Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Herkennen jullie dit?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

BAILEYSBAASJE
Zeer actief
Mijn ras(sen): F1b Goldendoodle
Aantal honden: 1

Herkennen jullie dit?

Ongelezen bericht door BAILEYSBAASJE »

Was vandaag voor het eerst sinds het tweede bijt- en het derde bijna-bijtincident
met Bailey weer naar Marlot gegaan. Het was er rustig, ze kon practisch de hele
tijd los lopen. Tot we op een van de brede buitenpaden langs het water op een
afstand een stel met een aangelijnde hond zagen naderen. Hoewel ze op meer
dan 50 meter afstand waren, kon ik aan de lichaamstaal van het dier al zien dat
die wat in de zin had: liep een beetje sluipend, klein beetje door de poten gezakt
kop, nek, lijf, staart in 1 horizontale lijn.
De man had de lijn in zijn linkerhand en zijn rechterarm om zijn vrouw geslagen.
Ik lijnde Bailey al ruim voordat we ze zouden passeren aan en ging extra naar mijn
rechterkant van het pad. Bailey had de hond veel later in de gaten dan ik, dus
had nagenoeg geen kans om angst of onrust op te bouwen en liep ook onbevangen
naast mij.
We passeerden het stel; de hond liep inmiddels nog langzamer in die houding, en
net toen we voorbij waren begon hij behoorlijk te grommen/blaffen en kon ik over
mijn schouder zien dat de man behoorlijk moeite had zijn hond aan de lijn bij zich
te houden.
Ik had de indruk dat de eigenaars helemaal niet dachten dat zoiets eraan zat te
komen, hun lichaamstaal lezend toen ze ons naderden, terwijl die hond toen al
die fixerende houding had aangenomen. De man corrigeerde de, overigens
prachtige, hond met een bekakt "Nou zeg, naam van hond, niet doen, hou eens
op. Niet doen hoor."

Toen ik later een lus had gelopen weer terug Marlot in, zag ik ze aan de overkant
van het water lopen en liep hun hond gewoon los. Ik was blij dat ik niet meer op
hun route zat, moet ik zeggen.
Heb ik de situatie goed ingeschat qua de houding van de hond en dat mijns inziens
de eigenaars niet in de gaten hadden wat hun hond aan het doen/voorbereiden was,
of ben ik te paranoide geworden na de incidenten met Bailey?

Het was een behoorlijk grote hond, beetje de kleuren en tekening van een Berner
Sennen hond, maar de vacht was glad. Een groot en stevig, mooi dier.
Afbeelding
Strega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border collie/Australian cattle dog en een Spaanse zwerver

Re: Herkennen jullie dit?

Ongelezen bericht door Strega »

Geen idee of je het goed hebt ingeschat, het kan natuurlijk ook dat je argwanend bent geworden door die eerdere ervaringen. Als honden willen spelen, naderen ze ook vaak een beetje sluipend. Misschien was dat de eerste intentie van de hond en moest die energie in iets anders omgezet worden omdat dat niet kon en jullie misschien wat gespannen waren. Dat weet je natuurlijk nooit. Ik heb ook een hond die bepaalde typen honden sterk domineert en die laat ik ook gewoon los. Ik ben dan wel constant alert of er niet zo'n hond aankomt, want dan maak ik hem vast om te passeren. Dat die hond losliep vind ik op zich dus niet heel raar. Misschien liep die hond bij jou ook wel aangelijnd omdat die mensen wisten dat hij wat zou kunnen gaan etteren :U: . Ik hoop echt dat jij en Bailey heel veel positieve ervaringen op gaan doen met andere honden. Het blijft altijd uitkijken, maar over het algemeen is mijn ervaring dat mensen honden die vervelend doen niet zomaar laten begaan (ja, je hebt ze natuurlijk wel, maar dat weet je dan ook snel genoeg en daar ga je dan fijn met een grote boog omheen ;)). Blijft lastig.
Those who don't believe in magic will never find it. - Roald Dahl
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Misschien was het een Zwitserse Sennenhond?

