Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mensen met een stafford zijn aso's!!

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Supernova
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Mensen met een stafford zijn aso's!!

Ongelezen bericht door Supernova »

smoekie schreef:
Denise. schreef: Dat klopt inderdaad, daar had ik om te beginnen al geen stafford reu bij gezet. Maar 2 stafford reuen dat begrijp ik echt niet.
Niet dat het niet kan, want je kunt ze altijd scheiden maar ik neem geen honden om ze altijd maar uit elkaar te moeten houden.
Maar dat is iets wat heel persoonlijk is uiteraard.

ja, maar jij bent haar niet, zij is jou niet :ok:
:roll:
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

sabje84 schreef: We hebben geen 2 stafford reuen genomen om ze samen te hebben....
De situatie heeft zich nu eenmaal zo voorgedaan.

We zien wel wat de toekomst brengt het gaat vaak genoeg wel goed dus we blijven positief maar houden de risico's altijd in ons achterhoofd.

de jackrussels waren er al jah maar die geven geen problemen.
Ja prima toch? Jij hebt er geen problemen mee en daar gaat het om want jij moet met ze leven. :wink:
sabje84
Actief
Mijn ras(sen): Jackrussel,Staffordshire bullterrier

Ongelezen bericht door sabje84 »

Denise. schreef:
sabje84 schreef: We hebben geen 2 stafford reuen genomen om ze samen te hebben....
De situatie heeft zich nu eenmaal zo voorgedaan.

We zien wel wat de toekomst brengt het gaat vaak genoeg wel goed dus we blijven positief maar houden de risico's altijd in ons achterhoofd.

de jackrussels waren er al jah maar die geven geen problemen.
Ja prima toch? Jij hebt er geen problemen mee en daar gaat het om want jij moet met ze leven. :wink:
idd en dat doe ik met veel plezierv :love:
Living XL
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastiff!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Living XL »

:pop:
Wat :kotz: ik toch vaak van dit soort topics....
Altijd hetzelfde gezeur.
(en nee, normaal reageer ik niet in dit soort topics, maarik kon het nu dan toch echt even niet laten...)

Ja, mensen waarschuwen wat er KAN gebeuren met 2 Staff-reuen, prima, dat is niet meer dan normaal, maar altijd dat doorgezever...
Bij een x-aantal andere rassen, lees ik dit soort opmerkingen niet... :scratch:
(en nee, dan heb ik het niet over de "doorsnee" rassen die bekend staan om hun gemakkelijke omgang - incl. geslachtsgenoten)

Wij hebben zelf al ruim 12 jaar 2 Staff-reuen bij elkaar,
inmiddels is daar al zo'n 7 jr. een Mastiff dame bij en sinds bijna 3 jr. een Mastiff reu.
Ze zijn bij ons altijd met z'n 4-en los in huis (ook als we weg zijn), eten tegelijk, krijgen kluiven tegelijk enz. enz.
Nooit, maar dan ook echt nooit gezeur gehad.
Er zijn een aantal mensen hier op het forum die mij persoonlijk kennen en ik weet zeker dat die kunnen beamen,
dat mijn honden stuk voor stuk keurig opgevoede en sociale honden zijn, die een perfecte roedel met elkaar vormen.
(misschien neem ik ze alle 4 wel mee naar de doe-dag, kan men met eigen ogen aanschouwen hoe prima zoiets dus KAN)
Natuurlijk weet ik dat dit niet bij alle combinaties zo gaat, maar het wil dus ook niet zeggen dat het niet KAN

Voor de rest, succes met de "discussie" :pop:
Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie
Afbeelding
In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
Karin88
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Braque, misschien gemengd met iets anders. Geadopteerd uit Spanje.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Karin88 »

Ik kan wel begrijpen dat er mensen zijn die misschien zelf geen honden hebben, of honden die ver van bijvoorbeeld een stafford afstaan, denken dat hier een bepaald soort mens aan vast zit. Het is gewoon zo dat dit soort honden wordt aangetrokken door een bepaald soort mensen. In mijn woonplaats bijvoorbeeld zie je veel gasten die denken dat het stoer is om zo'n hond te hebben en waarbij deze honden soms ook valsig zijn. Ze zijn nou eenmaal indrukwekkend om te zien. Ik vind ze helemaal geweldig hoor, heb een tijdje een stafford van iemand anders uitgelaten en hij was echt super! Vind ze ook erg mooi om te zien. Als mijn hond uitlaat zal ik wel wat beter opletten als er bijvoorbeeld aan stafford aankomt. Maar als daar een aardig uitziende vrouw bij loopt dan maak ik me niet zo'n zorgen:)

