Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Laska heeft Leishmania!

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

LaskaNova
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Laska: Moeder; Kruising rotweiler x husky x Bull terrier, Vader; onbekend
Nova: Collie? x ...?

Re: Laska heeft diverse problemen, wie herkent dit?

Ongelezen bericht door LaskaNova »

Aimee schreef:Goed dat je gegaan bent. Sterkte met wachten op de uitslagen!
Heeft ze als pup trouwens wormen gehad? Wat een dikke buik lijkt te ze te hebben op die pupfoto!
Dank je!

Laska heeft tot haar 6e maand in de opvang gezeten.
Op deze foto is ze denk ik rond de 12 week oud.
Ze zal hopelijk wel ontwormt zijn maar toen we haar kregen zat ze onder de teken en vlooien en we hebben haar uit voorzorg behandeld tegen alles, voor een frisse start zeg maar.
Ze krijgt nog steeds ontwormingstabletten en strongholdpipetjes.
doggielover

Ongelezen bericht door doggielover »

Goed dat je gegaan bent :ok: Ik ben heel erg bang voor LM naar aanleiding van wat je schrijft. Meld je aan bij het Buitenlandse hondenforum, daar zitten veel mensen met ervaring op dit gebied. Veel sterkte in ieder geval :J:
LaskaNova
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Laska: Moeder; Kruising rotweiler x husky x Bull terrier, Vader; onbekend

doggielover schreef:Goed dat je gegaan bent :ok: Ik ben heel erg bang voor LM naar aanleiding van wat je schrijft. Meld je aan bij het Buitenlandse hondenforum, daar zitten veel mensen met ervaring op dit gebied. Veel sterkte in ieder geval :J:
Daar zit ik al.. :)
Uit onderzoek moet blijken of ze het heeft of niet.. En hoe ziek ze daadwerkelijk is.
Gister was ik nog niet zo erg bezorgt maar vandaag... Ik wou perse dat ze vandaag nog getest zou worden.
Ik ben echt heel erg bang dat ze er slecht aan toe is..
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Waar komt ze vandaan eigenlijk, heb je haar via een stichting? Zat ze in NL in de opvang?

Hoe is ze verder nu? Sloom of toch nog aktief? Goed dat je doorgezet hebt, dan heb je straks tenminste zekerheid :ok:
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
LaskaNova
Vaste gebruiker

Demi schreef:Waar komt ze vandaan eigenlijk, heb je haar via een stichting? Zat ze in NL in de opvang?

Hoe is ze verder nu? Sloom of toch nog aktief? Goed dat je doorgezet hebt, dan heb je straks tenminste zekerheid :ok:
We hebben haar via een stichting. Ze komt uit Malaga en is met 6 maand naar NL gekomen waar we haar direct van schiphol hebben gehaald.
Ze heeft koorts. 39,7.
Ze wou wel mee naar de da en sprong zonder moeite in en uit de auto.
Maar voor de rest is ze niet actief. Maar dat is ze nooit echt geweest dus het is moeilijk om te zeggen dat ze nu echt niet actief is of dat ze zich zelf is. Maar haar ogen waren ook rood van de koorts.
Ik heb haar vandaag even goed bekeken toen ik bij mijn moeder was en het is erger dan ik had gedacht.
Van haar neus wist ik het al maar haar oren zijn erger, ziet er vies uit.
Ik heb er even foto's van gemaakt vanmiddag en ik zal ze dadelijk uploaden.
LaskaNova
Vaste gebruiker

Hier foto's van vanmiddag.. Het is dus nogmaals erger dan ik dacht en dat het was.

Afbeelding
Laska's linker oor.
Afbeelding
Laska's neus.
Afbeelding
Laska's rechter oor.
Afbeelding
Afbeelding
Laska's staartpuntje.

