Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Laparoscopische sterilisatie
Moderator: moderatorteam
-
doggielover
Laparoscopische sterilisatie
Ik moet binnenkort mijn Spaanse halfwindhond teefje laten steriliseren/castreren. Nu wil ik dit doen via een laparoscopische operatie en uiteraard met gasnarcose. Heeft er iemand hier ervaring met zo’n laparoscopische operatie? Hoeft ze dan echt geen kap meer om na de operatie, dat lees ik namelijk op een website van een DAP? Want dat lijkt me ook wel heerlijk namelijk, nog afgezien van het feit dat zo’n operatie veel hondvriendelijker schijnt te zijn. Ik ga niet de discussie aan van het waarom van de sterilisatie/het snijden in een gezonde hond enz.
, want ik heb deze hond via een stichting en ben verplicht haar te laten steriliseren, het gaat me om ervaringen met een laparoscopische operatie.
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Re: Laparoscopische sterilisatie
Lola heeft geen kap omgehad(2 kleine gaatjes in haar buik) en de volgende dag racete mevrouw weer heerlijk door het bos
.

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
- booster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Su, Binky, Daisy en Amiya
- Aantal honden: 4
ik heb su vorig jaar mei laten sterliceren op de normale manier en ze hoefde geen kap om
- shibashira
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 3 x Shiba & 1 x Akita
- Contacteer:
hier ook de normale manier, geen kap en 's avonds al weer de ouwe.
Sandra & Shira, Taro, Nikki, Kaya

-
doggielover
Kijk, dat lees ik nu graagwendy71 schreef:Lola heeft geen kap omgehad(2 kleine gaatjes in haar buik) en de volgende dag racete mevrouw weer heerlijk door het bos.
- sTefaniA
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer
- Aantal honden: 1
Ik weet niet of het te vergelijken is, maar ik heb Diesel op de gewone manier laten castreren en hij hoefde ook geen kap om. De operatie was met gasnarcose en hij is de rest van de dag wel heel erg suf geweest. Hij was eigenlijk compleet van de wereld, heeft de hele avond in zijn mand gelegen met een dwaze blik en zijn bekkie op half zeven.
-
doggielover
Voor de andere antwoorders: mijn Duitse Herder teefje is ooit ook "gewoon" gesteriliseerd hoor en dat ging perfect, die moest ik al remmen toen ik haar ophaalde bij de DA na de operatie, maar dit is een windhond (inclusief dunne huid, stroperig bloed en heul veul energie
), dus dit is toch een ander verhaal, vandaar dat ik nu voor laparoscopisch kies.
- monky555
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
- Aantal honden: 3
2 laten helpen op deze manier, echt super
geen kap en zelfde dag weer de oude. En geen rust hoeven houden. Voor mij de enige manier om het te laten doen 

R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011
R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
- *Silvia*
- Zeer actief
Sita van ons is ook laparoscopisch gesteriliseerd enne na 2 uurtjes konden wij haar ophalen en toen was ze alweer helemaal bij en wilde ze het liefste gelijk ff rondje scheveningen maken..
2 kleine hechtingen die we er zelf uit mochten halen en daar zie je niks meer van.
wij hebben het laten doen in Naaldwijk.
2 kleine hechtingen die we er zelf uit mochten halen en daar zie je niks meer van.
wij hebben het laten doen in Naaldwijk.
-
Trixi
- Actief
- Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
- Aantal honden: 5
Ik heb 1 teef op de "gewone" manier laten steriliseren jaren geleden en 1 teef een paar jaar geleen via laparoscopie. Ik vind het een groot verschil in herstel. De teef die via laparascopie was geholpen herstelde veel vlotter. Toen ik haar kwam ophalen na de operatie deed ze even een plasje buiten en voor ik het wist sprong ze de auto in.
Groetjes van Bo en de honden.