En om je vraag te beantwoorden, ik denk dat je het heel goed hebt ingeschat.

Fixeren, sluipen is wat mij betreft geen start van spelgedrag, tenminste niet bij honden die elkaar niet kennen. Hier wordt er ook wel eens ineengedoken een achteropkomend roedelgenoot opgewacht, om daar vervolgens hard achter aan te rennen. Dat gaat hier verder prima, maar is naar mijn idee toch dicht bij jagen ipv spelen.

Mijn ervaring is dat mensen totaal niet in de gaten hebben wat hun hond gaat doen en dan vervolgens heel verbaasd zijn als ze dan ineens hard blaffend op de naderende hond (honden in mijn geval) afstuiven. Dus ik had exact hetzelfde gedaan als jij en zeker ook gezorgd dat ik tussen vreemde hond en mijn eigen honden liep. Kun je er nog een been tussen steken als het nodig is :mrgreen:
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik zou proberen zelf wat assertiver te worden en dit zal je dan uiteindelijk gaan uitstralen naar jouw eigen hond, en uiteraard naar andere honden.
Dit kan je bereiken door te weten wat je moet doen als er iets mis gaan. Vooraf een plan bedenken, iets als; wanneer de hond agressief gaat doen dan mep ik met mijn riem en dan roep ik heel hard NEE.
caira
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door caira »

Joh ik heb met zo'n hond op hondenles gezeten en toen zag zelfs de instructeur het niet, dus ik verbaas me nergens over.
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Mijn hond duikt ook in elkaar en fixeert op een aankomende hond, maar valt nooit aan. Wil juist spelen. :19:

Dus het kan zijn dat zijn hond dit gedrag normaal ook altijd vertoond en hier verder geen kwade bedoelingen mee heeft.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Het zal me niets verbazen dat jouw hond ook een bepaalde uitstraling heeft waardoor hij gepakt word, aangezien zij al 3x gegrepen is. Die honden lopen vaak rond van "pak mij niet" en zijn tegenstrijdig qua signalen. Wat iemand al zei, je moet zelf ook assertiever worden zodat je goed je eigen hond kan begeleiden. Anders blijft het namelijk zo gaan, soms veranderen de meest makkelijke hond op angstige honden.
Perry en Noah

Afbeelding
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Ik ben niet zo'n fan van honden sluipend en fixeren op mijn honden afkomen, ongeacht de intentie.
Bij mijn eigen honden is dit ook not-done.
Het lokt wat uit bij andere honden omdat zij ook niet altijd kunnen peilen wat zo'n hond bedoelt met dat sluipgedrag.
Ik denk dus dat je het heel goed ingeschat hebt je hond niet los te laten bij een hond die sluipt.
BAILEYSBAASJE
Zeer actief

duitse herder schreef:Het zal me niets verbazen dat jouw hond ook een bepaalde uitstraling heeft waardoor hij gepakt word, aangezien zij al 3x gegrepen is. Die honden lopen vaak rond van "pak mij niet" en zijn tegenstrijdig qua signalen. Wat iemand al zei, je moet zelf ook assertiever worden zodat je goed je eigen hond kan begeleiden. Anders blijft het namelijk zo gaan, soms veranderen de meest makkelijke hond op angstige honden.

Ik snap je opmerking wel, maar denk toch echt niet dat het opgaat omdat - hoewel zij inderdaad slachtoffer is geweest van ca. 3 bijtincidenten - de omstandigheden en haar lichaamshouding bij alle 3x totaal verschilden.
Geval 1: zij was een 9 weken oude pup die aangelijnd in het gras aan het snuffelen was om te plassen (....)
Geval 2: zij stond, na net heel druk probleemloos met 3 andere jonge honden gespeeld te hebben uit te hijgen naast haar vriendje met haar kop weggedraaid van de aanstormende bijter, die het op haar vriendje voorzien had (...)
Geval 3: zij zat, aangelijnd, keurig op commando naast mij op de stoephoek te wachten tot ze mocht oversteken met mij (....) toen de eigenaar van de aanstormende bijter (bijna bijter) mij toegilde mijn hond los te laten.

