Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Filosofie" achter jullie hondenopvoeding

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Diaantje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner Sennen
Aantal honden: 1

Re: "Filosofie" achter jullie hondenopvoeding

Ongelezen bericht door Diaantje »

Nou, een pittige hond zou ik nog tot dáár aan toe vinden. Maar een hond die het nodig heeft om 24/7 vermaakt en getraind te worden, dáár zou ik pas de vliegende schijt van krijgen. Zo'n hieperdepieper stuiterbal die na een wandeling van 3 uur weer overeind vliegt als je ook maar een seconde beweegt. "gaan we weer wat doehoehoen?"
Zo'n hond is voor mij een nachtmerrie ;-)
Ik begin me er nu al aan te ergeren, die beschrijving van jouw klopt precies. Laat staan als hier echt zo'n stuiterbal rondhupst, nee da's ook niks voor mij.
Afbeelding
Tessa 3-03-2008 - 10-11-2011 †
xAmberx
Zeer actief
Mijn ras(sen): Swiffertje en HH Langhaar

Ongelezen bericht door xAmberx »

Nanna schreef: Nou, een pittige hond zou ik nog tot dáár aan toe vinden. Maar een hond die het nodig heeft om 24/7 vermaakt en getraind te worden, dáár zou ik pas de vliegende schijt van krijgen. Zo'n hieperdepieper stuiterbal die na een wandeling van 3 uur weer overeind vliegt als je ook maar een seconde beweegt. "gaan we weer wat doehoehoen?"
En zo zie je maar dat voor ieder potje (hondje) wel een deksel (baasje) is, want ik vond dat juist héérlijk aan Ziva en mis het echt, die explosies van energie om me heen de hele dag, het gaf mij namelijk ook energie.

Begrijp ook goed dat dat voor veel mensen erg vervelend zal zijn, mijn moeder bijvoorbeeld, die werd al gillend gek als we één nachtje kwamen logeren :mrgreen: Een Daisy is meer haar ding.

En on topic, ik heb wel het een en ander gelezen, maar over het algemeen werkte het juist averechts als ik daar veel mee bezig ging, dus de hele tijd nadacht van: "wat zou Pietje aanraden" en "wat stond er ook alweer in dat boek", op cursus hetzelfde als ze opeens van me vroegen om het op hun manier te doen in plaats van mijn al lang werkende manier, ik vind dat maar verwarrend, ben ook maar een blondje. Om over mijn clickerpoging maar te zwijgen. Ik pik wel dingen op natuurlijk, en die gebruik ik ook wel, maar echt een bepaalde manier of bekende hondentrainer volgen, zal ik niet snel doen. Ik doe wat goed voelt, en als ik ergens niet uit kom, dan ga ik daar informatie over zoeken of vragen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Jaap* schreef:
Inge O schreef:opgedane info :wink: .
Ja precies, en dat gaat in de grote mixer in de bovenkamer :ok:
Denk dat dat wel klopt ;)
Ik zeg ook vanuit mijn gevoel te werken maar dat zal hooguit zo geweest zijn bij mijn eerste hond; ik was 11 toen ik haar kreeg en hondenboeken had ik nog echt niet gelezen ;)
In de loop der tijd doe je natuurlijk een hoop kennis op en die gebruik zoals het je uitkomt, althans zo werkt het bij mij; je pikt wat van de één en nog wat meer van een heel aantal anderen en maakt daar een voor jezelf werkbaar geheel van.
Ik blijf er wel bij dat ik niet mijn honden allemaal op dezelfde manier aanpak, dat werkt niet heeft de ervaring me geleerd, dus wat dat betreft blijft mijn gevoel wel een belangrijke rol spelen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nanna schreef:
Paddle schreef: Training vind ik niets aan en vermijd ik ook zoveel mogelijk. Er zijn natuurlijk basisregels en die worden gewoon netjes gevolgd.
Ik besef dat dit alleen maar mogelijk is met een bepaald type hond en zal er in de toekomst ook zeker op letten om geen pittige hond in huis te nemen waarbij je constant op je strepen moet staan. Niet mijn ding.
Nou, een pittige hond zou ik nog tot dáár aan toe vinden. Maar een hond die het nodig heeft om 24/7 vermaakt en getraind te worden, dáár zou ik pas de vliegende schijt van krijgen. Zo'n hieperdepieper stuiterbal die na een wandeling van 3 uur weer overeind vliegt als je ook maar een seconde beweegt. "gaan we weer wat doehoehoen?"
Ik vind dat heerlijk, overigens vliegen ze hier niet bij elke beweging overeind maar staan wel direct in de startblokken als ik naar buiten ga... en dat wil ik ook graag dat type hond :lol1:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ikke1980
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Ikke1980 »