-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Een kap hebben ze hier ook niet om gehad, een medical shirt voldeed prima de eerste dagen/nachten.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
-
doggielover
Ja, dat had ik ook al gedacht bij een "normale" sterilisatie hoor, mijn katje heeft zo'n shirtje om gehad na haar operatie en dat voldeed prima, hoewel ze eruit zag als een klein aapje in dat shirtjeTulp schreef:Een kap hebben ze hier ook niet om gehad, een medical shirt voldeed prima de eerste dagen/nachten.
Maar ik lees hier allemaal goede ervaringen, dus ga toch voor laparoscopie!
Bedankt allemaal voor de ervaringen
- sTefaniA
- Zeer actief
Diesel had geen hechtingen. Ik denk dat ze het langs de binnenkant gehecht hadden en het laatste stukje dichtgebrand. De hechtingen lossen vanzelf op.doggielover schreef:Ja, dat had ik ook al gedacht bij een "normale" sterilisatie hoor, mijn katje heeft zo'n shirtje om gehad na haar operatie en dat voldeed prima, hoewel ze eruit zag als een klein aapje in dat shirtjeTulp schreef:Een kap hebben ze hier ook niet om gehad, een medical shirt voldeed prima de eerste dagen/nachten.! Maar als er niet echt iets nodig is, is dat beter, want mijn teefje gaat zitten plukken, dat weet ik zeker, ze heeft vandaag ook een bank gesloopt omdat ze maar een draadje zag zitten
dus dat gaat ze sowieso met hechtingen ook doen, ze eruit trekken en dan heb ik een probleem, mede door die dunne huid, mijn DH teefje had er ook een paar hechtingen uitgeplukt voordat de DA ze eruit moest halen, maar dat was geen probleem eigenlijk.
Bedankt allemaal voor de ervaringen! Ga morgen even bellen voor een afspraak volgende week, vind het doodeng mijn meisje geopereerd, maar helaas het moet maar
En trouwens ben ik ooit zelf ook zo "geholpen", maar ja, dan ben je het zelf hè, dat is niet zo erg als wanneer er een van je diertjes moet
-
doggielover
Maar Diesel is toch een reu? Dan heb je toch geen hechtingen? Wij hier tenminste nooit gehad met de reutjes.sTefaniA schreef:Diesel had geen hechtingen. Ik denk dat ze het langs de binnenkant gehecht hadden en het laatste stukje dichtgebrand. De hechtingen lossen vanzelf op.doggielover schreef:Ja, dat had ik ook al gedacht bij een "normale" sterilisatie hoor, mijn katje heeft zo'n shirtje om gehad na haar operatie en dat voldeed prima, hoewel ze eruit zag als een klein aapje in dat shirtjeTulp schreef:Een kap hebben ze hier ook niet om gehad, een medical shirt voldeed prima de eerste dagen/nachten.! Maar als er niet echt iets nodig is, is dat beter, want mijn teefje gaat zitten plukken, dat weet ik zeker, ze heeft vandaag ook een bank gesloopt omdat ze maar een draadje zag zitten
dus dat gaat ze sowieso met hechtingen ook doen, ze eruit trekken en dan heb ik een probleem, mede door die dunne huid, mijn DH teefje had er ook een paar hechtingen uitgeplukt voordat de DA ze eruit moest halen, maar dat was geen probleem eigenlijk.
Bedankt allemaal voor de ervaringen! Ga morgen even bellen voor een afspraak volgende week, vind het doodeng mijn meisje geopereerd, maar helaas het moet maar
En trouwens ben ik ooit zelf ook zo "geholpen", maar ja, dan ben je het zelf hè, dat is niet zo erg als wanneer er een van je diertjes moet
- mariaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): australian shepherd
Wij hebben hier hele goede ervaring mee
We mochten bij de ingreep aanwezig zijn , twee kleine gaatjes geen kap en na een paar uur weer redelijk actief

- sTefaniA
- Zeer actief
Maar Diesel is toch een reu? Dan heb je toch geen hechtingen? Wij hier tenminste nooit gehad met de reutjes.[/quote]doggielover schreef: Diesel had geen hechtingen. Ik denk dat ze het langs de binnenkant gehecht hadden en het laatste stukje dichtgebrand. De hechtingen lossen vanzelf op.
