Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden- en kattenbesluit

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Sarah5
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle
Aantal honden: 2

Honden- en kattenbesluit

Ongelezen bericht door Sarah5 »

Ik wil graag gaan beginnen met honden- en kattenbesluit. Nu komen er flink wat onderwerpen aan bod:

* huisvesting
* verzorging
* vachtverzorging
* hygiëne
* voeding
* rassenkennis
* gedrag en opvoeding
* voortplanting
* erfelijkheidsleer
* anatomie
* gezondheidsleer
* ziekteleer
* EHBO
* wetskennis
* organisaties
* voorlichting
* ondernemersvaardigheden

Maar wat ik me wel afvraag bij een onderwerp als voeding bijvoorbeeld krijg je dan alleen de brok aangeprezen of krijg je dan ook vers voeren erbij? Ik ben nu al best een poos aan het verdiepen in vers voer en zou het echt ergerlijk vinden als ik dan in de schoolbanken zou moeten luisteren naar brok 'praatje' :D
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Honden- en kattenbesluit

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ja en.??
Dat is met alles toch zo. :19:
Je krijgt altijd vakken waar je meer en minderr in geinteresseert bent.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
seasidebullys
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Bull Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door seasidebullys »

hai hai, je had me gevraagd of er in de opleiding ook barf en kvv aanbod komen, nou ja nauwlijks. En brokken komen wel aanbod. Dat vindt ik zelf wel erg jammer aangezien ik ook voor vers vlees voeren ben. Terwijl ze zelf wel zeggen dat honden en latten vleeseters zijn.......maar ja . voor de rest krijg je erg veel info en is alles wat in de leerstof voorbij komt erg intressant! :mrgreen:
Afbeelding
Ήυs

Ongelezen bericht door Ήυs »

Sarah5 schreef:Ik wil graag gaan beginnen met honden- en kattenbesluit. Nu komen er flink wat onderwerpen aan bod:

* huisvesting
* verzorging
* vachtverzorging
* hygiëne
* voeding
* rassenkennis
* gedrag en opvoeding
* voortplanting
* erfelijkheidsleer
* anatomie
* gezondheidsleer
* ziekteleer
* EHBO
* wetskennis
* organisaties
* voorlichting

Maar wat ik me wel afvraag bij een onderwerp als voeding bijvoorbeeld krijg je dan alleen de brok aangeprezen of krijg je dan ook vers voeren erbij? Ik ben nu al best een poos aan het verdiepen in vers voer en zou het echt ergerlijk vinden als ik dan in de schoolbanken zou moeten luisteren naar brok 'praatje' :D
Oh god, dat moest ik ook :schrik: Voer is algemeen, dus ook over brokken :) Maar dat maakt toch niet uit? Je moet toch een bepaald algemene kennis hebben van al deze onderwerpen.

Moet je ook je Dieren-EHBO halen, of alleen wat basis dingen leren?
Laatst gewijzigd door Ήυs op 14 mei 2011 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ήυs

Bij voeding gaat het trouwens meer over de soorten voeding, welke 5 belangrijke ingredienten er in zitten, en wat je precies nodig hebt om een juiste samenstelling te maken. Als ik het me nog kan herinneren.
Sarah5
Zeer actief
Berner Sennen x Beagle

bouvierpoedel schreef:Ja en.??
Dat is met alles toch zo. :19:
Je krijgt altijd vakken waar je meer en minderr in geinteresseert bent.
Ik ben dus juist erg geïnteresseerd in voeding alleen door alle kennis die ik inmiddels vergaard heb zou ik het tenenkrommend vinden om te leren over brokken en dat die goed zijn.
Sarah5
Zeer actief
Berner Sennen x Beagle

seasidebullys schreef:hai hai, je had me gevraagd of er in de opleiding ook barf en kvv aanbod komen, nou ja nauwlijks. En brokken komen wel aanbod. Dat vindt ik zelf wel erg jammer aangezien ik ook voor vers vlees voeren ben. Terwijl ze zelf wel zeggen dat honden en latten vleeseters zijn.......maar ja . voor de rest krijg je erg veel info en is alles wat in de leerstof voorbij komt erg intressant! :mrgreen:
Dat is in elk geval goed om te weten, dan hou ik bij het onderwerp brokken m'n oren wel even dicht :ok:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik mis in jouw lijstje eigenlijk "soorteigen leefbehoeften" (of noem het anders...). En dat gaat verder dan huisvesting.

Bij honden houdt dit bijvoorbeeld in dat het roedeldieren zijn die je niet de hele dag in hun eentje moet opsluiten. Dat ze energiek zijn en bepaalde prikkels nodig hebben (en de mate erin is rasgebonden en daar moet een eigenaar van op de hoogte zijn).

Nu zijn de meeste honden te dik omdat ze altijd een rondje aan het lijntje moeten lopen. Ze zullen toch eens lekker een keer kunnen rennen zeg... oh nee, dat kunnen we niet hebben!
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Sarah5
Zeer actief
Berner Sennen x Beagle

Tja het is niet mijn lijstje hoor, dit is nu eenmaal de onderwerpen die ze behandelen in Honden- en Kattenbesluit.

