soms is een zwaardere correctie nodig om erger te voorkomen idd.djee01 schreef:Klopt dat vind ik, wat vind jij dan?
Vind jij dat een hond slaan normaal is? En hoort binnen de opvoeding?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
'Slaan hoeft nou ook weer niet'
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: 'Slaan hoeft nou ook weer niet'

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik ben het hier ook wel mee eens hoor.. als en dat gebeurd niet vaak, maar als mijn honden ineens heel erg fixeren of me ergens heen willen trekken en mijn klikje met de tong of een stem niet doordringt dan reageer ik anders omdat ik genegeerd wordt. Dan kan ik wel eens een tikkie geven met de lijn of wat, zijn ze direct weer even bij de les. Dat doe ik dus liever op voorhand dan dat ik in een hangmodus ga staan zoals ik vanmorgen weer zag toen ik iemand weer trof waarvan haar ene hond ondertussen al los drie keer op mijn honden is afgekomen op de openbare weg, ze loopt met een grote mechelkruising en een grote mechel die wel altijd aan de lijn is. Ik heb gesommeerd door te lopen, en liep door en op het moment dat die twee van mij gingen kijken/fixeren wat de honden zouden doen nog even extra gezegd door te lopen. Haar zie ik toch met wat moeite hangen en hey dat doen we niet.. ik dacht nog dat gaat geen vierde keer gebeuren he dat hij straks weer bij ons staat. In die gevallen zou ik voordat de hond zo vooruit gaat schieten wel al een commando hebben gegeven en desnoods dus bij negeren daarvan even een tik hebben gegeven om even zelf weer die aandacht te hebben.malinois schreef:soms is een zwaardere correctie nodig om erger te voorkomen idd.djee01 schreef:Klopt dat vind ik, wat vind jij dan?
Dan ben ik maar in ogen van anderen een aso. Ik heb geen zin om door mijn honden ergens heen te worden getrokken en finaal de controle kwijt te raken. En dat kalme reageren of negeren van elkaar zou ideaal zijn, maar sommige honden reageren sterk op elkaar zo sterk dat de baas even vergeten wordt, dan tik ik wel even aan dat ik er ook nog ben ipv dat ik erachter hang om achter de feiten aan te gaan lopen.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
precies ik ga niet als een veertje achter mn honden aan op straat, loop er met 2 of 3 dus wil wel gewoon lopen. En 9 van de 10 x gaat het uitstekend en die ene keer hebben ze iets meer nodig dat alleen stem. En wat anderen daarvan vinden zal me een worst zijn maar als zo'n wijsneus mij even de les gaat lezen dan hebben ze wel de verkeerde voor zich.blondie schreef:Ik ben het hier ook wel mee eens hoor.. als en dat gebeurd niet vaak, maar als mijn honden ineens heel erg fixeren of me ergens heen willen trekken en mijn klikje met de tong of een stem niet doordringt dan reageer ik anders omdat ik genegeerd wordt. Dan kan ik wel eens een tikkie geven met de lijn of wat, zijn ze direct weer even bij de les. Dat doe ik dus liever op voorhand dan dat ik in een hangmodus ga staan zoals ik vanmorgen weer zag toen ik iemand weer trof waarvan haar ene hond ondertussen al los drie keer op mijn honden is afgekomen op de openbare weg, ze loopt met een grote mechelkruising en een grote mechel die wel altijd aan de lijn is. Ik heb gesommeerd door te lopen, en liep door en op het moment dat die twee van mij gingen kijken/fixeren wat de honden zouden doen nog even extra gezegd door te lopen. Haar zie ik toch met wat moeite hangen en hey dat doen we niet.. ik dacht nog dat gaat geen vierde keer gebeuren he dat hij straks weer bij ons staat. In die gevallen zou ik voordat de hond zo vooruit gaat schieten wel al een commando hebben gegeven en desnoods dus bij negeren daarvan even een tik hebben gegeven om even zelf weer die aandacht te hebben.malinois schreef:soms is een zwaardere correctie nodig om erger te voorkomen idd.djee01 schreef:Klopt dat vind ik, wat vind jij dan?
Dan ben ik maar in ogen van anderen een aso. Ik heb geen zin om door mijn honden ergens heen te worden getrokken en finaal de controle kwijt te raken. En dat kalme reageren of negeren van elkaar zou ideaal zijn, maar sommige honden reageren sterk op elkaar zo sterk dat de baas even vergeten wordt, dan tik ik wel even aan dat ik er ook nog ben ipv dat ik erachter hang om achter de feiten aan te gaan lopen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
- Aantal honden: 1
Het was niet eens zozeer mijn bedoeling om die vrouw de les te lezen, binnen de context leek het een wat overtrokken actie richting haar hond. Door de reacties hier begrijp ik nu wel dat het soms niet anders kan.malinois schreef:
precies ik ga niet als een veertje achter mn honden aan op straat, loop er met 2 of 3 dus wil wel gewoon lopen. En 9 van de 10 x gaat het uitstekend en die ene keer hebben ze iets meer nodig dat alleen stem. En wat anderen daarvan vinden zal me een worst zijn maar als zo'n wijsneus mij even de les gaat lezen dan hebben ze wel de verkeerde voor zich.