Het enige wat mijn moeders da te zeggen had was om haar op hypo allergeen voer te zetten als het erger zou worden..
Ben blij dat ik vandaag met haar bij een andere da praktijk ben geweest..
Ik neem het die da wel kwalijk als het slecht afloopt. Sowieso als ze positief is ben ik pissig omdat hij niet verder keek dan zijn neus lang is.. Als hij niks weet over buitenlandse honden dan moet hij man genoeg zijn en ons gewoon doorsturen met haar klachten en niet zelf lopen puzzelen.
Laska is voor ons, ons eerste spaanse hond en als je die verhalen leest over leishmania lees je veel over dat mensen er niet bij stil staan dat het wel eens een bepaald ziekte zou kunnen zijn.
Ik hoop dat wij er nog op tijd bij zijn..
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

Goed dat je hebt getest hoor :ok: Ik hop dat jullie snel duidelijkheid hebben.
Ik dacht ook meteen aan LM eigenlijk, maar ook aan een auto-immuunziekte.
Ik hop in ieder geval dat het allemaal meevalt.
LaskaNova
Vaste gebruiker

Ja dat kan ook nog steeds.
Dat is ook zo'n ziekte die vaak over het hoofd gezien word.
Maar volgens mij moeten ze dat wel kunnen zien aan de bloedwaarden lijkt mij, ook al heb ik niet aangegeven haar hierop te testen. Ze testen wel haar organen, lever e.d. en daarbij moet het dan zichtbaar zijn toch?
De3staffies
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire terrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door De3staffies »

Die foto's :(
Ik hoop dat het snel beter met haar gaat...
Afbeelding

Twinkeltje bedankt!!!
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Goed dat je bent geweest. Mag ik vragen welke stichting (mag ook via pb) Vind het handig om te weten, omdat ik zelf ook bij buitenlandertjes betrokken ben, en op zoek naar een hondje mettertijd. Uit nl, of buitenland, doet er niet toe.
Sterkte bij het wachten op de uitslag, ik duim dat het mee gaat vallen :ok:
Is de stichting eigenlijk op de hoogte van de situatie met Laska, haar gezondheid enz.??
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Heel veel sterkte met haar. Moeilijk om te zien hoor.
Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt.
Wat een lief hoofd heeft ze!!
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Hartstikke goed dat je haar hebt laten testen, ik duim dat er helemaal niks ernstigs uitkomt!
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
LaskaNova
Vaste gebruiker

@Yuki,

Nova komt weg bij Peter uit la linea ofzo en Laska weet ik zo 123 niet.
Zal ik even moeten vragen en dan weet je het vanavond.
Ik meen Rescue dogs Europe maar zal even navragen.
LaskaNova
Vaste gebruiker

Jep, Rescue dogs Europe.
En ze weten het nog niet dat ze ziek is.
Is dat trouwens verplicht?
Ik heb zelf dat hele formulier of wat dan ook gezien waar dat in zou staan.
Dat heeft mijn moeder allemaal.
LaskaNova
Vaste gebruiker

Ik zal morgen even nieuwe foto's maken, kijken of er al vooruitgang is met het herstel van de wondjes en neus.
De teen waar ze de nagel vanaf gebeten had moet nog steeds dagelijks in het biotex en ook haar staart.
De manukahoning vind Laska in ieder geval heel erg lekker..
Heb levertraanzalf gekocht en ik zal de oogzalf met Vit A van beaphar morgen meenemen.
Ik ben over de manukahoning zelf heel erg te spreken omdat dit een Topical treatment is en 100% natuurlijk.
Het is de Manuka Honey MGO 550+, de zwaarste.
Is het erg als ze hier ook wat van binnen krijgt? Aangezien ze het graag aflikt?
Ik had het gebruikt voor een abces bij 1 van mijn konijnen en die mogen het absoluut niet binnen krijgen vanwege de suikers met als gevolg dat de darmen van slag raken. Dat wil je bij konijnen niet hebben.
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Ik geef Tekila ter ondersteuning Propolis tinctuur en ik moet zeggen dat het er veel belovend uit ziet. Ze zat weer in een enorme dip maar nu gaat ze weer langzaam de goede kant op. En op haar wonden smeer ik propolis zalf.
LaskaNova
Vaste gebruiker

Vandaag ben ik even wezen kijken bij haar.
Haar koorts is van 39,7 naar 39 gegaan.
De wondjes zien er al ietsjes beter uit door de honing maar haar staart en oor worden nog dagelijks in de biotex gedoopt.
Dit houd het ook weer een beetje open.
Ze is wel enthousiast als er iemand op bezoek komt.
Laska kan ook heel erg zijn met geurtjes. Als de visite een deo of parfumgeur op heeft, gaat ze met haar hals erdoor heen wrijven.
Haar neus is ook al ietsjes beter.

