Nog een variatie op dit thema. Hoewel Bailey met ruim 8 maanden pup af is, is ze wel nog
duidelijk een jonge hond ofwel een "hond in training". Een van de oefeningen die we moeten
doen is de hond buiten een winkel vastzetten en zelf de winkel ingaan en de tijd binnen
opbouwen. Dat lukt al heel aardig: ze piept misschien een halve minuut, maar dan gaat ze
keurig zitten en verlangend naar de deur van de winkel kijken of we al terugkomen.
Vandaag, net eigenlijk, nog even in dat pokkeweer naar de Hoogvliet tijdens het late middag/
vroege avondrondje. Bailey vindt regen (de laatste tijd) en harde wind (altijd) niets en wil
dus elke deur die ze ziet het liefst naar binnen, omdat ze denkt dat ze thuis is waarschijnlijk
(want ze kijkt wel elke keer verbaasd dat ze niet haar eigen deur aantreft

)
Anyway: bij de fietsenrekken waar ik haar meestal aan het laatste rek vastmaak was het
helemaal vol en druk, bij de wagentjes was de binnenste rij wagens helemaal vol en de
buitenste 3/4 vol en dus druk. Dan zou ik haar bij de vuilnisbak kunnen vastleggen, maar dan
kan ze zo voor een auto springen met een halve meter riem om nog wat te kunnen bewegen,
dus ook geen optie. Bij de bloembakken doen we het nooit meer sinds ze erin is gesprongen
en lekker is gaan rollen en graven een paar maanden terug en wij dus met een zwart hondje
terugkwamen!
Dus ik zet haar aan de buitenkant van het buitenste wagenrek vast. Terwijl ik dat aan het
doen ben (ik weet dat ik maar 2 dingen hoef te kopen en dus zo weer buiten sta na de zelf
check kassa) komt er een trut (ja sorry, dat was ze echt) van ergens in de zestig uit de
Hoogvliet haar wagentje in dat rek zetten. "Zou je dat nou wel doen?"
Ik keek haar verbaasd aan, want ik weet dat Bailey daar al vaker zonder problemen een
paar minuten heeft vastgestaan, dus ik zeg "Ja, hoor, geen probleem."
Het mens kijkt me intussen aan of ik Bailey net een rottrap heb verkocht en gaat nog
even door "Het is hier hartstikke druk hoor! Waarom maak zet je hem niet bij de bloembak?"
Ik "Als ik dat doe heb ik zo een zwart hondje, daar heb ik even geen zin in."
Dat mens beetje lacherig "Dat geeft toch niet!" Ik (terwijl ik de Hoogvliet inloop) "Dat
scheelt een uur werk en we hebben vanavond geen uur over". Ik ga even 2 pakjes
Smuldier en voor ons een magnetronmaaltijd halen en ben - ik heb mijn horloge gecheckt -
4 minuten binnen! Als ik nog binnen ben zie ik door de ruit dat mens, nog steeds met
winkelwagentje en inmiddels met 2 toehoorders, voorovergebogen naar Bailey hand-
en armgebaren maken en maar kwekken. Bailey staat te draaien en te springen met al
dat vreemde volk om haar heen.
Ik kom aan en ze begint meteen "Kijk nou, ze is helemaal zenuwachtig hoor! Hartstikke
zielig!" Bailey springt ook even tegen mij aan, maar als ze ziet dat ik de riem ga losmaken
weet ze wat ze moet doen en ze gaat braaf zitten. De toehoorders gaan weg.
Begint dat mens weer te jeremijeren (sp) "Zo'n hond wordt helemaal nerveus hoor, met
al die drukte (weer voorover buigen en handgebaren: Bailey springt weer in haar richting)
Kijk maar hoe druk ze is! Ik heb ook een hond en die zou ik nooit hier zetten. Die is veel
rustiger."
Intussen kookt mijn bloed zo ongeveer: Bailey is inderdaad uit haar doen, maar ik heb
zo'n donkerbruin vermoeden hoe dat komt. Ik vraag, zo vriendelijk mogelijk "Hoe oud is
uw hond?" (let op) "15 jaar".
"Oh, zeg ik. Dan mag u waarschijnlijk blij zijn dat hij nog kan lopen. Dit is een pup (ja, ik
weet het, officieel is ze dat niet meer), ze is nog aan het leren". Ik neem de hyper Bailey
mee naar de stoeprand en breng haar weer in zit voor het oversteken. De ouwe taart
kijkt mij nog steeds aan of ik de ergste dierenbeul op aarde ben.
We steken over en omdat Bailey weer even druk is breng ik haar weer eerst in zit voor
we verder gaan. Ik zie aan de overkant het mens weer tegen andere mensen kleppen
en ze wijst zelfs naar mijn kant. Bailey is gekalmeerd en we lopen naar huis: Bailey
vrolijk en zich van niets bewust, ik LAAIEND over zoveel bemoeizucht. UGH.
Sorry, had to vent.