Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
beetje gefrustreerd
Moderator: moderatorteam
Re: beetje gefrustreerd
Waarom ik rashonden heb?
Voornamelijk omdat ik een puppenmens ben. Liefst zou ik ieder jaar een pup grootbrengen. Zullen mijn verborgen moedergevoelens zijn. En dan een rashond omdat je dan van tevoren een beetje in kunt schatten wat je in huis haalt. En ik weet prima dat er een overschot aan honden is, maar daar voel ik me niet persoonlijk verantwoordelijk voor.
Voornamelijk omdat ik een puppenmens ben. Liefst zou ik ieder jaar een pup grootbrengen. Zullen mijn verborgen moedergevoelens zijn. En dan een rashond omdat je dan van tevoren een beetje in kunt schatten wat je in huis haalt. En ik weet prima dat er een overschot aan honden is, maar daar voel ik me niet persoonlijk verantwoordelijk voor.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Ik bestrijd dat herplaatsers vaak afdankers zijn waar in gedrag wat mee mis is. Honden worden om heel veel verschillende redenen afgestaan. Is een poedel van een oude dame die niet meer voor het beestje kan zorgen per se een afdanker waar wat mis mee is? Is een kruising uit Spanje die - eenmaal te groot en de kinderen vinden er ook niks meer aan - ook zo'n afdanker met problemen? De jonge hond/pup die bij een gezin vandaan komt omdat een baby + hond toch wel heel veel werk is?Melanie 74 schreef:Lees ook even mijn andere post Rani, het zijn vaak afdankers waar in gedrag toch wel wat mis. Het staat niet voor niets tussen aanhalingstekens!
Ieder levend wezen heeft een ziel, maar ik wil graag mijn eigen hond opvoeden en als er iets mis gaat is het mijn eigen stomme schuld. Had ik het beter moeten doen, maar daarom gaat de hond (of kat) toch echt niet de deur uit.
Dat is wat mij stokt, zoveel mensen behandelen de dieren als "troep", het gaat niet zoals ze dachten, hebben zich ook niet verdiept in het thema hond. En dan moet de hond maar weg.
En waarom zou ik mij daar over moeten ontvermen? Mijn Florence Nightinggale syndrom is allang al gestorven (gelukkig) want ik kan niet alles beter maken. Maar ik kan wel de verantwoording nemen over wat ik op de wereld zet (qua fokken) en wat ik in huis neem. En als iedereen dat nu eens zouden doen .... Ohhh wat zou de wereld er mooi uitzien dan!
Er zullen heus herplaatsers zijn waar het een en ander mis is gegaan, maar alle herplaatsers wegzetten als gedragsgestoorden afdankers gaat me veel te ver. Dat is domweg niet zo.
Heb dan inderdaad een hekel aan mensen die omgaan met honden alsof het gebruiksartikelen zijn (geen troep

En over het ontfermen, dat bestrijd ik ook al.

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
En juist mensen die zo denken en een hond van MP nemen, hebben grote kans om een hond weg te halen bij een broodfukker. Tuurlijk zitten er ook goede mensen tussen maar de kans is wel groot.stefanie schreef:En waarom zou ik met de aanschaf van een hond uit het buitenland iets op moeten lossen?Joey.K schreef:
Rescue hondjes, mjah sorry ik ben het daar zo niet mee eens er word zo niks opgelost in de landen waar ze vandaan komen het is eerder mooi makkelijk, wij (die landen) maken er een *piep*zooi van en die brave goedzakken van een paar Hollanders komen onze verwaarloosde beesten wel ophalen... en ja ik zal hiermee een hoop mensen voor hun kopstoten maar ja ieder zijn of haar ding.Wat heb jij dan opgelost met je MP-hond?
Ik zie gewoon een leuke hond en die wil ik hebben. Kan me niet schelen waar hij dan vandaan komt. Ik heb zelf buitenlanders én een Nederlandse hond met stamboom. Gewoon omdat ik die honden graag wilde en niet omdat ik daar iemand/iets mee zou helpen.
Dus wij hebben gekozen voor een marktplaats bastaard van 7 weken. Hoef niet persee een rashond, liever niet zelfs. Want ook iemand die zichzelf een fokker noemt hoeft niet de gezondheid van een bepaald ras voor ogen te hebben. Het is gewoon verrotte moeilijk om een goede keuze te maken, overal zitten haken en ogen aan, en je kan niemand meer op zijn/haar mooie blauwe ogen geloven.

Je wilt geen rashond omdat de fokkers daarvan niet allemaal aan de gezondheid denken maar neemt wel een hond van MP waarbij juist vaak niet naar de gezondheid is gekeken. Sorry, maar dat is wel een beetje krom.

