Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een 2e hondje??

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Robin
Zeer actief
Mijn ras(sen): shi tzu x maltezer x jackrussel Robin en Mikai
Aantal honden: 2

Een 2e hondje??

Ongelezen bericht door Robin »

Onze boomer Robin is inmiddels net een jaar geworden. Ze is het allermakkelijkste hondje van de wereld. Ze luistert perfect, kan heel goed alleen thuis zijn, is lief, speels, heeft nog nooit iets gesloopt, plast/poept nooit in huis, respecteert de katten, is altijd leuk met andere honden, is vrolijk...
Kortom; dat smaakt naar meer :tongue:

Mijn man en ik hebben het er regelmatig over. Zou het niet leuk zijn om een leuk vriendje voor Rob aan te schaffen. Zo'n leuk klein pupje waar ze altijd mee kan spelen... Dan is ze nooit meer alleen thuis, altijd gezelschap..

Maar dan; met 2 hondjes ga je minder makkelijk op visite. We nemen Robin nu overal mee naartoe. In de auto, trein, bus, fiets, overal gedraagt ze zich voorbeeldig. Met een 2e hondje is dat misschien lastiger.. :denken:

Nou ja, voor- en nadelen dus. Maar wat weegt het zwaarst?! Kunnen jullie mij helpen en heel eerlijk zeggen wat de voor- en nadelen zijn van 2 hondjes? We willen niet zomaar een 2e hondje alleen 'omdat het zo leuk is.' We willen er heeeeeel goed over nadenken. En als het geen goed idee is, dan komt er geen 2e hondje.

:U:
Afbeelding
By madelief47 at 2012-01-03
Roompie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Een 2e hondje??

Ongelezen bericht door Roompie »

Lastiger en meer werk is een 2e hondje zowiezo. Dus alleen 'voor de leuk' wordt e,m niet.
En dan moet je kijken of je het extra werk ervoor over hebt. Of je het aankunt en er tijd en energie in wilt steken.
En het feit dat jullie hondje zo makkelijk is wil niet zeggen dat de 2e dat ook is of word. Ook daar zul je rekening mee moeten houden.

Succes met afwegen iig. :ok:
Afbeelding
Robin
Zeer actief

Nee, precies. Ik ben me heel erg bewust dat Robin echt heel makkelijk is en dat we heel erg met haar geboft hebben. Het is mijn eerste hondje, dus het gaat zoals het gaat en ik weet niet beter. Maar mensen in mijn omgeving met ervaring met honden roepen altijd heel hard dat Robin zo perfect is. Eigenlijk... als ik zeker zou weten dat de 2e net zo makkelijk zou zijn, zou ik al een 2e hondje hebben :lol1:

Maar ik hoor en lees veel verhalen van honden waarbij het allemaal niet zo makkelijk gaat. Niet dat het dan minder leuk zou zijn, hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar ik ben natuurlijk wel verwend met zo'n makkelijk diertje..

Misschien eens op zoek naar een oppashondje voor in de zomervakantie, dan.. Wel de lusten, niet de lasten. Ik ben straks 6 weken thuis... Robin zou het fantastisch vinden, een logeervriendje.

Ja, ik weet gewoon zelf al dat het niet verstandig is, een 2e hond. Nja. Op zoek naar een vrolijk logeétje dan maar! Iemand die nog een huisje zoekt in de zomer? :mann:
Afbeelding
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Ik zit met hetzelfde 'probleem'.

We willen er graag een maatje bij voor Macho, maar hij gaat ook overal mee heen en dan is het de vraag of je dat ook zou doen als je er twee zou hebben.
Door de week gaan we 's avonds nooit tegelijk weg als de hond niet mee kan en dit zal ook niet anders worden als we er twee zouden hebben. Volgens mij is het gewoon passen en meten.

En in de vakantie gaat de hond of mee, of uit logeren en dan is het de vraag of de oppas er wel twee wil hebben tegelijk, of dat je ze gedurende de vakantie zal gaan scheiden.

Je zal alle voor en tegens tegen elkaar moeten afwegen en dan beslissen of je dit wil en ook kan.

