We weten nog steeds niet wat de kat nou daadwerkelijk had dat hij ingeslapen moest worden.Ok, je hebt gelijk, inderdaad ingeslapen omdat hij na gegrepen te zijn geen kans meer had. Jammer dat je niet op het woord 'ongemak' ingaat.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond bijt kat
Moderator: moderatorteam
- nusca
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een mechelaar.
Re: Hond bijt kat
-
pepim
- Zeer actief
En het woordje 'ongemak' zegt je niets als je het over een kat hebt, daar stap je blijkbaar even overheen?nusca schreef:We weten nog steeds niet wat de kat nou daadwerkelijk had dat hij ingeslapen moest worden.pepim schreef:Ok, je hebt gelijk, inderdaad ingeslapen omdat hij na gegrepen te zijn geen kans meer had. Jammer dat je niet op het woord 'ongemak' ingaat.
En wie zijn we?
Laatst gewijzigd door pepim op 11 mei 2011 00:53, 2 keer totaal gewijzigd.
- nusca
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een mechelaar.
Oh nee absoluut niet. Ben opgegroeid met katten en heb ze altijd om me heen gehad en kan en wil ook absoluut niet zonder.
Waar het mij omging is dat mensen het hebben over doodgebeten of ingeslapen naar aanleiding van wat er is gebeurd omdat een operatie niet meer zou kunnen terwijl niemand nou weet wat de kat nou echt mankeerde.
Wat betreft heel de discissie over hoe katten zijn en wat ze wel en niet zouden mogen volgens sommige mensen hou ik me helemaal buiten.
Waar het mij omging is dat mensen het hebben over doodgebeten of ingeslapen naar aanleiding van wat er is gebeurd omdat een operatie niet meer zou kunnen terwijl niemand nou weet wat de kat nou echt mankeerde.
Wat betreft heel de discissie over hoe katten zijn en wat ze wel en niet zouden mogen volgens sommige mensen hou ik me helemaal buiten.
-
Strega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border collie/Australian cattle dog en een Spaanse zwerver
Ik heb er denk ik helemaal overheen gelezen hoor, maar ik zie nergens staan dat die kat is ingeslapen?!
Those who don't believe in magic will never find it. - Roald Dahl
-
Strega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border collie/Australian cattle dog en een Spaanse zwerver
O ja, nu zie ik het staan. Ja dat is wel heel verdrietig, maar wat winnen die mensen er nou mee als zij die kosten gaan betalen? In dit geval was ongemak inderdaad een slecht gekozen woord, ik dacht dat de kat 'alleen' gebeten was en er geen ernstige gevolgen waren.
- caira
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 9&t=215444
Hier gebeurt het omgekeerd, een loslopend hondje wordt gegrepen door een aangelijnde hond. Maar hier wordt er volkomen omgedraaid gereageerd, niemand die zegt, gut dat is het risicio van het los laten lopen. Er wordt zelfs gesproken over het 'doodslaan' van de hond in kwestie.
Ik wil met deze post absoluut geen kwaad spreken over de eigenaren in het andere topic, ik haal het enkel aan om te laten zien hoe krom deze beredeneringen zijn en dat de reacties blijkbaar afhankelijk zijn van wie de eigenaar van het dier is (forummer of niet) en welke diersoort het is.
Hier gebeurt het omgekeerd, een loslopend hondje wordt gegrepen door een aangelijnde hond. Maar hier wordt er volkomen omgedraaid gereageerd, niemand die zegt, gut dat is het risicio van het los laten lopen. Er wordt zelfs gesproken over het 'doodslaan' van de hond in kwestie.
Ik wil met deze post absoluut geen kwaad spreken over de eigenaren in het andere topic, ik haal het enkel aan om te laten zien hoe krom deze beredeneringen zijn en dat de reacties blijkbaar afhankelijk zijn van wie de eigenaar van het dier is (forummer of niet) en welke diersoort het is.