Hier een foto van Nova'tje met haar mensen ogen:
Afbeelding

Laska:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
timokyana
Actief
Mijn ras(sen): amerikaanse bulldog en de boxer

Re: Laska heeft Leishmania!

Ongelezen bericht door timokyana »

wat sneu dat je er na al die jaren nu pas achter komt dat ze LM heeft.

Ik herken veel dingen van mijn eigen hond rumba,ook een spanjaard.
Zij heeft ook Lm en toen ze net hier was had ze vergelijkbare symptomen,echter was zij ook nog eens vel over been.
Ze is toen intensief behandeld met glucantime injecties, rechtstreeks in de aders.
Dit heeft haar ontzettend op laten knappen,echter moeten hiervoor de nieren nog wel in orde zijn.
Nu ongeveer 7 jaar verder gaat het nog steeds heel goed met haar.Ze staat op een onderhoudsdosis allopurinol, 1 week in de maand.alleen aan haar lange nagels zie je dat ze LM heeft,ook is ze nooit niet echt 'dik 'geworden.
Ik pas wel erg op met stress situaties omdat dit de ziekte doet 'wakker 'worden.
ook bij elk bezoek aan de dierenarts meld ik dat ze LM heeft omdat veel dingen hier weleens uit voort kunnen komen.

Ik wens je sterkte en beterschap! Hopelijk knapt ze snel op!
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Wat naar dat ze LM heeft :( Het is gelukkig best goede behandelen, al is dat wel erg intensief. Hopelijk komt ze er goed bovenop!!!
RIP Cena :roos:
    stefanie
    Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Ik zie nog geen update maar volgens de titel van het topic heeft ze idd LM?
    Wat naar dat het toch zo is.

Wat ik trouwens wel vreemd vind is dat je blijkbaar helemaal niet ingelicht bent over de ziektes die honden uit het Middellandse Zeegebied kunnen hebben/krijgen. Dat vind ik toch wel een grote misser van de stichting. Om het nog niet te hebben over het feit dat ze helemaal onder de teken bij jullie kwam. :ugh: Maarja, eigenlijk verbaast het me niet als ik zie welke stichting het is. :roll:
    Hanneke2
    Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

stefanie schreef:Ik zie nog geen update maar volgens de titel van het topic heeft ze idd LM?
    Wat naar dat het toch zo is.

Wat ik trouwens wel vreemd vind is dat je blijkbaar helemaal niet ingelicht bent over de ziektes die honden uit het Middellandse Zeegebied kunnen hebben/krijgen. Dat vind ik toch wel een grote misser van de stichting. Om het nog niet te hebben over het feit dat ze helemaal onder de teken bij jullie kwam. :ugh: Maarja, eigenlijk verbaast het me niet als ik zie welke stichting het is. :roll:
    Ik vind vooral dat gebrek aan info wel heel slordig. Het kan elke stichting overkomen dat een hond - al dan niet eerst negatief getest - toch LM blijkt te hebben, maar het minste wat je als organisatie zou moeten doen is adoptanten wijzen op het risico, en vooral ook aangeven dat je met onduidelijke klachten en vage huidproblemen beter kan beginnen met een bloedtest om buitenlandse ziektes uit te sluiten.

Ik sta niet heel onsympathiek naar deze stichting, maar het verbaast me ook niet. Ik zou er op dit moment wel een hond vandaan durven halen, maar ik ben blij dat ik bij Jack destijds met een andere stichting te maken had.
    Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
    yuki
    Zeer actief

Dus toch leish? Zetten jullie nu behandeling al in? Heeft je d.a. een beetje ervaring mee? Ik zou nu zeker wel de stichting informeren, vooral omdat je geen idee had. Een goede stichting tegenwoordig moet i.m.o. de toekomstige eigenaars voorlichten over deze foreign diseases, zoals ze dat noemen.
    Toch raar, als je dit topic niet had geopend was Laska nog doodziek en wist je niks :ugh:

Esther
    LaskaNova
    Vaste gebruiker

De topic is al aangepast zie ik.
    Sorry voor mijn afwezigheid, ik zit veel op een ander forum.

