Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alleen laten van één hond of meerdere honden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

saffie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Alleen laten van één hond of meerdere honden

Ongelezen bericht door saffie »

Naar aanleiding van de poll over het gescheiden houden van honden als je weg bent:

In hoeverre vinden jullie het verschil maken of een hond helemaal alleen thuis is of met (een) andere hond(en)?
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
shibashira
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 x Shiba & 1 x Akita
Aantal honden: 4
Contacteer:

Re: Alleen laten van één hond of meerdere honden

Ongelezen bericht door shibashira »

ik zelf :mrgreen: voel me prettiger dat ze samen zijn als ik moet werken.
Maar ze spelen ook samen als ik weg ben, dus denk dat ze het zelf ook wel leuk vinden.
Sandra & Shira, Taro, Nikki, Kaya
Afbeelding
linda]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mudi
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door linda] »

Mikah had er in het begin heel veel moeite mee om alleen thuis te zijn. Het is hier ook bijna nooit nodig en ik heb met haar veel te lang gewacht om het alleen zijn goed aan te leren, maar sinds Zoë erbij is heeft ze er veel minder moeite mee. Zoë heeft er van het begin af aan niks om gegeven als ik wegging, Mikah was er dan ook nog. Ik merk wel dat ze het allebei minder leuk vinden als ik één van de twee apart meeneem en de ander echt alleen achter blijft.

Ik denk dus dat het voor de hond zelf wel prettig is als er nog een andere hond in huis is.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Tama maakt het niks uit om alleen thuis te zijn als ik eventueel met de andere drie wegga, dat gebeurd haast nooit ga altijd met allevier de honden naar het bos. De andere drie vinden het niet leuk als ik er met een weg gaat. Maar dat gebeurd ook alleen maar als ik er met een naar de dierenarts moet.

Denk wel dat honden het leuker vinden als ze samen zijn.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Maakt weinig verschil als het gaat om het aantal uren. Ik liet Bram net zo weinig alleen als nu ik er drie heb.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Finn was voorheen met een andere hond maar gescheiden in een kennel. Toen ik hem hier kreeg was hij enigs hond en had hij het huis tot zijn beschikking en wat katten om hem heen.
Wat later kwam Bluf erbij en waren ze samen.
En toen Bluf een tijd lang hier niet was merkte ik weinig verschil in zijn gedrag toen hij weer alleen was, ja wat meer geinteresseerd in leuke honden/teefjes buiten waar dus contact mee werd gelegd en mee werd gespeeld, toen Bluf weer terug was was die liefde ineens ook weer over :roll:
In de huidige situatie laat ik hem wel eens alleen als ik weet dat pa hem mee wil nemen, dan neem ik haar mee in de auto naar mijn werk en ga daar met haar in de pauzes lopen en slaapt ze verder in de auto, dat levert ook niet zoveel problemen op zowel voor hem niet als hij alleen in huis zit of voor haar dat ze mee is met mij. Zij geniet van de 1 op 1 aandacht dan en het aanhalen door mensen etc. en hij geniet van de wandeling met pa.
Ik weet niet wat er gebeurd als Finn wegvalt en Bluf de enige in huis zou zijn, zij is eigenlijk haar hele leven nooit alleen geweest als het om andere honden in haar directe omgeving gaat.
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

De Podi's hebben er veel moeite mee om apart van elkaar alleen thuis te blijven, die zijn alleen maar het roedelleven gewent.

Lilo heeft er geen moeite mee
blondie
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Maakt weinig verschil als het gaat om het aantal uren. Ik liet Bram net zo weinig alleen als nu ik er drie heb.
Ik lees nu al vaker dingen dat ik denk van heb ik wat gemist, ik lees vaker over een derde hond. Heb je een hond van iemand van het forum erbij?
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik laat ze wel makkelijker alleen als ze samen zijn. Ik ben weleens thuis gekomen dat ik door het raam zag dat ze aan het spelen waren samen, maar of ze dat heel veel doen weet ik niet hoor, ik denk dat ze ook samen voornamelijk slapen/liggen. Maar voor mijn gemoedsrust vind ik het wel een fijner idee dat ze niet echt helemaal alleen thuis zijn.
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Alleen mijn eerste hond is anderhalf jaar alleen geweest, daarna zijn er altijd 2 of 3 geweest.
Voor mijn gevoel hebben honden liever een maatje om zich heen als er geen mensen zijn, mijn honden zeker.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

potverdorie.
Welke vrijgezelle hetero man van het forum heeft zin om volgende week te gaan paardrijden :o
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Moos schreef:Ik laat ze wel makkelijker alleen als ze samen zijn. Ik ben weleens thuis gekomen dat ik door het raam zag dat ze aan het spelen waren samen, maar of ze dat heel veel doen weet ik niet hoor, ik denk dat ze ook samen voornamelijk slapen/liggen. Maar voor mijn gemoedsrust vind ik het wel een fijner idee dat ze niet echt helemaal alleen thuis zijn.
Ik vind het ook een prettiger idee dat ze niet helemaal alleen zijn. Alleen mijn honden houden zich binnen dan weer nauwelijks met elkaar bezig, dus hebben geen vermaak aan elkaar. Toch heb ik wel gemerkt dat het Saffie minder ging interesseren als ik wegging toen Boy erbij kwam.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

