Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nieuw huis voor Bunker
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Nieuw huis voor Bunker
Ik denk dat dit zeker rasafhankelijk is, Xena had totaal geen last van dr nest, die liep 5 weken na dr bevalling alweer op het hondensportveld te trainen.
Die had ook nog met gemak op 8 jarige leeftijd bijv. nog een nest kunnen hebben, ze heeft nu (bijna 10) nog steeds de conditie van een jonge hond. Ze kan haar zoon en kleinzoon met gemak bijhouden.
Die had ook nog met gemak op 8 jarige leeftijd bijv. nog een nest kunnen hebben, ze heeft nu (bijna 10) nog steeds de conditie van een jonge hond. Ze kan haar zoon en kleinzoon met gemak bijhouden.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Muk
Ik vind, maar daar denk jij anders over en dat kan, dat honden zonder stamboom over het algemeen niet raszuiver zijn. Je kunt immers niet controleren of de voorouders raszuiver zijn of niet. Dat is bij de sportherders dan anders, maar bij de Newfoundlanders duidelijk niet. Bovendien kun je dat ook niet bewijzen dat een broodfok Oost-Europese hond raszuiver is of niet. De meeste broodfok Newfoundlanders komen bij mijn weten uit België en van Nederlandse pretnestfokkers. En de raszuiverheid daarvan durf ik gerust in twijfel te trekken, want dat is in veel gevallen voor een leek zelfs duidelijk zichtbaar dat er een ander ras ergens in het verleden doorheen is gekruist.laeken schreef:Het gaat inderdaad over broodfokhonden. Maar als ik jullie goed begrijp gaat het bij deze newfoundlanders niet over broodfok? Lijkt mij een van de meest duidelijke vormen van broodfok maar dat zal wel aan mij liggen. Ik begrijp juist weer helemaal niet waar jullie vandaan halen dat de gemiddelde bordeauxdog of mastino uit het Oostblok niet raszuiver zou zijn?Hier op het forum is ooit de fabel in de wereld geholpen dat een hond zonder stamboom dus niet raszuiver is. Ik wil niet lullig zijn maar vrijwel elk rashondje uit het Oostblok is raszuiver. Er wordt soms net gedaan alsof een rashond een kapitaal kost en waard is. Dat is onzin want je kan er elke dag genoeg van MP zonder meer dan 100 euro te betalen. Ik heb morgen een gratis setje raszuivere fokteefjes als ik dat wil. Beter nog, ik heb daar laatst zelfs eens bewust naar gekeken op MP om te zien hoe makkelijk dat zou zijn. In 30 minuten heb je van meer dan 10 populaire rassen een gratis hondje gevonden met stamboom tussen 1-3 jaar. Dus waarom jullie denken dat iemand rijk gaat worden aan de verkoop van 1 teefje naar het Oostblok vraag ik mij af.
Wel kan ik begrijpen dat een goede gerenomeerder fokker een extra nest met een teef gaat doen als hier het maximum erop zit. Maar dan praten we dus niet over uitfokken, grote bedragen en dat soort zaken. Dan krijgt een hier uitgefokt teefje elders nog een nestje of zelfs 2. Niet goed, maar ook niet schandelijk in mijn ogen. Waarom zou een goed verzorgde newfoundlander maar 3 nestjes in haar leven aan kunnen? Ik zie dat ook niet zo hoor. Zal wel wat met bloedlijnen te maken hebben. In elk geval niet met de gezondheid van de teef. Een paard krijgt ook elk jaar een veulen net als een hert en een vos elk jaar jongen krijgen. Dus waarom een huishond ineens maar om de 2 jaar pups zou kunnen krijgen is mij sowieso een raadsel.
De Newfoundlanders hier in Nederland komen vooral uit Nederland, Scandinavië, Amerika of Duitsland. Ik ken geen enkele stamboomhond uit Oost-Europa waar hier mee gefokt wordt. Stamboomloze Newfoundlanders komen hier ook voor, maar zijn veruit in de minderheid in vergelijking met stamboom Newfoundlanders.