Ik zeg juist 'ook' , dus zowel mensen met een oeps/pret nestje hoeven niet gezondheid voor ogen te hebben, en fokkers ook niet, en als ik naar die prijzen van tegenwoordig kijk vraag ik me toch al ernstig af of het nog om rasverbetering gaat of om portomonee vulling. Rasverbetering bekt veel lekkerder

Maakt mij verder niet uit, maar sinds dat doorfokken heb ik een iets minder hoge pet op van stamboekhonden.
Het verschil voor mij zit in de prijs, en daarbij hou ik van vuilnisbakkies/mixies en die vind je niet bij een fokker.
En bij rescue hondjes denk ik aan hondjes die 'gered' worden uit een ander land, dus de omstandigheden zijn daar dermate slecht dat het beter is voor het hondje om naar een baasje in NL te komen, mi word dit gedaan in de hoop dat daar uiteindelijk geen verwaarloosde of mishandelde hondjes meer zitten?! En de meeste baasjes zijn ook ongelooflijk trots op zichzelf dat ze een rescue hondje hebben. Misschien val jij daar buiten misschien ook niet, jij mag van mij 20 honden uit spanje of weet ik veel waar halen, ik zal je neit tegen houden maar ik hoef ze niet, niet omdat ze misschien niet lief zouden zijn maar omdat er in dat land dus niks oplost, mensen worden niet beter voor hun hond. Puppymills leeg kopen omdat het zo zielig is voor die hondjes werkt ook niet.
Maarreh het is mijn mening he geen feit..

Niemand hier zegt dat alle herplaatsers gedragsgestoorde honden zijn, maar veel wel. Kijk hier maar eens in de dierenasielen en je ziet er genoeg. Ook bij buitenlandse honden is dat vaak het geval. En dat is niet erg en een dier is dan ook niet minder, maar dat is wel door devorige eigenar veroorzaakt.Rami schreef:Ik bestrijd dat herplaatsers vaak afdankers zijn waar in gedrag wat mee mis is. Honden worden om heel veel verschillende redenen afgestaan. Is een poedel van een oude dame die niet meer voor het beestje kan zorgen per se een afdanker waar wat mis mee is? Is een kruising uit Spanje die - eenmaal te groot en de kinderen vinden er ook niks meer aan - ook zo'n afdanker met problemen? De jonge hond/pup die bij een gezin vandaan komt omdat een baby + hond toch wel heel veel werk is?Melanie 74 schreef:Lees ook even mijn andere post Rani, het zijn vaak afdankers waar in gedrag toch wel wat mis. Het staat niet voor niets tussen aanhalingstekens!
Ieder levend wezen heeft een ziel, maar ik wil graag mijn eigen hond opvoeden en als er iets mis gaat is het mijn eigen stomme schuld. Had ik het beter moeten doen, maar daarom gaat de hond (of kat) toch echt niet de deur uit.
Dat is wat mij stokt, zoveel mensen behandelen de dieren als "troep", het gaat niet zoals ze dachten, hebben zich ook niet verdiept in het thema hond. En dan moet de hond maar weg.
En waarom zou ik mij daar over moeten ontvermen? Mijn Florence Nightinggale syndrom is allang al gestorven (gelukkig) want ik kan niet alles beter maken. Maar ik kan wel de verantwoording nemen over wat ik op de wereld zet (qua fokken) en wat ik in huis neem. En als iedereen dat nu eens zouden doen .... Ohhh wat zou de wereld er mooi uitzien dan!
Er zullen heus herplaatsers zijn waar het een en ander mis is gegaan, maar alle herplaatsers wegzetten als gedragsgestoorden afdankers gaat me veel te ver. Dat is domweg niet zo.
Heb dan inderdaad een hekel aan mensen die omgaan met honden alsof het gebruiksartikelen zijn (geen troep) en niet aan de honden zelf.
-
- Zeer actief
Helemaal gemist dit topic
.
Ik vind echt dat iedereen zijn hond moet halen waar hij wil asiel, buitenland, ras herplaatser of puppie (ras of niet).
Alleen de broodfok zie ik totaal niet zitten, maar toch komen die hondjes weer eventueel binnen via herplaatsing of asiel.
En dan hebben ze een ander stempeltje en of kaste en krijgen toch hopelijk weer een leuk baasje.
Persoonlijk ga ik voor karakter, uiterlijk en gezondheid( in de zin van HD), ik durf echt geen grote hond zomaar te nemen zonder dat de ouders getest zijn dus kom je dan bij een GOEDE rashond uit.
Ik heb mijn buik vol van sommige stichtingen en asiels.
Herplaatsers of een pup, prima, showen en fokken, trainen, hoeft van mij, persoonlijk, allemaal niet.
Verder -als je meer dieren hebt- moet de hond of kat in je huishouden passen tenzij je gelijk wilt gaan hokken.
Ik heb ze allemaal gehad asiel, herplaatser en raspup, een buitenlander die als een blad van de boom omsloeg en dus terug is gegaan (st. wij snappen het niet
), fockers
.
Het waren en zijn fijne beestjes, waar ik mee kan lezen en schrijven.
Lillith is een herplaatser met boom, mijn nw. katertje z.o. is een herplaatser met 4mnd, waarom snap ik nog steeds niet? maar wij zijn heel blij met hem.
En mijn pup Olivier komt uit een ECHT pretnest, wel net zoals Lil een gezelschapshondje met haar, zo'n kereltje
De kleine TT pup is niet doorgegaan, ga ik niet op in is tussen mij en de fo ker.
Kortom zoek je eigen weg en TS het zijn jouw frustraties

