Over goed lezen gesproken. Van de vijf keer in totaal, give or take, dat ik deze
probleemhond ben tegengekomen was hij vier keer aangelijnd en die laatste
keer dus ook, totdat die maffe andere vrouw hem loskoppelde.
Maar van die vier keer dat ik hem aangelijnd ben tegengekomen, wist ik de eerste
keer überhaupt niet dat deze hond een reputatie had. Die eerste keer heeft hij
Bailey, beiden aangelijnd, heel lief even besnuffeld. Dat duurde ongeveer zo lang
als hij nu nodig had om, los, uit zijn plaat te gaan: tussen een halve en hele minuut.
Had dus helemaal geen reden om te vermoeden dat het een probleemhond was,
ook omdat de eigenares zei dat hij alleen wel eens moeite had met reuen. Bailey
was een teefjespup en niets in zijn gedrag tijdens die eerste ontmoeting wees mij
erop dat dit een gevaarlijke hond was.
Als ik echt bevooroordeeld zou zijn en dus een vooringenomen mening over dit soort
hele gespierde honden, die volgens de omschrijvingen tot de pitbullachtigen behoren,
zou hebben, dan zou ik dus op dat moment al moeten denken: dit is een moordmachine,
wegwezen (en in de jaren zeventig zouden mensen dat automatisch bij iedere Bouvier,
Duitse Herder en Rottweiler ook hebben moeten doen).
Daarna, dus de overige ongeveer 3 keren dat ik die hond aangelijnd tegenkwam ben ik
altijd bewust op afstand gebleven. Zoals ik al zei: nadat die labradoreigenaar het over
die bewuste hond had zat er altijd minstens de breedte van een parkveld tussen ons
in. Had ik nog meer moeten doen dan dat, ondanks dat hij in die situatie helemaal geen
indruk wekte elk moment te kunnen aanvallen? Ik bedoel: hij trok nog niet eens zoveel
aan de riem als Bailey doet!
En nu, in het laatste geval, was hij ook aangelijnd en stond op veilige afstand van het
groepje spelende pups/jonge honden. Opnieuw zo'n halve velddiepte deze keer (dus in
de lengte gemeten, niet in de - kortere - breedte).
Dat dan een onverlaat dat beest loslaat is al erg, maar dat die hond dus blijkbaar niet
langer dan tussen een halve en hele minuut normaal los kan functioneren kan ons -
de andere hondeneigenaren die daar toen waren - toch niet aangerekend worden als
onvoorzichtigheid?

Doe me een lol, zeg! En dit zou ik ook zeggen als niet Bailey,
maar een van de andere spelende hondjes het slachtoffer was geworden.