Ja een reu, maar hij had een redelijk grote snee, toch zo'n 10cm.
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Onze Bowie is ook laproscopisch gedaan... ik bracht haar om 9.15 uur, ben er bij gebleven tot ze in slaap was.. Bowie werd geopereerd en ik ben een terrasje gaan pakken, om half 11 belde z eop dat ze naar de uitslaapplek was en ben ik er weer heen gegaan en rond 12 uur reden we weer naar huis.doggielover schreef:Ik moet binnenkort mijn Spaanse halfwindhond teefje laten steriliseren/castreren. Nu wil ik dit doen via een laparoscopische operatie en uiteraard met gasnarcose. Heeft er iemand hier ervaring met zo’n laparoscopische operatie? Hoeft ze dan echt geen kap meer om na de operatie, dat lees ik namelijk op een website van een DAP? Want dat lijkt me ook wel heerlijk namelijk, nog afgezien van het feit dat zo’n operatie veel hondvriendelijker schijnt te zijn. Ik ga niet de discussie aan van het waarom van de sterilisatie/het snijden in een gezonde hond enz., want ik heb deze hond via een stichting en ben verplicht haar te laten steriliseren, het gaat me om ervaringen met een laparoscopische operatie.
Geen kap, 3 kleine sneetjes met elke 1 hechting.. ik had wel pijnstilling voor de eerste 3 dagen in huis, het is en blijft een operatie dus last zal ze zeker wel hebben.
Sávonds at ze al lekker en de volgende dag wilde ze weer lekker rennen.. de hechtingen heb ik zelf verwijderd, als dat niet zou lukken was dat geen probleem aangezien ze oplosbaar waren... geen onstekingen, niet een paar dagen rustig aan doen... ik ben voorstander!
- mamalou
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Cairnterriër Yuna, geborenop 16-05-2010
Ik lees even mee naar de ervaringen want wij willen onze cairn na haar loopsheid ook laten steriliseren. Wij twijfelen ook of het op de oude manier laten doen of endoscopisch.
Onze da die natuurlijk "gewoon" sterilisteert zegt dat het alle2 voordelen heeft. Met name de napijn en de kleine hechtingen zijn echt een voordeel.
Voor honden onder de 10 kg maakt het niet echt veel uit zegt hij wel. Ik vind het ook lastig, Heb nu 2 berichten van eigenaren waarvan 1 hond een fikse onsteking in de 2e hechtlaag had en de ander toch ook een kap op moest omdat ze ging likken aan de wond.
Tegenwoordig met de oude manier ook de volgende dat weer goed op de been. Maar nog wel even rustigaan doen.
Onze da die natuurlijk "gewoon" sterilisteert zegt dat het alle2 voordelen heeft. Met name de napijn en de kleine hechtingen zijn echt een voordeel.
Voor honden onder de 10 kg maakt het niet echt veel uit zegt hij wel. Ik vind het ook lastig, Heb nu 2 berichten van eigenaren waarvan 1 hond een fikse onsteking in de 2e hechtlaag had en de ander toch ook een kap op moest omdat ze ging likken aan de wond.
Tegenwoordig met de oude manier ook de volgende dat weer goed op de been. Maar nog wel even rustigaan doen.

Yuna Miley, 16-05-2010
-
doggielover
Nou, ze is vanmorgen geopereerd (laparoscopisch) en ligt nu te piepen en bij te komen in haar bench. Volgens de DA komt dat piepen van de narcose. Arm meisje
Ik hoop dat ze over een paar uurtjes weer wat beter is. Man is er bij gebleven tot ze sliep en verder was volgens zeggen alles goed gegaan. De hechtingen zijn intradermaal aangebracht en hoeven er niet meer uitgehaald. Maar leuk is anders. Mijn kleine meisje
Nou ja klein, ze is inmiddels 16 kg, maar toch, net 7 maanden. Ik heb ook Metacam gekregen en een antibioticakuur van 5 dagen. Ze hebben haar wel een Medical Pet shirt aan gedaan en ze mag de eerste 24 uur niet eten, ik denk dat dat laatste moeilijk voor haar gaat worden vanavond. Oh ja en we zijn iets meer dan 500 euro armer, maar dat laatste vind ik niet zo belangrijk
Als mijn meidje binnenkort maar weer lekker sprintjes in de tuin trekt.