Ieder ras heeft zijn eigen fokregels en gelukkig maar. Bij de Newfoundlander zijn die anders dan bij bijvoorbeeld een Jack Russell, en terecht ook. Een Newfoundlander is met 8 jaar al flink bejaard, en dat is met veel andere rassen niet het geval. Om dan door te fokken (na het 8e jaar mag er in NL niet meer gefokt worden met een Newfoundlanderteef) is in mijn ogen triest. Zeker omdat de Newfoundlander gemiddeld slechts 8 tot 10 jaar wordt. In Nederland wordt het fokreglement op dit moment aangepast en is men van plan om het maximaal aantal nesten van een teef terug te brengen van 4 naar 3. Als je bedenkt dat deze wijzigingen door de fokkers goedgekeurd worden (en ook tijdens de fokkersoverleggen voorgesteld zijn), dan zegt dat ook wel genoeg.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
dat bedoel ik, rasafhankelijk maken, maar dat is het niet in NL, als ik nu met Xena een nest fok krijg ik geen stambomen bij de pups, ze is te oud. (niet dat ik dit van plan ben overigens
)

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Minhie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Akita
- Aantal honden: 1
Ik heb opeens een geweldig idee, na een aantal pagina's te hebben gelezen.
Zullen we met z'n alle gewoon bart smith hondjes gaan halen? Hebben we opeens allemaal perfecte hondjes.

Zullen we met z'n alle gewoon bart smith hondjes gaan halen? Hebben we opeens allemaal perfecte hondjes.

-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Geef me dan wel eerst even de tijd om aandelen te kopen in Bart Smithminhie schreef:Ik heb opeens een geweldig idee, na een aantal pagina's te hebben gelezen.
Zullen we met z'n alle gewoon bart smith hondjes gaan halen? Hebben we opeens allemaal perfecte hondjes.![]()
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
minhie schreef:Ik heb opeens een geweldig idee, na een aantal pagina's te hebben gelezen.
Zullen we met z'n alle gewoon bart smith hondjes gaan halen? Hebben we opeens allemaal perfecte hondjes.![]()
Ha, die heb ik al

- Shantiej
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Bullterriër
- Contacteer:
Zo wat een heerlijk uit de hand gelopen verhaal..
Heb de eerste pagina gelezen en de laatste...
Maar gaat totaal ergens anders over!
Wat betreft Pagina 1: Brigitte je hebt een super beslissing genomen..
Je bied je hond ondanks dat het problemen heeft gegeven nog steeds een thuis, zonder je hond weer te gaan verkopen of wat ook! Jij bent een hondenliefhebber!
En wat betreft de laatste pagina:
Ik ben voor stamboom honden, mijn beide bullen hebben een stamboom, puur omdat ik dan zeker weet dat de ouders zijn gecontroleerd en ik weet meer over de achtergrond van me hond
Heb de eerste pagina gelezen en de laatste...
Maar gaat totaal ergens anders over!
Wat betreft Pagina 1: Brigitte je hebt een super beslissing genomen..
Je bied je hond ondanks dat het problemen heeft gegeven nog steeds een thuis, zonder je hond weer te gaan verkopen of wat ook! Jij bent een hondenliefhebber!
En wat betreft de laatste pagina:
Ik ben voor stamboom honden, mijn beide bullen hebben een stamboom, puur omdat ik dan zeker weet dat de ouders zijn gecontroleerd en ik weet meer over de achtergrond van me hond

Pootje van Ajay & Bandit
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Mijn honden zonder stamboom zijn stuk voor stuk gezond geweest en heel erg lief. Dus ik ben voor honden, of ze nu wel of geen stamboom hebben interesseert me helemaal niks. Wat kan mij het schelen wie de ouders van mijn hond waren. Dat zegt niets over mijn hond nl. Niets. Zo lopen er doodzieke Duitse herders rond met ouders uit de sport en met gezonde heupen. Dat zegt niks. Stambomen zeggen niks
Een hond uit twee prachtige stamboomhonden wordt niet meteen door de stamboom ook prachtig. Een lieve moeder krijgt niet vanzelf ook lieve pups. Zo werkt het gewoon niet. Ze helpen je hooguit met evt uitsluiten van wat erfelijke kwalen die sowieso horen bij de stamboomfokkerij. Dus stambomen werken kwalen in de hand en helpen er daarna tegen. Beetje vreemd toch?
