We hebben sinds ruim een week een pup in huis (Hollandse Herder langhaar), nu worden wij sinds eergisteren achtervolgd door de zwarte poes van de achterburen, niet alleen overdag maar ook midden in de nacht, alsof hij bij onze voordeur staat te wachten totdat wij naar buiten komen. Nu is onze pup soms nog wat kippig en ziet hij de poes soms gewoon niet, maar vaak genoeg ook wel, en dan ontstaat de situatie dat onze pup heel gefocussed gaat kijken, ik dacht eerst dat het zijn attack modus was, maar als ik dan samen met hem naar de poes toe wil lopen deinst hij terug. De poes wisselt een "ik ga je nu bespringen" houding af met ik ga eens even lekker met mijn rug op de grond liggen kroelen. De afleiding waar de poes voor zorgt is irritant omdat dit bijna altijd tijdens het plassen gebeurt (vooral 's nachts heb ik geen behoefte aan een uitgebreide paringsdans) en ik moet heel gek doen om hem uit de focus te krijgen. Mijn vriendin lukt dat altijd beter, ze kan net wat beter een hoog stemmetje opzetten dan ik dat kan, sinds ik de baard in de keel heb is mijn stem aardig monotoon..
Momenteel is het zo dat onze pup pas een kat herkent als het beweegt, we lopen regelmatig langs katten die op een halve meter afstand op de grond liggen, maar hij ziet ze dan geeneens..
Ik vermoed dat er een tijd gaat komen dat hij katten ook gaat herkennen als ze doodstil liggen, en misschien komt er ook nog wel een tijd dat hij er niet meer bang voor is. Hoe ga ik dit in goede banen leiden?