- van het Spechthorst
- Zeer actief
€500,- euro... jee dat is een bak geld. Waarom was het daar zo duur dan?doggielover schreef:Nou, ze is vanmorgen geopereerd (laparoscopisch) en ligt nu te piepen en bij te komen in haar bench. Volgens de DA komt dat piepen van de narcose. Arm meisjeIk hoop dat ze over een paar uurtjes weer wat beter is. Man is er bij gebleven tot ze sliep en verder was volgens zeggen alles goed gegaan. De hechtingen zijn intradermaal aangebracht en hoeven er niet meer uitgehaald. Maar leuk is anders. Mijn kleine meisje
Nou ja klein, ze is inmiddels 16 kg, maar toch, net 7 maanden. Ik heb ook Metacam gekregen en een antibioticakuur van 5 dagen. Ze hebben haar wel een Medical Pet shirt aan gedaan en ze mag de eerste 24 uur niet eten, ik denk dat dat laatste moeilijk voor haar gaat worden vanavond. Oh ja en we zijn iets meer dan 500 euro armer, maar dat laatste vind ik niet zo belangrijk
Heb ook een spaanse galgo, ze was al geholpen. Maar we hebben haar wel laten helpen aan haar hele slechte gebit.
Dit lijkt me wel heel erg duur hoor.
Groeten van het Spechthorst.
A home without a dog isn't a home, it's a house
A home without a dog isn't a home, it's a house
-
doggielover
Ja, ik vind het ook duur en dan had ik nog korting omdat ik een klantenpas heb. Maar ik neem aan dat ik ook gelijk aandelen heb nu in het dierenziekenhuisvan het Spechthorst schreef:€500,- euro... jee dat is een bak geld. Waarom was het daar zo duur dan?doggielover schreef:Nou, ze is vanmorgen geopereerd (laparoscopisch) en ligt nu te piepen en bij te komen in haar bench. Volgens de DA komt dat piepen van de narcose. Arm meisjeIk hoop dat ze over een paar uurtjes weer wat beter is. Man is er bij gebleven tot ze sliep en verder was volgens zeggen alles goed gegaan. De hechtingen zijn intradermaal aangebracht en hoeven er niet meer uitgehaald. Maar leuk is anders. Mijn kleine meisje
Heb ook een spaanse galgo, ze was al geholpen. Maar we hebben haar wel laten helpen aan haar hele slechte gebit.
Dit lijkt me wel heel erg duur hoor.
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Fijn dat het achter de rug is in ieder geval... ik was voor Bowie ( zo de 20 kilo toen) 450 euro kwijt... en ik vind het dubbel en dwars waard.. idd de gasnarcose al, blijf het toch eng vinden bij een windhond hoor, dan maar wat meer betalen en wat minder risico.
Hopelijk is ze snel weer de oude!
Hopelijk is ze snel weer de oude!
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- Aantal honden: 2
't Is in ieder geval weer achter de rug
Ik hoop dat ze snel weer de oude is.

- **Nancy**
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie's
- Aantal honden: 3
Als het ooit moet bij 1 van mijn teefjes,
dan kies ik ook graag voor deze methode.
Ik heb er veel goede ervaringen over gelezen,het is waarschijnlijk iets duurder,
maar voor mij zou dat niet uitmaken.
dan kies ik ook graag voor deze methode.
Ik heb er veel goede ervaringen over gelezen,het is waarschijnlijk iets duurder,
maar voor mij zou dat niet uitmaken.