saffie schreef:
Moos schreef:Ik laat ze wel makkelijker alleen als ze samen zijn. Ik ben weleens thuis gekomen dat ik door het raam zag dat ze aan het spelen waren samen, maar of ze dat heel veel doen weet ik niet hoor, ik denk dat ze ook samen voornamelijk slapen/liggen. Maar voor mijn gemoedsrust vind ik het wel een fijner idee dat ze niet echt helemaal alleen thuis zijn.
Ik vind het ook een prettiger idee dat ze niet helemaal alleen zijn. Alleen mijn honden houden zich binnen dan weer nauwelijks met elkaar bezig, dus hebben geen vermaak aan elkaar. Toch heb ik wel gemerkt dat het Saffie minder ging interesseren als ik wegging toen Boy erbij kwam.
Ik merk hier vooral aan kleine dingetjes dat ze wel erg op elkaar gesteld zijn, en ook echt bij elkaar horen. Zoals hoe Saar als er iets leuks is (bezoek, eten, koekjes) altijd eerst als een speer naar Vera rent om haar "op te halen" met een blij bekkie "zus zus, kom dannnnn, het wordt leukkkk!" :mrgreen: :I: En naar mijn idee is het dan toch ook fijner voor ze om elkaar te hebben als ik er niet ben, dan om helemaal alleen gelaten te worden, denk ik.
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Moos schreef:[Ik merk hier vooral aan kleine dingetjes dat ze wel erg op elkaar gesteld zijn, en ook echt bij elkaar horen. Zoals hoe Saar als er iets leuks is (bezoek, eten, koekjes) altijd eerst als een speer naar Vera rent om haar "op te halen" met een blij bekkie "zus zus, kom dannnnn, het wordt leukkkk!" :mrgreen: :I: En naar mijn idee is het dan toch ook fijner voor ze om elkaar te hebben als ik er niet ben, dan om helemaal alleen gelaten te worden, denk ik.
Nou, dat valt hier tegen dan, het is 'eerst ikke, ikke, ikke...' :mrgreen:

Overigens heeft Anne veel moeite met alleen zijn. Dit heeft de komst van Fenna niet echt veranderd, helaas...Wel lijkt ze nog meer moeite te hebben om helemaal alleen te blijven. Fenna heeft er altijd al minder moeite mee gehad, gek genoeg.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Inge O schreef:voor mij maakt het heel veel verschil - ik laat zelden of bijna nooit een hond alleen thuis - daar is weinig mogelijkheid toe natuurlijk en daardoor zijn ze het ook totaal niet gewend om echt alleen thuis te zijn.
blondie schreef:
Zoek stok! schreef:Maakt weinig verschil als het gaat om het aantal uren. Ik liet Bram net zo weinig alleen als nu ik er drie heb.
Ik lees nu al vaker dingen dat ik denk van heb ik wat gemist, ik lees vaker over een derde hond. Heb je een hond van iemand van het forum erbij?
wakker worden, blondie :F: .

ze heeft niet alleen een forumhond erbij maar ook een forummer :engel: .

de rest laat ik over aan linda :mrgreen: .
Een forum setje.??
Word wel nieuwsgierig. :denken:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Zelf denk ik niet dat het ze heel veel boeit of ze nu samen zijn of alleen
Perry en Noah

Afbeelding
ramoon
Zeer actief
Mijn ras(sen): jack hussel en poedel

Ongelezen bericht door ramoon »

hier gaan ze zitten janken als ik er met eentje weg ga, en de een heeft dat erger dan de ander
maar ze vertonen hetzelfde gedrag.
ik kan diva ook alleen maar alleen achter laten als er iemand thuis is, draak kan ik wel stil manen maar ook
die laat ik eigenlijk alleen maar alleen achter als er iemand bij d'r blijft.

(als er eentje naar de da moet gaat de ander ook gewoon mee)
het zijn ook echt jut en jul, ze liggen altijd samen, spelen samen eten samen en vechten nooit!
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Boyke kan prima alleen blijven zonder andere hond erbij. Charlie de opvanger kon dat nog niet zo goed, maar die was natuurlijk altijd nestgenoten om zich heen gewend tot hij hierheen kwam. Als ik ze samen alleen liet, kon het op een gegeven moment 3 tot 4 uurtjes prima gaan. Maar helemaal alleen liet ik hem hooguit een uurtje, met gevulde kong en hond-proof gemaakte woonkamer :wink: Hij ging op zoek naar eigen vermaak als hij helemaal alleen was en met Boyke erbij deed hij dat niet.
Icecold81
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door Icecold81 »

Ik heb er maar 1.... maar die van mij heeft er geen moeite mee.. m'n vorige ook niet.