- Saarah
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australische Herder
- Aantal honden: 1
Amai, wat een verschil in reacties.caira schreef:http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 9&t=215444

-
S@ndr@
- Zeer actief
Nee die discussie is al heel vaak gevoerdcaira schreef:http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 9&t=215444
Ik heb ook alleen mijn spijt betuigd voor het hondje, en daar laten we het maar bij dan he
-
Strega
- Zeer actief
Ik vind er een verschil in zitten omdat je er als je je hond los hebt en erbij bent én de hond bij je houdt niet kunt voorzien dat dit gebeurt. Als je je kat zonder toezicht buiten laat lopen, weet je dat je daarmee een risico neemt, een veel realistischer risico dan de eigenaar van dat hondje heeft genomen. Daarbij vind ik het gedrag van die herder zwaar gestoord en is het wel natuurlijk voor een hond om achter een kat aan te gaan. Die herdereigenaar zal denk ik dus wel eerder gemerkt hebben dat zijn hond een gevaar voor andere honden vormt en had er meer aan kunnen doen om dit te voorkomen. De ts heeft wel gedaan wat verwacht mag worden om de aanval op de kat te voorkomen, maar het is toch fout gegaan. Dat vind ik meer een 'ongeluk' dan het incident met het hondje.caira schreef:http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 9&t=215444
-
Ilupa
In dit soort situaties willen mensen niet echt dat er wordt betaald omdat ze het geld echt nodig hebben (althans niet in dit geval, waarbij de kost van de kat te laten inslapen toch niet de 100 euro zal overschrijden denk ik), maar eerder als een soort mentale rechtzetting, een toegeving dat hen "kwaad" is aangedaan en dat iemand daarvoor de schuld opneemt.
Ik denk dat je dit niet per sé met geld kan bewerkstelligen, maar ook, zoals al eerder gesuggereerd, bijvoorbeeld met een bloemetje of chocolaatjes of zo. Die mensen krijgen dan een soort "closure" en jij zult er je allicht beter bij voelen. Ook wat jullie doen, aanbieden om de helft te betalen, vind ik een mooie geste.
Als ze dan nog gemeen gaan doen en gaan roepen dat je hond straks een kind doodbijt denk ik niet dat je die mensen nog zover kan krijgen dat ze jou en je hond aardig zullen vinden (wat je ook doet) en kan je denk ik beter ook je aanbod om de helft te betalen intrekken. Dan maar géén geste.
De volle pot betalen zou ik als hondeneigenaar niet doen (tenzij ik echt het gevoel had dat ik het had kunnen vermijden omdat mijn hond bv een reputatie als kattenkiller had of zo). Als katteneigenaar zou ik nooit kosten afdwingen na een hondenaanval, tenzij die op mijn terrein plaatsvond. Ik denk dat je wettelijk gezien in je recht bent en vind dat jullie verder heel correct gehandeld hebben.
PS: Allicht zal je voortaan wel voorzichtiger langs struiken en auto's lopen.
Ik denk dat je dit niet per sé met geld kan bewerkstelligen, maar ook, zoals al eerder gesuggereerd, bijvoorbeeld met een bloemetje of chocolaatjes of zo. Die mensen krijgen dan een soort "closure" en jij zult er je allicht beter bij voelen. Ook wat jullie doen, aanbieden om de helft te betalen, vind ik een mooie geste.
Als ze dan nog gemeen gaan doen en gaan roepen dat je hond straks een kind doodbijt denk ik niet dat je die mensen nog zover kan krijgen dat ze jou en je hond aardig zullen vinden (wat je ook doet) en kan je denk ik beter ook je aanbod om de helft te betalen intrekken. Dan maar géén geste.
De volle pot betalen zou ik als hondeneigenaar niet doen (tenzij ik echt het gevoel had dat ik het had kunnen vermijden omdat mijn hond bv een reputatie als kattenkiller had of zo). Als katteneigenaar zou ik nooit kosten afdwingen na een hondenaanval, tenzij die op mijn terrein plaatsvond. Ik denk dat je wettelijk gezien in je recht bent en vind dat jullie verder heel correct gehandeld hebben.
PS: Allicht zal je voortaan wel voorzichtiger langs struiken en auto's lopen.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Het is natuurlijk meer 'geaccepteerd' dat honden niet van katten houden, dan dat honden niet van honden houden.Strega schreef:Ik vind er een verschil in zitten omdat je er als je je hond los hebt en erbij bent én de hond bij je houdt niet kunt voorzien dat dit gebeurt. Als je je kat zonder toezicht buiten laat lopen, weet je dat je daarmee een risico neemt, een veel realistischer risico dan de eigenaar van dat hondje heeft genomen. Daarbij vind ik het gedrag van die herder zwaar gestoord en is het wel natuurlijk voor een hond om achter een kat aan te gaan. Die herdereigenaar zal denk ik dus wel eerder gemerkt hebben dat zijn hond een gevaar voor andere honden vormt en had er meer aan kunnen doen om dit te voorkomen. De ts heeft wel gedaan wat verwacht mag worden om de aanval op de kat te voorkomen, maar het is toch fout gegaan. Dat vind ik meer een 'ongeluk' dan het incident met het hondje.caira schreef:http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 9&t=215444
Maar als ik met mijn ene hond buiten loop, dan kan die zo tussen de loslopende katten lopen zonder kwaad te doen, maar niet tussen de loslopende honden. Dus helemaal op gaat het verhaal ook weer niet.