Ik vind echt dat iedereen zijn hond moet halen waar hij wil asiel, buitenland, ras herplaatser of puppie (ras of niet).
Alleen de broodfok zie ik totaal niet zitten, maar toch komen die hondjes weer eventueel binnen via herplaatsing of asiel.
En dan hebben ze een ander stempeltje en of kaste en krijgen toch hopelijk weer een leuk baasje.
Persoonlijk ga ik voor karakter, uiterlijk en gezondheid( in de zin van HD), ik durf echt geen grote hond zomaar te nemen zonder dat de ouders getest zijn dus kom je dan bij een GOEDE rashond uit.
Ik heb mijn buik vol van sommige stichtingen en asiels.
Herplaatsers of een pup, prima, showen en fokken, trainen, hoeft van mij, persoonlijk, allemaal niet.
Verder -als je meer dieren hebt- moet de hond of kat in je huishouden passen tenzij je gelijk wilt gaan hokken.
Ik heb ze allemaal gehad asiel, herplaatser en raspup, een buitenlander die als een blad van de boom omsloeg en dus terug is gegaan (st. wij snappen het niet

Het waren en zijn fijne beestjes, waar ik mee kan lezen en schrijven.
Lillith is een herplaatser met boom, mijn nw. katertje z.o. is een herplaatser met 4mnd, waarom snap ik nog steeds niet? maar wij zijn heel blij met hem.
En mijn pup Olivier komt uit een ECHT pretnest, wel net zoals Lil een gezelschapshondje met haar, zo'n kereltje

De kleine TT pup is niet doorgegaan, ga ik niet op in is tussen mij en de fo ker.

Kortom zoek je eigen weg en TS het zijn jouw frustraties

- Rami
- Zeer actief
Staat er toch echt.Muk schreef: Niemand hier zegt dat alle herplaatsers gedragsgestoorde honden zijn, maar veel wel. Kijk hier maar eens in de dierenasielen en je ziet er genoeg. Ook bij buitenlandse honden is dat vaak het geval. En dat is niet erg en een dier is dan ook niet minder, maar dat is wel door devorige eigenar veroorzaakt.

Ik heb heb echt wel te herplaatsen honden gezien en meegemaakt (in binnen- en buitenland) waar helemaal niks mis mee was of bleek. Waar de combinatie met de vorige baas of de vorige woon/leef situatie domweg niet gelukkig was. Wat voor de ene baas een probleem is, is het voor de andere helemaal niet. Plaats een hond van een flat naar een huis met tuin (of andersom) van een druk gezin naar een baas (of andersom) van een onzekere baas naar eentje die zelfzeker is en je ziet ander gedrag, een andere hond.Melanie 74 schreef:het zijn vaak afdankers waar in gedrag toch wel wat mis.
En toch zeg ik niet: het zijn vaak honden zonder gedragsproblemen. Net zo min als het honden zijn met vaak gedragsproblemen.
Het zijn gewoon honden. Honden op zoek naar een baas. Een baas die bij ze past, een gelukkige combinatie. Net zo goed als een pup op zoek is naar een baas, naar een gelukkige combinatie.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Nou en. Dan neem je die hond toch niet?Muk schreef:Niemand hier zegt dat alle herplaatsers gedragsgestoorde honden zijn, maar veel wel. Kijk hier maar eens in de dierenasielen en je ziet er genoeg. Ook bij buitenlandse honden is dat vaak het geval. En dat is niet erg en een dier is dan ook niet minder, maar dat is wel door devorige eigenar veroorzaakt.
Vind je dat je een vorige eigenaar moet straffen over de ruggen van hun ex-honden ofzo?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Nee, waarom zou ik?Jaap* schreef:Nou en. Dan neem je die hond toch niet?Muk schreef:Niemand hier zegt dat alle herplaatsers gedragsgestoorde honden zijn, maar veel wel. Kijk hier maar eens in de dierenasielen en je ziet er genoeg. Ook bij buitenlandse honden is dat vaak het geval. En dat is niet erg en een dier is dan ook niet minder, maar dat is wel door devorige eigenar veroorzaakt.
Vind je dat je een vorige eigenaar moet straffen over de ruggen van hun ex-honden ofzo?

