Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Lotgering en ?
Moderator: moderatorteam
- Nuran Gino
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee Zwitserse Witte Herders, Nuran en Santoz
- Contacteer:
Lotgering en ?
Ik voer mijn twee herders op dit moment Lotgering en ik ben er zeer tevreden over!
Volledig barfen gaat het niet halen hier in huis, maar ik zou best wel 1 of twee dagen i.pv. kvv, bot/karkaswerk willen geven.
Nu mijn vraag...wat zou ik het beste erbij kunnen gaan geven, zodat ik een kvv maaltijd kan vervangen door een bot/karkas/pens maaltijd? En hoe kan ik dat het beste variëren?
Alle suggesties zijn welkom, en ik ben vooral benieuwd wat jullie erbij zouden geven als volledige maaltijd naast de kvv die ze dan op de andere dagen zullen krijgen.
Nuran weegt 35 kilo en Santoz is 8 maanden en schat ik rond dertig kilo.
Volledig barfen gaat het niet halen hier in huis, maar ik zou best wel 1 of twee dagen i.pv. kvv, bot/karkaswerk willen geven.
Nu mijn vraag...wat zou ik het beste erbij kunnen gaan geven, zodat ik een kvv maaltijd kan vervangen door een bot/karkas/pens maaltijd? En hoe kan ik dat het beste variëren?
Alle suggesties zijn welkom, en ik ben vooral benieuwd wat jullie erbij zouden geven als volledige maaltijd naast de kvv die ze dan op de andere dagen zullen krijgen.
Nuran weegt 35 kilo en Santoz is 8 maanden en schat ik rond dertig kilo.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Lotgering en ?
Ik voer half om half.
Ik geef 1-2 dagen pens, 2-3 dagen KVV en 2-3 dagen barf.
De KVV is Herby, Lotgering, Smul, en nog een leverancier, ik varieer graag een beetje.
De barf is dan kippennekken, karkassen (kip, eend, konijn), ruggen en poten (kip, eend, konijn) en dingen als (lams)ribben en strotjes.
Ik geef verder dan waar ik aan kan komen, maar niet alle honden hier lusten alles.
RR lust alles, die krijgt dus ook dingen als duif en fazant, Orpa is een teut, die krijgt dat dus niet.
Ik kijk regelmatig voor kleine partijtjes, op die manier varieer ik dus.
Soms is het wel lastig in die zin dat Fien een ukkie is. RR geef ik gewoon een hele duif, maar voor Fien kan dat niet (al zou ze best willen
).
Knippen is dus het devies.
En ik droog orgaanvlees, dat krijgen ze tussendoor als lekkertje, omdat ze dat op de barf-dagen niet krijgen.
De KVV is Herby, Lotgering, Smul, en nog een leverancier, ik varieer graag een beetje.
De barf is dan kippennekken, karkassen (kip, eend, konijn), ruggen en poten (kip, eend, konijn) en dingen als (lams)ribben en strotjes.
Ik geef verder dan waar ik aan kan komen, maar niet alle honden hier lusten alles.
RR lust alles, die krijgt dus ook dingen als duif en fazant, Orpa is een teut, die krijgt dat dus niet.
Soms is het wel lastig in die zin dat Fien een ukkie is. RR geef ik gewoon een hele duif, maar voor Fien kan dat niet (al zou ze best willen
En ik droog orgaanvlees, dat krijgen ze tussendoor als lekkertje, omdat ze dat op de barf-dagen niet krijgen.
- Meike
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes
- Aantal honden: 2
Als je eenmaal of tweemaal per week hele producten wilt geven, maakt het niet zoveel uit wat je geeft. Zelf ben ik zo ook begonnen, naast de kvv wat hele producten, maar het was zo leuk en een stukje goedkoper en nu ben ik helemaal over.
Je kunt bijvoorbeeld dag 1 een penslap geven en dag 2 een karkas en wat spiervlees. Je kunt ook beide dagen goed bevleesd karkas geven. Let er dus wel op dat er niet teveel bot in een maaltijd zit, dan krijg je problemen met de ontlasting.
Je kunt bijvoorbeeld dag 1 een penslap geven en dag 2 een karkas en wat spiervlees. Je kunt ook beide dagen goed bevleesd karkas geven. Let er dus wel op dat er niet teveel bot in een maaltijd zit, dan krijg je problemen met de ontlasting.
