Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waar op letten bij "tweedehands" hondje?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Waar op letten bij "tweedehands" hondje?

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Ik heb al een topic open over het hondje waar wij morgen naar gaan kijken. Het is de eerste keer dat ik naar een herplaatser ga kijken voor bij Boyke. Ik heb dus geen ervaring met het "uitzoeken" van een tweede hondje, dat geen pup is. Hebben jullie tips waar naar we zeker moeten kijken/vragen? En op welke manier kunnen we het beste kijken of het teefje (7 maanden) leuk gaat met Boyke (reu, 8 jaar). Ik heb niet het idee dat dit laatste ook maar enig probleem zal geven, maar misschien zijn er toch dingen waarop we moeten letten.
Wat ik me in ieder geval voor heb genomen is eerst zelf kennis te maken met het hondje en de eigenaren de oren van het hoofd te vragen over gedrag, heeft ze een cursus gedaan, alleen zijn, slopen, blaffen, andere honden etc etc. Pas dan wil ik eventueel Boyke erbij halen en dan bij voorkeur buiten, lijkt mij.
Dus... tips zijn welkom :ok:
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges
Aantal honden: 1

Re: Waar op letten bij "tweedehands" hondje?

Ongelezen bericht door Naima »

Ik heb ook geen bakken ervaring, maar met Django lette ik vooral op de interactie tussen de hond en de baas (hoe luistert de hond bijv) en ik heb ook gevraagd of ik een blokje met hem mocht lopen. Verder zou ik goed letten op of het hondje een levendige en gezonde indruk maakt. Soms kun je afspreken dat je samen naar de da gaat voor een check-up, maar dat doet iedereen anders denk ik. Het belangrijkste is natuurlijk of de klik er is :love:
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik ben waarschijnlijk een rare :mrgreen: maar ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk weten. Ik stap er liever onbevangen in en ik zie wel. Tot nu toe is dat prima gegaan :ok:
Ik zou lekker met Boyke en het teefje een stukje gaan wandelen.
Laatst gewijzigd door alm@ op 24 mei 2011 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

Ik zou inderdaad eerst zelf gaan kijken naar het hondje,kijk ook naar het huis (tafelpoten met tandafdrukken :engel: enzo)..probeer wat basiscommando's als je haar met Boyke kennis wil laten maken..pak Boy dan uit de auto en ga meteen wandelen niet teveel pespas gewoon alsof het de normaalste zaak van de wereld is....ik denk ook niet dat het problemen zal geven hoor..vergeet vooral niet objectief te blijven als boyke helemaal verliefd op haar word :engel:
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ja, een wandelingetje lijkt mij wel verhelderend i.v.m. gedrag naar andere honden/mensen etc. En kijken naar het gedrag t.o.v. de eigenaar vind ik ook een goede :ok: Hoewel dat misschien vaak meer zegt over de eigenaar dan over de hond :tongue:
Iedereen doet het toch op zijn eigen manier, denk ik, Alma, niks mis mee toch :mrgreen: Jij gaat dus voornamelijk op je gevoel af of kijk je vooral naar het gedrag van het hondje?
Flevo Bordertje
Zeer actief

RachelleAmericanBulldog schreef:Ik zou inderdaad eerst zelf gaan kijken naar het hondje,kijk ook naar het huis (tafelpoten met tandafdrukken :engel: enzo)..probeer wat basiscommando's als je haar met Boyke kennis wil laten maken..pak Boy dan uit de auto en ga meteen wandelen niet teveel pespas gewoon alsof het de normaalste zaak van de wereld is....ik denk ook niet dat het problemen zal geven hoor..vergeet vooral niet objectief te blijven als boyke helemaal verliefd op haar word :engel:
Haha, ja, dat is een heel reeël scenario.. een volkomen verliefde Boyke die helemaal wild wordt van enthousiasme bij het zien van dat leuke puberdametje :LOL: En niet te vergeten een totaal verliefde dochter en dan proberen objectief te blijven :roll:
Die tafelpotenstudie is een goede tip zeg :ok:
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Wij hebben met Roos vooral gelet op hoe ze met Sjon omging tijdens het wandelen, en heel veel vragen over haar gezondheid gesteld.
Afbeelding
Flevo Bordertje
Zeer actief