Ze heeft Leishmania en sinds vorige week vrijdag de behandeling gestart.
    En met dank aan Demi heb ik vrijdag een flesje milteforan van haar mogen ophalen zodat ik niet hoefde te wachten op de bestelling van de da. Omdat het vrijdag was zouden wij pas maandag de milteforan kunnen toepassen.

Ze krijgt nu dit, Laska is 26kg:
    07:00 2x 100mg tabl. Allopurinol, 2 tabl. Echinaforce en 15 druppels Solidago complex
    08:15 2.6ml milteforan
    15:00 1x 100mg tabl. Allopurinol
    22:00 2x 100mg tabl. Allopurinol, 2 tabl. Echinaforce en 15 druppels Solidago complex

Dus totaal 500mg Allopurinol. 4 tabl. Echinaforce en 30 druppels Solidago complex.
    Ze mag max. 7.8 tabl. Allopurinol hebben maar we hebben de middenmode genomen.
    De da raadde 260mg per dag aan, een opvang in Spanje raadde 400mg per dag aan en iemand anders gaf 550mg per dag voor een hond van 27kg.

Laska gaat haar gangetje.
    Haar staart en oren lijken al ietsjes minder. Ik zal zaterdag/zondag weer even kijken hoe het met haar gaat.
    Dit probeer ik elke week bij te houden zodat ik ook de vooruitgang zie. Als je haar elke dag ziet, zie je dat minder.
    Afbeelding
    yuki
    Zeer actief

bedankt voor je update! Succes met Laska, denk als ze opknapt dat je een heel andere hond gaat zien!

Esther
    josefientje
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Griekse herder

Ongelezen bericht door josefientje »

Vervelend dat het toch LM blijkt te zijn. het goede nieuws is dat je nu gericht kunt gaan behandelen. En dat kan heel snel resultaat opleveren! Onze Willem is in februari ziek geworden, heel ziek. Zijn nieren bleken haast niet meer te werken. Na wat onderzoeken bleek hij ook LM te hebben. Nu hij de juiste medicijnen krijgt is hij een kompleet andere hond geworden! (http://hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?f=16&t=208442)
    Beterschap met jullie mooie Laska!
    Afbeelding
    LaskaNova
    Vaste gebruiker

Dank jullie.
    josefientje schreef:Vervelend dat het toch LM blijkt te zijn. het goede nieuws is dat je nu gericht kunt gaan behandelen. En dat kan heel snel resultaat opleveren! Onze Willem is in februari ziek geworden, heel ziek. Zijn nieren bleken haast niet meer te werken. Na wat onderzoeken bleek hij ook LM te hebben. Nu hij de juiste medicijnen krijgt is hij een kompleet andere hond geworden! Beterschap met jullie mooie Laska!
    Ik heb jou topic gelezen en een juiste diagnose kan echt verschil maken tussen leven en dood.
    Goed dat je door bent blijven zoeken en dat er LM uit kwam. En dat Willem weer 'de oude' is. Zelfs dat zijn nieren er zo slecht aan toe waren. Heb jij nog een uitslag van zijn lever gehad? En hoelang zal hij het ongeveer dan in totaal hebben gehad? Vanaf het begin of later pas want de da zei dat hij het dan waarschijnlijk langer had toch?

Vandaag ben ik even bij Laska geweest en het gaat nog steeds goed. Nog niet echt duidelijke verbeteringen qua gedrag maar zijn neus is zeker al een stuk minder gekloofd. Denk misschien wel 40/50% minder 'grove neus'.
    Ogen nog steeds wat rood. Laska zal deze periode extra verwend worden want mijn moeder heeft heel wat lekkers gekregen van een gulle geefster ( :wink: Heel erg bedankt!).
    josefientje
    Zeer actief

Ik heb geen specifieke test voor leverwaarden gedaan. Uit het algemene 'grote' bloedbeeld kwamen geen verontrustende waarden. De dierenarts, en ikzelf eigenlijk ook, denkt dat hij al heel lang LM moet hebben gehad in een min of meer sluimerende vorm, hij was nl niet dikker te krijgen terwijl hij best veel at. Ook zijn nagels zijn altijd abnormaal lang en hard geweest, en af en toe had hij plekjes aan zijn oorranden.

Fijn dat het iets beter gaat met Laska, wat krijgt zij nu voor medicijnen?
    Afbeelding
    Demi
    Zeer actief
    Contacteer:

Cleva schreef:Onze Cleo heeft ook leishmania. Ook die oorrandjes zoals Laska en ze heeft ook terugkerende klachten aan haar neus. Geen bloedneuzen maar wel gesnotter en kloofjes.

Ze is getest en inactief positief bevonden door De Man voor dit soort ziektes in Nederland en het enige wat ik er eigenlijk van geleerd heb is dat er heel veel vragen zijn en bijna geen echte antwoorden. Cleo is inmiddels 11 en een heel fitte hond. Gebruikt geen medicijnen en is bijna altijd blij.
    Ik ben erg blij dat ik haar geen medicijnen ben gaan geven alleen maar om maar wat te doen. Niets doen is, als je niet weet wat je doet, een prima optie.

Niet dat ik weet wat voor elke hond met Leishmania goed is maar dat weet niemand.
    Maar het kan dus alle organen van binnen aantasten en dan moet je er wel wat aan doen wil je dat je hond in leven blijft. Er zijn ook honden die alleen drager zijn en er verder geen last van hebben, maar er zijn helaas ook heel veel honden die er wel last van hebben en er echt dood ziek van worden en die moet je dan toch echt behandelen. verder zijn er zeer goede behandelingen tegen LM, dat weten de betere dierenartsen ook, allopurinol, milteforan ,glucamine.
    Demi
    Zeer actief
    Contacteer:

Cleva schreef:
    Demi schreef: Maar het kan dus alle organen van binnen aantasten
    Dat kunnen medicijnen ook. Om over rasfok maar te zwijgen.

Niet iedereen wil bij elke pukkel allerlei medische ingrepen laten doen. Had ik al gezegd dat we inmiddels 9 jaar verder zijn en ze hartstikke fit is, dagelijks 8 kilometer loopt en er uitziet om door een ringetje te halen?
    Volgens mij gaat het met haar organen prima. :wink:

Ik zeg niet dat het altijd beter is om niets te doen maar bij Cleo heeft het haar in ieder geval niet bepaald om zeep geholpen.
    Nee, maar Cleo haar organen zijn niet aangetast door de LM. Maar dat gebeurd helaas maar al te vaak. En milteforan bv is "veilig" voor lever en nieren. En als je nou bloed prikt bij Cleo en daaruit blijkt dat haar nierwaarden en leverwaarden helemaal niet goed meer zijn? Zou je dan ook niet behandelen?
    Izzy van mij heeft LM en ehrlichia, het is natuurlijk niet zo dat als ik niets aan haar merk ik haar constant op medicijnen zet, want wat je al zegt, dat kan ook meer kwaad doen dan goed. Maar ik km nu net bij de dierenarts vandaan met haar en haar LM is helaas weer aktief. Ze krijgt dus nu allopurinol om de parasiet weer terug te dwingen in slaap. Als de parasiet weer terug getrokken is stoppen we ook weer met de medicijnen.
    Gelukkig zijn er een heleboel honden zoals jouw Cleo die wel dragr zijn, maar nergens last van hebben.
    Heeft Cleo wel eens huidklachten gehad van de LM?
    josefientje
    Zeer actief

Cleva schreef:
    Ik weet niet of ik Cleo zou behandelen als haar nieren en lever gaan protesteren. Dat ligt aan de kans op herstel naar normale waarden.
    Ik geloof nogal in de kracht van het lichaam zelf. Een ongeschonden, door chemicaliën onbeinvloed lichaam is iets om zuinig op te zijn.
    Ik ben er na uitgebreid onderzoek niet van overtuigd dat het een goed idee is. Dus doe ik het niet.
    Nou, Willems nieren protesteerden uit alle macht en ik ben toch heel blij dat ik voor behandeling heb gekozen, ondanks dat zowel de DA als ik eigenlijk al alle hoop hadden opgegeven. Anders was hij er nu niet meer geweest, zo simpel ligt het. :19: Tegen LM kan geen enkel ongeschonden lichaam op zonder hulp van medicijnen.
    Afbeelding
    Plaats reactie

Terug naar “Medisch”