Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

gekwetste staart?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

van het Spechthorst
Zeer actief

gekwetste staart?

Ongelezen bericht door van het Spechthorst »

Ik heb zo een afspraak met Tucker bij de DA. Ik weet niet wat hij heeft. Hij piept regelmatig terwijl het geen pieper is. Zijn staart hangt een beetje uit het lood. Ik denk dat hij deze heeft gekneusd bij het stoeien met een andere hond.
Please, duimen dat het meevalt. Hij is echt sneu nu, heeft duidelijk veel pijn.
Ik stel me voor dat het is alsof je zelf je stuitje hebt gekneusd. Wordt vervolgd.....
Groeten van het Spechthorst.
A home without a dog isn't a home, it's a house
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: gekwetste staart?

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Zou best wel eens een cold water tail kunnen zijn!
Succes!
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik denk aan een CWT ( cold water tail, oftewel koudwater staart/zwemmers staart )

kunnen ze veel last van hebben en erg sneu onder zijn, sterkte met hem :ok:
van het Spechthorst
Zeer actief

die heeft hij onlangs net gehad, zo'n maand geleden. Maar nu is hij niet in het water geweest. Ik neem in ieder geval het artikel over cold water tail mee. .. je weet maar nooit. Volgens mij kent lang iedereen die term niet.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

van het Spechthorst schreef:die heeft hij onlangs net gehad, zo'n maand geleden. Maar nu is hij niet in het water geweest. Ik neem in ieder geval het artikel over cold water tail mee. .. je weet maar nooit. Volgens mij kent lang iedereen die term niet.
dat hoeft ook niet persé , de naam is wat misleidend:

Zwemmersstaart:

is een gekneusde staart. De staart hangt dan slap naar beneden en kwispelt niet meer. Dat kan vanaf de staartaanzet zijn, maar ook na een paar centimeter. De hond heeft pijn. Het komt vooral voor bij werkhonden, zoals bijv. Retrievers, Engelse Setters, Beagles, Foxhounds en English Pointers.

Andere benamingen hiervoor zijn: cold water tail (CWT), broken tail, broken wag, limber tail syndrome, dead tail, slappe staart of gewoon koud water staart.

Typerend voor deze 'slappe pijnlijke staart' is, dat de staart vanaf de staartwortel voor ongeveer 1/3 van de totale staartlengte horizontaal staat en ongeveer 2/3 haaks naar beneden is gericht. De staart blijft in deze positie staan, zelfs wanneer de hond actief of enthousiast is, m.a.w. hij kan bijv. niet meer kwispelen, heeft moeite met te gaan zitten etc.
Het ontstaan van een zwemmersstaart is niet erg duidelijk, maar het kan ontstaan na het zwemmen (niet alleen in koud water, maar ook in te warm water) of na inspanning van de staart.

De 'behandeling' bestaat uit rust en een tochtvrije en warme omgeving (kamertemperatuur). Pas op met het geven van pijnstillers. Na een paar dagen tot hooguit 2 weken gaat het vanzelf weer over. U kunt eventueel wel 2x daags een kwartiertje een infrarode lamp gebruiken.
van het Spechthorst
Zeer actief

Ja dat klopt, dat staat ook idd in dat artikel. Maar een maand geleden kreeg hij het inderdaad door koud water. We waren met de paarden zwemmen op Bussloo. Maar nu is het zo ineens of toch door het stoeien met die andere hond. Geen idee, ga er nu naar toe.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Tapas heeft vorig jaar ook haar staart gekwetst bij het spelen met een andere hond. Bij haar was het kapsel tussen 2 wervels beschadigd/gekneusd. Met pijnstilling en haar even niet met andere honden laten spelen is dit weer goed gekomen en is er ook geen knik in de staart overgebleven (dat had wel gekund zei de dierenarts).
van het Spechthorst
Zeer actief

Bedankt voor jullie reacties. Het is toch inderdaad de cold water tail die dit veroorzaakt.
Misschien toch niet voldoende genezen van de eerste keer, of toch door het stoeien. Dat is niet helemaal duidelijk.
Hij heeft nu een pijnstillende injectie voor 24 uur gekregen en daarna metacam suspensie voor de eerste 5 dagen. gaat het goed mag hij eerder stoppen en anders kan ik er ook wat bij halen. We kijken het even aan. Nu maar hopen dat de pijnstiller zo snel mogelijk gaat werken. Tis wel een echte harde want hij gaf daar geen krimp. Alleen het aanspannen van z'n buik en het smakken verraadde hem.
Hij ligt hier nu naast me, te zuchten, over wat hem allemaal weer is overkomen.
Ze zei wel dat hij het nu vaker kon krijgen nu hij het een keer heeft gehad. Dus,.. geen koud water,... tss en dat voor een jachthond... :oohja:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”