Groetjes,
Sandra
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik bedoel jou er ook niet specifiek mee hoor[Sandra] schreef:Het was niet eens zozeer mijn bedoeling om die vrouw de les te lezen, binnen de context leek het een wat overtrokken actie richting haar hond. Door de reacties hier begrijp ik nu wel dat het soms niet anders kan.malinois schreef:
precies ik ga niet als een veertje achter mn honden aan op straat, loop er met 2 of 3 dus wil wel gewoon lopen. En 9 van de 10 x gaat het uitstekend en die ene keer hebben ze iets meer nodig dat alleen stem. En wat anderen daarvan vinden zal me een worst zijn maar als zo'n wijsneus mij even de les gaat lezen dan hebben ze wel de verkeerde voor zich.

- [Sandra]
- Zeer actief
malinois schreef:Ik bedoel jou er ook niet specifiek mee hoor[Sandra] schreef:Het was niet eens zozeer mijn bedoeling om die vrouw de les te lezen, binnen de context leek het een wat overtrokken actie richting haar hond. Door de reacties hier begrijp ik nu wel dat het soms niet anders kan.malinois schreef:

Groetjes,
Sandra
- jenn90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel - Aantal honden: 4
Ik vind dat soms (niet altijd) de omstanders idd
een beetje overtrokken reageren op als ze het zien van een afstraffing (en dan heb ik het niet over de hond in elkaar meppen of schoppen) maar gewoon op een afstraffing onze hond bijv. loopt vrijwel altijd los (waar hij los mag lopen) en weet wat aan de kant inhoud dat hij in de groenstrook gaat staan maar meneer wilde graag midden op het fietspad lopen zodat hij bijna plat werd gereden door de fietser, ik werd boos op de hond omdat hij weer eens deed alsof maar kreeg wel een woordelijke tegenwerping van de fietser dat ik niet zo streng tegen de hond mocht doen.
Mensen willen graag zien dat je de hond onder controle hebt en als dat niet zo is krijg je het commentaar dat je de hond beter moet opvoeden. Voed je je hond op jouw manier op krijg je commentaar dat je niet zo streng moet zijn?
een beetje overtrokken reageren op als ze het zien van een afstraffing (en dan heb ik het niet over de hond in elkaar meppen of schoppen) maar gewoon op een afstraffing onze hond bijv. loopt vrijwel altijd los (waar hij los mag lopen) en weet wat aan de kant inhoud dat hij in de groenstrook gaat staan maar meneer wilde graag midden op het fietspad lopen zodat hij bijna plat werd gereden door de fietser, ik werd boos op de hond omdat hij weer eens deed alsof maar kreeg wel een woordelijke tegenwerping van de fietser dat ik niet zo streng tegen de hond mocht doen.
Mensen willen graag zien dat je de hond onder controle hebt en als dat niet zo is krijg je het commentaar dat je de hond beter moet opvoeden. Voed je je hond op jouw manier op krijg je commentaar dat je niet zo streng moet zijn?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Ik vind het vreselijk, het zegt vooral veel over de mens die slaat en over het gebrek aan leiderschap en overwicht.
Meestal kan ik mijn mond niet houden, meestal zijn het ook mensen waarmee niet te praten valt, anders zouden ze al niet slaan...
En te vaak gebeurt het ook nog eens bij rassen waarvan anderen vinden dat ze niet betrouwbaar zijn
Ik vind het vooral triest, zoals vanmorgen zag ik een griet met een stafford, hangend in de riem, heeft een slipketting om en hangt de hond bijna op. Heeft dus totaal geen overwicht en moet door de hond bijna te verstikken in bedwang houden. Zielig vind ik dat, ik kan niet anders zeggen.