Als ik dat zou willen doen, dan had ik nooit herplaatsers in huis genomen. Het gaat mijns inziens om een dier waar ik voor val en of dat een herplaatser is maakt mij niet uit.
Natuurlijk zijn het dieren die op zoek zijn naar een baas, dat is het belangrijkste. Maar wat ik in al die jaren asielwerk heb gezien is toch dat het merendeel van de opvangers dieren met problemen zijn. En nogmaals, daar is niks mis mee, maar wat ik zie ga ik niet ontkennen. Om dat te negeren zou voor mij hetzelfde betekenen als mijn hoofd in het zand steken. Er zijn nu eenmaal veel herplaatsers met problemen.Rami schreef:Ik heb heb echt wel te herplaatsen honden gezien en meegemaakt (in binnen- en buitenland) waar helemaal niks mis mee was of bleek. Waar de combinatie met de vorige baas of de vorige woon/leef situatie domweg niet gelukkig was. Wat voor de ene baas een probleem is, is het voor de andere helemaal niet. Plaats een hond van een flat naar een huis met tuin (of andersom) van een druk gezin naar een baas (of andersom) van een onzekere baas naar eentje die zelfzeker is en je ziet ander gedrag, een andere hond.
En toch zeg ik niet: het zijn vaak honden zonder gedragsproblemen. Net zo min als het honden zijn met vaak gedragsproblemen.
Het zijn gewoon honden. Honden op zoek naar een baas. Een baas die bij ze past, een gelukkige combinatie. Net zo goed als een pup op zoek is naar een baas, naar een gelukkige combinatie.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Muk schreef: Een dier wordt te makkelijk en respectloos afgedankt door heel veel mensen als zij het om een flutreden zat zijn. En ja, dan (als het om een flutreden gaat) kun je in mijn ogen spreken over een afdanker.![]()
Ik vind het namelijk heel onrespectvol voor een dier als mensen snel en ondoordacht een dier aanschaffen en dat dan weer afstaan met een flutreden. Zoiets verdient een dier niet. En om dan te beweren dat IK dan verkeerd naar de dieren kijk of een slechtere motivatie heb om een dier in huis te nemen of anderszins verkeerd denk en minder respectvol met dieren omga is onzin. Ik heb in al die jaren met heel veel liefde andermans dieren een goed huis gegeven, gewoon omdat een herplaatser in mijn ogen net zoveel recht heeft op een goed leven als een pup / jong dier. En ik zal dat ook net zoveel blijven doen.
Ik begrijp jou niet of je begrijpt mij niet.

Wat ik bedoel is de labeling van iets.
Elke man die je boven de 20 aan de haak slaat heeft eerdere relatie's gehad. Toch hoor je nooit iemand zeggen "niet doen hoor, is een afdankertje, is vast iets niet goed mee, heeft vast vervelend gedrag "
Echter een hond die wordt weggedaan en niet "nieuw" meer is, daar is iets mee, is een afdankertje, probleemgedrag..blabla"
In beide gevallen gaat het om een mismatch, alleen de kijk erop van de gewone man ( en ik doel dus niet op jou Muk

Wat ik probeer te zeggen is dat ook een baas/hond-relatie puur mis kan lopen door een mismatch van karakters of een niet passende situatie, zonder dat er iets mankeert aan bv de hond.
Ik zet me dus af tegen het woord afdankertjes of troep, want het geeft een waardeoordeel aan het dier mee.
Mensen die gedumpt worden binnen een relatie zijn ook geen afdankertjes of troep.
Een hond is een hond, een mens een mens, beide leven hun leven en leren hebbelijkheden en onhebbelijkheden.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- Rami
- Zeer actief
Maar heb je dan in al die jaren asielwerk niet gezien dat het ook kan liggen aan de combinatie hond-baas of de situatie waar de hond in moet leven? Dat valt mij namelijk vooral zo op.Muk schreef:Natuurlijk zijn het dieren die op zoek zijn naar een baas, dat is het belangrijkste. Maar wat ik in al die jaren asielwerk heb gezien is toch dat het merendeel van de opvangers dieren met problemen zijn. En nogmaals, daar is niks mis mee, maar wat ik zie ga ik niet ontkennen. Om dat te negeren zou voor mij hetzelfde betekenen als mijn hoofd in het zand steken. Er zijn nu eenmaal veel herplaatsers met problemen.Rami schreef:Ik heb heb echt wel te herplaatsen honden gezien en meegemaakt (in binnen- en buitenland) waar helemaal niks mis mee was of bleek. Waar de combinatie met de vorige baas of de vorige woon/leef situatie domweg niet gelukkig was. Wat voor de ene baas een probleem is, is het voor de andere helemaal niet. Plaats een hond van een flat naar een huis met tuin (of andersom) van een druk gezin naar een baas (of andersom) van een onzekere baas naar eentje die zelfzeker is en je ziet ander gedrag, een andere hond.
Zolang je als asielmedewerker, herplaats-medewerker eerlijke en betrouwbare informatie geeft, kom je een heel eind.
Een hond met verlatingsangst plaats je dus niet bij mensen die vaak van huis zijn. Een hond die onbetrouwbaar is met kinderen niet in een gezin. Etcetera.
Ik negeer dus niet dat er herplaatsers met problemen zijn, maar ageer tegen mensen/de publieke opinie die doen geloven dat een herplaatser synoniem is voor 'probleemhond'.