-
Dwinda
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Rottweiler
onze chica is gister geholpen via gewone sterilisatie(nouw jah casteratie want alles is weggehaald..) geen keuze gehad voor laparoscopische sterilisatie hierdoor.
dit uit medische noodzaak. nu al baarmoederontsteking en ze word volgende week pas een jaar.
konden haar om 19.00 ophalen.. savond veel slapen vanmorgen weer de oude.. nu zit ze wel te piepen. maar of het is van pijn of om aandacht daar zijn we nog niet uit. mogelijk is het ook omdat ze momenteel bij schoonouders slaapt(waar ze toch wel regelmatig over de vloer komt) dit omdat ze dan geen trappen hoeft te lopen. wat natuurlik niet goed is. het is toch een operatie.
dit uit medische noodzaak. nu al baarmoederontsteking en ze word volgende week pas een jaar.
konden haar om 19.00 ophalen.. savond veel slapen vanmorgen weer de oude.. nu zit ze wel te piepen. maar of het is van pijn of om aandacht daar zijn we nog niet uit. mogelijk is het ook omdat ze momenteel bij schoonouders slaapt(waar ze toch wel regelmatig over de vloer komt) dit omdat ze dan geen trappen hoeft te lopen. wat natuurlik niet goed is. het is toch een operatie.
- vosse
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Poedels
Waarom wil je laparoscopisch?
Ben er niet op tegen hoor, maar heb wel de volgende punten waarbij
ik mijn twijfels heb qua wat 'beter' is.
Maar bij een normale castr. gaan ze door de linea alba (lijn waar buikspieren
samen komen) en dit bestaat voornamelijk uit collageen bindweefsel.
Bij normale castr. heb je maar 1 kleine snede (een grote snede is helemaal niet nodig).
Bij LC (laparoscopisch castr.) maak je 3 snedes door de spieren van
de buik heen. En die snedes bij elkaar zijn net zo groot als die van de gewone castr.
En ik denk dat je de baarmoeder toch lang niet zo goed kan observeren tijdens
een LC dan een gewone castr. Mocht deze erg afwijkend zijn, moet je of de hond
alsnog open maken of grotere snedes gebruiken.
En qua hersteltijd verschilt het ook niet veel denk ik. Denk ook meer
dat dat per individu verschilt.
Ik ben nergens voor of tegen hoor. Maar ik denk dat
het niet veel meer toegevoegde waarde heeft dan een
gewone castr. in deze tijd.
Bij normale castr. heb je maar 1 kleine snede (een grote snede is helemaal niet nodig).
de buik heen. En die snedes bij elkaar zijn net zo groot als die van de gewone castr.
-
bellabeest
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje - Aantal honden: 5
vosse schreef:Waarom wil je laparoscopisch?
dit is dus fout gedacht, omdat je met een camera in de buik zit kan je heel mooi de baarmoeder controleren. indien nodig kan deze door de zelfde buisje verwijderd worden als de eierstokken.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
'het is duurder en dús beter'. Zo wordt veel gedacht en de dierenartsen spelen daar ook vrolijk op in. Dat ze maar gelijk hebben.
Ik heb met beiden ervaring en geen verschillen opgemerkt.
Ik heb met beiden ervaring en geen verschillen opgemerkt.
- vosse
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Poedels
Als je een zwaar afwijkende baarmoeder hebt ga je mij niet vertellen dat die door dat buisje naar buiten komt.bellabeest schreef:
dit is dus fout gedacht, omdat je met een camera in de buik zit kan je heel mooi de baarmoeder controleren. indien nodig kan deze door de zelfde buisje verwijderd worden als de eierstokken.
Verder ga ik dus met Rosita mee.
- Joyce
- Zeer actief
Ik heb ook met beide ervaring en laparoscopisch heeft zeker mijn voorkeur. Mijn teef was 7 toen ze gesteriliseerd werd en mijn vorige teef 8. De laatste heeft een veel langere herstelperiode gehad en een grotere snee op haar buik. En als bij laparoscopisch blijkt dat de baarmoeder in orde is dan hoeft die niet verwijderd te worden. Bij een gewone sterilisatie zit de snee er al, of ze de baarmoeder nu weghalen of niet.