Nanna schreef:
malinois schreef:overigens vliegen ze hier niet bij elke beweging overeind maar staan wel direct in de startblokken als ik naar buiten ga... en dat wil ik ook graag dat type hond :lol1:
Hier staan ze ook in de startbokken als ik naar het bos ga hoor, want dat wordt weer achter de knienen aan vliegen ;-)
Ik bedoel meer zo'n hond die van je verlangt dat je er wat mee dóet, trainen of ballen of weet ik wat. Die dat ook nodig heeft omdat ie anders dingen gaat doen die je liever niet ziet. Dat is NIKS voor mij :schrik:
Zo´n hond heb ik, maar sinds ik hem verplichte rust geef, gaat het zo:
http://s966.photobucket.com/albums/ae14 ... 030412.mp4 :help:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nanna schreef:
malinois schreef:overigens vliegen ze hier niet bij elke beweging overeind maar staan wel direct in de startblokken als ik naar buiten ga... en dat wil ik ook graag dat type hond :lol1:
Hier staan ze ook in de startbokken als ik naar het bos ga hoor, want dat wordt weer achter de knienen aan vliegen ;-)
Ik bedoel meer zo'n hond die van je verlangt dat je er wat mee dóet, trainen of ballen of weet ik wat. Die dat ook nodig heeft omdat ie anders dingen gaat doen die je liever niet ziet. Dat is NIKS voor mij :schrik:
Ja die heb ik hier wel.... die moet je idd. bezighouden, maar goed, nu heb ik ze daar ook voor dus dat past prima :D
Overigens als ik eens een dag niet kan dan is er geen ramp in aantocht hoor :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Da-ki
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita -japans-

Ongelezen bericht door Da-ki »

Rami schreef:Een mix van observeren, respecteren, coöpereren en relativeren. :pffff: :mrgreen:

(Ik bedoel dus dat ik kijk naar hoe mijn honden zijn, wat ze nodig hebben/vragen en vandaar uit proberen samen te werken/elkaar begrijpen en dat alles met een flinke dosis humor. :wink: )

beter kan ik het niet verwoorden.... :E:
ik doe het dus ook zo....
Afbeelding
umajoya
Zeer actief
Mijn ras(sen): Verliefd op Australian Shepherds

Ongelezen bericht door umajoya »

Ikke1980 schreef:Ben ik weleens benieuwd naar. Ik geloof bijvoorbeeld in de ‘energy-theorie’ van Cesar Millan en het ‘calm submissive vs. Calm assertive’ idee. Maar ik kan me niet helemaal vinden in het ‘snap him out of it’ (tenminste, ik zie het mezelf niet zo doen en denk ook dat Cesar één van de weinigen is die dat echt beheerst). Liever leid ik de hond af.

Verder combineer ik dit alles met de denkbeelden van Turid Rugaas mbt lichaamstaal en kalmerende signalen. Kortom: ik wil calm assertive zijn, maar let daarnaast ook goed op de signalen van mijn hond (en wil dat hij calm submissive is), maar bereik dat niet door middel van echte correcties, maar meer door zijn gedrag te sturen en te vormen.