Overigens heeft ze vandaag probleemloos kort met 4 ons onbekende honden gespeeld in Marlot.
Die honden (2 aan 2, dus per eigenaar 2 honden) waren allemaal los maar hadden een duidelijke, sociale, speelse lichaamstaal naar Bailey toe en zij naar hen.
Afbeelding
Shooting Star
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriër

Ongelezen bericht door Shooting Star »

kloesje schreef:Mijn hond duikt ook in elkaar en fixeert op een aankomende hond, maar valt nooit aan. Wil juist spelen. :19:
Dat doet de mijne ook! Zodra de andere hond dan écht dichtbij is, vliegt ze er op af als een duveltje uit een doosje, gewoon om te spelen. Ik krijg het er niet uit, ze blijft het doen.

Bovendien gromt ze ook nog alleen bij het spelen, anders gromt ze nooit. Dus bij haar is grommen gelijk aan spelen, misschien bij die andere hond ook wel?
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

BAILEYSBAASJE schreef:
duitse herder schreef:Het zal me niets verbazen dat jouw hond ook een bepaalde uitstraling heeft waardoor hij gepakt word, aangezien zij al 3x gegrepen is. Die honden lopen vaak rond van "pak mij niet" en zijn tegenstrijdig qua signalen. Wat iemand al zei, je moet zelf ook assertiever worden zodat je goed je eigen hond kan begeleiden. Anders blijft het namelijk zo gaan, soms veranderen de meest makkelijke hond op angstige honden.

Ik snap je opmerking wel, maar denk toch echt niet dat het opgaat omdat - hoewel zij inderdaad slachtoffer is geweest van ca. 3 bijtincidenten - de omstandigheden en haar lichaamshouding bij alle 3x totaal verschilden.
Geval 1: zij was een 9 weken oude pup die aangelijnd in het gras aan het snuffelen was om te plassen (....)
Geval 2: zij stond, na net heel druk probleemloos met 3 andere jonge honden gespeeld te hebben uit te hijgen naast haar vriendje met haar kop weggedraaid van de aanstormende bijter, die het op haar vriendje voorzien had (...)
Geval 3: zij zat, aangelijnd, keurig op commando naast mij op de stoephoek te wachten tot ze mocht oversteken met mij (....) toen de eigenaar van de aanstormende bijter (bijna bijter) mij toegilde mijn hond los te laten.

Overigens heeft ze vandaag probleemloos kort met 4 ons onbekende honden gespeeld in Marlot.
Die honden (2 aan 2, dus per eigenaar 2 honden) waren allemaal los maar hadden een duidelijke, sociale, speelse lichaamstaal naar Bailey toe en zij naar hen.
Ik denk het bij Otto ook vaak, dat hij ook op een of andere manier uitdaagt dat het een andere hond niet zint. Maar ik heb ook situaties meegemaakt waarin een hond ineens van een afstand bovenop hem klapte, dus op het eerste gezicht zonder dat ze onderling al contact hadden gemaakt.
Je hebt altijd honden die iets tegen bepaalde honden hebben of om andere redenen bovenop je hond klappen. Als we ergens lopen probeer ik ook altijd goed te kijken hoe de andere hond zich gedraagt en wat hij uitstraalt. Als ik het niet vertrouw en ik heb de mogelijkheid, dan loop ik liever een eindje om. Maar ik moet er ook niet té beschermend mee omgaan. Al doende word je wijs :ok:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
BAILEYSBAASJE
Zeer actief

Shooting Star schreef:
kloesje schreef:Mijn hond duikt ook in elkaar en fixeert op een aankomende hond, maar valt nooit aan. Wil juist spelen. :19:
Dat doet de mijne ook! Zodra de andere hond dan écht dichtbij is, vliegt ze er op af als een duveltje uit een doosje, gewoon om te spelen. Ik krijg het er niet uit, ze blijft het doen.