Maylala schreef:Wij hebben met Roos vooral gelet op hoe ze met Sjon omging tijdens het wandelen, en heel veel vragen over haar gezondheid gesteld.
In welke zin over haar gezondheid? had je specifieke kwalen in gedachten, passend bij ras of kruising bijvoorbeeld? Of gewoon algemeen? Het gaat in dit geval om een kruising Jack Russel (maar kan net zogoed een aanverwante kruising al zijn geweest natuurlijk; mensen noemen van alles "Jack Russel" :wink: ) en ik ben er van overtuigd dat er border terriër in zit. Qua Jack kan ik natuurlijk naar oogproblemen en patella vragen, maar deze mensen maken niet bepaald de indruk iets van honden te weten, dus dat zal ze ook niets zeggen denk ik. Wat de border betreft kan ik naar toeval-achtige verschijnselen vragen. Maar verder is het toch een gokje zo'n bastaardje!
alm@
moderator

Flevo Bordertje schreef:
Iedereen doet het toch op zijn eigen manier, denk ik, Alma, niks mis mee toch :mrgreen: Jij gaat dus voornamelijk op je gevoel af of kijk je vooral naar het gedrag van het hondje?
Tuurlijk is daar niks mis mee :wink: en ik ga inderdaad op mijn gevoel af maar ik kijk ook wel naar het gedrag. Als dat goed zit, zie ik het verder wel. En als het een tweede hond betreft is het uiteraard een voorwaarde dat het klikt tussen de honden.
Afbeelding
alm@
moderator

Flevo Bordertje schreef:
Maylala schreef:Wij hebben met Roos vooral gelet op hoe ze met Sjon omging tijdens het wandelen, en heel veel vragen over haar gezondheid gesteld.
In welke zin over haar gezondheid? had je specifieke kwalen in gedachten, passend bij ras of kruising bijvoorbeeld? Of gewoon algemeen? Het gaat in dit geval om een kruising Jack Russel (maar kan net zogoed een aanverwante kruising al zijn geweest natuurlijk; mensen noemen van alles "Jack Russel" :wink: ) en ik ben er van overtuigd dat er border terriër in zit. Qua Jack kan ik natuurlijk naar oogproblemen en patella vragen, maar deze mensen maken niet bepaald de indruk iets van honden te weten, dus dat zal ze ook niets zeggen denk ik. Wat de border betreft kan ik naar toeval-achtige verschijnselen vragen. Maar verder is het toch een gokje zo'n bastaardje!
Roos komt uit het buitenland. Met een kruising Russelltje zal weinig mis zijn. Natuurlijk kan je vragen of ze door een da nagekeken kan worden maar dat is maar een momentopname. Belangrijker is dan denk ik of ze volgens schema geënt is. Bij elke enting worden ze over het algemeen meteen even nagekeken.
Afbeelding
alm@
moderator

Nanna schreef:
alm@ schreef:
Flevo Bordertje schreef:
Tuurlijk is daar niks mis mee :wink: en ik ga inderdaad op mijn gevoel af maar ik kijk ook wel naar het gedrag. Als dat goed zit, zie ik het verder wel. En als het een tweede hond betreft is het uiteraard een voorwaarde dat het klikt tussen de honden.
Ik heb ook Bakkie en Hoppa gewoon op de bonnefooi opgehaald hoor ;-) Had ze nog nooit van tevoren gezien, hup in de auto en meenemen maar ;-)
En ook dat heeft prima uitgepakt :wink: ik denk dat je je met een teefje van een half jaar oud niet echt kunt vergaloperen :wink:
Afbeelding
Maylala
Zeer actief

Wat Alma zegt. En ik zou vragen of ze weleens bij de da geweest zijn voor andere klachten, en wat dat dan was. Of ze weleens medicatie heeft gehad, dat soort dingen. Maar het is nog een jong hondje natuurlijk, dus dat zal in principe wel loslopen allemaal.