-
S@ndr@
- Zeer actief
je kunt bij lotgering ook runderknars en zalmkoppen bestellen, is best leuk om ze daar op te laten knagen
- Nuran Gino
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe zwaar zou zo'n penslap dan moeten zijn? Uitgaande van het gewicht van mijn honden?Meike schreef:Als je eenmaal of tweemaal per week hele producten wilt geven, maakt het niet zoveel uit wat je geeft. Zelf ben ik zo ook begonnen, naast de kvv wat hele producten, maar het was zo leuk en een stukje goedkoper en nu ben ik helemaal over.
En spiervlees is alles wat geen organen is?
- Nuran Gino
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat is runderknars? zie wel runderkraakbeen staan, is dat hetzelfde?S@ndr@ schreef:je kunt bij lotgering ook runderknars en zalmkoppen bestellen, is best leuk om ze daar op te laten knagen
-
S@ndr@
- Zeer actief
ja dat is hetzelfde
-
blondie
- Zeer actief
Runderknars heb ik nog niet gezien, hmm ga ik volgende keer bestellen. Zalmkop is voor Finn, Bluf heeft er 1x 1 op en die viel niet zo goedS@ndr@ schreef:je kunt bij lotgering ook runderknars en zalmkoppen bestellen, is best leuk om ze daar op te laten knagen
Finn kreeg gister dus de zalmkop en Bluf een lap pens.
Maar hij genoot er uiteindelijk wel van en toen Bluf die niet eet maar vreet, die lappen op had en bij hem ging neuzen kreeg ze te verstaan op te sodemieteren
Maar in hoeverre ik kijk naar de verhoudingen in hoe ik voer, misschien dom maar ik denk daar nooit zo over na.
Ik heb die vleescompleet pakketten en dat geef ik dan op een dag, daarnaast dus die zalmkoppen, eendenekken en toevalli nu kipkarkas die voer ik dan op een andere dag en ik bestel pens wat ik ook op 1 bepaalde dag dan alleen geef.
Verder heb ik ook brok. Ik voer overigens niet brok en vlees op 1 dag.
- Nuran Gino
- Zeer actief
- Contacteer:
Jij voert dus eigenlijk op de manier die ik ook wel zou willen...ik moet mijn man nog zover krijgen dat hij pens in de vriezer wil hebben, ik heb geen aparte hondenvriezer.....en ik ga er maar van uit dat het veel meer stinkt dan een pennstaafje.....en een kipkarkas...hij griezelt al als hij het woord hoort....maar ik ga het toch een keer proberen...is een kip uit de vriezer ook een optie? Je weet wel, zo'n hele kip? Om het een keer te proberen, voordat ik de helemikmak ga bestellen, lijkt me dat wel wat.blondie schreef:Runderknars heb ik nog niet gezien, hmm ga ik volgende keer bestellen. Zalmkop is voor Finn, Bluf heeft er 1x 1 op en die viel niet zo goedS@ndr@ schreef:je kunt bij lotgering ook runderknars en zalmkoppen bestellen, is best leuk om ze daar op te laten knagendaarna zag ik aan haar dat ze liever geen zalmkop meer wilde.
Finn kreeg gister dus de zalmkop en Bluf een lap pens.gaat ie me beteuterd aan zitten kijken die lul
![]()
Maar hij genoot er uiteindelijk wel van en toen Bluf die niet eet maar vreet, die lappen op had en bij hem ging neuzen kreeg ze te verstaan op te sodemieteren![]()
Maar in hoeverre ik kijk naar de verhoudingen in hoe ik voer, misschien dom maar ik denk daar nooit zo over na.
Ik heb die vleescompleet pakketten en dat geef ik dan op een dag, daarnaast dus die zalmkoppen, eendenekken en toevalli nu kipkarkas die voer ik dan op een andere dag en ik bestel pens wat ik ook op 1 bepaalde dag dan alleen geef.
Verder heb ik ook brok. Ik voer overigens niet brok en vlees op 1 dag.
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Belgische herder Tervuerense
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
zalmkoppen, haring, eendenkarkassen, lamsribben.. je kan ook een hele kip halen bij de supermarkt en kijk eens bij een turkse slager, die hebben vaak nog wel leuke dingetjes (vaak veel orgaan)
Je kan overigens ook met kippennekken beginnen als ze nog nooit heel botwerk naar binnen hebben gewerkt
Je kan overigens ook met kippennekken beginnen als ze nog nooit heel botwerk naar binnen hebben gewerkt

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ik lees even mee.
Dit is precies wat ik ook wil doen: Lotgering en dan een paar maaltijden per week barfen, zoals het uitkomt.
Hij heeft nu 1x een stuk runderborstbeen op. Had hij gekregen van een forumlid hier
(Dagmar88) En dat vond hij zo lekker dat ik hem graag vaker dat plezier gun!