En blijf maar gewoon doorgaan met dit vooroordeel uit de wereld helpen:)
Roo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roo »

Nanna schreef:Mij valt wel vaak op dat mensen met de vechthonden vaak de meest vreselijke spelvauten neerpennen.,
Als ik een topic open met "ik zag tog zoon leuk pubje op MP" dan kun je er dónder op zeggen dat dat een staffachtige is :lol1:
hahaha @ staffachtige
Roo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roo »

rahanna schreef:Jup. Denk ook dat aso's vaker staffords of andere dogachtigen hebben dan de gemiddelde eigenaar.
Dit was wat ik eerder zei.
Moet hier nog wel even aan toevoegen dat ik de mensen die altijd naar "aso's" wijzen meestal net zo erg vind :o
daywalker
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog - Mechelse Herder - Akita -
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door daywalker »

Staffords worden gecombineerd met aso-eigenaars om de meest uiteenlopende redenen. Enkel bij het horen van de naam STAFFORD beginnen vele mensen allerlei redenen op te sommen om dit ras en bijbehorende eigenaars de grond in te boren.
het is een soort heksenjacht aan het worden zowat.
Misschien kunnen diezelfde leuke mensen dan ook meteen bv. de Pitbull - Amerikaanse Staffordshire Bull Terrier - Amerikaanse Buldog - Engelse Bullterriër - Old English Bulldog -Bullmastiff - Rottweiler (staat bovenaan in de fatale bijtsttistieken) - Boerboel - Shar-Pei - Bordeaux dog - Dogo Argentino - Mastino Napoletano - Cane corso -
Presa Canario - Presa Mallorquin - Fila Brasileiro - Tosa Inu - Ridgeback, af kraken tot op de grond, want dat zijn allemaal vechthonden of honden die bekend staan om hun agressie naar andere honden en/of mensen toe. Allemaal aso,s de eigenaars van deze rassen ??????
gewoon lekker doorlullen hoor !!! :roll:
mijn vrienden zie je niet, die staan achter me
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.

Ongelezen bericht door ArCee »

Je kunt niet zomaar stellen dat mensen met staffords aso's zijn.
WEL zie je vaak dat het bepaalde types zijn die met een dergelijke hond lopen, uitzonderingen daar gelaten.
Ik heb jaren surveillance gereden in de Bijlmermeer, en daar zie je veel mensen lopen, helaas veel donkere mensen, die zo'n hond bij zich hebben als een soort status symbool.
Als je hen ziet lopen, met zo'n veel te wijde broek die zowat in zijn knieholtes hangt en een shirt aan die 7 maten te groot is etc, dan zie je zo'n figuur met zijn Staffie aan de lijn lopen zonder de hond 1 blik waardig te gunnen. Het enige wat je ziet is dat hij hem bij zich heeft, meetrekt en vooral in de ronte kijkt of iedereen hem wel ziet lopen met zijn staffie.
Kijk mij eens, ik heb zo'n stoere, gevaarlijk hond dus ik ben iemand?
Jammer hoor.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik eigenlijk het stereotype ben voor een Rottweiler. Stoer, tatooages etc, maar ik heb Hayleigh dan ook gekregen en er al mijn tijd, energie en liefde in gestopt om haar LIEF en sociaal te krijgen omdat zij het zo slecht had gehad bij de vorige eigenaren, wat trouwens ook donkere mensen waren. Ook bij hen moest de hond alleen maar stoer en afschrikwekkend zijn.
Als ik zoiets zie en hoor beginht het overal opeens ontzettend te kriebelen, en niet vanwege mij hygiene kan ik je verzekeren :mrgreen:
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

daywalker schreef:Staffords worden gecombineerd met aso-eigenaars om de meest uiteenlopende redenen. Enkel bij het horen van de naam STAFFORD beginnen vele mensen allerlei redenen op te sommen om dit ras en bijbehorende eigenaars de grond in te boren.
Misschien kunnen diezelfde leuke mensen dan ook meteen bv. de Pitbull - Amerikaanse Staffordshire Bull Terrier - Amerikaanse Buldog - Engelse Bullterriër - Old English Bulldog -Bullmastiff - Rottweiler (staat bovenaan in de fatale bijtsttistieken) - Boerboel - Shar-Pei - Bordeaux dog - Dogo Argentino - Mastino Napoletano - Cane corso -
Presa Canario - Presa Mallorquin - Fila Brasileiro - Tosa Inu - Ridgeback, af kraken tot op de grond, want dat zijn allemaal vechthonden of honden die bekend staan om hun agressie naar andere honden en/of mensen toe. Allemaal aso,s de eigenaars van deze rassen ??????
Ik vind dat de ridgeback niets in die lijst te zoeken heeft :pffff: :mrgreen:
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Joera schreef:
daywalker schreef:Staffords worden gecombineerd met aso-eigenaars om de meest uiteenlopende redenen. Enkel bij het horen van de naam STAFFORD beginnen vele mensen allerlei redenen op te sommen om dit ras en bijbehorende eigenaars de grond in te boren.
Ik vind dat de ridgeback niets in die lijst te zoeken heeft :pffff: :mrgreen:
De fila ook niet :pffff:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Wat nou? Een kuthond is een kuthond. :pffff:
tineke

Wil de hond schreef:Wat nou? Een kuthond is een kuthond. :pffff:
Klopt :ok: maar ook dat komt onder de fila's niet voor :pffff:
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.

Ongelezen bericht door ArCee »

Rottweiler (staat bovenaan in de fatale bijtsttistieken).

Kleine kanttekening: De Rottweiler word door de pers het meest opgenoemt als zijnde een bijterige hond. Een poedel die bijt is namelijk niet sensationeel genoeg!! :devil:
De Rottweiler staat namelijk NIET bovenaan in de lijst met de meeste bijtincidenten.
Over het algemeen zijn er meer bijtincidenten met Jack Russels en Golden Retrievers. Kan ook bijna niet anders, daar zijn er gewoon vele malen meer van, alleen, dat scoort qua verhaal niet zo goed. :oohja:
Dus, de Rottweiler noemen we op en zetten we in de verdom hoek!! :kotz:
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
daywalker
Zeer actief

ArCee schreef:Rottweiler (staat bovenaan in de fatale bijtsttistieken).

Kleine kanttekening: De Rottweiler word door de pers het meest opgenoemt als zijnde een bijterige hond. Een poedel die bijt is namelijk niet sensationeel genoeg!! :devil:
De Rottweiler staat namelijk NIET bovenaan in de lijst met de meeste bijtincidenten.
Over het algemeen zijn er meer bijtincidenten met Jack Russels en Golden Retrievers. Kan ook bijna niet anders, daar zijn er gewoon vele malen meer van, alleen, dat scoort qua verhaal niet zo goed. :oohja:
Moest het zo zijn, dat kleine rassen werden meegeteld in die bijtstatistieken, zouden al die zogenaamde vechthonden veel verder onderaan die lijst voorkomen inclusief de Stafford en al die rassen die ik opnoemde.
Het feit dat ze de Rottweiler bovenaan die lijst hebben gezet is niet mijn idee of mening, laat dat even duidelijk zijn.
tineke

daywalker schreef:

Moest het zo zijn, dat kleine rassen werden meegeteld in die bijtstatistieken, zouden al die zogenaamde vechthonden veel verder onderaan die lijst voorkomen inclusief de Stafford en al die rassen die ik opnoemde.
Het feit dat ze de Rottweiler bovenaan die lijst hebben gezet is niet mijn idee of mening, laat dat even duidelijk zijn.
Dat vind ik echt onzin hoor ,het is toch gewoon zo dat er bepaalde rassen zijn die sneller tot bijten zullen overgaan dan andere.
En ja daar vallen ook kleinere rassen onder ,ik denk dat de kans dat een teckel je bijt groter is dan dat een cavelier het zal doen.
Maar juist het ontkennen van eigenschappen leid tot ongelukken.
Ik realiseer me drommels goed dat een fila brasileiro sneller tot handelen over zal gaan dan menig andere hond.
Daar moet je dus op anticiperen vind ik dan.
En ja mijn fila is de liefste van de wereld en is, zeker gezien het ras,een hele vriendelijke toegankelijke hond.
Maar onze andere fila was dat niet, die was zeker bereid, indien nodig, zijn tanden te gebruiken in situaties waar andere honden dat nog lang niet zouden doen.
En daar zit dan ook gelijk de clou ,jij als eigenaar moet er voor zorgen dat je dat soort zaken voorkomt.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Aan dat slappe gespeculeer heb je niks.
Áls het zo is dat lijstjemakers er helemaal naast zitten, dan zal dat wel een reden hebben. Bijvoorbeeld dat mensen niet zo snel naar de dokter of naar de politie lopen met een paar krassen van een minibekje.
Vooroordelen komen zelden zomaar uit de lucht vallen.
Je kunt nóg zo hard krijsen hoe oneerlijk het allemaal wel niet is, maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee heel verschillende dingen.
En alsmaar blijven roepen dat alle anderen het bij het verkeerde eind hebben, zorgt er eigenlijk nooit voor dat je gelijk krijgt.
Als ík ga speculeren, dan denk ik wel te weten wat voor soort honden er meestal betrokken zijn bij de incidenten waar politie of artsen aan te pas moeten komen. En dat gaat dan misschien niet eens alleen over het karakter van de honden, maar over een categorie mensen die zich juist aangetrokken voelen tot diezelfde vooroordelen en daarmee geassocieerd willen worden.
Aso's dus. Mensen die alleen maar geinteresseerd zijn in het uiterlijk en het imago van bepaalde honden. En die dat imago daarom graag bevestigd zien.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Over het algemeen zijn er meer bijtincidenten met Jack Russels en Golden Retrievers. Kan ook bijna niet anders
Jack Russells bijten niet hoor. :pffff:
Jaap*
Zeer actief

In duitsland moet de wegenwacht het vaakst uitrukken naar gestrande bmw's en mercedessen. Maar om daaruit nou te concluderen dat het waardeloze auto's zijn vind ik ook weer zo wat :mrgreen:
daywalker
Zeer actief

Jaap* schreef:Aan dat slappe gespeculeer heb je niks.
Áls het zo is dat lijstjemakers er helemaal naast zitten, dan zal dat wel een reden hebben. Bijvoorbeeld dat mensen niet zo snel naar de dokter of naar de politie lopen met een paar krassen van een minibekje.
Vooroordelen komen zelden zomaar uit de lucht vallen.
Je kunt nóg zo hard krijsen hoe oneerlijk het allemaal wel niet is, maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee heel verschillende dingen.
En alsmaar blijven roepen dat alle anderen het bij het verkeerde eind hebben, zorgt er eigenlijk nooit voor dat je gelijk krijgt.
Als ík ga speculeren, dan denk ik wel te weten wat voor soort honden er meestal betrokken zijn bij de incidenten waar politie of artsen aan te pas moeten komen. En dat gaat dan misschien niet eens alleen over het karakter van de honden, maar over een categorie mensen die zich juist aangetrokken voelen tot diezelfde vooroordelen en daarmee geassocieerd willen worden.
Aso's dus. Mensen die alleen maar geinteresseerd zijn in het uiterlijk en het imago van bepaalde honden. En die dat imago daarom graag bevestigd zien.
Dus als ik het goed begrijp, schrijf je hier net dat mensen die zich aangetrokken voelen tot de door mij bovengenoemde rassen aso, s zijn of zie ik dat verkeerd? :denken:
Jaap*
Zeer actief

daywalker schreef:Dus als ik het goed begrijp, schrijf je hier net dat mensen die zich aangetrokken voelen tot de door mij bovengenoemde rassen aso, s zijn of zie ik dat verkeerd? :denken:
Ik weet niet hoe, en waarom, je dat er van maakt.
Ik zeg alleen maar dat het vooroordeel over bepaalde honden ergens op gefundeerd is. En dat het vrij nutteloos is om vol te blijven houden dat, bij wijze van spreken, een ferrari niet harder dan 100 kan.
En dat de eigenaren van kleine honden niet de oorzaak zijn van het slechte imago van bepaalde hondensoorten.
Bij bepaalde hondensoorten hoort bepaald, rasspecifiek, gedrag. En de mensen die daar niet mee om willen gaan, bijvoorbeeld omdat ze juist een hond willen om angst mee aan te jagen, zorgen voor dat slechte imago.
En dat zijn asociale mensen. En die bepalen het vooroordeel, omdat er best veel van zijn.
Daarom loop ik er voor om. Omdat ik niet weet met wie ik te maken heb en geen zin heb in gedoe.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Even blijven nadenken graag. Aantallen zijn cijfers, procenten zegt iets over de verhoudingen en kan dus een ander beeld geven dan enkel aantallen.
Als van de 100 goldens er 2 bijten en van de 5 pitjes 1, dan bijten er meer goldens, maar procentueel bijt er dan dus 2 procent van de goldens tegenover 20 procent van de pitjes.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Tokken kiezen nu eenmaal veel eerder voor deze rassen dan de wat meer normale burger.
Dat zeg je nou wel maar hoe verklaar je dan dat de grootste forum-tok een Tekkel heeft?
Jaap*
Zeer actief