Meestal kan ik mijn mond niet houden, meestal zijn het ook mensen waarmee niet te praten valt, anders zouden ze al niet slaan...
En te vaak gebeurt het ook nog eens bij rassen waarvan anderen vinden dat ze niet betrouwbaar zijn

Ik vind het vooral triest, zoals vanmorgen zag ik een griet met een stafford, hangend in de riem, heeft een slipketting om en hangt de hond bijna op. Heeft dus totaal geen overwicht en moet door de hond bijna te verstikken in bedwang houden. Zielig vind ik dat, ik kan niet anders zeggen.

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
En gelijk heeft ze, dat gebemoei ook altijd, hond zal heus geen trauma overhouden aan een klap met de flex. Als ik die van mij eens een schop onder zijn dikke bips geeft als ie bananen in zijn oren heeft bepaal ik dat ook zelf wel. Mijn hond mijn regels, daar heeft zich mooi niemand mee te bemoeien.[Sandra] schreef:Oeps... het floepte mijn mond uit voor ik er erg in had![]()
Tijdens het uitlaten kwamen we twee vrouwen tegen, de een met een kooiker en de andere met een labrador reu. Een paar recente ervaringen met gemeen uitvallende labrador reutjes indachtig vroeg ik de vrouw met de labrador om hem even kort te houden, die wilde naar Otto. Jamaar hij doet niks hoor. Nee, maar toch gebeurt er negen van de tien keer wel iets bij honden die 'niets doen' en ik had nu even geen zin (rugpijn) om dat te gaan uitproberen.
Ze had haar hond aan de flex en het kostte haar behoorlijk veel moeite om de hond bij zich te krijgen. Ik kon passeren, en terwijl ik langsliep had ze haar hond bij zich en sloeg ze hem met de flex.
'Slaan hoeft nou ook weer niet', zei ik.
'Dat bepaal ik zelf wel', luidde het antwoord.
![]()
Nou, vooruit dan.
Tenzij iets neigt naar dierenmishandeling, dan wordt het een andere verhaal. De gemiddelde labradorreu zal heus niet de rest van zijn leven gebukt gaan onder een klap met een flex.........
Maar eerst gaan lopen vragen of ze de hond kort wil houden en dan gaan lopen zaniken over een klap met de flex, daar zou ik ook gepikeerd van raken. Bemoei je met je eigen zaken.
-edit-
Ik reageerde puur op je openingspost, had de rest nog niet gelezen dus zag later pas dat je er wat genuanceerder naar keek ondertussen.

Laatst gewijzigd door Budkes op 19 mei 2011 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Aniek

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Tsja of het zijn de honden waar niet mee te praten valt en hebben die mensen dat al heel lang geprobeerd.AnneMarie schreef: Meestal kan ik mijn mond niet houden, meestal zijn het ook mensen waarmee niet te praten valt, anders zouden ze al niet slaan...