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Weet ik, de ongenuanceerdheid van de uitspraak is niet iets wat zo bij je past.Melanie 74 schreef:Even voorop, dit is wel het discussieforum.

Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Toch grappig dat mensen hier zeggen ja ik heb een rashond, maar zonder papieren... voor mij is een rashond pas een rashond als er papieren bij zitten 

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Eens! Wel moet ik heel eerlijk zeggen dat ik het asiel in Nederland vaak bevolkt zie met honden die gewoon niet ergens anders terecht kunnen. Als Teckel beppie van de buuf weg moet bij de buuf en het is een fijn hondje, komt Beppie niet in het asiel, maar gaat via via naar een nieuw baasje. De hufterhedder echter die de hele dag op de bank staat te schuimbekken als er iemand langskomt, die gaat wel richting asiel.Rami schreef:Ik negeer dus niet dat er herplaatsers met problemen zijn, maar ageer tegen mensen/de publieke opinie die doen geloven dat een herplaatser synoniem is voor 'probleemhond'.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik denk wel dat in Nederland, waar relatief best een goed herplaatsingscircuit is, vaak de honden in het asiel komen die niet elders terecht kunnen.
Kijk je naar asiels in het buitenland, waar dus helemaal geen echt herplaatsingscircuit is en een enorm hondenoverschot, ziet het er vind ik anders uit. Als ik Kimba als voorbeeld neem zitten daar genoeg echt probleemloze honden. Ik bestrijd dus ook echt dat buitenlandse honden vaak probleemgedrag hebben.
Mensen kiezen voor bv de meer zielige hond of getraumatiseerde hond, maar dat is dus een keuze. Als je een probleemloze lieve hond wil is er aanbod genoeg.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

Ja, ook die zijn er. En wat voor persoon A een groot gedragsprobleem zou zijn, hoeft dat voor persoon B nog niet te zijn.Rami schreef:Maar heb je dan in al die jaren asielwerk niet gezien dat het ook kan liggen aan de combinatie hond-baas of de situatie waar de hond in moet leven? Dat valt mij namelijk vooral zo op.
Ik raad ook niemand af om een herplaatser te nemen, ik doe het zelf ook al jarenlang en met heel veel plezier.
- Rami
- Zeer actief
Klopt hoor. Ik zie ook wel verschillen in het 'aanbod' van honden in Nederland en honden in een buitenlandse opvang/asiel. Maar ik gooide even alle herplaatsers op een grote hoop (ongeacht waar ze vandaan komen).Eline* schreef:Eens! Wel moet ik heel eerlijk zeggen dat ik het asiel in Nederland vaak bevolkt zie met honden die gewoon niet ergens anders terecht kunnen. Als Teckel beppie van de buuf weg moet bij de buuf en het is een fijn hondje, komt Beppie niet in het asiel, maar gaat via via naar een nieuw baasje. De hufterhedder echter die de hele dag op de bank staat te schuimbekken als er iemand langskomt, die gaat wel richting asiel.Rami schreef:Ik negeer dus niet dat er herplaatsers met problemen zijn, maar ageer tegen mensen/de publieke opinie die doen geloven dat een herplaatser synoniem is voor 'probleemhond'.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik denk wel dat in Nederland, waar relatief best een goed herplaatsingscircuit is, vaak de honden in het asiel komen die niet elders terecht kunnen.
Kijk je naar asiels in het buitenland, waar dus helemaal geen echt herplaatsingscircuit is en een enorm hondenoverschot, ziet het er vind ik anders uit. Als ik Kimba als voorbeeld neem zitten daar genoeg echt probleemloze honden. Ik bestrijd dus ook echt dat buitenlandse honden vaak probleemgedrag hebben.
Mensen kiezen voor bv de meer zielige hond of getraumatiseerde hond, maar dat is dus een keuze. Als je een probleemloze lieve hond wil is er aanbod genoeg.

- Jaap*
- Zeer actief
Waarom maak je die vorige eigenaar dan zo belangrijk?Muk schreef:Nee, waarom zou ik?Jaap* schreef:Nou en. Dan neem je die hond toch niet?Muk schreef:Niemand hier zegt dat alle herplaatsers gedragsgestoorde honden zijn, maar veel wel. Kijk hier maar eens in de dierenasielen en je ziet er genoeg. Ook bij buitenlandse honden is dat vaak het geval. En dat is niet erg en een dier is dan ook niet minder, maar dat is wel door devorige eigenar veroorzaakt.
Vind je dat je een vorige eigenaar moet straffen over de ruggen van hun ex-honden ofzo?![]()
Als ik dat zou willen doen, dan had ik nooit herplaatsers in huis genomen. Het gaat mijns inziens om een dier waar ik voor val en of dat een herplaatser is maakt mij niet uit.
Daar heb je toch niks mee te maken als je tegen een hond aanloopt die je wel ziet zitten?
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Dat vind ik onzin. Een duitse herder is een duitse herder, boom of boomloos. Ik heb collies gehad zonder stamboom maar het waren wel degelijk collies.Machie schreef:Toch grappig dat mensen hier zeggen ja ik heb een rashond, maar zonder papieren... voor mij is een rashond pas een rashond als er papieren bij zitten
Ik ken trouwens rasfokkers die de pups van een boomloze teef in de kraamdoos van de teef mét boom leggen als de chipper op bezoek komt. Of fokkers die het ene jaar een 'officieel' nest fokken en het jaar erop een 'onofficieel' nest met dezelfde teef krijgen, waarvan de pups geen stamboom krijgen.
Laakbare praktijken, uiteraard, maar de boomloze pups zijn nog steeds rashonden.