Wel vind ik dit verhaal van TS ook echt een ongeluk, ik zie er geen enkele kwaadwil in en tja... de meeste honden houden idd niet van katten. De schuld echter richting de kat schuiven, vind ik echter echt veel te ver gaan. Kat los of niet, de hond is duidelijk de agressor in dit verhaal; de kat kwam niet op de hond af.
Overigens zou ik als ik TS was, totaal niets regelen met de oppas van de kat, maar met de eigenaren als die terug zijn van vakantie
Hetzij een bloemetje, hetzij een fictief bedragje of een blijk van meeleven.
-
nyckle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Katteneigenaren moeten eindelijk eens leren dat hun kat niks te zoeken hebben op een andermans erf. Inclusief weide. Ik laat mijn hond ook niet stropen. Er lopen hier wat katten in het veld te stropen. Volgens de houders heel normaal en zelfs natuurlijk!
Als mijn hond een kat zou grijpen op mijn erf, dan vind ik dit sneu voor de kat.
Katteneigenaren (de meesten) zijn heel makkelijk. Naar het werk, kat de deur uit. Geen kattenbak meer hoeven schoonmaken. Katten schijten wel in een zandbak, met alle ongezonde toestanden van dien.
Ik pleit voor zeer strenge regels voor het houden van katten.
Als mijn hond een kat zou grijpen op mijn erf, dan vind ik dit sneu voor de kat.
Katteneigenaren (de meesten) zijn heel makkelijk. Naar het werk, kat de deur uit. Geen kattenbak meer hoeven schoonmaken. Katten schijten wel in een zandbak, met alle ongezonde toestanden van dien.
- Saarah
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australische Herder
Dan moeten de eigenaars van de weide naast onze tuin maar eens leren om hun stal uit te mesten.nyckle schreef:Katteneigenaren moeten eindelijk eens leren dat hun kat niks te zoeken hebben op een andermans erf. Inclusief weide.

-
blaf
- Zeer actief
Amen.nyckle schreef:Katteneigenaren moeten eindelijk eens leren dat hun kat niks te zoeken hebben op een andermans erf. Inclusief weide. Ik laat mijn hond ook niet stropen. Er lopen hier wat katten in het veld te stropen. Volgens de houders heel normaal en zelfs natuurlijk!
Ik heb er zelf 3 rondlopen, maar die blijven binnen.
Helaas vind de gemiddelde katteneigenaar (liefhebber kan ik het niet noemen) het normaal om z'n beest op straat te pleuren en alles maar kapot te laten bijten...ook andermans huisdieren. Hoezo selectieve dierenliefde? En maar janken en zielig doen als er weer een als pannekoek op de weg ligt/vermist is. Maar binnen no time hebben ze weer een nieuw kitten veelste vroeg bij moeders weggeplukt en die wordt na een tijd ook zonder pardon op straat gekegeld. Want een kat kun je niet binnen houden, dat is zielug (lees: ik wil geen kattenbak in huis/ermee spelen/huis erop inrichten) Echte dierenliefde.
De enigen waar ik medelijden mee heb in dit verhaal zijn die arme kat en de eigenaar van de hond.
-
duitse herder
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
- Aantal honden: 2
Hou ik net met wandelen rekening met alle katten, niet langs de bosjes, niet langs de auto's. Er schoot 1x verderop een kat weg, maar goed, Noah is aangelijnd. Loop ik mijn eigen terrein op, schiet Noah onder de auto, rent er een kat weg.
Doe je zo je best om er rekening mee te houden, kan je niet eens op je eigen terrein lopen omdat er weer eentje onder de auto zit 
-
Strega
- Zeer actief
Ik wil ook geen katten omdat ik vind dat een kat wel lekker buiten moet kunnen zijn, maar ik wil me geen zorgen hoeven te maken. Daar heb ik echt geen zin in
.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Hmmmm... even denken hoorblaf schreef:Amen.nyckle schreef:Katteneigenaren moeten eindelijk eens leren dat hun kat niks te zoeken hebben op een andermans erf. Inclusief weide. Ik laat mijn hond ook niet stropen. Er lopen hier wat katten in het veld te stropen. Volgens de houders heel normaal en zelfs natuurlijk!
Ik heb er zelf 3 rondlopen, maar die blijven binnen.
