Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup met onvolgroeid voorpootje

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

ukkepuk
nieuw lid

Pup met onvolgroeid voorpootje

Ongelezen bericht door ukkepuk »

Hallo!

Ik heb een kleine kruising met een onvolgroeid voorpootje. Het is geen belemmering voor haar, maar dat willen we dus ook op oudere leeftijd zo houden.
Ik laat haar elke dag ongeveer een uur zwemmen om vooral haar rugspieren te trainen.
Maar mijn vraag aan jullie is dus of jullie tips hebben wat ik eventueel nog meer kan doen qua beweging/training en of er medisch gezien nog dingen zijn waar ik op moet letten?

Groetjes, Carmen en Tjoep
alma.m
Zeer actief
Mijn ras(sen): Landseer E.C.T.

Re: Pup met onvolgroeid voorpootje

Ongelezen bericht door alma.m »

Wat zegt de da er van?
Caya voor altijd een plekje in ons hart.
6 Januari 1999 -1 Mei 2010

Afbeelding
Lisette1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising, chihuahua en een border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lisette1985 »

alma.m schreef:Wat zegt de da er van?
Daar ben ik ook erg benieuwd naar...
Liefde begint met een glimlach,
Groeit met een kus,
Maar eindigt met een traan.
Roompie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roompie »

En hoe erg is dat onvolgroeide pootje? Foto?
Afbeelding
ukkepuk
nieuw lid

Ze zeiden dat we er goed op moeten letten dat er met het goede voorpootje niks gebeurt, omdat we dan een groot probleem hebben. Verder zeiden ze dat zij er amper ervaringen mee hebben en verwonderden ze zich er vooral over, dat ze net zoveel kan als andere honden. Wel hebben we afgesproken, dat we om de paar maanden even langskomen om te kijken of haar gewrichten niet raar gaan groeien

@ onyx, pootje is tot net onder de knie gegroeid
foto zal ik even zoeken!
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik zou met het hondje naar een orthopeed gaan en evt de mogelijkheden bespreken om overbelasting van de goede poot te beperken als dat nodig is. Je hebt een heel licht hondje toch, misschien is het risico dan niet zo groot.
Anders zou een goed aangemeten brace preventief kunnen helpen tegen overbelasting.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
ukkepuk
nieuw lid

Afbeelding
sirene schreef:Ik zou met het hondje naar een orthopeed gaan en evt de mogelijkheden bespreken om overbelasting van de goede poot te beperken als dat nodig is. Je hebt een heel licht hondje toch, misschien is het risico dan niet zo groot.
Anders zou een goed aangemeten brace preventief kunnen helpen tegen overbelasting.
Dat is inderdaad wel een goed idee, had ik niet aan gedacht! Zal eens opzoek gaan naar één hier in de buurt :)

Edit;
Eén gevonden in Arnhem, redelijk in de buurt. Stuur er zo even een mailtje naartoe
Laatst gewijzigd door ukkepuk op 18 mei 2011 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Maar je ziet ook wel dat een hond(je) een poot moet laten amputeren.. hoe wordt het dan opgelost met overbelasting van de andere poot?
Afbeelding
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Onze Ginger is ook geboren met een misvormd voetje en heeft een onderontwikkeld achterpootje. Nu is het voordeel voor haar dat het een achterpoot betreft, die worden toch wat minder belast dan een voorpoot. Maar ze liep zo goed als niet op deze misvormde poot. De dierenarts van de vorige eigenaar vond dat geen probleem, ze was immers zo geboren dus zou er geen pijn aan hebben.

Toen wij Ginger vorig jaar uit het asiel haalden bleek dat ze door de overbelasting artrose in haar goede achterpoot had ontwikkeld. De asieldierenarts heeft nog gekeken welke opties er waren maar behalve dagelijks pijnstilling was er eigenlijk geen andere optie.

Toen Ginger eenmaal bij ons woonde zijn we naar Hodes (Arnhem) gegaan en daar is een brace voor haar gemaakt. En wonder boven wonder... Na 6 jaar lopen op 3 pootjes loopt Ginger, met brace, op 4 pootjes! :E: Je wilt niet weten hoe blij we hier mee zijn.