Ik denk dat daar het verschil in zit, in de labeling. Als je heel zwart / wit kijkt is elk huisdier wat weggedaan wordt om welke reden dan ook een afdanker.Eline* schreef:Ik begrijp jou niet of je begrijpt mij niet.![]()
Wat ik bedoel is de labeling van iets.
Maar een hond die niet past in een gezin zou voor jou onder een mismatch vallen. Terwijl ik ook kijk naar de reden van aanschaf. Als gezin X een hond neemt omdat hun kind daarom zeurt en achteraf blijkt dat het kind helemaal niet goed zorgt voor de hond, dan is het voor mij ook een vorm van afdanken, terwijl het nog steeds een mismatch is. Een huisdier neem je namelijk niet even, daar hoor je zorgvuldig over na te denken. En dat gebeurt helaas onvoldoende in heel veel gevallen. En ja, ik zie het waarschijnlijk wat negatiever, dat denk ik wel.
Dat wil nog niet zeggen dat het meteen probleemdieren zijn, absoluut niet, maar het zijn geen onbeschreven blaadjes meer, zoals bij een pup.
@Machie
Voor mij is een rashond een hond met stamboom, anders niet. Maar ik denk dat het merendeel van de bevolking er anders over denkt.
- Icecold81
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
Nou de mijne is een echte Duitse Herder, alleen mocht de stamboom van het asiel niet mee, omdat Kay niet gecastreerd was en dan knipten ze de stamboom principieel door midden. Ze willen niet dat er mee gefokt wordt ofzo denk ik...Machie schreef:Toch grappig dat mensen hier zeggen ja ik heb een rashond, maar zonder papieren... voor mij is een rashond pas een rashond als er papieren bij zitten
Scheelt mij het... dan is het toch nog steeds een rashond ook al heb ik dat papiertje niet? Ze hebben het papiertje bij het asiel nog steeds met gaten erin... heb ze wel gezien... blijft het toch nog steeds een rashond?
En een afdankertje

De vorige eigenaar is in mijn ogen niet belangrijk, ik probeer alleen uit te leggen waarom ik bepaalde redenen van afstand meer afdanken vindt dan het afstaan van een huisdier, that's all.Jaap* schreef:Waarom maak je die vorige eigenaar dan zo belangrijk?
Daar heb je toch niks mee te maken als je tegen een hond aanloopt die je wel ziet zitten?
Als ik een hond zie die ik graag een nieuw huis wil bieden, dan maakt de vorige eigenaar mij weinig uit.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ik schijn ook niet goed duidelijk te kunnen maken wat ik bedoel 
ik wil helemaal geen label op tweedehandshondjes drukken, ik heb ze zelf en de volgende wordt er weer een, maar ik wil ook niet ontkennen dat je, als je kiest voor herplaatsers, gaat voor de afdankers van andere mensen.
Ik snap niet waarom dat een negatief stempel op de hondjes drukt in jullie ogen
Als het dan toch een stempel drukt is dat in mijn ogen op de mensen die met het gemak van een paar schoenen een hond aanschaffen en afhaken als het moeilijk wordt en niet op de hondjes, die zijn er niks minder om en ook maar in deze situatie gekomen omdat mensen steken laten vallen en afhaken als het moeilijk wordt.
Je kunt wel ontkennen dat dat erg veel gebeurt maar dat vind ik niet reeel, kijk eens in de asiels hoeveel honden daar zitten die niet of slechts heel moeizaam geplaats worden.
De makkelijke hondjes, zijn daar zo weg de probleemgevallen blijven zitten
Buitenlandse hondjes zijn van een andere orde, wat ik bedoel gaat voornamelijk op voor asielhonden en herplaatsers in Nederland.
Overigens kies ik voor een hond en niet voor zijn nationaliteit, een buitenlands hondje zou hier net zo welkom zijn.

ik wil helemaal geen label op tweedehandshondjes drukken, ik heb ze zelf en de volgende wordt er weer een, maar ik wil ook niet ontkennen dat je, als je kiest voor herplaatsers, gaat voor de afdankers van andere mensen.
Ik snap niet waarom dat een negatief stempel op de hondjes drukt in jullie ogen

