Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zenuwen op examen?
Moderator: moderatorteam
- May Linn
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie's en herders
Zenuwen op examen?
Het blijft raar, ik train nu een jaar voor G&G.
Op training gaat alles super, zeker het volgwerk is echt zoals ik het wil zien.
Kan ook 5-10 minuten met aandacht volgen voordat ik haar beloon.
Maar nu hadden we afgelopen zondag op de hondenschool een opendag met een altenatieve G&G wedstrijd.
Dus ik dacht dat is wel leuk doen we gewoon mee.
Accuut had ik slechter aandacht van haar met die wedstrijd. Het volgen was zeker de 1e meters slecht.
En ook reageerde ze minder accuut op commando's.
Dit deed ze eerdere exames ook, volgwerk was ver beneden niveau o.a.
Nu oefenen ik op veel verschillende plaatsen, met wisseling in beloning.
Ik heb ook niet het idee echt gespannen te zijn voor een examen.
Maar waar zou het dan aan liggen dat mijn hond op exames veel minder goed loopt dan tijdens training?
Die vraag blijft me bezig houden.
Helemaal nu ik volgende week opga voor G&G 3 en nu wel zenuwachtig ben of ze dan uberhaupt aandacht heeft voor.
Niet dat ik dat in zo'n korte tijd kan veranderen, maar mochten we het niet halen (of wel halen) dan zou ik er wel graag aan willen werken.
Op training gaat alles super, zeker het volgwerk is echt zoals ik het wil zien.
Kan ook 5-10 minuten met aandacht volgen voordat ik haar beloon.
Maar nu hadden we afgelopen zondag op de hondenschool een opendag met een altenatieve G&G wedstrijd.
Dus ik dacht dat is wel leuk doen we gewoon mee.
Accuut had ik slechter aandacht van haar met die wedstrijd. Het volgen was zeker de 1e meters slecht.
En ook reageerde ze minder accuut op commando's.
Dit deed ze eerdere exames ook, volgwerk was ver beneden niveau o.a.
Nu oefenen ik op veel verschillende plaatsen, met wisseling in beloning.
Ik heb ook niet het idee echt gespannen te zijn voor een examen.
Maar waar zou het dan aan liggen dat mijn hond op exames veel minder goed loopt dan tijdens training?
Die vraag blijft me bezig houden.
Helemaal nu ik volgende week opga voor G&G 3 en nu wel zenuwachtig ben of ze dan uberhaupt aandacht heeft voor.
Niet dat ik dat in zo'n korte tijd kan veranderen, maar mochten we het niet halen (of wel halen) dan zou ik er wel graag aan willen werken.
- joyce83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
- Aantal honden: 2
Re: Zenuwen op examen?
Geef je misschien andere commando's als je aan het trainen bent, heb je een andere lichaamshouding, hou je net je handen iets anders, loop je net een pas harder/langzamer?
Ik ben nog niet zo lang bezig maar dit zijn dingen waarvan ik denk dat honden wel op kunnen reageren.
Misschien dat iemand je eens kan filmen? Dus een aantal keren met training en een keer met examen/open dag? (ik wil best wel eens mee om stukjes te filmen?)
Hoe doet ze het trouwens als je op andere locaties bezig bent? Of is het misschien drukker tijdens een examen met mensen/honden?
Ik ben nog niet zo lang bezig maar dit zijn dingen waarvan ik denk dat honden wel op kunnen reageren.
Misschien dat iemand je eens kan filmen? Dus een aantal keren met training en een keer met examen/open dag? (ik wil best wel eens mee om stukjes te filmen?)
Hoe doet ze het trouwens als je op andere locaties bezig bent? Of is het misschien drukker tijdens een examen met mensen/honden?
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
- Aantal honden: 1
Al denk je niet dat je zenuwachtig bent het is toch wat spannender dan een normale training. Er kijken misschien allemaal andere mensen dus het is misschien al drukker dan dat het tijdens een training is. Onbedoeld geef je commandos toch wat onzekerder denk ik en dat voelt die hond perfect aan.
Ik heb het geluk dat Zazoe mij meestal wel door een het examen trekt hahah. Die trekt zich er weinig van aan. Alleen als hij 3 minuten moet blijven liggen en hij denkt baas je vergeet me te roepen voor de vak oefening dan is dat wat minder haha. Hij kwam als een speer die keer en zat te wachten tot hij terug mocht.
Helaas vriend je moest blijven liggen. hahah
Ik zeg het nu wel allemaal zo luchtig maar 11 juni moet ik zelf op voor gg2 en schijt nu al 7 kleuren dus
Ik heb het geluk dat Zazoe mij meestal wel door een het examen trekt hahah. Die trekt zich er weinig van aan. Alleen als hij 3 minuten moet blijven liggen en hij denkt baas je vergeet me te roepen voor de vak oefening dan is dat wat minder haha. Hij kwam als een speer die keer en zat te wachten tot hij terug mocht.
Helaas vriend je moest blijven liggen. hahah
Ik zeg het nu wel allemaal zo luchtig maar 11 juni moet ik zelf op voor gg2 en schijt nu al 7 kleuren dus

Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik zie dat hier ook, Kai doet op wedstrijden gehoorzaamheid veel anders dan op groepstraining en op groepstraining nog anders dan wanneer ik alleen met hem train, in het laatste geval doet hij het het beste. Bij mij zijn het vooral zenuwen en ik doe soms ook wel anders, ook wanneer ik denk van nu ben ik niet zenuwachtig, ik heb al een aantal wedstrijden laten filmen en dan merk je toch een paar kleine dingen op die je anders doet, heel onbewust dan. Na 3 jaar wedstrijden doen lukt het me nog altijd niet om Kai hetzelfde te laten gedragen op wedstrijd als op training. en we doen dan zo'n 20-25 wedstrijden per jaar dus je zou wel denken dat het went
Kai reageert ook heel erg op mijn gedrag en lichaamstaal, veel meer dan Dino. Ik heb met Dino ook al proefwedstrijdjes gehad op andere hondenscholen tussen vreemde honden en Dino heeft dat probleem zo niet.

Kai reageert ook heel erg op mijn gedrag en lichaamstaal, veel meer dan Dino. Ik heb met Dino ook al proefwedstrijdjes gehad op andere hondenscholen tussen vreemde honden en Dino heeft dat probleem zo niet.
- May Linn
- Zeer actief
Dat filmen vind ik wel een goed idee!
Ik zal eens kijken of ik donderdag iemand kan vinden die me wil filmen op het examen/wedstrijd.
Mocht ik zakken dan kan ik daarna gewoon een training ook filmen :p
Ik denk dat mijn idd ergens aanvoelt dat ik toch wel zenuwachtig ben of dat het anders is.
Nu heb ik gisteravond tijdens de training een poging gedaan ook zenuwachtig te zijn en een beetje te stuntelen.
Ze deed bijna alle oefeningen goed, alleen haar 'down" tijdens het volgens was ineens stuk, rare hond.
Maargoed als dat het enige is wat fout gaat, daar doe ik het voor
@Joyce83, waar train jij G&G?
@ Sanne, alvast veel succes en plezier de 11e!!
Ik zal eens kijken of ik donderdag iemand kan vinden die me wil filmen op het examen/wedstrijd.
Mocht ik zakken dan kan ik daarna gewoon een training ook filmen :p
Ik denk dat mijn idd ergens aanvoelt dat ik toch wel zenuwachtig ben of dat het anders is.
Nu heb ik gisteravond tijdens de training een poging gedaan ook zenuwachtig te zijn en een beetje te stuntelen.
Ze deed bijna alle oefeningen goed, alleen haar 'down" tijdens het volgens was ineens stuk, rare hond.
Maargoed als dat het enige is wat fout gaat, daar doe ik het voor

@Joyce83, waar train jij G&G?
@ Sanne, alvast veel succes en plezier de 11e!!
- joyce83
- Zeer actief
Hopenlijk kun je iemand vinden om te filmen, helaas is mijn vriend donderdag vrij en aangezien we al niet vaak samen vrij zijn kan ik het niet maken om te zeggen dat schat vanavond ben ik weg, anders had ik wel stuiterend mijn vinger opgestoken van ik kan! ik kan!!
Ik train op het moment de EG in Echt. Gaan als we het 4 juni halen door naar de BGG. Enkele onderdelen hebben we al gehad op de vorige hondenschool, apport is helaas voor ons een zwakker punt. En ik zie wel hoe ver we komen, moeten er in elk geval plezier in blijven houden.
Ik train op het moment de EG in Echt. Gaan als we het 4 juni halen door naar de BGG. Enkele onderdelen hebben we al gehad op de vorige hondenschool, apport is helaas voor ons een zwakker punt. En ik zie wel hoe ver we komen, moeten er in elk geval plezier in blijven houden.
- laura86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ja dat herken ik heel erg. Heb zelf ook niet het idee verschrikkelijk zenuwachtig te zijn maar mijn hond hield er de laatste (en tevens de eerste) keer dat ik een wedstrijd liep volkomen mee op. Ik deed voor mijn idee ook niet echt iets anders. En buiten de ring ging het hartstikke goed
Het is toen gefilmd en ik kon ook niet duidelijk zien dat ik dingen anders deed. Ik denk dat de enige oplossing is om het gewoon vaak te doen
Hier het filmpje voor de liefhebbers.