Gr. Aniek

- [Sandra]
- Zeer actief
Een reden waarom ik zulks dan ook hier neerzetBudkes schreef:
-edit-
Ik reageerde puur op je openingspost, had de rest nog niet gelezen dus zag later pas dat je er wat genuanceerder naar keek ondertussen.

Het is trouwens absoluut niet mijn gewoonte om er iets van te zeggen als ik mijn bedenkingen heb bij hoe iemand met zijn hond zie omgaan.

Groetjes,
Sandra
-
- Zeer actief
Budkes schreef:Tsja of het zijn de honden waar niet mee te praten valt en hebben die mensen dat al heel lang geprobeerd.AnneMarie schreef: Meestal kan ik mijn mond niet houden, meestal zijn het ook mensen waarmee niet te praten valt, anders zouden ze al niet slaan...

tuurlijk ligt het aan de honden en niet aan jou

-
- Zeer actief
Ps Sandra, ik hoorde laatst van iemand, die was eens aangesproken door een buur omdat ie zo liep te tieren tegen zijn hond, hij zei, ineens viel het kwartje, dit moet ik niet doen zo.
Sindsdien is de band tussen hem en zijn honden verbeterd.
Ik reageer ook niet altijd want er zijn nu eenmaal zat mensen die vinden dat zij het prima doen en niet naar hun eigen handelen willen kijken, het ligt altijd aan de ander, maar er zijn ook mensen die wel mogelijkheden hebben en dan vind ik het triest als iedereen alles zo maar laat gebeuren.
Sindsdien is de band tussen hem en zijn honden verbeterd.
Ik reageer ook niet altijd want er zijn nu eenmaal zat mensen die vinden dat zij het prima doen en niet naar hun eigen handelen willen kijken, het ligt altijd aan de ander, maar er zijn ook mensen die wel mogelijkheden hebben en dan vind ik het triest als iedereen alles zo maar laat gebeuren.
- Budkes
- Zeer actief
Nee, maar bij mij gaan de haren altijd een beetje overeind staan als we het gaan hebben over onmacht/stoppen met praten en dat in combinatie met honden.
En die post was dus sarcastisch bedoeld.........
Ik ben niet van overleggerige met de honden, en trouwens ook niet met de kinderen tot ze de leeftijd bereikt hebben waarop je zinnig met ze kunt overleggen. Honden bereiken die leeftijd helaas nooit.
Ik ben niet van overleggerige met de honden, en trouwens ook niet met de kinderen tot ze de leeftijd bereikt hebben waarop je zinnig met ze kunt overleggen. Honden bereiken die leeftijd helaas nooit.
Gr. Aniek

-
- Zeer actief
Duidelijkheid en leiderschap okay; slaan doe je vanuit onmacht. Bij honden kinderen en bij alles.
- Budkes
- Zeer actief
Nee hoor, slaan gebeurd niet altijd vanuit onmacht, soms wel maar niet altijd, en soms schept op het juiste moment een tik over de vingers vaak heel veel duidelijkheid.
Je kunt peuters en honden ook de verwarring in lullen.
Je kunt peuters en honden ook de verwarring in lullen.
Gr. Aniek

-
- Zeer actief
dat bedoel ik dus
- [Sandra]
- Zeer actief
Ik denk dat we er altijd van uitgaan dat er voor slaan/een tik geven alternatieven zijn. Het is een agressief middel en ik denk dat degenen die hier in het topic hebben gereageerd met een 'soms gaat het echt niet anders' die tik liever niet zouden uitdelen. Als andere correctiemiddelen als slipketting, prikband... niet werken om ongewenst gedrag te bestraffen, dan lijkt het me haast logisch dat je als baas op zeker moment niet anders kunt dan je met agressie tegen je hond keren.
Hoe gebeurt dat bijvoorbeeld met honden of wolven onderling in een roedel?

Groetjes,
Sandra
-
- Zeer actief
die geven een snauw of bijten maar slaan.... 