Als het dan toch een stempel drukt is dat in mijn ogen op de mensen die met het gemak van een paar schoenen een hond aanschaffen en afhaken als het moeilijk wordt en niet op de hondjes, die zijn er niks minder om en ook maar in deze situatie gekomen omdat mensen steken laten vallen en afhaken als het moeilijk wordt.
Je kunt wel ontkennen dat dat erg veel gebeurt maar dat vind ik niet reeel, kijk eens in de asiels hoeveel honden daar zitten die niet of slechts heel moeizaam geplaats worden.
De makkelijke hondjes, zijn daar zo weg de probleemgevallen blijven zitten

Buitenlandse hondjes zijn van een andere orde, wat ik bedoel gaat voornamelijk op voor asielhonden en herplaatsers in Nederland.
Overigens kies ik voor een hond en niet voor zijn nationaliteit, een buitenlands hondje zou hier net zo welkom zijn.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Rami
- Zeer actief
Maar kun je wel zeggen dat een pup een onbeschreven blad is? Je hebt toch ook met karakter- en raseigenschappen te maken, de zorg/opvoeding van de teef, de omstandigheden van het nest (is er veel of weinig voedsel, is het druk of juist rustig).Muk schreef: Dat wil nog niet zeggen dat het meteen probleemdieren zijn, absoluut niet, maar het zijn geen onbeschreven blaadjes meer, zoals bij een pup.
Vraag ik me serieus af.

Dat mag je je best afvragen, maar een meer onbeschreven blad dan een pup kun je niet krijgen. Lijkt mij duidelijk.Rami schreef:Maar kun je wel zeggen dat een pup een onbeschreven blad is? Je hebt toch ook met karakter- en raseigenschappen te maken, de zorg/opvoeding van de teef, de omstandigheden van het nest (is er veel of weinig voedsel, is het druk of juist rustig).Muk schreef: Dat wil nog niet zeggen dat het meteen probleemdieren zijn, absoluut niet, maar het zijn geen onbeschreven blaadjes meer, zoals bij een pup.
Vraag ik me serieus af.
- Jaap*
- Zeer actief
Ja, ok. Mensen gaan soms vreemd met dieren om, maar dat is niks nieuws natuurlijk.Muk schreef:De vorige eigenaar is in mijn ogen niet belangrijk, ik probeer alleen uit te leggen waarom ik bepaalde redenen van afstand meer afdanken vindt dan het afstaan van een huisdier, that's all.Jaap* schreef:Waarom maak je die vorige eigenaar dan zo belangrijk?
Als ik een hond zie die ik graag een nieuw huis wil bieden, dan maakt de vorige eigenaar mij weinig uit.
En ik zie er geen argument of relatie met het aanschaffen van een rashond of een herplaatser in om eerlijk te zijn.
Maar misschien snap ik het gewoon niet.
Is er toch ook niet?Jaap* schreef:En ik zie er geen argument of relatie met het aanschaffen van een rashond of een herplaatser in om eerlijk te zijn.
Mij maakt het echt niets uit of iemand een pup koopt of een herplaatser neemt, zolang je er maar zorgvuldig over nadenkt. Ik heb er persoonlijk alleen moeite mee als je een hond bij een broodfokker vandaan haalt.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
heel sec gesteld: als je een pup aanschaft hoef je alleen maar aan te leren, schaf je een herplaatser aan heb je een heel grote kans dat je eerst heel veel moet afleren voordat je tot aanleren kunt overgaanJaap* schreef:Ja, ok. Mensen gaan soms vreemd met dieren om, maar dat is niks nieuws natuurlijk.
En ik zie er geen argument of relatie met het aanschaffen van een rashond of een herplaatser in om eerlijk te zijn.

Een rashond kan evengoed een herplaatser zijn natuurlijk, het feit dat ze een stamboom hebben garandeert niet dat ze altijd bij hun eerste baasje mogen blijven