Wat uiteindelijk de precieze inhoud is per lesdag moet ik ook maar afwachten.
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

Sarah5 schreef:Ik wil graag gaan beginnen met honden- en kattenbesluit. Nu komen er flink wat onderwerpen aan bod:

* huisvesting
* verzorging
* vachtverzorging
* hygiëne
* voeding
* rassenkennis
* gedrag en opvoeding
* voortplanting
* erfelijkheidsleer
* anatomie
* gezondheidsleer
* ziekteleer
* EHBO
* wetskennis
* organisaties
* voorlichting

Zouden ze het bij huisvesting alleen over benches hebben denk je? Of bij vachtverzorging alleen over het trimmen van poedels?

Er spreekt nogal wat kortzichtigheid uit de post moet ik eerlijk zeggen. :roll:
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Je kunt altijd de discussie over voer aanzwengelen!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Bij voeding gaat het over de voedingswaarde van voeding en fysiologische, biologische en chemische processen die in de stofwisseling plaatsvinden indien het voedsel wordt opgegeten.

Dus welk voedsel dat dan is, is een detail.
Dat was het althans in mijn tijd, het ging toen alleen over de percentages en de elementen van de stoffen in het voedsel, niet over welk soort voedsel.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
tkuijernl
Zeer actief

Ongelezen bericht door tkuijernl »

ik ben in het bezit van het honden en kattenbesluit en geloof mij... de onderwerpen worden echt heel erg uitgebreid behandeld.

bv bij huisvesting niet alleen de voorwaarden van een verblijf, maar ook bv als je een hond aan een lijn buiten zet wat de afmetingen moeten zijn.
bij katten wordt daar ook aandacht aangegeven wat de afmetingen van bv een katerverblijf minimaal moet zijn,

en dan noem ik maar een paar kleine dingen op.

het is pittiger dan dat je denkt in ieder geval :mrgreen:
groetjes Tamara
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

tkuijernl schreef:ik ben in het bezit van het honden en kattenbesluit en geloof mij... de onderwerpen worden echt heel erg uitgebreid behandeld.

bv bij huisvesting niet alleen de voorwaarden van een verblijf, maar ook bv als je een hond aan een lijn buiten zet wat de afmetingen moeten zijn.
bij katten wordt daar ook aandacht aangegeven wat de afmetingen van bv een katerverblijf minimaal moet zijn,

ik vond het nogal mee vallen. ik heb het HKB gedaan bij de LOI. op het examen kreeg ik de vraag noem 9 teckelvariateiten op :denken: of de vraag waarom heeft de ijsbeer een witte vacht en een zwart vel?
ellen
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

tkuijernl schreef: het is pittiger dan dat je denkt in ieder geval :mrgreen:
Ondertussen is het al weer 10 jaar geleden dat ik examen heb gedaan. Studieboek besteld, doorgelezen en examen gedaan. Ik vond het echt een makkie (had wel mijn KKI en KKII :wink:).
Sarah5
Zeer actief
Berner Sennen x Beagle

Marjoleine schreef:Bij voeding gaat het over de voedingswaarde van voeding en fysiologische, biologische en chemische processen die in de stofwisseling plaatsvinden indien het voedsel wordt opgegeten.

Dus welk voedsel dat dan is, is een detail.
Dat was het althans in mijn tijd, het ging toen alleen over de percentages en de elementen van de stoffen in het voedsel, niet over welk soort voedsel.
Ok fijn om te weten! Dat was mijn vraag uiteindelijk (die sommigen blijkbaar niet helemaal hebben begrepen over kortzichtig gesproken :ugh: )

Ik kijk er wel al naar uit heb er echt zin in!!!!! :E: :cheer:
tkuijernl
Zeer actief

tollerlover schreef:
tkuijernl schreef:ik ben in het bezit van het honden en kattenbesluit en geloof mij... de onderwerpen worden echt heel erg uitgebreid behandeld.

ik vond het nogal mee vallen. ik heb het HKB gedaan bij de LOI. op het examen kreeg ik de vraag noem 9 teckelvariateiten op :denken: of de vraag waarom heeft de ijsbeer een witte vacht en een zwart vel?
ellen
er zit denk ik wel verschil in waar je het haalt. ik heb het bij het cursus centrum gehaald wat bij groenhorst college barneveld zit. daar moesten we zelfs een bedrijfsplan opstellen als examen onderdeel incl cijfers en dergelijk....was trouwens 9 jaar geleden
groetjes Tamara
Renske
Zeer actief