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Met mij valt ook niet snel te praten als jij je bemoeit met MIJN honden en MIJN reactie, ik mishandel ze niet, ik corrigeer op de manier die IK nodig vind bij mijn honden en het commentaar hou je dan maar gewoon bij je. En geen enkele hond heeft er ooit iets aan overgehouden hoor.AnneMarie schreef:Ik vind het vreselijk, het zegt vooral veel over de mens die slaat en over het gebrek aan leiderschap en overwicht.
En te vaak gebeurt het ook nog eens bij rassen waarvan anderen vinden dat ze niet betrouwbaar zijn![]()
Ik vind het vooral triest, zoals vanmorgen zag ik een griet met een stafford, hangend in de riem, heeft een slipketting om en hangt de hond bijna op. Heeft dus totaal geen overwicht en moet door de hond bijna te verstikken in bedwang houden. Zielig vind ik dat, ik kan niet anders zeggen.![]()
Ik kan overigens prima mijn honden houden, meestal lopen ze niet eens aangelijnd maar netjes los naast me, maar accepteer absoluut geen uitvallen, niet los en niet aangelijnd, punt. Hij gedraagt zich maar.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
helemaal mee eens... daar is het met kinderen al misgegaan, dat ouders moeten overleggen met hun kind van 3... dat zou ik al niet eens doen, laat staan met mijn honden.Budkes schreef:Nee, maar bij mij gaan de haren altijd een beetje overeind staan als we het gaan hebben over onmacht/stoppen met praten en dat in combinatie met honden.
Je hond is geen vriendje, je hond is een hondenmaatje... en dat is iets heel anders. Let wel, ik ga voor mn honden door het vuurt en omgekeerd maar het blijven mn hondenmaatjes.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik heb vroeger ook weleens een schup onder mn kont gehad, had ik ook prima verdient en ben er absoluut niet slechter van geworden.... dat gemiep altijd over een tik... daar gaan MIJ de haren van overeind staan... je hond is niet van porselein, hij kan best wel iets hebben. En als mijn hond probeert uit te vallen staat daar een zwaardere straf tegenover als op iets anders.... dus een schupke onder zn hol bijvoorbeeld.AnneMarie schreef:Duidelijkheid en leiderschap okay; slaan doe je vanuit onmacht. Bij honden kinderen en bij alles.
zeker als mijn hond schade zou kunnen toebrengen aan een andere hond.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
oh ik moet mijn hond dus jouw hond gewoon laten bijtenAnneMarie schreef:die geven een snauw of bijten maar slaan....

Ik heb niet zulke goede kaken als een hond dus bij mij is het indien nodig een schupke onder zn hol, en dan schup ik hem niet al zn ingewanden eruit, maar gewoon uit de fixatie en klaar.
Die schup staat niet in verhouding met de correctie die mn honden elkaar onderling geven bij veel mindere overtredingen overigens.

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Slaan of een tik... ik vind er nogal verschil inzitten.
Ik heb vanavond Puchu nog een tik gegeven: hij lag op mijn plekje op de bank en normaal gaat hij er netjes af als ik er wil gaan zitten,
maar blijkbaar had hij een overmoedige bui en bleef liggen. Dus ik zeg 'hoppa' en wijs met mijn vinger naar de grond... maar nee hoor, niks, hij verroerde geen poot.
Tja, dan heb je dus een verkeerde aan me en kon hij een tik (let wel: een TIK, geen mep, geen lel) een tik dus, op zijn billen krijgen.
Meneer vloog ineens
En dan kan iedereen gaan gillen dat er dan van alles en nog wat scheef zit, maar dan doe ik even mijn oren dicht, want hij staat dus altijd gewoon op, alleen nu ineens na 4 jaar zag hij daar het nut ineens niet van in. Dat nut vertel ik hem dan wel weer even
Ik heb vanavond Puchu nog een tik gegeven: hij lag op mijn plekje op de bank en normaal gaat hij er netjes af als ik er wil gaan zitten,
maar blijkbaar had hij een overmoedige bui en bleef liggen. Dus ik zeg 'hoppa' en wijs met mijn vinger naar de grond... maar nee hoor, niks, hij verroerde geen poot.
Tja, dan heb je dus een verkeerde aan me en kon hij een tik (let wel: een TIK, geen mep, geen lel) een tik dus, op zijn billen krijgen.
Meneer vloog ineens

