Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Apporteer tips??

Moderator: moderatorteam

Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Apporteer tips??

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Pff net training gehad en werd echt helemaal gek van Zazoe :ugh:

Ineens apporteerd hij niet meer...Het is eigenlijk allemaal begonnen toen het ijzer apport erbij kwam. Dat deed hij eerst niet. Toen deed hij het super en nu is het weer bagger.
Het gaat alsvolgt:
Ik gooi dat blok weg zeg apport hij rent vol enthousiasme op dat blok af op het moment dat hij er is gaat ie staan kijken of erbij af liggen (plaats oefening?) Dan moet ik zeggen nou hou vast en apport.
Echt heel irritant.
En nou was ik vanavond boos op hem geworden op de training. Maar eigenlijk wil ik dat niet maja ik wil dan zo graag dat hij het doet en dan helpt boos worden niet. Bedoel sla hem dan niet ofzo maar heb nu toch een schuldgevoel omdat ik normaal nooit boos op hem hoef te zijn en nu dat wel was en dan is hij meteen helemaal ontdaan ervan :(:

Maar hebben jullie dus tips om het apporteren weer leuk te maken?
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Re: Apporteer tips??

Ongelezen bericht door AnnSophie »

Wat doet hij als je voor hem gaat staan, hij zit, en je geeft de apport in z'n bek? Een paar keer clicken en belonen als hij dat goed doet en gooi het een laatste keer even weg, niet te ver, max 1,5m... Als hij dan de apport neemt click en jackpot en stoppen...
Sanne!!
Zeer actief

Ja dat wil hij maar al te graag dat ik het in zijn bek stop. Daar heeft hij ook geen probleem mee. Het is juist het oppakken van dat ding...
AnnSophie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnnSophie »

En als je hem helemaal gek maakt even en het kort weggooit? Pakt hij het ook niet op?
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Misschien dat je het appoteren in stukjes kan delen, en weer wat stapjes terug doet.
Je kan hem dan grote beloningen geven bv hem lekker laten sjorren aan een flos of iets anders waar hij helemaal gek mee is.
Als je steeds op het zelfde manier hem laat apporteren dan word het een sleur en heeft geen uitdaging meer.
Je kan bv het apport vlak voor hem neer leggen, je laat hem het apport pakken en dan ga je samen rennen en gek doen. Daarna laat je apport bij je brengen en prijs hem de hemel in. Steeds op een andere manier het apport aanbieden zodat het weer een leuk spelletje word. Mijn hond wilde opeens ook niet meer apporteren en dat heb ik op deze manier weer opgelost.
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik zou idd de oefening in stukjes delen (dus trainen op er enthousiast heengaan, dan weer eens op een snel terugkomen, dan weer op het lang vastpakken, dan weer op het voorzitten met apport en pas op t laatst de gehele oefening); vooral het voorzitten met het apport kan soms net teveel zijn. Ook zou ik ervoor zorgen dat het metaal beslist niet koud is en het eerst opwarmen in je hand. Eventueel kan je tape om het metalen bijtdeel doen, en dit, naarmate het beter gaat, langzaam eraf wikkelen.
EschaenStefanie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
Contacteer:

Ongelezen bericht door EschaenStefanie »

heb je toevallig terug plaats en apport te kort op elkaar getraind? Dus dat hij het niet helemaal meer los kan koppelen?

Je kan het eventueel opdelen in stukken zoals hiervoor is geopperd of het even stil leggen een paar weken en daarna opnieuw proberen (in stukjes)

Je kan ook het apport niet wegwerpen maar in het midden leggen zodat hij alleen maar naar je toe hoeft te lopen
Afbeelding
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Het gaat nu alleen om het ijzer apport, of over het algemeen? Anders eerst wat met een ander apport wat werken, heel goed belonen wat hij doet en dan ineens het ijzer wegleggen en net zo enthousiast reageren.
Boos worden werkt alleen maar averechts, dat merk ik hier heel erg.. Of als hij het wel vast wil pakken even laten volgen met het apport in zn bek en goed belonen met je stem..
Sanne!!
Zeer actief