De kans op een gezond hondje dat je ergens in de goot vindt of die je bij de beste fokker haalt is niet kleiner of groter. De straatpup kan ook gezond 14 worden en de stamboomhond kan ongeacht hoe goed gefokt met 4 jaar doodvallen of kanker krijgen. Aan stambomen heb je niks. Daar staat alleen op wie de ouders van je hond zijn. Juist stambomen maken vaak honden kapot omdat de vader perse ook een zelfde inteelthond moet zijn om binnen de lijnen van de wet te fokken. Denk dus dat je je bull beter door een huskie kan laten dekken om echt goede gezonde pups te krijgen die niet doof zijn en geen gehoor-problemen hebben, staartjagen en hun pups opvreten. Dan is de hond zonder stamboom dus duidelijk superieur aan je stamboombullen.
De kans op een gezond hondje dat je ergens in de goot vindt of die je bij de beste fokker haalt is niet kleiner of groter. De straatpup kan ook gezond 14 worden en de stamboomhond kan ongeacht hoe goed gefokt met 4 jaar doodvallen of kanker krijgen. Aan stambomen heb je niks. Daar staat alleen op wie de ouders van je hond zijn. Juist stambomen maken vaak honden kapot omdat de vader perse ook een zelfde inteelthond moet zijn om binnen de lijnen van de wet te fokken. Denk dus dat je je bull beter door een huskie kan laten dekken om echt goede gezonde pups te krijgen die niet doof zijn en geen gehoor-problemen hebben, staartjagen en hun pups opvreten. Dan is de hond zonder stamboom dus duidelijk superieur aan je stamboombullen.
- Shantiej
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Bullterriër
- Contacteer:
Oh weer iemand met verkeerde kennis van een bulllaeken schreef:Mijn honden zonder stamboom zijn stuk voor stuk gezond geweest en heel erg lief. Dus ik ben voor honden, of ze nu wel of geen stamboom hebben interesseert me helemaal niks. Wat kan mij het schelen wie de ouders van mijn hond waren. Dat zegt niets over mijn hond nl. Niets. Zo lopen er doodzieke Duitse herders rond met ouders uit de sport en met gezonde heupen. Dat zegt niks. Stambomen zeggen niksEen hond uit twee prachtige stamboomhonden wordt niet meteen door de stamboom ook prachtig. Een lieve moeder krijgt niet vanzelf ook lieve pups. Zo werkt het gewoon niet. Ze helpen je hooguit met evt uitsluiten van wat erfelijke kwalen die sowieso horen bij de stamboomfokkerij. Dus stambomen werken kwalen in de hand en helpen er daarna tegen. Beetje vreemd toch?
Bullterriërs met Stambomen worden bij 6 weken gecontroleerd op gehoor!
Dus je krijg geen dove bull mee...
Staartjagen doen ze lang niet allemaal en dat kan je stoppen als je op tijd bent ...
Pups opvreten is helemaal een gerucht dat de wereld in geholpen is wat niet klopt!
En die paar keer dat dat voorkomt is net zo vaak als dat bij elk ander ras/kruising voorkomt!

Pootje van Ajay & Bandit
- Ariane
- Erelid
- Mijn ras(sen): Teckel
En dat alles en iedereen verscheurende beest heb ik een paar keer geknuffeldBrigitte schreef:Valerie schreef:Pfff ik zou niet bij die enge beesten in de buurt durven komen![]()
Waar heb ik de moed vandaan gehaald
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
- Ariane
- Erelid
- Mijn ras(sen): Teckel
Zoek stok! schreef: Voor jou en een aantal anderen maakt het niet uit wat er geschreven wordt, het is per definitie goed of fout, afhankelijk van wie het is.
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
laeken schreef:Mijn honden zonder stamboom zijn stuk voor stuk gezond geweest en heel erg lief. Dus ik ben voor honden, of ze nu wel of geen stamboom hebben interesseert me helemaal niks. Wat kan mij het schelen wie de ouders van mijn hond waren. Dat zegt niets over mijn hond nl. Niets. Zo lopen er doodzieke Duitse herders rond met ouders uit de sport en met gezonde heupen. Dat zegt niks. Stambomen zeggen niksEen hond uit twee prachtige stamboomhonden wordt niet meteen door de stamboom ook prachtig. Een lieve moeder krijgt niet vanzelf ook lieve pups. Zo werkt het gewoon niet. Ze helpen je hooguit met evt uitsluiten van wat erfelijke kwalen die sowieso horen bij de stamboomfokkerij. Dus stambomen werken kwalen in de hand en helpen er daarna tegen. Beetje vreemd toch?