En dan kan iedereen gaan gillen dat er dan van alles en nog wat scheef zit, maar dan doe ik even mijn oren dicht, want hij staat dus altijd gewoon op, alleen nu ineens na 4 jaar zag hij daar het nut ineens niet van in. Dat nut vertel ik hem dan wel weer even

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Sorry, maar ik vind een tik echt geen agressie[Sandra] schreef:Ik denk dat we er altijd van uitgaan dat er voor slaan/een tik geven alternatieven zijn. Het is een agressief middel en ik denk dat degenen die hier in het topic hebben gereageerd met een 'soms gaat het echt niet anders' die tik liever niet zouden uitdelen. Als andere correctiemiddelen als slipketting, prikband... niet werken om ongewenst gedrag te bestraffen, dan lijkt het me haast logisch dat je als baas op zeker moment niet anders kunt dan je met agressie tegen je hond keren.

We hebben het niet over uit onmacht beginnen te schoppen of te slaan. We hebben het over een GEDOSEERDE tik.
Als het echt gaat over slaan en schoppen, dan ben ik het helemaal met je eens: dat is absoluut uit den boze. Maar die gedoseerde tik die ik heel af en toe eens uitdeel of net dat schopje onder een kont, noem ik absoluut geen agressie, maar een correctie waarbij het meer gaat om even de schrik dan überhaupt welke pijn dan ook (want die pijn is er echt niet bij een gedoseerde tik of schop onder de kont van mij).
- Icecold81
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
Ik kan best begrijpen en vooral bij de grotere die fixeren bv dat je soms een tik geeft.. dat is niet gelijk slaan...
Ik heb het wel een keer met m'n vorige gehad... die ging ineens bij iemand midden op de stoep voor het huis zitten poepen..
toen werd ik dus boos en gaf ik 'm een tik op z'n neus en zei aardig hard FOEI! want zo is hij gewoon niet opgevoed.
Toen ging die mevrouw dus ook: nou en dat hoef je niet te doen! en dat maakt toch niks uit... en het was haar huis he en haar tuin en dus op de stoep voor haar pad naar de voordeur...
ik kijk dr ook zo aan en zeg: ik bepaal zelf wat mijn hond wel en niet mag en hoe ik corrigeer ... maar u vind het dus niet erg? prima...
en ik heb Bonzai een mooie keutel laten draaien voor dr pad (hij kon het ook echt niet meer houden) en het dus ook laten liggen zoo pissed off was ik over haar bemoeizucht...
(later weer teruggelopen met een schepje want vond het toch niet kunnen, maar had ik in elk geval voor even mn punt gemaakt...
)
Ik heb het wel een keer met m'n vorige gehad... die ging ineens bij iemand midden op de stoep voor het huis zitten poepen..
toen werd ik dus boos en gaf ik 'm een tik op z'n neus en zei aardig hard FOEI! want zo is hij gewoon niet opgevoed.
Toen ging die mevrouw dus ook: nou en dat hoef je niet te doen! en dat maakt toch niks uit... en het was haar huis he en haar tuin en dus op de stoep voor haar pad naar de voordeur...
ik kijk dr ook zo aan en zeg: ik bepaal zelf wat mijn hond wel en niet mag en hoe ik corrigeer ... maar u vind het dus niet erg? prima...
en ik heb Bonzai een mooie keutel laten draaien voor dr pad (hij kon het ook echt niet meer houden) en het dus ook laten liggen zoo pissed off was ik over haar bemoeizucht...
(later weer teruggelopen met een schepje want vond het toch niet kunnen, maar had ik in elk geval voor even mn punt gemaakt...

