op de obedience manier blijft volgen. Wat netter dan de gemiddeld GG hond dus 

Linda, Izzie en Bram
-
- Zeer actief
Denk dat het zelfs nog makkelijker te combineren is met twee verschillende handlers. Ieder heeft toch zijn eigen manier van handlen.
Ik wil met Rowan ook beide gaan doen, volgens Birgit was dat heel goed mogelijk. En de aftrek van het obedience-volgen die neem ik voor lief.
Ik wil met Rowan ook beide gaan doen, volgens Birgit was dat heel goed mogelijk. En de aftrek van het obedience-volgen die neem ik voor lief.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- ChantalBos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
- Aantal honden: 5
Ik heb met Giada, tegelijk, obedience en g&g 3 gelopen.
Geen enkel probleem mee gehad.
Geen enkel probleem mee gehad.
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Ik denk dat het eventuele probleem met volgen wel opgelost kan worden door bij de GG gewoon de beide handen te bewegen. Zo kan je het wel duidelijk houden denk ik.
Die ervaring komt bij mij uit het feit dat ik in het begin mijn hand stil hield tijdens het volgen. Maar in de belgische GH mag dat niet bij het los volgen. Dus moest ik haar ook leren volgen met bewegende hand. En dat bleek toch wel even trainen te zijn. Die bewegende hand is wel een afleiding. Hidde moet ook tegen me plakken tijdens het volgen, maar het is niet zo strak als bij obedience.
Die ervaring komt bij mij uit het feit dat ik in het begin mijn hand stil hield tijdens het volgen. Maar in de belgische GH mag dat niet bij het los volgen. Dus moest ik haar ook leren volgen met bewegende hand. En dat bleek toch wel even trainen te zijn. Die bewegende hand is wel een afleiding. Hidde moet ook tegen me plakken tijdens het volgen, maar het is niet zo strak als bij obedience.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
- May Linn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie's en herders
Ik denk dat een hond feiloos weet met wie hij loopt en de oefening dan ook op die manier doet zoals aangeleerd door die persoon.
Ik loop niet obedience en GG, maar doe wel GG trainen op de obedience manier. Zie dan ook weinig verschil met die 2, behalve dat de oefeningen wat kunnen verschillen. En het grootste verschil dat je bij GG je hand moet bewegen tijdens het volgen.
Voor mijn hond maakt niks uit, hand vast volgt ze goed, als ik mijn hand beweeg hetzelfde.
Ik loop niet obedience en GG, maar doe wel GG trainen op de obedience manier. Zie dan ook weinig verschil met die 2, behalve dat de oefeningen wat kunnen verschillen. En het grootste verschil dat je bij GG je hand moet bewegen tijdens het volgen.
Voor mijn hond maakt niks uit, hand vast volgt ze goed, als ik mijn hand beweeg hetzelfde.
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Chihuahua - Aantal honden: 4
Waarom moet Hidde dan plakken met volgen? In de GG moet de hond los van je lopen en mag die niet plakken.
- Anne&Taar
- Zeer actief
In Duitsand ook. En om de boel verder te compliceren, heet 'GG' daar 'obedience'. 

- joyjill
- Actief
- Mijn ras(sen): tervuerenseherder
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
ik loop samen met jill GG en obedience..............en dat gaat supper goed!!
- ~Tine~
- Zeer actief
??Inge O schreef:hier bij ons (belgië) moet dat in de GG liefst ookNoeska schreef:Waarom moet Hidde dan plakken met volgen? In de GG moet de hond los van je lopen en mag die niet plakken..
- ~Tine~
- Zeer actief
"GG" hebben we hier in België dan wel niet. Maar in het belgische gehoorzaamheidsprogramma wil iedereen een hond die plakt bij het volgen. Zoveel te dichter de hond loopt, zoveel te beter. Zolang de hond niet tè hard duwt tegen de baas, alleen daarvoor willen ze op wedstrijd wel eens een opmerking geven. Je kan tijdens de volgoefeningen ook niet kijken naar je hond, dus het is superhandig als je hem steeds voelt.
- Zoek stok!
- Zeer actief
Even een update. Ik heb besloten te stoppen met obedience. Agility trainen en wedstrijden lopen kost me dusdanig veel tijd en aandacht dat voor obedience te weinig overblijft.
En daarbij wil iemand anders graag met Izzie gaan trainen. Vincent gaat GG met haar doen. Vorige week heb ik al wat GG oefeningen met Iz gedaan bij Birgit. Geloof niet dat de overgang erg lastig wordt
Wel vreemd om niet meer zelf bij Birgit te trainen. Volgens mij train ik al vier jaar elke week privé bij haar....
En daarbij wil iemand anders graag met Izzie gaan trainen. Vincent gaat GG met haar doen. Vorige week heb ik al wat GG oefeningen met Iz gedaan bij Birgit. Geloof niet dat de overgang erg lastig wordt

Wel vreemd om niet meer zelf bij Birgit te trainen. Volgens mij train ik al vier jaar elke week privé bij haar....

Linda, Izzie en Bram
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en Franse krulhaar.
- Aantal honden: 4
Jammer Linda. Izzy deed het echt heel goed en ik had gehoopt je nog eens op een wedstrijd tegen te komen.Zoek stok! schreef:Even een update. Ik heb besloten te stoppen met obedience. Agility trainen en wedstrijden lopen kost me dusdanig veel tijd en aandacht dat voor obedience te weinig overblijft.
En daarbij wil iemand anders graag met Izzie gaan trainen. Vincent gaat GG met haar doen. Vorige week heb ik al wat GG oefeningen met Iz gedaan bij Birgit. Geloof niet dat de overgang erg lastig wordt![]()
Zelf ga ik volgende maand weer naar Lewedorp. Ik ben geen bloedfanatieke wedstrijdloopster, maar vind de training nog steeds erg leuk. Romie overigens ook.

De overgang van obedience naar GG zal zeker niet lastig zijn.

groet Sylvia en een poot van de jongen en de meisjes.
-
- Zeer actief
Dat zal inderdaad wel wennen zijn. Jammer dat je niet door gaat met obedience. Wat ik gezien heb van Izzie, doet ze het erg goed. Gaat Vincent trainen bij Birgit met Izzie voor de GG?
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Anne&Taar
- Zeer actief
Jammer, zeg! Hoewel ik zeker snap dat er vanuit tijdtechnisch oogpunt soms wat dingen moeten afvallen; das hier ook zo helaas... 

- Zoek stok!
- Zeer actief
Aan Izzie ligt het zeker niet. Ze vindt het leuk en doet het goed. Qua tijd kan ik ook wel 1 keer trainen in de week, maar ik vind dat te weinig. Ik doe iets graag serieus, en dat lukt me dus niet.
Vincent gaat inderdaad bij Birgit trainen. Het was wel een voorwaarde dat hij of bij Birgit of bij Sandra gaat trainen gezien hun methode. Birgit kent Izzie ook nog heel goed, dus dat gaat wel lukken. Ik denk dat ik Izzie niet gelukkiger kan maken
Vincent gaat inderdaad bij Birgit trainen. Het was wel een voorwaarde dat hij of bij Birgit of bij Sandra gaat trainen gezien hun methode. Birgit kent Izzie ook nog heel goed, dus dat gaat wel lukken. Ik denk dat ik Izzie niet gelukkiger kan maken

Linda, Izzie en Bram