Hier kan ik alleen maar volledig in mee gaan.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
-
Mojuan
- Zeer actief
hier nog 1smoekie schreef:laeken schreef:Mijn honden zonder stamboom zijn stuk voor stuk gezond geweest en heel erg lief. Dus ik ben voor honden, of ze nu wel of geen stamboom hebben interesseert me helemaal niks. Wat kan mij het schelen wie de ouders van mijn hond waren. Dat zegt niets over mijn hond nl. Niets. Zo lopen er doodzieke Duitse herders rond met ouders uit de sport en met gezonde heupen. Dat zegt niks. Stambomen zeggen niksEen hond uit twee prachtige stamboomhonden wordt niet meteen door de stamboom ook prachtig. Een lieve moeder krijgt niet vanzelf ook lieve pups. Zo werkt het gewoon niet. Ze helpen je hooguit met evt uitsluiten van wat erfelijke kwalen die sowieso horen bij de stamboomfokkerij. Dus stambomen werken kwalen in de hand en helpen er daarna tegen. Beetje vreemd toch?

-
Marion.
Ik niet. Ik wilde graag een pup van een "wandelhond" die ook erg baasgericht was (en in mijn ogen mooi). Heel bewust gekozen, et voila.... ik kreeg Saar. En daarmee alles wat ik wenstte. Nu nog hopen dat ze haar moeder achterna gaat qua leeftijd.Paulala schreef:hier nog 1smoekie schreef:laeken schreef:Mijn honden zonder stamboom zijn stuk voor stuk gezond geweest en heel erg lief. Dus ik ben voor honden, of ze nu wel of geen stamboom hebben interesseert me helemaal niks. Wat kan mij het schelen wie de ouders van mijn hond waren. Dat zegt niets over mijn hond nl. Niets. Zo lopen er doodzieke Duitse herders rond met ouders uit de sport en met gezonde heupen. Dat zegt niks. Stambomen zeggen niksEen hond uit twee prachtige stamboomhonden wordt niet meteen door de stamboom ook prachtig. Een lieve moeder krijgt niet vanzelf ook lieve pups. Zo werkt het gewoon niet. Ze helpen je hooguit met evt uitsluiten van wat erfelijke kwalen die sowieso horen bij de stamboomfokkerij. Dus stambomen werken kwalen in de hand en helpen er daarna tegen. Beetje vreemd toch?
-
chrico
- Zeer actief
Het nadeel van zo een kruising is dat je er dan zowel oor als oogproblemen in kan fokken, daarnaast nog een aantal aandoeningen waar de husky om bekend is die je liever niet in je puppen terug ziet. Niet voor niets worden hussen op erfelijke aandoeningen getest voor er gefokt word.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
@Laeken. Je hebt nu toch wel een hond met stamboom? Wat waren je beweegredenen om het wel te doen?
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Dat zijn mijn stamboomhonden ook geweest.laeken schreef:Mijn honden zonder stamboom zijn stuk voor stuk gezond geweest en heel erg lief.
Daar kan ik een groot deel mee eens zijn, maar je doet nu net of karakter en gezondheid niet erfelijk is en dat is het wel.Dus ik ben voor honden, of ze nu wel of geen stamboom hebben interesseert me helemaal niks. Wat kan mij het schelen wie de ouders van mijn hond waren. Dat zegt niets over mijn hond nl. Niets. Zo lopen er doodzieke Duitse herders rond met ouders uit de sport en met gezonde heupen. Dat zegt niks. Stambomen zeggen niksEen hond uit twee prachtige stamboomhonden wordt niet meteen door de stamboom ook prachtig. Een lieve moeder krijgt niet vanzelf ook lieve pups. Zo werkt het gewoon niet. Ze helpen je hooguit met evt uitsluiten van wat erfelijke kwalen die sowieso horen bij de stamboomfokkerij. Dus stambomen werken kwalen in de hand en helpen er daarna tegen. Beetje vreemd toch?
De kans op een gezond hondje dat je ergens in de goot vindt of die je bij de beste fokker haalt is niet kleiner of groter. De straatpup kan ook gezond 14 worden en de stamboomhond kan ongeacht hoe goed gefokt met 4 jaar doodvallen of kanker krijgen.
ook kruisingen kunnen met 4 jaar dood neervallen en stamboomhonden met gemak 14 jaar halen.