Misschien kan je ook eens een eitje geven? Dat wilde ik hier ook erbij doen. Maar meneer lust dus geen ei. Rauw of gekookt, zelfs over zijn kvv. Hij vind het smerig
Terwijl alle soorten vlees die ik tot nu toe geprobeerd heb er met veel smaak ingaan. (Lotgering rund, lam, vis en kiezebrink konijnenmix)
Dit is precies wat ik ook wil doen: Lotgering en dan een paar maaltijden per week barfen, zoals het uitkomt.
Hij heeft nu 1x een stuk runderborstbeen op. Had hij gekregen van een forumlid hier
Misschien kan je ook eens een eitje geven? Dat wilde ik hier ook erbij doen. Maar meneer lust dus geen ei. Rauw of gekookt, zelfs over zijn kvv. Hij vind het smerig
- Nuran Gino
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze lustten hier allebei rauw ei, met schaal en al gaat het naar binnen. Nuran wilde de eerste keer geen schaal hebben, maar de keer erna had ik de schaal wat kleiner gemaakt, en toen ging het wel naar binnen. Ook biogarde yoghurt he ik er al een keer overheen gemikt...Santoz proeft niet eens, eet alles zo op...Nuran moest eerst even met zijn tong proeven en daarna ging het voorzichtig mee naar binnen.pioenroos schreef:Ik lees even mee.
Hij heeft nu 1x een stuk runderborstbeen op. Had hij gekregen van een forumlid hier(Dagmar88) En dat vond hij zo lekker dat ik hem graag vaker dat plezier gun!
Misschien kan je ook eens een eitje geven? Dat wilde ik hier ook erbij doen. Maar meneer lust dus geen ei. Rauw of gekookt, zelfs over zijn kvv. Hij vind het smerigTerwijl alle soorten vlees die ik tot nu toe geprobeerd heb er met veel smaak ingaan. (Lotgering rund, lam, vis en kiezebrink konijnenmix)
- Nuran Gino
- Zeer actief
- Contacteer:
Hier helaas geen turkse slager in de buurt...helemaal geen slachtende slagers in de weide omtrek.EschaenStefanie schreef:zalmkoppen, haring, eendenkarkassen, lamsribben.. je kan ook een hele kip halen bij de supermarkt en kijk eens bij een turkse slager, die hebben vaak nog wel leuke dingetjes (vaak veel orgaan)
Nu heb ik al een paar keer gelzen dat kippenekken voor grote honden niet echt een optie is, omdat het te klein zou zijn....zijn mijn herders te groot voor kippenekken, of bedoelen ze hier doggen en deerhounds qua formaat mee?
- pioenroos
- Zeer actief
Ik heb alles al geprobeerd om hem aan het ei te krijgen. Rauw, met schaal, zonder. Gekookt. Het is een vreetzak die veel ranzigheid met smaak naar binnen werktNuran Gino schreef: Ze lustten hier allebei rauw ei, met schaal en al gaat het naar binnen. Nuran wilde de eerste keer geen schaal hebben, maar de keer erna had ik de schaal wat kleiner gemaakt, en toen ging het wel naar binnen. Ook biogarde yoghurt he ik er al een keer overheen gemikt...Santoz proeft niet eens, eet alles zo op...Nuran moest eerst even met zijn tong proeven en daarna ging het voorzichtig mee naar binnen.
Maar ei
Yoghurt vind hij wel heerlijk idd. Krijg hij 's avonds een scheutje van in zijn kong, als slaapmutsje
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Contacteer:
nja kweet niet mijn vriendin heeft mechels (35 kilo) en x mechels maar begint ook met kippennekken. Het is juist de bedoeling dat ze leren kauwen op iets. Je kan het proberen en dan zelf even vasthouden en/of platslaan.
Ik een wat kleinere slag herder maar ik ben ook begonnen met kippennekken. Als je het niet aandurft kan je kalkoennekken proberen, die zijn iets groter
Ik een wat kleinere slag herder maar ik ben ook begonnen met kippennekken. Als je het niet aandurft kan je kalkoennekken proberen, die zijn iets groter

-
Kimmie
kippenekken kan je rustig aan grote honden geven (of kippevleugeltjes)...
en karkas kan je zien als zo'n braadkip die je in de winkel koopt alleen dan zonder filetjes enzo,dus ja,als je wat vlees erbij wil voeren is zo'n kip van de supermarkt echt super..
of van die grote kippepoten met stuk rug oid...
je kan bv een penslap dag (kan je gewoon zo 1 van een kilo geven van de lotgering zeker bij grote honden) ,en een dag een runderstrot of kipdelen of konijn oid per week invoeren....
en karkas kan je zien als zo'n braadkip die je in de winkel koopt alleen dan zonder filetjes enzo,dus ja,als je wat vlees erbij wil voeren is zo'n kip van de supermarkt echt super..
of van die grote kippepoten met stuk rug oid...
je kan bv een penslap dag (kan je gewoon zo 1 van een kilo geven van de lotgering zeker bij grote honden) ,en een dag een runderstrot of kipdelen of konijn oid per week invoeren....