Helaas vind de gemiddelde katteneigenaar (liefhebber kan ik het niet noemen) het normaal om z'n beest op straat te pleuren en alles maar kapot te laten bijten...ook andermans huisdieren. Hoezo selectieve dierenliefde? En maar janken en zielig doen als er weer een als pannekoek op de weg ligt/vermist is. Maar binnen no time hebben ze weer een nieuw kitten veelste vroeg bij moeders weggeplukt en die wordt na een tijd ook zonder pardon op straat gekegeld. Want een kat kun je niet binnen houden, dat is zielug (lees: ik wil geen kattenbak in huis/ermee spelen/huis erop inrichten) Echte dierenliefde.![]()
De enigen waar ik medelijden mee heb in dit verhaal zijn die arme kat en de eigenaar van de hond.
In 1999 ben ik naar het asiel gegaan, heb daar een zgn 'binnenkat' vandaan gehaald (voor een bedrag van fl. 100,00) die onzindelijk zou zijn.
Dit was mijn Nobby, een zwart/witte europese korthaar.
Eenmaal thuis, bleek Nobby wél zindelijk (weer een kat met een smoes in het asiel gedumpt), maar helaas geen binnenkat: hij werd totaal getikt, rende letterlijk tegen de muren op, werd daarnaast ook vals en beet alle visite tot bloedens toe in de enkels.
Ondanks dat ik het kleine balkon afgezet had, wist hij zich door het gaaswerk te wurmen, is een keer bovenop het dak van het flatgebouw terecht gekomen én een keer van 8 hoog naar beneden gevallen.
Na 1,5 jaar ben ik verhuisd naar een redelijke rustige buurt met een park voor de deur. Hier heb ik Nobby uiteindelijk naar buiten gelaten, nadat ik hem eerst had laten chippen.
Toen hij naar buiten mocht, veranderde hij op slag in een normale kat zonder gedragsproblemen, zonder agressie en zonder compleet gek te worden.
We zijn 11 jaar verder en hij leeft hier heerlijk en zou hij morgen overreden worden, dan vind ik het vreselijk, maar ik heb hem dan wel bijna 11 jaar lang gelukkig gezien en anders had ik nu al 12,5 jaar een doodongelukkig kat in huis.
Overigens staan hier in huis gewoon 2 kattenbakken, waar hij ook nog regelmatig op gaat en wordt hij iedere avond geroepen, mocht hij nog niet binnen zijn.
Dus flikker alsjeblieft een eind op met al je vooroordelen over buiten lopende katten, dat die te vroeg bij de moeder zijn weggehaald, dat mensen er geen moer voor willen betalen en dat ze niet van ze houden.
Laatst gewijzigd door Caro. op 11 mei 2011 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ook niet, van mij hoeft het dus ook niet meer als mijn katten er niet meer zijn.Strega schreef:Ik wil ook geen katten omdat ik vind dat een kat wel lekker buiten moet kunnen zijn, maar ik wil me geen zorgen hoeven te maken. Daar heb ik echt geen zin in.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Als katten precies dezelfde aanpak moeten krijgen als honden dan snap ik niet waarom iedereen gaat steigeren als men een hond laat castreren, en bij katten schijnt het zowat verplicht te zijn.
Als een kat doodgaat schijnt dat minder erg te zijn dan bij een hond. Hele nesten kittens worden verdronken of anderszins doodgemaakt en daar kraait geen haan naar.
Katten en honden zijn totaal verschillende wezens en ze leven in een heel andere wereld.Dus de overlast die een kat geeft zal van een andere orde zijn dan die van een hond.
Daar kun je over discussiëren tot je een ons weegt maar je verandert er niets aan. Katten horen in de maatschappij net zoals honden.
Wij hebben een kat gehad. Tegen onze zin, want ik wil geen kat opsluiten en buiten laten lopen vind ik zelf ook niks. Maar iemand moest zonodig een heel nestje kittens dumpen, ze waren doodziek en half verhongerd. Dat haalde echter geen enkele krant, zou anders zijn geweest als het om een nestje hondjes ging.
De kat heeft 6 jaar een heerlijk leven gehad en die vrijheid heeft hem misschien zijn leven gekost maar doodgaan is altijd erg. Ook de oude huishond die maar niet dood mag omdat zijn baasje hem niet kan laten gaan heeft een naar einde.
Het verhaal van TS is een akelige samenloop van omstandigheden, niemand heeft schuld.
Als een kat doodgaat schijnt dat minder erg te zijn dan bij een hond. Hele nesten kittens worden verdronken of anderszins doodgemaakt en daar kraait geen haan naar.
Katten en honden zijn totaal verschillende wezens en ze leven in een heel andere wereld.Dus de overlast die een kat geeft zal van een andere orde zijn dan die van een hond.