Bovendien gromt ze ook nog alleen bij het spelen, anders gromt ze nooit. Dus bij haar is grommen gelijk aan spelen, misschien bij die andere hond ook wel?
Het zou best kunnen, hoor, maar het verschil in formaat tussen Bailey en die hond was
echt te groot om het even uit te proberen (en eerlijk gezegd vond ik die grom behoorlijk
eng klinken en waren zijn eigenaars er ook van geschrokken).
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik zou je hondje gewoon alleen nog lekker met hondjes laten spelen waarvan je zo goed als zeker bent dat het goed gaat, en haar standaard aanlijnen bij de rest. Er zijn zat rotzakjes onder de honden, en jouw hond lijkt me best wat naïef. Dus ik zou haar standaard aanlijnen bij onbekende honden en er gewoon langs lopen, eigenlijk. Dus ja, ik vind dat je het goed hebt opgelost, sterkte nog, het is mijn standaard oplossing bij vreemde honden.
Who cares of ie dat gegrom speels bedoeld of niet of dat de eigenaar beledigd is; ik zou mijn hond er gewoon niet bij laten.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

BAILEYSBAASJE schreef:

Ik vind dat je het goed hebt ingeschat, het zeker voor het onzekere nemen lijkt me het best als je je hond niet door ander honden wil laten verpesten.
Tomas was van pup af ook altijd het mikpunt en hij is daar niet gezelliger van geworden. Elke nieuwe aanvaring maakte hem nog onzekerder en nu neemt hij zelf het initiatief.
Daarom hou ik onze jongste telg overal zoveel mogelijk vandaan tot ik zelf zeker weet dat het goed zal gaan.
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Ik herken het helemaal. Als een vreemde hond dat bij ons doet loop ik er veilig langs.
Meestal zijn het wel honden die vast lopen.
Lillith begon er een paar maanden geleden mee maar naar redelijk bekende honden.
Die honden waren niet echt vriendjes...ik zie haar wat inzakken en op der tenen lopen.
Dus heb ik het verboden, foei Lille :devil: , gedraag je, dat gaat prima :E:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik denk dat het niet uitmaakt of je het goed ingeschat hebt of niet. Er is immers niks gebeurd. Baas had (ondanks met enige moeite) zijn hond wel tot dusver onder controle. Of de hond het uiteindelijk goed of niet goed bedoelde maakt daarin niet uit. Je moet niet te veel willen annalyseren. Als ik elk contact moet gaan analyseren dan wordt ik doodmoe. Het gaat zoals het gaat. Jou hond heeft schijnbaar toch iets over zich heen waardoor hij bepaalde honden triggert. Dus gewoon alleen laten spelen met honden die je kent, of in overleg met een andere eigenaar.Het kan namelijk ook prima zijn dat die hond aan de lijn zo doet, maar los niks aan de hand is. Hebben veel honden, dus ook niet raar. De ruimte aan de lijn is immers beperkt.

Ik heb ook het idee dat het jou iets te onverwacht steeds overkomt. Ik zie namelijk hele beschrijvingen van hoe de andere partij zich gedraagt. Hou je daar niet mee bezig. Want daaruit kan ik namelijk opmaken dat jij je dus fixeert op een combinatie, omdat je alles graag wil zien. In principe geef jij dus ook hele uitdagende signalen naar andere partij over en jou hond zal dat vroeg of laat gaan opmerken. Als mensen mijn hond aankijken, komt hij naar hun toe. Gek genoeg zijn het vaak de mensen die heel erg bang zijn, die mijn hond angstvallig in de gaten houden, waardoor ze dus de hond juist naar zich toe trekken. Mensen die niet naar mijn hond kijken, loopt hij gewoon voorbij (dit is even ter illustratie wat subtiele blikken van mensen dus ook te weeg brengt) . Ik denk dus dat jij fixeert op een andere hond. Buig dat om door bezig te gaan met je eigen hond. Ga bezig met hem afleiden, zodat jij je focus op andere wat gaat verminderen. Doordat je op positieve wijze met jou hond bezig bent, zal je houding in loop der tijd ook wat meer ontspannen.