- pioenroos
- Zeer actief
Is misschien een zalmkop iets om mee te beginnen?
Ik heb net begrepen dat ik die zo mag meenemen bij de visboer, gratis. Samen met wat betaalde vis natuurlijk, ze kennen me daar
(Diem heeft vermoed ik een kipallergie. Ik wil daar dus liever niet mee beginnen. Hij kauwt wel goed, ook een lapje spiervlees kauwt/scheurt hij goed)
Ik heb net begrepen dat ik die zo mag meenemen bij de visboer, gratis. Samen met wat betaalde vis natuurlijk, ze kennen me daar
(Diem heeft vermoed ik een kipallergie. Ik wil daar dus liever niet mee beginnen. Hij kauwt wel goed, ook een lapje spiervlees kauwt/scheurt hij goed)
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Contacteer:
zalmkop is volgens mij voor de beginners/gevorderden kauwers, het zou zeker niet mijn keuze zijn om daarmee te beginnen.
Heel misschien een dorade-kop?
Heel misschien een dorade-kop?

- Nuran Gino
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat is een doradekop? Nog nooit van gehoord...
Kan iemand mij ook vertellen of lamspens net zo erg stinkt als runderpens?Of is het allemaal behoorlijke aanslag op je reukorgaan?
Ik heb net een partijtje kippevleugels gehaald in de supermarkt...kan ik hier gewoon mee beginnen? Ik denk eerst maar de gewone lotgering maaltijd en dan daarna een kippevleugel? Moet ik deze ook even met een hamer/schaar bewerken?
Wat een vragen allemaal......maar ja, ik wil het wel een soort van goed doen.
Is dit een goed menu?
4 dagen KVV + evt. een knarsbeen erbij.
1 dag penslap
2 dagen nekken,vleugels,strotjes,ribben +wat spiervlees of organen zoals kippenmaagjes,lever of hartjes
Als ze wat gevorderde knagers zijn is een vleesbot ook een optie.
Af en toe wat kwark of yoghurt, en een rauw ei, 3 keer per week.
Resten gekookte groenten evt door het vlees gemengd
Kan iemand mij ook vertellen of lamspens net zo erg stinkt als runderpens?Of is het allemaal behoorlijke aanslag op je reukorgaan?
Ik heb net een partijtje kippevleugels gehaald in de supermarkt...kan ik hier gewoon mee beginnen? Ik denk eerst maar de gewone lotgering maaltijd en dan daarna een kippevleugel? Moet ik deze ook even met een hamer/schaar bewerken?
Wat een vragen allemaal......maar ja, ik wil het wel een soort van goed doen.
Is dit een goed menu?
4 dagen KVV + evt. een knarsbeen erbij.
1 dag penslap
2 dagen nekken,vleugels,strotjes,ribben +wat spiervlees of organen zoals kippenmaagjes,lever of hartjes
Als ze wat gevorderde knagers zijn is een vleesbot ook een optie.
Af en toe wat kwark of yoghurt, en een rauw ei, 3 keer per week.
Resten gekookte groenten evt door het vlees gemengd
-
Kimmie
nee hoor van de kippenvleugeltjes hoef je de botjes niet plat te slaan,dat zijn zulke zachte botjes...
en toch een mooi schema zo,je kan ook op een dag een runderstrot geven ( zit heel veel glucosamine in,dus ook super gezond en ze zijn er wel een poosje mee bezig)
en toch een mooi schema zo,je kan ook op een dag een runderstrot geven ( zit heel veel glucosamine in,dus ook super gezond en ze zijn er wel een poosje mee bezig)
- Nuran Gino
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe droog je dit orgaanvlees Marjolein?Marjoleine schreef:Ik voer half om half.
Soms is het wel lastig in die zin dat Fien een ukkie is. RR geef ik gewoon een hele duif, maar voor Fien kan dat niet (al zou ze best willen).
En als ik een maaltijd van kippevleugels geef, hoeveel gram per kilo hond geef ik dan?
*edit: toevoeging
Laatst gewijzigd door Nuran Gino op 16 mei 2011 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Nuran Gino
- Zeer actief
- Contacteer:
Begin er eindelijk een beetje heil in te zien haha. er zijn zoveel dingen qua vlees, botten en info.....zie soms door de bomen het bos even niet.Kimmie schreef:nee hoor van de kippenvleugeltjes hoef je de botjes niet plat te slaan,dat zijn zulke zachte botjes...