Over Roos had ik ook die vragen, maar ook veel andere omdat ze uit Griekenland komt.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Als je vraagt naar patellaluxatie heb je grote kans dat mensen glazig gaan kijken.
Je kunt wel vragen of ze af en toe 'zo'n grappig huppeltje met d'r achterpootje' heeft.
Maar dat zal op de leeftijd van 7 maanden wel loslopen (ook al heb ik al eens een pup van 11 weken gezien met patellaluxatie).

Verder ga ik op mijn gevoel af, inderdaad.
Ik luister nauwelijks wat mensen vertellen over de hond (dikke kans dat het allemaal invullen is en niet zoveel met de werkelijkheid te maken heeft).
Ik kijk naar de hond, ik kijk naar de interactie met mij (niet met het oude baasje), ik kijk naar de interactie met overige gezinsleden (zowel mens als dier).
Ik gebruik mijn intuïtie én mijn ratio.

En meestal word ik dan gewoon verliefd en is het al besloten :mann:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
*Petra*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier en de Hollandse Herdershond Langhaar
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door *Petra* »

ik zou ook gewoon op je gevoel afgaan.

het enige wat wel handig is om te weten is(als Boyke nog een volle reu is) is om te vragen of ze al loops is geweest.
Dan kan je er rekening meehouden als dat nog niet het geval is geweest, dat de kans erg groot is dat ze op kort termijn loops wordt.
Afbeelding

een dag niet gelachen om je hond, is een verloren dag.
JR Fan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell en Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door JR Fan »

Miranda schreef:Als je vraagt naar patellaluxatie heb je grote kans dat mensen glazig gaan kijken.
Je kunt wel vragen of ze af en toe 'zo'n grappig huppeltje met d'r achterpootje' heeft.
Maar dat zal op de leeftijd van 7 maanden wel loslopen (ook al heb ik al eens een pup van 11 weken gezien met patellaluxatie).

Ik luister nauwelijks wat mensen vertellen over de hond (dikke kans dat het allemaal invullen is en niet zoveel met de werkelijkheid te maken heeft).
Ik kijk naar de hond, ik kijk naar de interactie met mij (niet met het oude baasje), ik kijk naar de interactie met overige gezinsleden (zowel mens als dier).

Dat een Jack Russell met een huppeltje loopt wil niet zeggen dat hij Patella heeft.
Hier 1 van de 3 Jackies loopt ook meeste van de tijd met 1 achterpootje omhoog, maar heeft geen Patella.

@Flevo Bordertje: Ik zou kijken hoe het hondje zich gedraagt naar jou, je eigen hond, je eigen hond naar haar. Vragen naar evt. ziekteverleden, of ze (al) evt. gesteriliseerd/gecastreerd is.
Groetjes, Linda
Pootje van Diesel, Gizmo, Jack, Roy, Rose en Finn

In Gedachten:
Tybo, Friese Stabij (05-05-1992 - 14-08-2004)
Spike, x Keeshond (01-09-2002 - 17-03-2011)
Bowie, Jack Russell (15-10-2004 - 01-05-2018)
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Ik heb gewoon gelet op hoe Carino zich gedroeg. Dat hij nog helemaal niets kon, wist ik al. :mrgreen:
En daarna inderdaad mijn eigen hond uit de auto gehaald en een stuk gaan wandelen (ook los).
Ik ga niet alleen op gevoel af, maar ook op verstand. Als de klik er is, dan weet je het snel genoeg.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik heb de meeste vragen vooraf telefonisch gesteld.
Ik heb Tyra uiteindelijk op een parkeerplaats bij de mac donalds opgehaald. Ze kwam de auto uit en liet meteen haar ontlasting lopen. Niets van wat die vrouw zei was waar maar ik heb haar meteen meegenomen onder het mom van als het niet werkt herplaats ik haar zelf wel.
Ze zat ook onder de vlooien trouwens, misschien wel handig om te ontvlooien voor ze in jouw huis komt.
Lance
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse stafford, Engelse stafford x Franse Bulldog

Ongelezen bericht door Lance »

Ik heb Buddha uit het asiel gehaald en er zijn maar een paar dingen die ik van te voren wilde weten. 1. Kan hij met andere honden? 2. Kan hij alleen thuis zijn. Ik heb mijn andere hond meegenomen naar het asiel en na onze ontmoeting zijn we eerst een stuk met ze samen gaan lopen.