tkuijernl schreef:
er zit denk ik wel verschil in waar je het haalt. ik heb het bij het cursus centrum gehaald wat bij groenhorst college barneveld zit. daar moesten we zelfs een bedrijfsplan opstellen als examen onderdeel incl cijfers en dergelijk....was trouwens 9 jaar geleden
Het officiële papiertje, is het officiële papiertje waar hetzelfde examen voor geldt. Of zie ik dat verkeerd? :19:
seasidebullys
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Bull Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door seasidebullys »

je moet ook stage lopen 240 uur bij een dierenasiel/pension/dierenwinkel en 40 uur bij een dierenarts en je heb een aantal praktijk dagen bij martin gaus in lelystad.
Afbeelding
Ήυs

seasidebullys schreef:je moet ook stage lopen 240 uur bij een dierenasiel/pension/dierenwinkel en 40 uur bij een dierenarts en je heb een aantal praktijk dagen bij martin gaus in lelystad.
Moest ik niet hoor. alleen hkb theorie en toetsen.
tkuijernl
Zeer actief

Renske schreef:
tkuijernl schreef:
Het officiële papiertje, is het officiële papiertje waar hetzelfde examen voor geldt. Of zie ik dat verkeerd? :19:
ieder instituut heeft zijn eigen examens, het papiertje is wel hetzelfde...de minimale eisen waaraan het examen moet voldoen is vast gesteld

ik moest trouwens ook stage lopen bij eeen asiel, pension, kennel en een dierenarts volgens mij is dat overal :19:
groetjes Tamara
Renske
Zeer actief

tkuijernl schreef: ik moest trouwens ook stage lopen bij eeen asiel, pension, kennel en een dierenarts volgens mij is dat overal :19:
Klopt, maar ik werkte toen al jaren als vrijwilliger in een dierenasiel, dus die uren was voor mij geen probleem :wink:.
iones
Zeer actief

Sarah5 schreef:Tja het is niet mijn lijstje hoor, dit is nu eenmaal de onderwerpen die ze behandelen in Honden- en Kattenbesluit.

Maar misschien is het wel iets wat eens aangekaart zou moeten worden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

tkuijernl schreef:
Renske schreef:
tkuijernl schreef:
ieder instituut heeft zijn eigen examens, het papiertje is wel hetzelfde...de minimale eisen waaraan het examen moet voldoen is vast gesteld

ik moest trouwens ook stage lopen bij eeen asiel, pension, kennel en een dierenarts volgens mij is dat overal :19:
Ik moest ook stage lopen en de praktijkdagen bij Martin Gaus. Voor mij alweer pfffffffffff 13 jaar geleden...
daisyduke
Actief
Mijn ras(sen): grote poedel, border collie, shih tzu
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door daisyduke »

zoals het er nu uit gaat zien gaat het honden en kattenbesluit vervallen en moet je als je b.v. een pension wil gaan beginnen deelcertificaten gaan halen. De complete opleiding zoals hij was is dan niet meer nodig. Je kan hierover informeren bij de stichting dierbaar. Ik weet niet op welke termijn dit daadwerkelijk gaat vervallen.
tkuijernl
Zeer actief

daisyduke schreef:zoals het er nu uit gaat zien gaat het honden en kattenbesluit vervallen en moet je als je b.v. een pension wil gaan beginnen deelcertificaten gaan halen. De complete opleiding zoals hij was is dan niet meer nodig. Je kan hierover informeren bij de stichting dierbaar. Ik weet niet op welke termijn dit daadwerkelijk gaat vervallen.
daar zijn ze nu denk ik al 5 jaar mee bezig of zo :19:

maar het is wel zo dat de mensen die nu een hkb hebben niet opnieuw een opleiding hoeven te doen...alleen voor de mensen die vanaf die datum dat het ingaat het willen halen geld dat
groetjes Tamara
Sarah5
Zeer actief
Berner Sennen x Beagle

tkuijernl schreef:
daisyduke schreef:zoals het er nu uit gaat zien gaat het honden en kattenbesluit vervallen en moet je als je b.v. een pension wil gaan beginnen deelcertificaten gaan halen. De complete opleiding zoals hij was is dan niet meer nodig. Je kan hierover informeren bij de stichting dierbaar. Ik weet niet op welke termijn dit daadwerkelijk gaat vervallen.
daar zijn ze nu denk ik al 5 jaar mee bezig of zo :19:

maar het is wel zo dat de mensen die nu een hkb hebben niet opnieuw een opleiding hoeven te doen...alleen voor de mensen die vanaf die datum dat het ingaat het willen halen geld dat
Nou ja ik wil in augustus gaan beginnen, dus hopelijk laat het nog even op zich wachten en ben ik tegen die tijd al geslaagd :ok:
iones
Zeer actief

Het heeft ook geen zak nut als je nagaat hoe broodfokkers hun honden houden en er wel een hele hoop mogen houden en iemand die alles correct wil doen niet.
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Sarah5 schreef:Tja het is niet mijn lijstje hoor, dit is nu eenmaal de onderwerpen die ze behandelen in Honden- en Kattenbesluit.

Verwacht er niet teveel van :wink: De inhoud is redelijk oppervlakkig.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”