Ik lees mee! :D
Afbeelding
laura b
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ruwhaar Standaard Teckel

Ongelezen bericht door laura b »

Voordelen:
- je hondje is niet meer alleen maar heeft een vriendje
- 2 x zoveel plezier

Nadelen:
- extra kosten
- extra werk

Ikzelf heb er ook 2 en zou niet anders willen. Ze zijn echt vriendjes en dat is heel gaaf om te zien.
mari-anne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door mari-anne »

Zelf heb ik er 3.
Ik vind 2 honden niet veel moeilijker of drukker dan 1 hond. Zeker als de eerste makkelijk is en goed luisterd, dan heb je met een pup toch kans dat die de eerste hond na doet. Dus opvoeden vond ik zelf bij de 2-de veel makkelijker.
Je hoeft niet vaker te lopen, want 1 hond laat je ook uit. 2 honden kun je ook nog makkelijk mee nemen. Als ze tenminste gewoon opgevoed zijn en luisteren. Maar ja, dat hoort er zo wie zo bij als je een pup neemt dat je er de eerste maanden veel tijd insteekt.

Maar zijn ze volwassen dan is het verschil van 1 of 2 honden niet groot. Tenminste zo heb ik dat ervaren.
En wat je zegt,alleen thuis blijven is toch leuker met zijn 2-en. En ze hebben veel aan elkaar. (of je moet het zo treffen dat de honden elkaar niet liggen, maar met een pup is die kans toch wat kleiner) Ze hebben ook altijd iemand om mee te spelen.

Enige "nadeel" wat ik kan bedenken is financieel. Meer eten, meer da-kosten en dat soort dingen.
Maar zelf heb ik dat er graag voor over.
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Eerst een logeetje is een verstandige keus.. zo kun je al een kleine voorstelling maken van hoe het is om er een 2e rond te hebben lopen. En dan kun je altijd nog kijken of er wel of geen 2e bijkomt en dan niet alleen als logé.
Afbeelding
nusca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een mechelaar.

Ongelezen bericht door nusca »

Zit hier met hetzelfde idee alleen bij ons zijn er nog wat andere bezwaren.
Zelf zou ik niet meer voor een pup kiezen. Maar een volwassen herplaatser. Wij hebben met Abby heel veel geluk gehad qua zindelijk worden, alleen in de bench en alleen thuis blijven en ik weet dat dat niet voor elke pup zo gaat.
Het punt van meer werk zie ik er niet zo gauw in, of je loop er met een of twee of wisselt dat af.
Qua meenemen hangt natuurlijk ook van het formaat af, ik neem aan dat er weer een kleinere hond dan bijkomt. Dat maakt het al makkelijker dan 1 of 2 grote.

Het idee van een logeetje vind ik trouwens wel een hele goede.
Robin
Zeer actief

Ik heb een oproepje geplaatst bij 'rommelmarkt' voor een logeerhondje voor de zomervakantie. :D

Bedankt voor het meedenken allemaal! :E:
Afbeelding
Robin
Zeer actief

Ik heb een oproepje geplaatst bij 'rommelmarkt' voor een logeerhondje voor de zomervakantie. :D

Bedankt voor het meedenken allemaal! :E:
Afbeelding
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Voor ons zijn het vooral de kosten die het meebrengt. We kunnen het wel betalen maar blijft dat zo. Voor 2 honden betalen we hier in de gemeente €220,- tov 1 hond €93,- (een tweede hond poept schijnbaar meer :piew: ). Daarbij komen dan ook extra da kosten, vakantie (hond gaat mee), ontvlooien enz. Dan nog het vervoer, in de auto is het geen probleem maar ik fiets met Izzy, dat is voor haar een belangrijk deel van haar beweging en dat combineer ik meestal met ff een bakkie doen ergens, met 2 honden is dat al lastiger en zou ik in mijn ogen Izzy tekort doen.

Ik zou bijv. zo Kirby van Denise in huis halen, voor ons volgens mij hét perfecte hondje maar helaas gaat het hem niet worden.
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

En anders meld je je aan als gastgezin? Dan kun je ook ervaren hoe het is.
Het hangt er ook erg vanaf wat voor hond je wilt. Als je weer een kleintje wilt dan is het allemaal niet zo'n ramp hoor, 2 kleintjes neem je makkelijk mee op visite.