Beetje vaag uitgelegd misschien, maar hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Hoe zit het bij jullie? Wat zijn bij jullie denkbeelden (als je die hebt tenminste) achter de opvoeding/het gedrag van jullie honden? Welke ideeen combineren jullie eventueel?

Ik ben het echt gewoon helemaal met jou eens :D
Ik vind Turig Rugaas geweldig, met de lichaamstaal van de hond begrijpen.
En ik vind dat Cesar Millan veel goede dingen zegt over de energie van de mensen, hoe wij vaak negatieve energie hebben wat invloed kan hebben op de honden.
En dat het gedrag van de baasjes altijd verandert moet worden, anders kan de hond ook niet heropgevoed worden.

Maar al dat corrigeren hoeft van mij niet.
Ik kan me meer vinden in de postieve manier van opvoeden.
Liefs, Uma [Met Mojo en Halo]

Afbeelding
[gemaakt door kiki2000]
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Nanna schreef:Ik vind deze quote van CM wel een heel juiste observatie.

The most important thing that we have to provide every day is that we are the pack leader, that we set the rules, the boundaries and the limitations, and then we love. Most of the people, they go to get a dog because they need somebody to love. So they are going after what they need, not what the dog needs. And that, to me, creates instability immediately, and the dog sees the human as a soft energy. So they don`t follow the lovable leader or a spiritual leader; they follow a dominant one.
Mooi gezegd. Dat alleen lovable willen zijn (en de verwachting dat dat goed is voor je hond) is wat me vaak stoort in discussies over hoe bepaald gedrag te veranderen, er wordt teveel vanuit de emotie gesproken en te weinig vanuit de hond. Ok, niemand kan werkelijk weten wat er in de hond omgaat, maar dat geldt net zo goed voor degene die doorslaat in "lovable" als in "dominantie". Als je alert bent op die valkuil, word je vanzelf wat genuanceerder in je aanpak, neem je minder klakkeloos dingen aan en ga je eerder dingen combineren en testen op je hond en je baas/hond relatie.

Ik ben niet zo dol op evangelistisch gepraat van wie dan ook. Ik probeer links en rechts dingen op te pikken, of dat nu via boeken, tv-programma's of real-life ervaringen gaat, en probeer gewoon veel te observeren bij anderen en anderen te vragen mee te kijken naar wat ik doe. Ik denk ook dat je zelf niet altijd aan elke aanpak/methode/insteek toe bent, zeker niet als je heel veel bij jezelf te rade moet gaan over wat je eigen aandeel erin is. Dan is het soms misschien veiliger om wel iemands methode te volgen. Als iemand enig inzicht ontwikkelt, wordt hij vanzelf geleidelijk kritischer en gaat meer om zich heen kijken. En anderen zullen dat niet aankunnen/aandurven. Niet iedereen is hetzelfde.
vivke1965
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel (knuffelbuffels)

Ongelezen bericht door vivke1965 »

Hier ook niks ge"goeroe"....heb mijn hele leven al honden (poedels weliswaar) maar nog nooit een probleemhond gehad, geen bijters, geen zeikers, gewoon lekkere beesten die iedereen leuk vinden.
Als er happers of blaffers in de buurt zijn draaiden ze hun hoofd om en gingen verder... :pffff:

Ik leef met mijn hond en mijn hond leeft met mij...en alle karakters zijn anders...ook ik heb "af en toe" kut karakter of baaldagen en die mag mijn hond ook hebben...maar hoe dan ook ! Mijn wil is wet....en daarmee uit...
En als hij iets gedaan wil krijgen dan zal hij zijn best er voor moeten doen.
Het zijn net kinderen...tenminste voor mij.

Die zou ik ook opvoeden met normen en waarden. Als je iets wil....moet je er voor werken...
Zo ben ik ook opgevoed en ben er zeker niet slechter van geworden !