Maar toen ik het asiel binnen kwam en dat kleine witte dove hondje kwam vol enthousiasme op me afgerend... Tja, toen was ik verkocht. Ga af op je gevoel!
Afbeelding
Flevo Bordertje
Zeer actief

Bedankt voor alle leuke reacties en nuttige tips!!!
Ik denk inderdaad dat met dit kruisingkje de gezondheid wel los zal lopen. Dat huppeltje heeft Boyke trouwens ook af en toe -alleen aan de lijn, is volgens mij een soort tic, hij loopt liever los ;-) Ik zal zeker naar entingsboekje en dierenartsbezoek vragen en ontvlooien is ook een goed tip.
Ik ben ook niet bang voor een beetje onopgevoedheid. Ze moet weg wegens "geen tijd", dus veel zal er niet mee gedaan zijn, maar dat komt nog wel goed bij zo'n jong meisje! Gedrag naar mensen en naar Boyke is dan het belangrijkste, denk ik. Verder valt er nog van alles te sleutelen, haha!
Dus verder maar gewoon op mijn gevoel af gaan en dan moet het goed komen :-)
vaddie
Actief
Mijn ras(sen): Geen voorkeur, heb nu twee vuilnisbakkies.

Ongelezen bericht door vaddie »

Toen wij kennis gingen maken met Cazz hebben wij gelet op de interactie baas/ hond. Gevraagd naar problemen die ze zijn tegenkomen en waarom hij weg moest.

Maar het allerbelangrijkst is jou gevoel bij de hond. Natuurlijk is het ook belangrijk of het klikt tussen de eerste hond en de tweede. Maar dat kan groeien. (die van mij tollereerde elkaar in begin, pas na een jaar waren ze onafscheidelijk)
Telling: 2 honden, 7 konijnen, 2 cavia's, 1 schildpad
Getrouwd op 16/04/2011
Op 15-01-2012 bevallen van een fantastische dochter.
Maylala
Zeer actief

JR Fan schreef:
Miranda schreef:Als je vraagt naar patellaluxatie heb je grote kans dat mensen glazig gaan kijken.

Dat een Jack Russell met een huppeltje loopt wil niet zeggen dat hij Patella heeft.
Hier 1 van de 3 Jackies loopt ook meeste van de tijd met 1 achterpootje omhoog, maar heeft geen Patella.
Nou ja, een patella (knieschijf) heeft ie natuurlijk wel, het gaat erom of die patella luxeert of niet. ;)

Heel veel plezier met kijken iig, hopelijk klinkt het van alle kanten.
Afbeelding
sabineb
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Op dit moment heb ik een Franse Bulldog.

Ongelezen bericht door sabineb »

Zelf kijk ik, bij het ontmoeten van een onbekende hond, altijd in eerste instantie naar het gedrag van het dier bij de eigenaren. Vraagt de hond om aandacht? Negeert hij mensen of maakt hij contact? Drentelt de hond onzeker of onrustig om de eigenaren heen? Daarna lekker naar buiten (mijn voorkeur is in eerste instantie met de eigenaar) om te zien hoe de hond zich daar gewoonlijk gedraagt. Daarna zelf even op pad om te kijken hoe de hond op jou reageert, en dan jouw hond kennis laten maken met eventuele andere honden, waarbij jij rustig blijft kijken en eventueel ingrijpt voordat eventuele spanning zich opbouwt.
Esmay87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler en Staffordshire bull terrier

Ongelezen bericht door Esmay87 »

alm@ schreef:Ik ben waarschijnlijk een rare :mrgreen: maar ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk weten. Ik stap er liever onbevangen in en ik zie wel. Tot nu toe is dat prima gegaan :ok:
Ik zou lekker met Boyke en het teefje een stukje gaan wandelen.
Is misschien wel het beste... het gedrag van Callan was ook 180 graden anders dan hij nu is. Dus als je nu het gedrag van dat hondje observeert en bijvoorbeeld als hij bij jou is over 4 maanden, grote kans dat je dan een heel ander hondje hebt.