Ginger is een erg actieve hond en haar voetje is niet bepaald standaard dus we hebben er wel tijd in moeten steken om de brace 100% goed te krijgen voor haar. Maar het lijkt er momenteel op dat hij nu helemaal goed is. Op deze manier kan ze bijna alles weer, we brengen de artrose tot stilstand en ze heeft geen pijnstilling nodig!
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
ukkepuk
nieuw lid

Hallo Femmel,
Bedankt voor je reactie, kreeg vandaag met wandelen van veel mensen te horen dat een hond niet met een brace kan leven en dat het zielig is, maar goed die hebben geen honden met een pootje minder, dus ook geen ervaring ermee! En wat super dat het goed gaat nu met Ginger! :) Haar problemen zijn dus precies wat ik graag wil voorkomen, ook al is het een klein hondje het lijkt me op langere termijn toch niet ideaal voor de gewrichten dat gehuppel.

Ik ga met Tjoep 31 mei ook naar Hodes in Arnhem, om te kijken wat de mogelijkheden zijn :)
Tjoep is ook erg actief(zit dan ook jack russel en teckel in) en ik zou haar er dus ook echt geen plezier mee doen, als we 'rustig' aan gaan doen om het pootje te besparen. Haar pootje groeit ook een beetje apart (zie je ook wel op de foto, pootje groeit naar binnen) hoop dat ze er wat op kunnen bedenken :)

Moest Ginger trouwens flink wennen aan de brace, of viel dat wel mee?
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

ukkepuk schreef:Hallo Femmel,
Bedankt voor je reactie, kreeg vandaag met wandelen van veel mensen te horen dat een hond niet met een brace kan leven en dat het zielig is, maar goed die hebben geen honden met een pootje minder, dus ook geen ervaring ermee! En wat super dat het goed gaat nu met Ginger! :) Haar problemen zijn dus precies wat ik graag wil voorkomen, ook al is het een klein hondje het lijkt me op langere termijn toch niet ideaal voor de gewrichten dat gehuppel.

Ik ga met Tjoep 31 mei ook naar Hodes in Arnhem, om te kijken wat de mogelijkheden zijn :)
Tjoep is ook erg actief(zit dan ook jack russel en teckel in) en ik zou haar er dus ook echt geen plezier mee doen, als we 'rustig' aan gaan doen om het pootje te besparen. Haar pootje groeit ook een beetje apart (zie je ook wel op de foto, pootje groeit naar binnen) hoop dat ze er wat op kunnen bedenken :)

Moest Ginger trouwens flink wennen aan de brace, of viel dat wel mee?
Hoi Ukkepuk,

Ik kan je garanderen dat als je een goed passende brace hebt dat het absoluut niet zielig is. Mensen hier in de omgeving maar ook op de hondentraining etc. hebben Ginger zien lopen zonder en met brace. Zonder brace loopt ze erg moeilijk, ze hupst met een bolle rug zeg maar. Met brace zie je niets bijzonders aan haar gangwerk, ziet er prima uit!

Als de brace er eenmaal is dan moet je het gebruik opbouwen. Ginger loopt alleen de langere wandelingen met brace en binnenshuis enzo heeft ze hem niet aan. Gewenning was bij Ginger 10 minuten. Toen ze voelde dat ze haar pootje gewoon op de grond kon zetten met brace ging ze er als een speer vandoor, koppie omhoog, mooie gelijkmatige tred. Maar er zijn genoeg honden waarbij het wat langzamer gaat en er zijn zelfs honden die er nooit aan wennen.

Het is heerlijk dat we haar niet rustig hoeven te houden want wandelen is haar lust en haar leven. Ook wandelingen van 12km loopt ze zonder problemen op de brace. Inmiddels is het al zo dat ze weet dat als ze de brace aan krijgt dat we een flink eind gaan lopen, dus ze laat hem ook gemakkelijk omdoen.

Wel krijg je veel vragen van mensen, maar ik moet zeggen dat dat zonder brace erger was. Zonder brace zie je erg goed dat het niet klopt en vinden mensen haar enorm zielig. Met brace loopt ze normaal dus valt het niet zo op en de meeste reakties zijn uitermate positief, zeker van mensen die haar ook zonder brace hebben zien lopen.

Ben heel benieuwd wat Arjan gaat zeggen. Veel succes de 31e!!
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”