Een stamboom zelf zegt weinig, dat ben ik zeker met je eens. Aan pupkoper de taak om je in een stamboom te verdiepenAan stambomen heb je niks. Daar staat alleen op wie de ouders van je hond zijn. Juist stambomen maken vaak honden kapot omdat de vader perse ook een zelfde inteelthond moet zijn om binnen de lijnen van de wet te fokken. Denk dus dat je je bull beter door een huskie kan laten dekken om echt goede gezonde pups te krijgen die niet doof zijn en geen gehoor-problemen hebben, staartjagen en hun pups opvreten. Dan is de hond zonder stamboom dus duidelijk superieur aan je stamboombullen.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik nietPaulala schreef:hier nog 1smoekie schreef:laeken schreef:Mijn honden zonder stamboom zijn stuk voor stuk gezond geweest en heel erg lief. Dus ik ben voor honden, of ze nu wel of geen stamboom hebben interesseert me helemaal niks. Wat kan mij het schelen wie de ouders van mijn hond waren. Dat zegt niets over mijn hond nl. Niets. Zo lopen er doodzieke Duitse herders rond met ouders uit de sport en met gezonde heupen. Dat zegt niks. Stambomen zeggen niksEen hond uit twee prachtige stamboomhonden wordt niet meteen door de stamboom ook prachtig. Een lieve moeder krijgt niet vanzelf ook lieve pups. Zo werkt het gewoon niet. Ze helpen je hooguit met evt uitsluiten van wat erfelijke kwalen die sowieso horen bij de stamboomfokkerij. Dus stambomen werken kwalen in de hand en helpen er daarna tegen. Beetje vreemd toch?
Ik heb weinig verstand van erfelijkheid, maar weet wel degelijk dat zaken als karakter, werkdrift, uiterlijk en gezondheid erfelijk zijn.
En nee, dat betekent niet dat je 100% gezonde pups hebt bij gezonde ouders, maar wél meer kans erop.
Er zijn niet voor niks werklijnen... waarom? Omdat die drift erfelijk is, net zoals andere specifieke kenmerken.
Er wordt niet voor niets bepaalde koppels gemaakt om het één op te heffen met het ander.
Laten we nu niet doen alsof erfelijkheid niet bestaat
-
laeken
- Zeer actief
Ik ben de laatste die erfelijkheid ontkent. Wel ben ik de eerste die aangeeft dat JUIST erfelijkheid maakt dat rashonden ziek zijn. Karakter en uiterlijk vastleggen lukt heel goed bij rashonden. Nu nog even zorgen dat ze ook gezond en blij zijn. Want dat laatste schort er helaas nogal eens aan. Ik zie veeeeel teveel HD en ED en ook allerlei andere kwalen. Ik ken eerlijk gezegd iets teveel staffies met huidproblemen en allerlei vage shit die ik bij een kruising staffie nooit zie. Idem voor allerlei andere rassen. Mijn kruisingen hebben nooit wat eerlijk gezegd. Ik reken erop dat ik voor de 10 jaar nauwelijks kosten aan de DA heb. Bij Eva ook maar dat is ook wel een heel erg gezond ras. Niet allemaal dus ik moet erbij zeggen dat ik ook wel mijn angsten heb gezien haar rikketik en drukke gedrag. Laekense kunnen wel eens doodvallen nl. Zelden, maar het zit wel in het ras. Boem. Hond dood. Zomaar. Hartstilstand.Caro. schreef: Ik niet![]()
Ik heb weinig verstand van erfelijkheid, maar weet wel degelijk dat zaken als karakter, werkdrift, uiterlijk en gezondheid erfelijk zijn.
En nee, dat betekent niet dat je 100% gezonde pups hebt bij gezonde ouders, maar wél meer kans erop.
Er zijn niet voor niks werklijnen... waarom? Omdat die drift erfelijk is, net zoals andere specifieke kenmerken.
Er wordt niet voor niets bepaalde koppels gemaakt om het één op te heffen met het ander.
-
laeken
- Zeer actief
chrico schreef:Het nadeel van zo een kruising is dat je er dan zowel oor als oogproblemen in kan fokken, daarnaast nog een aantal aandoeningen waar de husky om bekend is die je liever niet in je puppen terug ziet. Niet voor niets worden hussen op erfelijke aandoeningen getest voor er gefokt word.