Daarbij heb ik het idee dat jou idee van sociaal gedrag bij honden alleen maar leuk spelen is of negeren. Nee ook op je strepen staan kan prima sociaal honden gedrag zijn. Honden gedrag is erg complex. Als jij normaal honden gedrag wat wat feller is eng vind, kan ik best begrijpen, moet je dat ontwijken, maar niet in paniek raken als een andere hond eens wat feller reageert. Grommen is normaal sociaal honden gedrag (even ter correctie: kan normaal honden gedrag zijn) en maakt een hond niet meteen asociaal of potentiele killer van Bailey.
Afbeelding
BAILEYSBAASJE
Zeer actief

gyanty schreef:Ik denk dat het niet uitmaakt of je het goed ingeschat hebt of niet. Er is immers niks gebeurd. Baas had (ondanks met enige moeite) zijn hond wel tot dusver onder controle. Of de hond het uiteindelijk goed of niet goed bedoelde maakt daarin niet uit. Je moet niet te veel willen annalyseren. Als ik elk contact moet gaan analyseren dan wordt ik doodmoe. Het gaat zoals het gaat. Jou hond heeft schijnbaar toch iets over zich heen waardoor hij bepaalde honden triggert. Dus gewoon alleen laten spelen met honden die je kent, of in overleg met een andere eigenaar.Het kan namelijk ook prima zijn dat die hond aan de lijn zo doet, maar los niks aan de hand is. Hebben veel honden, dus ook niet raar. De ruimte aan de lijn is immers beperkt.

Ik heb ook het idee dat het jou iets te onverwacht steeds overkomt. Ik zie namelijk hele beschrijvingen van hoe de andere partij zich gedraagt. Hou je daar niet mee bezig. Want daaruit kan ik namelijk opmaken dat jij je dus fixeert op een combinatie, omdat je alles graag wil zien. In principe geef jij dus ook hele uitdagende signalen naar andere partij over en jou hond zal dat vroeg of laat gaan opmerken. Als mensen mijn hond aankijken, komt hij naar hun toe. Gek genoeg zijn het vaak de mensen die heel erg bang zijn, die mijn hond angstvallig in de gaten houden, waardoor ze dus de hond juist naar zich toe trekken. Mensen die niet naar mijn hond kijken, loopt hij gewoon voorbij (dit is even ter illustratie wat subtiele blikken van mensen dus ook te weeg brengt) . Ik denk dus dat jij fixeert op een andere hond. Buig dat om door bezig te gaan met je eigen hond. Ga bezig met hem afleiden, zodat jij je focus op andere wat gaat verminderen. Doordat je op positieve wijze met jou hond bezig bent, zal je houding in loop der tijd ook wat meer ontspannen.

Daarbij heb ik het idee dat jou idee van sociaal gedrag bij honden alleen maar leuk spelen is of negeren. Nee ook op je strepen staan kan prima sociaal honden gedrag zijn. Honden gedrag is erg complex. Als jij normaal honden gedrag wat wat feller is eng vind, kan ik best begrijpen, moet je dat ontwijken, maar niet in paniek raken als een andere hond eens wat feller reageert. Grommen is normaal sociaal honden gedrag (even ter correctie: kan normaal honden gedrag zijn) en maakt een hond niet meteen asociaal of potentiele killer van Bailey.