Het is toen gefilmd en ik kon ook niet duidelijk zien dat ik dingen anders deed. Ik denk dat de enige oplossing is om het gewoon vaak te doen

- joyce83
- Zeer actief
Nou ja ik had steeds na het examen ook het gevoel dat het niet lekker ging. Maar ook omdat de lessen steeds wel heerlijk gingen en ze dan op examen het voor mijn gevoel niet zo lekker deed als in de les. Laatste examen was echt zo dat ik dacht van helaas ze zal wel de minste punten hebben. Echter hebben we drie examens gehad, waarvan ze 2 keer de meeste punten had en 1 keer als tweede was met de meeste punten. Tja dan hebben we het toch niet slecht gedaan.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Contacteer:
Het gebeurd bij meer mensen die examens doen. je hebt een zekere mate van gespannenheid en daar reageert je hond sterk op. Probeer eens bach rescue voor jezelflaura86 schreef:Ja dat herken ik heel erg. Heb zelf ook niet het idee verschrikkelijk zenuwachtig te zijn maar mijn hond hield er de laatste (en tevens de eerste) keer dat ik een wedstrijd liep volkomen mee op. Ik deed voor mijn idee ook niet echt iets anders. En buiten de ring ging het hartstikke goed![]()
Het is toen gefilmd en ik kon ook niet duidelijk zien dat ik dingen anders deed. Ik denk dat de enige oplossing is om het gewoon vaak te doen![]()
Jan

- May Linn
- Zeer actief
joyce83 schreef:Hopenlijk kun je iemand vinden om te filmen, helaas is mijn vriend donderdag vrij en aangezien we al niet vaak samen vrij zijn kan ik het niet maken om te zeggen dat schat vanavond ben ik weg, anders had ik wel stuiterend mijn vinger opgestoken van ik kan! ik kan!!
Dat is een aardig gebaar

Maar ik vind wel ws wel iemand op het wedstrijdterrein die kan filmen. Het is ook overdag en in Valkenswaard, nog een stukje van hier.
Ik vraag me dan ook altijd af wat er gebeurt met mijn hondje als het zo slecht gaat.
Afgelopen zondag met die altenatieve G&G wedstrijd had ik zelfs wat voer mee de ring in, zo van misschien ligt het daaraan.
Maar nee dat was het ook niet.
Moet ik wel zeggen dat het gedrag iets verbeterd is nu ik alleen voor hele oefeningen beloon en niet meer zoveel tussendoor.
Ze verwacht nu iig niet zo snel meer een beloning midden in een oefening en gaat vaak zelfs beter haar best doen.
Alleen nu nog op wedstrijden/exames. Misschien is de truc idd wel gewoon vaak een wedstrijd lopen

- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Dat heb ik met Kai ook al geprobeerd, maar dat haalt bij hem ook weinig uit. Ook anders belonen op training zodat hij het gewoon word dat hij 1 uur geen voedselbeloning krijgt maakt niets uit (hier duurt een wedstrijd 1uur). Hij kan een hele training van 1u doen zonder voedselbeloning zonder probleem en zonder motivatieverlies, maar op wedstrijd is dat dan toch weer anders, Kai vind voedsel wel leuk maar even gek doen vind hij normaal even leuk, op wedstrijd dus niet altijd.Afgelopen zondag met die altenatieve G&G wedstrijd had ik zelfs wat voer mee de ring in, zo van misschien ligt het daaraan.
Vaker wedstrijd doen ook geen effect, ik heb nu met Kai zo'n 60 wedstrijden gedaan en nog altijd hetzelfde. Kai vind wedstrijd wel leuk dat wel, maar toch is het anders.
Ik heb zelf de gouden oplossing nog niet gevonden

- laura86
- Zeer actief
- Contacteer:
Die vind waarschijnlijk dat de baas te raar doet om zich er iets van aan te trekkenInge O schreef: zonde zeg, onvoorstelbaar als je dit vergelijkt met de filmpjes die je wel eens eerder hebt gepost. waat gaat er dan in zo'n hond om
?