Waar heb jij het over? Infokken? Zijn die problemen dominant verervend dan? Noem die kwalen eens? De meeste kwalen zijn recessief en die zal je dus nooit in een kruising vinden. Je kan een hond met PRA en nog veel meer kwalen op een ander ras zetten en je pups zijn 100% gezond. Wel dragers maar je moet sowieso niet verder fokken met kruisingen want dan krijgen ze dezelfde shit als de rassen die ervoor zitten.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ha, oké, als je het op deze manier stelt, dan ga ik een eind met je meelaeken schreef:Ik ben de laatste die erfelijkheid ontkent. Wel ben ik de eerste die aangeeft dat JUIST erfelijkheid maakt dat rashonden ziek zijn. Karakter en uiterlijk vastleggen lukt heel goed bij rashonden. Nu nog even zorgen dat ze ook gezond en blij zijn. Want dat laatste schort er helaas nogal eens aan. Ik zie veeeeel teveel HD en ED en ook allerlei andere kwalen. Ik ken eerlijk gezegd iets teveel staffies met huidproblemen en allerlei vage shit die ik bij een kruising staffie nooit zie. Idem voor allerlei andere rassen. Mijn kruisingen hebben nooit wat eerlijk gezegd. Ik reken erop dat ik voor de 10 jaar nauwelijks kosten aan de DA heb. Bij Eva ook maar dat is ook wel een heel erg gezond ras. Niet allemaal dus ik moet erbij zeggen dat ik ook wel mijn angsten heb gezien haar rikketik en drukke gedrag. Laekense kunnen wel eens doodvallen nl. Zelden, maar het zit wel in het ras. Boem. Hond dood. Zomaar. Hartstilstand.Caro. schreef: Ik niet![]()
In je eerder post kwam het op mij over alsof je erfelijkheid zo ongeveer ontkende, maar in feite gaat het niet over erfelijkheid, maar over slecht fokken, doorfokken en een ras kapot fokken.
Ik moet ook zeggen dat ik met mijn stamboomhond Kaya (uit echt zeer goede ouders), de meeste problemen heb (gehad) van al mijn honden ooit en ik weleens gezegd heb dat die hele stamboom van mij ondertussen ook gestolen kan worden.
En toch meen ik het laatste niet helemaal, want natuurlijk heb je wel minder kans op ED of HD als het niet in de lijn zit. Alleen vraag ik me wel af hoe betrouwbaar de hele informatie is, gezien het gesjoemel overal en de ijzige stiltes in de fokkerswereld.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Klein nadeeltje van het fokken van kruisingen dat ze niet getest worden en dat je heel veel info dus niet weet...
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Kunnen kruisingen ook hoor, zo ineens dood neervallen. Maar dat kun je dan niet koppelen aan een ras.laeken schreef:Ik ben de laatste die erfelijkheid ontkent. Wel ben ik de eerste die aangeeft dat JUIST erfelijkheid maakt dat rashonden ziek zijn. Karakter en uiterlijk vastleggen lukt heel goed bij rashonden. Nu nog even zorgen dat ze ook gezond en blij zijn. Want dat laatste schort er helaas nogal eens aan. Ik zie veeeeel teveel HD en ED en ook allerlei andere kwalen. Ik ken eerlijk gezegd iets teveel staffies met huidproblemen en allerlei vage shit die ik bij een kruising staffie nooit zie. Idem voor allerlei andere rassen. Mijn kruisingen hebben nooit wat eerlijk gezegd. Ik reken erop dat ik voor de 10 jaar nauwelijks kosten aan de DA heb. Bij Eva ook maar dat is ook wel een heel erg gezond ras. Niet allemaal dus ik moet erbij zeggen dat ik ook wel mijn angsten heb gezien haar rikketik en drukke gedrag. Laekense kunnen wel eens doodvallen nl. Zelden, maar het zit wel in het ras. Boem. Hond dood. Zomaar. Hartstilstand.Caro. schreef: Ik niet![]()
-
tineke
Maar er zijn toch al duizenden euro's aan kosten geweest omdat Cleo regelmatig ziek islaeken schreef: Mijn kruisingen hebben nooit wat eerlijk gezegd. Ik reken erop dat ik voor de 10 jaar nauwelijks kosten aan de DA heb.
Er zijn puncties gedaan, en allerlei onderzoeken om er achter te komen waarom de symptonen steeds weer terugkomen om de zoveel tijd.