Sorry, maar ik denk dat je er behoorlijk naast zit. Van het eerste en het derde incident
had ik vooraf helemaal niet door dat er honden waren!
Bij het eerste bijtincident stond ik met 3/4 weggedraaid van de richting waaruit plotseling
de honden kwamen. Ik keek op dat moment naar Bailey die in het gras een plekje zocht
om te plassen. Ik had een seconde of wat eerder de honden wel in de verte gezien, maar
had helemaal geen aanleiding om te vermoeden dat zij direct daarna een sprint naar de
snuffelende Bailey zouden trekken. Ik hoorde ze eerder aankomen dat ik ze zag.
Bij het derde incident was ik ook volledig op Bailey gericht, omdat ik haar net het commando
zit bij de stoephoek had gegeven. Ik was net van plan haar te prijzen en vervolgens over
te steken toen die hondeneigenaar gilde dat ik haar los moest laten en een fractie van een
seconde daarna zag ik uit mijn ooghoek zijn hond op ons afstormen.

Dus niets geen fixatie van mij op die anderen. Alles wat ik over de bijters en hun baasjes
beschreef is vanaf het moment dat de aanval al was ingezet op de niets vermoedende
Bailey.
Bij het tweede bijtincident hielden wij 3 hondeneigenaren van de spelende jonge honden
onze eigen honden in de gaten en direct ook een oogje op de, toen nog, aangelijnde,
bijter. Zodra we zagen dat die andere vrouw de hond loskoppelde liepen wij richting
honden, maar omdat wij verder af stonden van het veld, kwamen we te laat. Het was
onder de minuut, dus die hond kan gewoon helemaal niet los. Bovendien stonden wij
achter de hond en was de hond alleen in de andere honden geïnteresseerd en niet in
ons, de eigenaren. Verder was de hond voornemens de Cocker Spaniel die voor Bailey
stond te grijpen, maar omdat die net op tijd (al dan niet gealarmeerd, dat weten we
niet, omdat deze Cocker bijna altijd in beweging is als hij los is, echt een Speedy
Gonzales) wegsprintte, was Bailey die achter/naast hem stond, de klos.

En natuurlijk weet ik dat er ander sociaal contact is dan spelen! Honden corrigeren
elkaar constant tijdens het spel, liggen lekker met elkaar te kroelen/likken en ga
zo maar door. Ik ben niet de grootste honden expert, maar een beetje ingelezen
heb ik me heus wel.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Soms weet je niet wat triggert of waarom honden jouw hond uitkiezen om op af te komen op een minder leuke manier.
Zelfs met mijn herders snap ik het niet. En ook ik heb momenten gehad dat er geen contact was vanuit de herders richting andere honden, écht niet, en toch komen er sommige honden niet al te vriendelijk op ze af, ook al staan ze met de rug erheen of lopen wij een andere richting uit en is er dus echt geen contact geweest, ze komen achterop rennen en blaffen en soms aanvallen. En ook buiten met passeren, dan zijn er uiteraard wel blikken over en weer, en ik lijdt af of wil de focus op mij. Kan wel weer snappen dat mijn honden op een gegeven moment ook denken ja doei, vorige keer zijn we door op jou te letten ook ineens van achter aangevallen :roll: dus Finn blijft vaak wel de hond in de gaten houden, reageert zelf niet uitvallend maar wil het in de gaten houden, en ergens snap ik dat dus wel.
En er zijn ook zat honden die plat in het gras gaan liggen, de een om af te tasten of wat onderdanig ons te laten passeren, maar er zijn er ook die dus laag gaan liggen om te focussen en op ons af te spurten, hetzij spel maar soms dus ook aanvallend.
Zouden mijn honden in de sluiphouding gaan haal ik ze uit die houding, ik wil dat niet hebben. Dat gestaar naar elkaar ook niet. En soms als een andere eigenaar zijn hond er zelf niet uithaalt kijk ik naar de houding van mijn eigen honden, Finn is meestal conflict vermijdend, staart in de wimpel, wel allert maar ook in een bocht lopen, niet richting de hond in ieder geval daar ga ik niet meer de aandacht voor vragen, zou zijn houding of die van Bluf vooruit gaan richting de hond dan grijp ik wel in. Ik spreek dan nu voornamelijk over situaties als ik ze aan de lijn heb.
BAILEYSBAASJE
Zeer actief