Wij hebben er zelf 3 en ik merk eigenlijk alleen dat het af en toe wat vol is in ons kleine huis. Maar met voldoende beweging heb je daar ook weinig last van hoor.
Afbeelding
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Ik ben zo blij dat ik gekozen heb voor de tweede hond!

Ja natuurlijk heb je extra kosten en ook al laat je ze samen uit, ik moet toch twee keer aan de slag met het borstelen, twee zakken voer meeslepen etc. En ook in het pension reken ik bij een vakantie bijna 2 keer zoveel af.

Ze hebben samen lol voor tien. Mijn hond ging sowieso al niet mee op visites, want ik houd graag mensen te vriend. Met zijn tweeen gaat dus evengoed niet als alleen.

Wat slim is hangt af van je eigen situatie en van je eigen hondje (bloeit hij helemaal op met andere honden in de buurt of ben jij als baas gewoon veel belangrijker). Gelukkig heb je nog geen superleuk hondje gezien dat je zo leuk vind dat de tijd dringt en kun je er eens rustig over nadenken.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik hoop dat er gauw iemand is die van je aanbod gebruik wil maken, dan kun je kijken of het lukt met een logeerhondje :ok:
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

Ik vidn twee eigenlijk alleen maar leuk. Die van mij zijn ook ècht dikke vriendinnen maar ja..dat wete je nooit zeker van te voren.

Wij nemen ze nu enkel bijna nooit mee, vroeger de ene hond wel. Maar ik vind dat eigenlijk geen probleem, omdat ze samen zijn laat ik ze geruster achter.

Wat wel lastiger is is bijv. een weekendje weg, wij hebben vrienden met een boot en anderen met een stacaravan op een camping en vroeger gingen we wel eens een weekend daarheen mèt de hond, dat doen we nu eigenlijk niet meer. En oppas vinden is wat lastiger met twee dan met een hond. Vrienden met een hond vonden het nooit zo`n probleem om er tijdelijk een 2e bij te hebben maar de stap van 1 naar drie is voor velen te groot. Dat is het enige wat ècht tegenviel, inmiddels heb ik weer mijn vaste adressen maar dat heeft wel even geduurd.

Conclusie: twee is leuk :cheer:
Robin
Zeer actief

Lief schreef:Mijn hond ging sowieso al niet mee op visites, want ik houd graag mensen te vriend. Met zijn tweeen gaat dus evengoed niet als alleen.
Nou ja, het dubbele eraan is eigenlijk dat we expres een klein hondje hebben genomen zodat ze overal mee naartoe kan. Ze wijkt nooit van mijn zijde, dus dat is heel makkelijk. Ze gedraagt zich buitengewoon voorbeeldig in een andermans huis. Zoekt een rustig hoekje en gaat liggen, en loopt met mij mee als ik even naar de wc ga of zo. Mensen vinden het nooit een probleem als ze meekomt, vaak vragen ze juist of Robin ook meekomt. Met een heel grote hond, of 2 kleintjes, is dat wellicht anders, ja.

Hmm. Ik denk dat het een beter idee is als we het bij 1 hondje houden.. Ook al is het nog zo leuk, zo''n kleine pup erbij en alles weer meemaken... Een gastgezin zijn in de vakanties klinkt wel erg leuk, ja. Ga ik me daar eens in verdiepen! :D
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Onyx schreef:Lastiger en meer werk is een 2e hondje zowiezo. Dus alleen 'voor de leuk' wordt e,m niet.
Misschien voor jou maar zo ervaar ik dat niet hoor :19: vind het ook wat stellig om dat zo te beweren. Er zitten voor- en nadelen aan het hebben van 1 hond maar ook van 2 of meer honden.

Als je er niet zeker van bent is een logeerhondje inderdaad een goede optie :wink:
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

2 is leuker dan 1. Net zo veel werk alleen duurder.

Blacky hadden we altijd alleen. En we zeggen nu we het verschil zien tussen 1 of 2 honden hebben weten we hadden bij Blacky ook een maatje moeten hebben. Hij had een paar jaar een buurvriendinnetje die meer bij ons in de tuin lag dan thuis. Toen ze echter herplaatst moest worden hebben we haar helaas niet overgenomen. (de buren hadden ook kinderen en we voorzagen problemen als ze bij ons zou gaan wonen).
Achteraf hadden we het moeten doen. Zoveel leuker twee honden. Wel speelt het maatje mee. Twee herders neem je niet gauw overal mee heen.