-
laeken
- Zeer actief
Dat geloof ik best hoor. Maar ik weet dat het bij mijn ras voorkomt omdat het niet voorkomt in bv de Hollandse herder zover ik weet. Het zijn echt een aantal laekense geweest die in korte tijd op bv 4-5 jarige leeftijd omvielen.Valerie schreef:
Kunnen kruisingen ook hoor, zo ineens dood neervallen. Maar dat kun je dan niet koppelen aan een ras.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Een nestbroertje van Kaya is ook zo dood neergevallen op de leeftijd van 11 maandenValerie schreef:Kunnen kruisingen ook hoor, zo ineens dood neervallen. Maar dat kun je dan niet koppelen aan een ras.laeken schreef:Ik ben de laatste die erfelijkheid ontkent. Wel ben ik de eerste die aangeeft dat JUIST erfelijkheid maakt dat rashonden ziek zijn. Karakter en uiterlijk vastleggen lukt heel goed bij rashonden. Nu nog even zorgen dat ze ook gezond en blij zijn. Want dat laatste schort er helaas nogal eens aan. Ik zie veeeeel teveel HD en ED en ook allerlei andere kwalen. Ik ken eerlijk gezegd iets teveel staffies met huidproblemen en allerlei vage shit die ik bij een kruising staffie nooit zie. Idem voor allerlei andere rassen. Mijn kruisingen hebben nooit wat eerlijk gezegd. Ik reken erop dat ik voor de 10 jaar nauwelijks kosten aan de DA heb. Bij Eva ook maar dat is ook wel een heel erg gezond ras. Niet allemaal dus ik moet erbij zeggen dat ik ook wel mijn angsten heb gezien haar rikketik en drukke gedrag. Laekense kunnen wel eens doodvallen nl. Zelden, maar het zit wel in het ras. Boem. Hond dood. Zomaar. Hartstilstand.Caro. schreef: Ik niet![]()
We werden allemaal geïnformeerd en verzocht heel goed op onze honden te letten, want een oorzaak werd niet bekend omdat de eigenaar geen sectie wilde laten doen.
-
laeken
- Zeer actief
Ja, Cleo heeft leishmania. Dat heeft natuurlijk weinig met haar rasachtergrond te maken.tineke schreef:Maar er zijn toch al duizenden euro's aan kosten geweest omdat Cleo regelmatig ziek islaeken schreef: Mijn kruisingen hebben nooit wat eerlijk gezegd. Ik reken erop dat ik voor de 10 jaar nauwelijks kosten aan de DA heb.![]()
Er zijn puncties gedaan, en allerlei onderzoeken om er achter te komen waarom de symptonen steeds weer terugkomen om de zoveel tijd.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Laatst zei je nog dat je niet zeker wist of ze dat had toch?laeken schreef: Ja, Cleo heeft leishmania. Dat heeft natuurlijk weinig met haar rasachtergrond te maken.Dat is een parasiet uit Spanje en die krijgt elke hond ongeacht het ras. Dat ze er zonder medicijnen zo gezond bij blijft zegt mij dan wel weer heel veel.
Verder heeft ze nog nooit wat gehad. Kan je nagaan. Ze is 11.
edit, verkeerd gelezen. Je noemde haar immuun maar wel besmet
-
laeken
- Zeer actief
Ook verbeter na je editMachie schreef:Laatst zei je nog dat je niet zeker wist of ze dat had toch?laeken schreef: Ja, Cleo heeft leishmania. Dat heeft natuurlijk weinig met haar rasachtergrond te maken.Dat is een parasiet uit Spanje en die krijgt elke hond ongeacht het ras. Dat ze er zonder medicijnen zo gezond bij blijft zegt mij dan wel weer heel veel.
-
tineke
Ik weet wat leishmania is ,wist alleen niet dat die diagnose nu vastgesteld was bij haarlaeken schreef:Ja, Cleo heeft leishmania. Dat heeft natuurlijk weinig met haar rasachtergrond te maken.tineke schreef:Maar er zijn toch al duizenden euro's aan kosten geweest omdat Cleo regelmatig ziek islaeken schreef: Mijn kruisingen hebben nooit wat eerlijk gezegd. Ik reken erop dat ik voor de 10 jaar nauwelijks kosten aan de DA heb.![]()
Er zijn puncties gedaan, en allerlei onderzoeken om er achter te komen waarom de symptonen steeds weer terugkomen om de zoveel tijd.Dat is een parasiet uit Spanje en die krijgt elke hond ongeacht het ras. Dat ze er zonder medicijnen zo gezond bij blijft zegt mij dan wel weer heel veel.