Ik ga inderdaad maar eens dingen proberen waar ik zelf rustig van word. Dan maar vaak doen en hopelijk gaat het vanzelf beter. Ben er ook redelijk van overtuigd dat er íets is aan mij waarom Kaya besluit ermee te stoppen...
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dat filmpje is dramatisch.laura86 schreef:Die vind waarschijnlijk dat de baas te raar doet om zich er iets van aan te trekkenInge O schreef: zonde zeg, onvoorstelbaar als je dit vergelijkt met de filmpjes die je wel eens eerder hebt gepost. waat gaat er dan in zo'n hond om
?
![]()
Ik ga inderdaad maar eens dingen proberen waar ik zelf rustig van word. Dan maar vaak doen en hopelijk gaat het vanzelf beter. Ben er ook redelijk van overtuigd dat er íets is aan mij waarom Kaya besluit ermee te stoppen...
Heb het vaker gezien zo op examens en ik ben zelf ook geen snars anders

Het viel me ook op dat je (net als velen

En in tegenstelling tot wat je denkt op zo'n moment, dat helpt niet

Misschien kan je eens inderdaad bach rescue nemen.
Of eventueel "Puur Onrust"
- Sanne!!
- Zeer actief
Als Zazoe zo gaat lopen zoals Kaya deed op het filmpje dan ga ik gewoon enthousiast doen. Mag wel niet maar je hebt toch al een 1 dan zou ik toch ff willen laten zien dat hij het wel kan maja dat scheelt natuurlijk ook heel erg per hond....
- laura86
- Zeer actief
- Contacteer:
Heb wel wat dingen geprobeerd om hem er weer bij te krijgen, want ik was na 1 extra commando toch al gediskwalificeerd. Ach ja. Hopelijk wordt de volgende keer wat minder dramatisch. Ik ga de Rescue wel eens proberen, dat heb ik nog liggenSanne!! schreef:Als Zazoe zo gaat lopen zoals Kaya deed op het filmpje dan ga ik gewoon enthousiast doen. Mag wel niet maar je hebt toch al een 1 dan zou ik toch ff willen laten zien dat hij het wel kan maja dat scheelt natuurlijk ook heel erg per hond....

- Sanne!!
- Zeer actief
Huh meteen een disq voor de hele wedstrijd? Wat flauw zeg. Wij krijgen gewoon een 0 en dan is het klaar. Ook niet alles dus maar je kunt proberen om die hond voor de rest van de oefeningen toch wat te laten doen onder spanning.laura86 schreef:Heb wel wat dingen geprobeerd om hem er weer bij te krijgen, want ik was na 1 extra commando toch al gediskwalificeerd. Ach ja. Hopelijk wordt de volgende keer wat minder dramatisch. Ik ga de Rescue wel eens proberen, dat heb ik nog liggenSanne!! schreef:Als Zazoe zo gaat lopen zoals Kaya deed op het filmpje dan ga ik gewoon enthousiast doen. Mag wel niet maar je hebt toch al een 1 dan zou ik toch ff willen laten zien dat hij het wel kan maja dat scheelt natuurlijk ook heel erg per hond....
IS dat obedience wat jij doet? Misschien dat het scheelt. Wij lopen nu GG2 bij Cynophilia.
- Sanne!!
- Zeer actief
inge wat doe jij? Ook GG of obedience want denk namelijk dat laura obedience doet. Ken daar de regels niet maar bij onze GG van cyno is het ook gewoon aftrek.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Ik zou anders starten, je begon al te lopen zonder dat je de aandacht van de hond had. En dat kwam steeds terug in het volgen. Zonder aandacht kan je niet werken met je hondlaura86 schreef:Ja dat herken ik heel erg. Heb zelf ook niet het idee verschrikkelijk zenuwachtig te zijn maar mijn hond hield er de laatste (en tevens de eerste) keer dat ik een wedstrijd liep volkomen mee op. Ik deed voor mijn idee ook niet echt iets anders. En buiten de ring ging het hartstikke goed![]()
Het is toen gefilmd en ik kon ook niet duidelijk zien dat ik dingen anders deed. Ik denk dat de enige oplossing is om het gewoon vaak te doen![]()

- laura86
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit is ASCA obedience, amerikaanse gehoorzaamheid. Daar gelden weer andere regels dan de engelse obedience, daar mag je namelijk zoveel commando's geven als je wilt tijdens het volgen. Dus dat had denk ik een betere start geweestInge O schreef:ah, dan ligt daar inderdaad het verschil, ik doe ook gewone gehoorzaamheidSanne!! schreef:inge wat doe jij? Ook GG of obedience want denk namelijk dat laura obedience doet. Ken daar de regels niet maar bij onze GG van cyno is het ook gewoon aftrek..

- Tesslys
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): BC's.
- Contacteer: