Demi schreef:Liesbeth schreef:Heel, heel, heel even dacht ik ook aan demodex, maar zo te zien is het dat niet (heb er ervaring mee gehad). Ik denk ook eerder aan een schimmel, gist of zo.
Demodex is NIET besmettelijk, scabies wel. Bijna elke hond heeft demodexmijten bij zich, maar de schurft openbaart zich pas bij een (sterk) verlaagde weerstand.
Haar weerstand is wel wat verlaagd door de ziektes die ze heeft. Maar je zegt dat je ervaring mee gehad hebt, had die hond ook echt gladde kale plekken? Ik lees nl overal dat het korsterig is en dat is het bij haar absoluut niet. Het voelt op sommige plaatsen wel broeierig aan
Nee, geen gladde kale plekken, daarom denk ik ook niet aan demodex. Demodex komt echt van binnenuit.
Als het afweersysteem van de hond de mijten niet meer in toom kan houden, kunnen de mijten die in de haarzakjes leven zich enorm gaan vermenigvuldigen waardoor die haarzakjes, letterlijk, openbarsten. Dat zie je dan ook.
Overigens kan dat op alle plekken, dus ook rond de mond. Sterker nog, meestal zie je demodexschurft eerst rond de mond en ogen ontstaan, maar dat hoeft niet. Bij mijn hond begon het aan de poten en bleef uiteindelijk juist zijn kop gespaard. Voor de rest zat hij helemaal onder.
Maar nogmaals volgens mij is het geen demodex bij Izzy.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018