Hij zit ong. 8 uur alleen. In het begin heeft hij wat dingen stuk gebeten (marco's dure zonnebril, een onderdeel van het senseo apparaat dat dan ook net niet bij te bestellen was, 1x kooltjes toen was de hele keukenvloer zwart...1x de peperbus, maar dat was schijnbaar niet lekker ;))
Dit was heel in het begin toen Kay net bij ons was.

Ik ben toen speeltjes en knuffels neer gaan leggen en sindsdien niets aan de hand. Hij blaft of piept niet, want dan zouden mijn buren dat zeker aangeven.

Onze vorige hond deed dat op het einde.. toen kwamen de buren dus ook en bleek uiteindelijk dat hij ziek was...
Afbeelding
Een hond heeft meer aan een boomstam dan aan een stamboom.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

blondie schreef:
Ik woon samen met iemand die ook een hond heeft. Dat maakt dus dat er nu drie honden in huis zijn :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ArCee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nikan, kruising Rottweiler x Beauceron vanuit Spanhe.

Ongelezen bericht door ArCee »

Ik denk dat dit per hond verschild. Er zijn rassen die het liefste alleen zijn en helemaal geen 2e hond erbij hoeven of willen.
Tot voor kort had ik dus 2 honden, en die konden prima samen een paar uur alleen zijn.
Hayleigh, onze rottweilster, ligt heel erg graag rustig in haar mand, dat is niet anders geworden na het weg vallen van King. We hebben alleen haar mand verplaatst omdat zij beide achterin de kamer lagen, tegenover elkaar, en ik had wel het gevoel dat zij naar die lege hoek bleef kijken waar tot voor kort King z'n mand stond en nu dus niets meer :(
Nu staat ze bij me, naast de bank, dus ik ben vlakbij haar, daar lijkt ze geen moeite mee te hebben :8):
Ik merk eigenlijk IN huis niet zoveel aan haar, meer met het uitlaten dat ze er een beetje alleen bij loopt en d'r koppie een beetje laat hangen met zoeits als: Ja, hier lopen we nu, alleen?? :( Ze sjokt een beetje achter mij aan zeg maar? Natuurlijk ook door haar leeftijd en artrose, dat remt haar ook af, maar voorheen liep ze kwieker achter "haar kerel aan".
Ik weet absoluut niet wat er in dat koppie omgaat, ik vermoed dat je soms denkt, of iets leest in haar ogen vanuit je eigen emotie? Je ziet of leest erin wat je wil zien? Je eigen gevoel is een beetje medebepalend?
In ieder geval houd ik haar goed in de gaten, zij is tenslotte ook al dik 11 jaar oud, een hele leeftijd voor een Rottweilster. Ze mag zelf, mede bepalen of ze in haar uppie een lekkere oude krijgt met alle aandacht voor haar zelf, of dat we er over een tijdje een hond bij nemen waar ze zich misschien weer aan kan optrekken zoals ze met King deed.
Wel of geen hond erbij is niet iets wat alleen wij bepalen, de oude dame moet er wel iets aan hebben natuurlijk. :mann:
Wel zou het dan een hond zijn waar MIJN eigen keuze naar uit gaat, om eventueel weer een jaar of 10, 12 mee vooruit te kunnen.
Met een huis vol dieren, valt er altijd iets te vieren
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik mijn hond meer verwennen
Tamaskan
Zeer actief
Mijn ras(sen): wolfhonden
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tamaskan »

Als ik thuis ben zijn mijn honden eigenlijk gewoon allemaal bij elkaar. Dat gaat gewoon goed.
Maar ja de onderlingen verhoudingen zijn dan ook niet de reden waarom ze bij ons vast gaan apart als wij weg zijn(wat trouwens weinig voorkomt)
De reden dat ze hier apart vastgaan is gewoon vanwege de ruimte hoe wij die ingedeeld hebben.

Er is een tijd geweest dat wij ze gewoon los in huis hadden maar gezien wij sterke roedel dieren hebben en Bine door dubbelbeglazing raam is gegaan om bij ons te zijn durven we het gewoon niet meer. Het is toen goed gegaan maar voor hetzelfde geld waren we der kwijt geweest. Op zich ben ik de hele dag thuis dus zitten ze alleen maar vast als ik ff boodschappies moet doen of als we ff ergens op visite gaan.( vaak gaan ze dan ook mee maar dat kan niet altijd)
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Ik heb er drie maar Onyx gaat vast als ik weg ga. Want zij heeft geen rem op spelen en zal dom doorgaan bij die andere 2.
Nu vind Bella dat helemaal geweldig maar Room niet.

1 alleen meenemen vinden ze niks dus ze gaan altijd samen mee.
Afbeelding
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Ik laat ze langer alleen nu ik er twee heb. En ik breng ze makkelijker naar pension.
Qua alleen zijn: Nando kan helemaal alleen zijn, maar Carino kan niet zonder Nando.
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”