Erg lastig om er iets van te zeggen dus...
Afbeelding

Made by _Inge_
Ikke1980
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ikke1980 »

Ik zou vooral letten op het gedrag van het hondje en niet op wat de mensen er omheen zeggen.
Maar ja, ik heb helaas ook niet echt goede ervaringen...heb precies het tegenovergestelde gekregen van wat ik zocht (maar geen spijt hoor) :engel: Dus ik vertrouw mensen niet zomaar meer (ook al weten ze misschien niet beter).

Ik zou gewoon echt heel goed opletten hoe de hond zich gedraagt tov van jou (komt hij jou keihard blaffend tegemoet, dan krijg je waarschijnlijk een kutkeffer :mrgreen: ...), de mensen waar hij al een tijdje verblijft (loopt hij over hen heen, negeert hij hun, is hij erg zelfstandig, etc), ten op zichte van andere honden daar (opdringerig of niet, kan hij zich ook onderdanig tonen), en ten opzichte van vreemde honden (jouw hond dus of honden die je eventueel tegenkomt tijdens een wandeling), hoe gedraagt hij zich aan de lijn (ook weer als je andere honden tegenkomt...blijft hij rustig of gaat hij fixeren of erger).
Kortom: let op de lichaamstaal en vertrouw daar ook op!
Als ik toen geweten had wat ik nu weet had ik alleen nooit voor J.J. gekozen als ik eerlijk ben, ook al kan ik hem nu niet meer missen.

Heel veel succes in elk geval en vooral heel veel plezier! :ok:
Flevo Bordertje
Zeer actief

bedankt allemaal voor julli nuttige tips en ervaringen!! Vanmiddag is het zover en ik heb een goed idee wat ik wil weten en zien voor we de keuze maken :-)
Ik laat het jullie weten als we terug zijn....
petra1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door petra1 »

Heel veel plezier vanmiddag, en ik hoop dat er een grote klik is!
Afbeelding

In loving memory of Denzel, Stef en Dax.
Groetjes Petra en de hondjes
Syllvero

Ongelezen bericht door Syllvero »

Veel plezier en succes vanmiddag en ik hoop dat het klikt :D
Turbo!
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Jack Russells en 1 Engelse Springer
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Turbo! »

Heel veel plezier.

Kan alleen maar zeggen denk goed na.
Toen ik naar Turbo ging kijken. heb ik lycan meegenomen. eerst hem in de auto gelaten.
Wij zijn naar binnen gegaan. Turbo ging op mijn schoot zitten en ik was verkocht.
Kreeg toen een heel verhaal dat hij van smorgens 6 tot savonds 7 in de bench zat.
en dat hij dit niet mocht en dat niet mocht.

Toen gingen we wandelen. er werden steentjes voor hem gegooid wij lycan erbij het ging goed.
En hup dezelfde dag nog mee genomen en nooit meer weggegaan.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Mijn ervaring is dat wat mensen vertellen altijd gekleurd is door wat ze zelf aan kennis wel of niet hebben. In die zin gebruik ik inderdaad altijd mijn eigen ogen en verstand, kijk naar de hond en rommel er wat mee. Wat ikzelf altijd belangrijk vind is of een hond niet te snel uit zijn doen is, dus ook goed hersteld na schrik. Zoekt hij steun of vlucht ie weg?
Nieuwsgierig zijn is goed, onderzoekingsdrang bij nieuwe dingen geeft ook een stukje zelfvertrouwen weer.
Verder vind ik het handig te weten of een hond bv voergevoelig is.
Buiten vind ik het belangrijk om te bekijken of een hond in contact blijft, kun je hem bereiken of zit ie helemaal in zijn eigen wereld, puur gericht op de omgeving?
Neemt hij buiten voer aan? Is hij gevoelig voor je stem?
Hoe aanhankelijk is de hond? Loopt hij overal de baas achterna?
Allemaal dingen die behulpzaam kunnen zijn bij een inschatting maken van de hond.
De klik is belangrijk, maar wat de hond aan mogelijkheden heeft en hoe gevoelig hij is, is minstens zo van belang. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”