Daar kun je over discussiëren tot je een ons weegt maar je verandert er niets aan. Katten horen in de maatschappij net zoals honden.
Wij hebben een kat gehad. Tegen onze zin, want ik wil geen kat opsluiten en buiten laten lopen vind ik zelf ook niks. Maar iemand moest zonodig een heel nestje kittens dumpen, ze waren doodziek en half verhongerd. Dat haalde echter geen enkele krant, zou anders zijn geweest als het om een nestje hondjes ging.
De kat heeft 6 jaar een heerlijk leven gehad en die vrijheid heeft hem misschien zijn leven gekost maar doodgaan is altijd erg. Ook de oude huishond die maar niet dood mag omdat zijn baasje hem niet kan laten gaan heeft een naar einde.
Het verhaal van TS is een akelige samenloop van omstandigheden, niemand heeft schuld.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Hier ook zo. Wij hebben een geweldig leuke, aanhankelijke kat (inmiddels op leeftijd). Een kat die zonder problemen in onze binnentuin blijft (terwijl hij in principe wel over de muur zou kunnen) en als we hem meenemen naar Frankrijk ook op het erf en in de tuin blijft. Hij is absoluut niet avontuurlijk.Caro. schreef:Ik ook niet, van mij hoeft het dus ook niet meer als mijn katten er niet meer zijn.Strega schreef:Ik wil ook geen katten omdat ik vind dat een kat wel lekker buiten moet kunnen zijn, maar ik wil me geen zorgen hoeven te maken. Daar heb ik echt geen zin in.
De kans dat we weer zo'n type treffen is uitzonderlijk klein. Binnenhouden vind ik voor een kat geen optie.
-
pepim
- Zeer actief
Ok dan snap ik je reactie beterStrega schreef:O ja, nu zie ik het staan. Ja dat is wel heel verdrietig, maar wat winnen die mensen er nou mee als zij die kosten gaan betalen? In dit geval was ongemak inderdaad een slecht gekozen woord, ik dacht dat de kat 'alleen' gebeten was en er geen ernstige gevolgen waren.
- daywalker
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog - Mechelse Herder - Akita -
- Aantal honden: 4
caira schreef:Hmm ik vind het gewoon een kwestie van goed fatsoen. Als jouw dier iets stuk maakt dan vergoed je dat, ongeacht het hoe waar en waarom. Of het nou een dier, voorwerp of kind is, het is allemaal vervelend, maar je bent en blijft verantwoordelijk voor de gedragingen van je dier.
mijn vrienden zie je niet, die staan achter me
- Hayley84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier
Tja ....Expecting schreef:
'Het mormel' is dood, dus die zal wel niet meer naar buiten komen denk ik.

-
nyckle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Je wilt niet weten hoeveel kattenlevens ik wel niet heb gered. Echt meer dan negen. Katten liefhebbers pleuren de poesjes maar naar buiten. Ik ben het werkelijk zat. Ik heb echt geen hekel aan katten. Meer aan die baasjes/vrouwtjes.
Vraag je nu in vredesnaam eens af waar blijft mijn kat als ik er niet ben. Juist. buiten want ik geef dat beest een schop onder z'n reed omdat ik moet werken.
Binnen kan niet want dan moet ik de kattenbak verschonen en dat kost ook nog geld.
Ondertussen als ik op mijn werk ben, halen mijn kat(ten) (Want een kat is ook maar allen) kattenkwaad uit. Maar ik ben er niet!
De enige reden, dat ik een kat uit de bek van een hond houdt, is dat die kat niet beter weet en dat ik van dieren houd. Op mijn erf is een kat vogelvrij. DAt wel. De honden mogen hier los lopen en wij hebben een halve ha. Als een kat zijn tiende leven moe is? Stuur ze hier maar heen.
Vraag je nu in vredesnaam eens af waar blijft mijn kat als ik er niet ben. Juist. buiten want ik geef dat beest een schop onder z'n reed omdat ik moet werken.
Binnen kan niet want dan moet ik de kattenbak verschonen en dat kost ook nog geld.
Ondertussen als ik op mijn werk ben, halen mijn kat(ten) (Want een kat is ook maar allen) kattenkwaad uit. Maar ik ben er niet!
De enige reden, dat ik een kat uit de bek van een hond houdt, is dat die kat niet beter weet en dat ik van dieren houd. Op mijn erf is een kat vogelvrij. DAt wel. De honden mogen hier los lopen en wij hebben een halve ha. Als een kat zijn tiende leven moe is? Stuur ze hier maar heen.