Ik heb geen boeken nodig....af en toe een roman om in weg te dromen ja... :cool2:
Groetjes, Viv

Afbeelding
"Once you have a poodle everything else is a dog"
"Foefertje...always on my mind"
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Mijn filosofie is dat er geen vaste filosofie is voor mij & hondjes.
We gaan samen met die banaan en we houden de humor erin.
En heel belangrijk: we zijn nooit uitgeleerd.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Danoontje powerrr schreef: En heel belangrijk: we zijn nooit uitgeleerd.
Precies (maar da's niet alleen met honden :wink: ) :ok:
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Inge O schreef:
Jaap* schreef:
Ikke1980 schreef:Hebben jullie wel hondenboeken gelezen?
Ja :mrgreen:
Want intuitie is wel leuk, maar het leidt er ook vaak wat te snel toe dat je alles naar jezelf toepraat :wink:
Inbreng van objectieve en kundige derden is, op wat voor manier dan ook, wel belangrijk vind ik. Ook in boekvorm.
Verder moet er zo nu en dan even iemand langskomen die je wijst op ingesleten gedrag.
Anders dut je zomaar in, in zalvende zelfgenoegzaamheid :wink:
vind ik ook :ok: .

ik heb het zelf niet zo op zuivere intuïtie want mensen met een totaal verkeerde aanpak kunnen natuurlijk net zo goed zeggen dat ze het op intuïtie doen.

overigens denk ik wel dat het meestal maar om 'zogenaamde intuitie' gaat - mensen (zeker hf'ers) nemen gewoon constant allerlei info in zich op en gebruiken die - dat noem ik geen intuïtie meer maar opgedane info :wink: .
Als ik voor mezelf spreek dan vaar ik toch echt vaak op mijn intuitie :wink: Dat heeft niet zoveel met kennis te maken maar met "aanvoelen".
Toen ik 2,5 jaar geleden een volwassen australian shepherds uit de werklijnen nam, was ik eigenlijk een totaal onervaren hondenbezitter. Ik heb mij in een korte tijd van alle kanten laten informeren, boeken gelezen, honden geobserveerd, workshops gevolgt etc Ik voelde mij net een spons in het begin maar mijn intuitie was wel steeds de koers waar ik op heb gevaren, sommige dingen leken heel overtuigend maar als het niet goed voelde dan deed ik dus toch op mijn eigen manier, en vaak met succes :ok:
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Nanna schreef:Ik hou van helder, duidelijk en eerlijk.
Geen gepsychologiseer en gesoebat.
Ik eis helemaal niet veel maar wát ik eis zal ook gebeuren. En wel nu. :mrgreen:
Dit dus :ok:

De dingen niet moeilijk maken. Niet voor t baassie zelf, en niet voor dene honden :cool2:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.

Ongelezen bericht door ArCee »

Voor mij is het eigenlijk heel simpel.
Ik wil mijn honden leiderschap geven, en ze zodoende zekerheid en stabiliteit geven. Dat geeft hen, maar ons ook rust.
Daarbij wil ik dat mijn honden, mijn plezier, andere mensen NOOIT tot last mogen zijn, of hen angst inboezemen.
Daarom zijn wij zeer consequent, nee is nee en blijft nee.
Dat is ook de reden dat onze honden, alhoewel nu nog slechts 1, uren achtereen volkomen tevreden en in rust in hun mand kunnen blijven liggen. DAT is hun plek, dat is hun veilige plek waar ze met rust worden gelaten, daar word niets van ze verwacht, dat is eigen.
bezoek mag NIET naar de manden, alleen als zij zelf willen, de honden roepen om ze te begroeten. Willen zij dat niet, dan blijven vanuit hun zelf in de mand, wel even opzitten, wie is daar, maar ze blijven op hun plek.
Ik merk dat honden dit ontzettend lekker vinden, duidelijkheid, rust, een veilige plek en een goede roedel leider.
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”