blondie schreef:Soms weet je niet wat triggert of waarom honden jouw hond uitkiezen om op af te komen op een minder leuke manier.
Zelfs met mijn herders snap ik het niet. En ook ik heb momenten gehad dat er geen contact was vanuit de herders richting andere honden, écht niet, en toch komen er sommige honden niet al te vriendelijk op ze af, ook al staan ze met de rug erheen of lopen wij een andere richting uit en is er dus echt geen contact geweest, ze komen achterop rennen en blaffen en soms aanvallen. En ook buiten met passeren, dan zijn er uiteraard wel blikken over en weer, en ik lijdt af of wil de focus op mij. Kan wel weer snappen dat mijn honden op een gegeven moment ook denken ja doei, vorige keer zijn we door op jou te letten ook ineens van achter aangevallen :roll: dus Finn blijft vaak wel de hond in de gaten houden, reageert zelf niet uitvallend maar wil het in de gaten houden, en ergens snap ik dat dus wel.
En er zijn ook zat honden die plat in het gras gaan liggen, de een om af te tasten of wat onderdanig ons te laten passeren, maar er zijn er ook die dus laag gaan liggen om te focussen en op ons af te spurten, hetzij spel maar soms dus ook aanvallend.
Zouden mijn honden in de sluiphouding gaan haal ik ze uit die houding, ik wil dat niet hebben. Dat gestaar naar elkaar ook niet. En soms als een andere eigenaar zijn hond er zelf niet uithaalt kijk ik naar de houding van mijn eigen honden, Finn is meestal conflict vermijdend, staart in de wimpel, wel allert maar ook in een bocht lopen, niet richting de hond in ieder geval daar ga ik niet meer de aandacht voor vragen, zou zijn houding of die van Bluf vooruit gaan richting de hond dan grijp ik wel in. Ik spreek dan nu voornamelijk over situaties als ik ze aan de lijn heb.
Precies. Jij lijkt me, op jouw bovenstaande manier van handelen afgaand, veel
verantwoordelijker dan de drie eigenaren die ik helaas heb moeten treffen.
Vooral nrs. 2 en 3 hadden een houding van "als jouw hondje maar gewoon had
meegedaan, was er niets gebeurd" ofwel een variatie op het thema "dat doet
hij anders nooit" :roll: Hun eigen verantwoordelijkheid ontlopen, dus.
Als jij als honden eigenaar anderen moet toeroepen dat zij beter hun hond
kunnen loslaten zodat hij kan vluchten, dan weet je kennelijk dat er stront aan
de knikker is als jouw hond "ontsnapt".

Jij heb Herders, he? Bij het 1e bijtincident waren een (gemuilkorfde roedelleider)
Duitse Herder en een Saarlooswolfhond (uitvoerder) betrokken. De behandelend
dierenarts van de WHG groep zei toen dat herderachtigen slecht tegen "kleine,
witte hondjes" kunnen; dat dat als een rode lap op een stier bij hen werkt.
Heb jij daar wel eens van gehoord/ervaring mee?
Niemand die ik dat vertelde had er ooit van gehoord.
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Dat is wel echt een vooroordeel en ook onzin. Een herder drijft graag op, kleine witte hondjes rennen liever snel uit situaties weg. En een vervelende gebeurtenis is een feit. Dat heeft niets te maken met kleurtjes.
Ik zou persoonlijk veel meer energie en moeite steken in het zelf met Bailey spelen dan in het proberen te achterhalen waarom sommige mensen of honden wat dan ook doen..Soms is er gewoon geen reden en is de hond gewoon een lelijkerd. Houd je hond gewoon weg bij onbekende honden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”