Twee Cotons zoals in ons geval veel makkelijker. Als we ze eens niet mee nemen vragen de mensen er naar met de meededeling dat we ze de volgende keer echt niet weer thuis moeten laten.

Het is als de tweede een pup is even wat meer werk. (dat dan weer wel)
Afbeelding
gevni havanezers
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

Ik vind 2 honden veel leuker dan 1.
Ze hebben elkaar en het is ook heel leuk om de interactie tussen die 2 honden te zien.
Enige wat een nadeel kan zijn is inderdaad de kosten. Maar een kleiner hondje kost al minder dan een grote.
Meer werk is het eigenlijk ook niet. Lopen moet je toch en een voerbak vullen ook :mrgreen:
En 2 kleine hondjes mee nemen met ov of op visite is ook goed te doen hoor.
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Nu we hier Charlie hebben als opvanger, merk ik ook dat twee honden echt leuker is :cheer: Ik vind het zelf gezelliger, levendiger en de honden zijn veel samen aan het spelen en dollen. Alleen blijven deed Boyke al prima, maar ik kan me voorstellen dat het met z'n tweeën een stuk gezelliger is :ok: De kosten vallen mee als je twee kleintjes hebt, lijkt me. Boyke eet weinig, maar Charlie werkt een kilo vlees weg per dag, dat scheelt nogal wat in de kosten :wink: Uitgaan is nu wat meer werk, omdat Charlie wat vaker moet omdat hij nog jong is, maar ik zie dat niet als probleem.
Voor ons is het duidelijk: een tweede hond komt er zeker :cheer: Als een vakantieopvanger bevalt, waarom denk je er dan niet eens over na om als gastgezin via een stichting een hond op te vangen die een goed thuis zoekt? Ons is het prima bevallen en je doet nog iets goeds ook :E:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Het heeft allebei zijn charmes. Ik vond het ontzettend leuk toen we Ben en Osa samen hadden. Maar vanwege leeftijdsverschil
en verschil in behoeftes, betekende dat wel vaak dubbel wandelen. Desalniettemin is die communicatie tussen twee honden, gewoon enorm leuk om te zien. Ik denk dat als je een hondje van hetzelfde formaat neemt, dat dat ook geen problemen hoeft te geven om de hond mee te nemen. Anderzijds nu met Apple, vind ik het ook gezellig om mij volledig op 1 hond te kunnen focussen.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik zou zelf nooit meer gewoon 1 hond willen hebben. Altijd minstens 2. Het is zo een verrijking voor het leven van je huidige hond als je er een leuk speelmaatje bij haalt. Dat is het voor mij dubbel en dwars waard.
Danoontje powerrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dobermann, Galgo Español

Ongelezen bericht door Danoontje powerrr »

Ik heb eerst een pup opgevoed en toen een herplaatser (her)opgevoed.
In zo'n situatie (1 hond 'af' = 2de erbij) vind ik twee echt niet meer werk dan een.
Of je nu met een hond wandelt of met twee, wandelen moet je toch.
Of je nu een of twee bakken voer klaarzet, klaarzetten moet je toch.
Of je nu een of twee dekens in de was doet, de was doen moet je toch.
De kosten vallen hoger uit, uiteraard. En fietsen vergt wat oefening.
Mee op visite neem ik ze gewoon en ik heb best twee actieve joekels, hoor.
Succes met je beslissing!
Men moet slapende honden wakker maken...

Afbeelding
Marina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marina »

Hier ook nooit meer 1 hond.

2 is veel en veel leuker, gezelliger etc etc
3 zou ik nooit meer doen.
Afbeelding
Luc is ook een labje, omdat hij een neustumor heeft gehad is een stuk neus verwijderd. Maar hij kan alles nog zelfs snuffelen. Renee-Uk bedankt voor het mooie osje Helaas zijn nu alle drie mijn labjes overleden en hebben we een nieuwe aanwinst. Hij heet Dex en is een echte schat.
Turbo!
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Jack Russells en 1 Engelse Springer
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Turbo! »

Hier ook nooit meer 1 hond maar 2.