Het ging alleen om het ijzer apport maar soms begint hij nu dus ook al met de sprong over de horde terwijl dat gewoon een plastic? apport is.
Ja ik zit natuurlijk in de stress over 4 weken hebben we examen. En jammer als we zakken dat maakt me niet zoveel uit maar niet als ik weet dat hij het kan dan zou ik het zonde vinden :(:

En eigenlijk er zijn ergere dingen in de wereld maar gister was ik er echt een beetje boos om en tjah dan spijt achteraf omdat ik zo lelijk tegen hem deed. Dat doe ik normaal niet dus hij was ook helemaal ontdaan ervan.

Ik zat ook te twijfelen om het nu dus een week helemaal niet meer te doen.
En dan maar eens kijken wat er gebeurt of zouden jullie wel doorgaan en het weer helemaal leuk proberen te maken?

Het probleem is trouwens niet dat hij er niet enthousiast heen gaat of terug komt juist niet dat doet hij als een speer. Maar dat oppakken is echt een probleem. Terwijl dat nooit een probleem is geweest. (ja op het begin met ijzer apport maar daar moet elke hond aan wennen neem ik aan?)
Lizzie.
Zeer actief

Geef het een paar dagen rust en begin dan bij het begin om het ijzere apport alleen vast te laten houden terwijl jij het nog vast houdt en dat clicker je dan aan. (als je tenminste met een clicker werkt ;-) )
En als hij dit een aantal keren heeft gedaan, dan kan je dit langzaam uitbouwen om het apport voor je op de grond te leggen en deze dan aan jou geeft. Op deze manier kan je de afstand vergroten. Heb je een redelijke afstand berijkt dan kan je het apport gaan gooien. Niet al te ver want dit bouw je dan ook weer langzaam op.
Afbeelding
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Werk je met de clicker?
Zoja dan zou gaan shapen als het blok op de grond voor je ligt. Zonder woorden, gewoon blok zien is oppakken ga je dan leren.
Als ie dit goed snapt ga je het weer onder commando zetten.
Sanne!!
Zeer actief

Ik werk bijna nooit met een clicker maar hij kan het wel dus ik kan het wel eens gaan proberen!
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Het gaat ook niet zozeer om de clicker, maar meer om het zelf nadenken.
Jij zorgt er zo voor dat het blok van waarde word voor je hond omdat hij zelf kiest om het op te pakken en te brengen.
Evt kun je ook een clickwoord gebruiken als je dat prettiger vind.
Ik zou ook verschillen maken in als hij het super goed doet (bv hij pakt het blok gelijk op) en dan een jackpot geven.
Of als hij wel zijn best doet, maar het niet spetaculair is, dan een gewoon snoepje (ook een lekkere natuurlijk)
Zo leren ze ook meer denken en dus zelf kiezen van het juiste gedrag omdat meer proberen/doen met het voorwerp meer oplevert.
Honden leren zo ook stabieler oefeningen aan dan ze vertellen wat ze moeten doen.
Al zal het begin vaak iets langer duren als je ze zelf laat denken dan dat ze het verteld, je resultaat van de oefening is vaak beter.
Sanne!!
Zeer actief

Gisteravond weer getraind. Hij deed alles super en heb het apporteren even gelaten voor wat het is dus dat heb ik even niet gedaan.
Woensdag zal ik het weer proberen!
Sanne!!
Zeer actief

Voor de mensen die het willen weten.
De hele week niet geapporteert wel als ik bij thuiskomst binnenkwam dat blok een zwaai door de kamer gegeven zodat hij wer leuk werd.
En warempel ik gooide hem gister en hij deed het als een tierelier.
Het ijzerapport heb ik maar gelaten voor wat het is dat proberen we Vrijdag wel weer.
Mocht het dan niet lukken zijn het maar 20 punten en dan laat ik die lekker liggen jammer dan...
Lizzie.
Zeer actief

Goed te horen dat hij het apport leuker gaat vinden :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”