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Daar zou ik dus persoonlijk nooit voor straffen. Voor je het weet durven ze niet meer te poepen bij je in de buurt en weet dat beestje veel.MariskaB schreef:Ik kan best begrijpen en vooral bij de grotere die fixeren bv dat je soms een tik geeft.. dat is niet gelijk slaan...
(later weer teruggelopen met een schepje want vond het toch niet kunnen, maar had ik in elk geval voor even mn punt gemaakt...)
Ik heb ze ook opgevoed dat ze in het gras aan de kant poepen, maar heel, heel soms doet Kaya het ineens in de straat (is ze vast veel te druk geweest en dan zijn we bijna bij huis en is het letterlijk 'shit ik mot nog poepuhhh'.).
Ik laat haar dan gewoon poepen en ruim het even op.
Dit zou ik echt geen reden vinden voor een correctie of een tik. Hooguit proberen om ze toch nog even mee te krijgen en zo niet, dan gewoon opruimen.
- [Sandra]
- Zeer actief
Zoals ik het begrijp gaat het om een tik, een klapje, een mep, een flats of een maat 43 met als doel de hond uit een fixatie te halen. Ik klop mijn hond ook wel eens met de vlakke hand op zijn flank, maar dat is dan zeer goedmoedig bedoeld en zo wordt dat ook ontvangen. Als mijn hond te robuust met de katten is, dan klap ik in mijn handen - ook om hem even uit die state of mind te halen, nadat een Nee of Hee niet werkt.Caro. schreef:Sorry, maar ik vind een tik echt geen agressie[Sandra] schreef:Ik denk dat we er altijd van uitgaan dat er voor slaan/een tik geven alternatieven zijn. Het is een agressief middel en ik denk dat degenen die hier in het topic hebben gereageerd met een 'soms gaat het echt niet anders' die tik liever niet zouden uitdelen. Als andere correctiemiddelen als slipketting, prikband... niet werken om ongewenst gedrag te bestraffen, dan lijkt het me haast logisch dat je als baas op zeker moment niet anders kunt dan je met agressie tegen je hond keren.
Hoe gebeurt dat bijvoorbeeld met honden of wolven onderling in een roedel?![]()
We hebben het niet over uit onmacht beginnen te schoppen of te slaan. We hebben het over een GEDOSEERDE tik.
Als het echt gaat over slaan en schoppen, dan ben ik het helemaal met je eens: dat is absoluut uit den boze. Maar die gedoseerde tik die ik heel af en toe eens uitdeel of net dat schopje onder een kont, noem ik absoluut geen agressie, maar een correctie waarbij het meer gaat om even de schrik dan überhaupt welke pijn dan ook (want die pijn is er echt niet bij een gedoseerde tik of schop onder de kont van mij).
Maar ik kan me ook voorstellen dat [stel dat] als jouw Puchu of een van de herders van Malinois, grommend, trekkend en uitvallend op een klein pluishondje af wil, je met een iets minder gedoseerde tik moet komen. Zo begrijp ik het van de andere antwoorden.
Poepen straf ik niet, Otto mag overal poepen. Als ie moet, dan moet ie. Het gaat erom of ik het opruim. Maar in het geval van Mariska kan ik me levendig voorstellen dat je even lekker venijnig die drol voor die deur laat liggen

En als Otto op de bank ligt, dan schuif ik er gewoon naast. Mijn bank en ik heb hard gewerkt dus ik wil nu even onderuit

Groetjes,
Sandra
- Icecold81
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
Nou gelukkig durfde ie nog steeds naast me te poepenCaro. schreef:Daar zou ik dus persoonlijk nooit voor straffen. Voor je het weet durven ze niet meer te poepen bij je in de buurt en weet dat beestje veel.MariskaB schreef:Ik kan best begrijpen en vooral bij de grotere die fixeren bv dat je soms een tik geeft.. dat is niet gelijk slaan...
(later weer teruggelopen met een schepje want vond het toch niet kunnen, maar had ik in elk geval voor even mn punt gemaakt...)
Ik heb ze ook opgevoed dat ze in het gras aan de kant poepen, maar heel, heel soms doet Kaya het ineens in de straat (is ze vast veel te druk geweest en dan zijn we bijna bij huis en is het letterlijk 'shit ik mot nog poepuhhh'.).
Ik laat haar dan gewoon poepen en ruim het even op.
Dit zou ik echt geen reden vinden voor een correctie of een tik. Hooguit proberen om ze toch nog even mee te krijgen en zo niet, dan gewoon opruimen.