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Contacteer:
lamspens stinkt net zo hard als runderpens voor mij
vlees droog je in een droogmachine, ik heb er 1 van bomann, is tenminste betaalbaar
vlees droog je in een droogmachine, ik heb er 1 van bomann, is tenminste betaalbaar

- Nuran Gino
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb net de beide honden een kippevleugel gegeven....wat leuk!!! Nuran begon meteen te kraken en te knippen, Santoz heeft ook de botten gekraakt, maar slikte de vleugel uiteindelijk toch best snel door...hij is de schrok-op van het stel....maar het kraken van de botjes kon ik goed horen. Grappig dat ze van nature toch weten hoe ze het beste het vleugeltje naar binnen kunnen werken.
Heeft iemand ook een suggestie hoe ik het schrokken van Santoz een beetje tegen kan gaan? Ik heb nu het vleugeltje vastgehouden, maar op een gegeven moment kon ik het niet meer vast houden, het werd te glibberig....
Heeft iemand ook een suggestie hoe ik het schrokken van Santoz een beetje tegen kan gaan? Ik heb nu het vleugeltje vastgehouden, maar op een gegeven moment kon ik het niet meer vast houden, het werd te glibberig....
-
Kimmie
niet...een hond is van nature een knipper en schrokker..
zijn kiezen knippen grote stukken vlees en dat wordt heel ingeslikt...dus een hond hoeft niet te "malen"voor de hapjes naar binnen gaan..
maar leuk is dat he vleugels geven,grote kippepoten met rugdeel is ook leuk...en ze hebben hier bv ook kalkoen poten,daar hebben ze echt wel ff werk aan...
zijn kiezen knippen grote stukken vlees en dat wordt heel ingeslikt...dus een hond hoeft niet te "malen"voor de hapjes naar binnen gaan..
maar leuk is dat he vleugels geven,grote kippepoten met rugdeel is ook leuk...en ze hebben hier bv ook kalkoen poten,daar hebben ze echt wel ff werk aan...
- Nuran Gino
- Zeer actief
- Contacteer:
Fijn! Bedankt voor het duidelijke antwoord
Ik vind het grappig om te zien...nu mijn man nog overtuigen van het leuke hieraan haha
Die vond de vleugels al wat ver gaan, laat staan als ik een kipkarkas ga kopen haha, of pens...dat wordt leuk...moet maar buiten, anders lopen we kokkend door het huis
Ik ga idd voorlopig 1 maaltijd vervangen door kippevleugels e.d., klein spul zeg maar, en hou de rauwe ei met schaal en yoghurt er in. Dit deed ik al sinds ik de honden volledig op KVV heb.
Ik kan toch wel 's morgens kvv geven en dan 's avonds een kippevleugelmaaltijd?
Ik vind het grappig om te zien...nu mijn man nog overtuigen van het leuke hieraan haha
Die vond de vleugels al wat ver gaan, laat staan als ik een kipkarkas ga kopen haha, of pens...dat wordt leuk...moet maar buiten, anders lopen we kokkend door het huis
Ik ga idd voorlopig 1 maaltijd vervangen door kippevleugels e.d., klein spul zeg maar, en hou de rauwe ei met schaal en yoghurt er in. Dit deed ik al sinds ik de honden volledig op KVV heb.
Ik kan toch wel 's morgens kvv geven en dan 's avonds een kippevleugelmaaltijd?
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Contacteer:
- Nuran Gino
- Zeer actief
- Contacteer:
dank je, ik had er nog nooit van gehoord.EschaenStefanie schreef:tuurlijk kan je het combineren, een dorade is trouwens een vis
Geef je een dorade ook in zijn geheel? ik zal eens bij de visboer hier in het dorp vragen of hij alles kant en klaar koopt of af en toe een zalmkop over heeft
- EschaenStefanie
- Zeer actief
- Contacteer:
dorade nooit in geheel gegeven, vind ik een beetje te duur wel haring voor de hond deze is niet tot weinig gepekeld. Onze visboer op de markt heeft altijd 'afval' en die mag ik meenemen, zalmkop voor een zeer zacht prijsje en de huiden die droog ik in de droger als snack.

- Nuran Gino
- Zeer actief
- Contacteer:
Ga er van de week wel eens vragen...eerst maar even de kippevleugels en als dat allemaal goed gaat, langzaam uitbreiden naar meer variatie....dat langzame is vooral voor de wederhelft