En vier doe ik niet meer hoeveel ik ook van ze hou en ze gaan ook echt niet weg.
Maar dat doe ik toch niet meer. Ik heb voor ze gekozen en doe alles voor ze maar het leven zou soms even makkelijker zijn met maar 2 duiveltjes :engel:
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Hier komt er ook zeker nog een hond bij! Ik denk dat ik Diesel met een leuke teef om mee te spelen en te ravotten een groot plezier doe, en voor mezelf is het natuurlijk ook gezellig! Als ik zie hoe geweldig hij het hondje van mijn ouders vind (helaas niet wederzijds) dan zie ik er alleen maar voordelen aan. Wandelen doe ik toch dus met 1 of 2 maakt mij niet uit. En er zal wat meer gegeten worden, maar Diesel eet sowieso al niet veel, hij weegt maar 11kg. En ik neem hem bijna nooit mee op visite, enkel naar mijn ouders en mijn schoonouders gaat hij mee.
Afbeelding
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Ik heb heel lang getwijfeld over een tweede hond. Uiteindelijk toch besloten voor een tweede te gaan en het bevalt super. De kosten zijn wel vele male hoger, Daan eet 200 gram en Dieber 800 gram per dag. Ook de dierenartskosten liggen hoger als je pech hebt.

Ik heb er wel veel meer werk aan maar dat komt ook door het leeftijdsverschil waardoor ze verschillende behoeftes hebben. Dieber is net 1 geworden en Daan is ruim 13.

Ze hebben wel echt wat aan elkaar al spelen ze hier niet samen, je merkt gewoon aan veel dingen dat ze steun en gezelligheid aan elkaar hebben. Ik laat ze makkelijker alleen thuis dan voorheen. Nog steeds gaan ze bijna overal mee naar toe en ja dan nemen ze wel meer plek in. Daan gaat ergens rustig liggen, Dieber is nog duidelijker aanwezig en neemt door haar grote meer plek in.

Ik zou eerst voor een loge of opvanghond gaan, je kunt dan ervaren hoe het is om 2 honden te hebben en hoe de kosten zijn. Hou er wel rekening mee dat het niet altijd gezellig hoeft te zijn met 2 honden. En als je er voor gaat doe het dan vooral voor jezelf en niet voor de hond die je al hebt.
Afbeelding
vaddie
Actief
Mijn ras(sen): Geen voorkeur, heb nu twee vuilnisbakkies.

Ongelezen bericht door vaddie »

Ik zou ook nooit meer zonder tweede hond willen. De interactie tussen de honden in huis is zo leuk. Het heeft even geduurd maar het zijn nu echte maatjes. Ze wassen elkaar, spelen samen en slapen samen. Ze vormen een echt team. Ze zijn zo veel levendiger dan dat ze was toen we haar alleen hadden.
En ga net zo makkelijk met 1 hond naar het tuincentrum als met twee. Dat is ook een stuk opvoeding.
Denk dat in jou geval een kleine herplaatser heel goed zou kunnen.
Telling: 2 honden, 7 konijnen, 2 cavia's, 1 schildpad
Getrouwd op 16/04/2011
Op 15-01-2012 bevallen van een fantastische dochter.
&nicole
Zeer actief

Ongelezen bericht door &nicole »

Ik had 2 honden... de een was 18 en de ander bijna 1 :ok: ze speelde nog met elkaar hoor, het waren echte maatjes...
omdat khyra nog een beetje opgevoed moet worden en ik zelf nog niet echt aan een nieuwe hond toe ben ga ik me eerst even een half jaartje lekker met khyra bezighouden. er komt in de zomervakantie een logeerhond en daarna ga ik weer kijken voor een pupsel. dus over een jaartje ofzo heb ik er ook weer 2 :cheer: ik vind het nu ERRUG stil namelijk :boos:
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

hebben er hier 2 en die hebben veel aan elkaar als wij weg zijn. voor ons een voordeel dat we ieder een hond hebben waar we mee trainen.
Op bezoek gaan ze toch bijna niet mee (of het moet de ouders zijn of de buurman). dus dat is hier geen probleem.
nadeel is wel extra kosten van voer/da enzo.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”