:LOL: :mrgreen:
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Uit je reactie mag ik opmaken dat ook jij Nanna een enorme Tok vindt?
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

leuk he die lijstjes.

denken jullie er wel aan dat daarin alleen stamboomhondjes worden meegenomen? maar dat alle gelijkende hondjes zonder stamboom ook kunnen bijten?

gewoon even voor de volledigheid.

en natuurlijk is zo'n vooroordeel ergens op gefundeerd. is toch ook gewoon zo... zielig om dat te ontkennen.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Wil de hond schreef:Uit je reactie mag ik opmaken dat ook jij Nanna een enorme Tok vindt?
Groter zijn ze er niet.
Vervelender wel :mrgreen: :wink:
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Het kan mij eerlijk gezegd niet zo heel veel schelen dat mensen mij misschien een aso vinden door de ras keuze.
Mensen mogen vooroordelen hebben over Diesel, ze mogen ze zelfs uitspreken tegen mij en ik ben ook echt wel bereid om er uitleg aan te geven. Ik heb voor deze hond gekozen en andere mensen niet, ik begrijp de vooroordelen en mensen mogen een mening hebben. Ik ga dus ook niet roepen, "ze vinden Diesel een kut/vechthond". Dat is iemand zijn mening. En mensen die gaan roepen "ze vinden mijn fifi geen leuke hond, want hij is volgens hun gevaarlijk", dan denk ik dan moet je geen stafford nemen.
Het enige waar ik wel moeite mee heb, is dat ik een keer bedreigd ben. Om zowel mij als Diesel wat aan te doen, omdat Diesel een gevaarlijke vechthond is. Ik begrijp heel goed dat mensen Diesel eng vinden of iets dergelijks. En als ik zie dat iemand in het losloopgebied angstig naar Diesel kijkt, dan lijn ik hem gewoon aan. Niemand die dan last heeft van mij of Diesel.
Ik ben een keer een gezin met 2 jonge kinderen tegen gekomen en toen ik op 30 meter afstand 1 van de meisjes achter papa's been zag kruipen toen ze Diesel zag. Heb ik Diesel aangelijnd en ben er op afstand langs gelopen. Ik hoef niet te bewijzen dat Diesel een lieve hond is. En dan kan ik roepen dat ze niet in een losloopgebied moeten gaan lopen, maar ik vind dat ik ook rekening kan/mag en moet houden met de medemens.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik denk dat het een beetje afhankelijk is waar je woont of zo? De meeste staffords (ras en kruisingen) hier hebben geen aso bazen, en er zijn wat exemplaren die niet los kunnen, en die gaan ook niet los. Ik kan de eigenaren die er hier mee rond lopen niet betitelen als aso's in ieder geval :mrgreen:
aboutbudha
Zeer actief
Mijn ras(sen): boxer/labrador mix & fila brasileiro
Contacteer:

Ongelezen bericht door aboutbudha »

tineke schreef:
daywalker schreef:

Dat vind ik echt onzin hoor ,het is toch gewoon zo dat er bepaalde rassen zijn die sneller tot bijten zullen overgaan dan andere.
En ja daar vallen ook kleinere rassen onder ,ik denk dat de kans dat een teckel je bijt groter is dan dat een cavelier het zal doen.
Maar juist het ontkennen van eigenschappen leid tot ongelukken.
Ik realiseer me drommels goed dat een fila brasileiro sneller tot handelen over zal gaan dan menig andere hond.
Daar moet je dus op anticiperen vind ik dan.
En ja mijn fila is de liefste van de wereld en is, zeker gezien het ras,een hele vriendelijke toegankelijke hond.
Maar onze andere fila was dat niet, die was zeker bereid, indien nodig, zijn tanden te gebruiken in situaties waar andere honden dat nog lang niet zouden doen.
En daar zit dan ook gelijk de clou ,jij als eigenaar moet er voor zorgen dat je dat soort zaken voorkomt.
helemaal mee eens!

VERANTWOORDING voor de baas
Afbeelding
blijf vragen stellen
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”