en eigenlijk vind ik dat je dat beter niet kunt doen...heeft ook meestal geen zin
-
- Zeer actief
Gelukkig kan ik mijn hond en de honden die ik uitlaat aan met een ferme duidelijke stem als het nodig is.
Als een hond het echt te bont maakt, dan is een tikje natuurlijk prima, ze moeten wel weten waar ze staan maar dat gebeurt echt pas als ie niet luistert op mijn stem en dus bijna nooit.
Ik zie echter ook wel dat mensen de hond echt slaan, en als ik dan reageer, dan zei de persoon de laatste keer: hij mag dat niet (snuffelen) dat deed ie vanmiddag ook al!
Ja dat weet ie nog precies zei ik toen. Kan ik dus niet laten, je ziet dat zo'n hond kapotgemaakt wordt. Was een prima pup en nu staan zijn haren overeind, gromt ie als er mensen langs lopen. Oorzaak is zeker het foute gebruik van te heftige middelen, zoals slaan en aan de halsband laten hangen.
Maar dat is natuurlijk iets heel anders dan duidelijkheid. Als ik dan aangesproken word, kijk ik naar mijn eigen handelen, leg het desnoods uit. Ik ga niet kwaad worden tegen de ander ; 'waar bemoei je je mee' het is nl goed bedoeld, het zegt wel iets
over wat die persoon ervaart en wellicht dat ze niet zoveel weten van honden. En dat leg ik dan uit.
Ik reageer wel wat steviger als mijn hond poept op de stoep (pup) en er staat een miep voor de raam te tikken en met haar armen in de zij terwijl ik al met een zakje in de hand sta....
Tegenwoordig zie ik al mensen met slipkettingen en van die shockbanden zonder dat ze eerst een fatsoenlijke cursus gevolgd hebben of zelf moeite hebben gedaan om de hond op te voeden.
Dat vind ik echt
Als een hond het echt te bont maakt, dan is een tikje natuurlijk prima, ze moeten wel weten waar ze staan maar dat gebeurt echt pas als ie niet luistert op mijn stem en dus bijna nooit.
Ik zie echter ook wel dat mensen de hond echt slaan, en als ik dan reageer, dan zei de persoon de laatste keer: hij mag dat niet (snuffelen) dat deed ie vanmiddag ook al!
Ja dat weet ie nog precies zei ik toen. Kan ik dus niet laten, je ziet dat zo'n hond kapotgemaakt wordt. Was een prima pup en nu staan zijn haren overeind, gromt ie als er mensen langs lopen. Oorzaak is zeker het foute gebruik van te heftige middelen, zoals slaan en aan de halsband laten hangen.
Maar dat is natuurlijk iets heel anders dan duidelijkheid. Als ik dan aangesproken word, kijk ik naar mijn eigen handelen, leg het desnoods uit. Ik ga niet kwaad worden tegen de ander ; 'waar bemoei je je mee' het is nl goed bedoeld, het zegt wel iets
over wat die persoon ervaart en wellicht dat ze niet zoveel weten van honden. En dat leg ik dan uit.
Ik reageer wel wat steviger als mijn hond poept op de stoep (pup) en er staat een miep voor de raam te tikken en met haar armen in de zij terwijl ik al met een zakje in de hand sta....

Tegenwoordig zie ik al mensen met slipkettingen en van die shockbanden zonder dat ze eerst een fatsoenlijke cursus gevolgd hebben of zelf moeite hebben gedaan om de hond op te voeden.
Dat vind ik echt