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Jaap*
- Zeer actief
Nouja, dan zal het wel aan mij liggen dat ik niet snap waarom het dan als argument wordt ingebracht in de discussie.Muk schreef:Is er toch ook niet?Jaap* schreef:En ik zie er geen argument of relatie met het aanschaffen van een rashond of een herplaatser in om eerlijk te zijn.
Mij maakt het echt niets uit of iemand een pup koopt of een herplaatser neemt, zolang je er maar zorgvuldig over nadenkt. Ik heb er persoonlijk alleen moeite mee als je een hond bij een broodfokker vandaan haalt.
De TS maakt hier onderscheid in en bij anderen lees ik ook dat die onderscheid maken tussen het nemen van een herplaatser of een pup. Voor mij maakt het niks uit, het een is niet "beter" dan het ander. Zolang iemand maar zorgvuldig nadenkt over het nemen van een huisdier.Jaap* schreef:Nouja, dan zal het wel aan mij liggen dat ik niet snap waarom het dan als argument wordt ingebracht in de discussie.Muk schreef:Is er toch ook niet?Jaap* schreef:En ik zie er geen argument of relatie met het aanschaffen van een rashond of een herplaatser in om eerlijk te zijn.
- DebbieZ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol
Ik ben zelf erg pro-herplaatsers, simpelweg omdat er een boel van zijn (en ze zijn ook leuk!). Ik heb totaal geen probleem met fokkers en kopers van rashonden, mits het niet a la broodfok gaat of zelfs al te commercieel (soms is de grens best vaag), maar gewoon goed verantwoord, wat inhoudt dat je tot aan de dood van je fokproducten de honden terugneemt als ze bij de eigenaar weg moeten. Zo ontlast je het herplaatsingscircuit en pak je de volle verantwoordelijkheid voor je honden.
Verder vind ik dat eigenlijk iedereen eens een periode zou moeten vrijwilligen op een asiel. Niet alleen zie je er erg veel honden en hondengedrag en is het daardoor echt interessant, ook weet je dan echt van binnenuit hoe asielhonden kunnen zijn en wat er zoal binnenkomt. Soms zit ik in een gesprek over asielhonden (of -katten) en dan kan ik bijna niet met argumenten duidelijk maken (jamaar, ze zijn echt leuk!) hoe het is. Dan wil ik die mensen wel heel graag een dagje meenemen naar het asiel. Ik ben elke maand wel weer helemaal hoteldebotel op een prachthond, met prima karakter. Tuurlijk zit er ook lastig spul, maar er zitten ook juweeltjes van dieren waar de klanten om knokken en die ik met weemoed zie vertrekken.
Ik ben overigens ook helemaal geen puppenmens, ik vind die blanco knuffeltjes helemaal niet interessant. Ze zijn ubercute, maar ik hoef nooit meer een pup (of een kitten). Ik ben dol op de karakterovervloed in stokoude katten (4 aanwezig hier, allemaal oud uit het asiel gehaald) en ik 'ken' graag een hond voordat ik hem in huis haal. Een pup is misschien onbeschreven, maar ook deels onbekend. Niet zijn hele karakter en gedrag is maakbaar.
Ik kan niet uit over het enorme aanbod van geweldig leuke en goede honden (binnenland en buitenland). Ha, wat wil ik ze graag allemaal leren kennen. Liep gisteren tegen een chinese nakerd aan, die in het asiel van Utrecht zit. Poeh, dat kriebelt! Maar ik weet ook dat daar tientallen reacties op gaan komen en de hond voor vanavond besproken is. Dan kan ik wel dat beetje zelfbeheersing opbrengen en gaan (als er plek is) voor een dier waar niet iedereen om zit te knokken. Vis ik daarmee achter het net? Nee, vind ik niet.
Maar dit is mijn stijl en ik zeg niet dat iemand anders het zo moet doen of dat dit de enige juiste manier is. Wel zou ik het vreselijk leuk en goed vinden als mensen die nooit de insides van een asiel hebben gezien en meegemaakt dat eens gaan doen.
Verder vind ik dat eigenlijk iedereen eens een periode zou moeten vrijwilligen op een asiel. Niet alleen zie je er erg veel honden en hondengedrag en is het daardoor echt interessant, ook weet je dan echt van binnenuit hoe asielhonden kunnen zijn en wat er zoal binnenkomt. Soms zit ik in een gesprek over asielhonden (of -katten) en dan kan ik bijna niet met argumenten duidelijk maken (jamaar, ze zijn echt leuk!) hoe het is. Dan wil ik die mensen wel heel graag een dagje meenemen naar het asiel. Ik ben elke maand wel weer helemaal hoteldebotel op een prachthond, met prima karakter. Tuurlijk zit er ook lastig spul, maar er zitten ook juweeltjes van dieren waar de klanten om knokken en die ik met weemoed zie vertrekken.
Ik ben overigens ook helemaal geen puppenmens, ik vind die blanco knuffeltjes helemaal niet interessant. Ze zijn ubercute, maar ik hoef nooit meer een pup (of een kitten). Ik ben dol op de karakterovervloed in stokoude katten (4 aanwezig hier, allemaal oud uit het asiel gehaald) en ik 'ken' graag een hond voordat ik hem in huis haal. Een pup is misschien onbeschreven, maar ook deels onbekend. Niet zijn hele karakter en gedrag is maakbaar.
Ik kan niet uit over het enorme aanbod van geweldig leuke en goede honden (binnenland en buitenland). Ha, wat wil ik ze graag allemaal leren kennen. Liep gisteren tegen een chinese nakerd aan, die in het asiel van Utrecht zit. Poeh, dat kriebelt! Maar ik weet ook dat daar tientallen reacties op gaan komen en de hond voor vanavond besproken is. Dan kan ik wel dat beetje zelfbeheersing opbrengen en gaan (als er plek is) voor een dier waar niet iedereen om zit te knokken. Vis ik daarmee achter het net? Nee, vind ik niet.
Maar dit is mijn stijl en ik zeg niet dat iemand anders het zo moet doen of dat dit de enige juiste manier is. Wel zou ik het vreselijk leuk en goed vinden als mensen die nooit de insides van een asiel hebben gezien en meegemaakt dat eens gaan doen.