Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Cavalier King Charles Spaniel

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Cavalier King Charles Spaniel

Ongelezen bericht door gonnie »

Hoor net op TV dat de Cavalier King Charles spaniel misschien gaat verdwijnen.
Zou tijd worden dat er wat aan gedaan word.

Er was net een man op TV die vond dat er maar geen stamboom meer gegeven moet worden aan dit ras. Maar dat vond een meneer van de Raad van Beheer geen goed idee omdat volgens hem maar 1/3 van dit ras aangemeld wordt bij de Raad van Beheer en 2/3 door andere mensen gefokt worden.

Die man die vond dat er geen stambomen meer gegeven moeten worden gaat als er niks aan gedaan wordt naar de rechter om het fokken met dit ras te laten verbieden.

Een vrouw had al 17000 euro uitgegeven aan de dierenarts om haar hondje te helpen, het hondje is maar 5 jaar oud geworden.

De rasvereniging heeft nu gezegd dat ze niet meer alleen op uiterlijk gaan fokken maar ook op gezondheid, ben benieuwd of ze nog gezonde honden kunnen vinden.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Cavalier King Charles Spaniel

Ongelezen bericht door tkuijernl »

helaas is dit een ras waarbij ik dat niet eens erg zou vinden eigenlijk..
groetjes Tamara
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Inderdaad heb topic geopend onder fokken hierover, dieptriest om te zien hoe die stakkertjes lijden.
gonnie
Zeer actief

Als nou iedereen stop met dit ras te kopen dan verdwijnt dit ras wel vanzelf.

Ze lieten ook nog èen foto zien hoe de Cavalier King Charles er vroeger uitzag, toen hadden ze gewoon een lange snuit en stonden ook hoger op de poten.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Kan het wel in Nl zijn dat er geen stambomen voor Caveliers meer worden afgegeven .
Als dar eigenlijk al mogelijk is dat de RvB dat gaat doen.
Dan nog gaat de fok in het buitenland gewoon door en ook de wilde fok hier in NL.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
gonnie
Zeer actief

Nee, de Raad van Beheer gaat dat niet doen. Maar dan gaat die vereniging die wil dat er gestopt word met de fok van de Cavalier King Charles Spaniel naar de rechter om een fokverbod te vragen. Maar ik denk ook dat het allemaal niet helpt zolang mensen die hondjes nog blijven kopen zullen er altijd mensen blijven die er mee fokken.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Hangoor
Actief
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spanïel (R.I.P)
Jack Russel (R.I.P)
Bichon Frisé (R.I.P)
Friese Stabij (Stabyhoun)

Ongelezen bericht door Hangoor »

Dat komt omdat ze de cav weer terug wouden fokken, omdat de lange snuiten weer 'in' waren. Dus begonnen se met de toy te fokken, kijkend naar de lengte van hun snuit. Dieptriest, ze moeten gewoon helemaal niet meer op uiterlijk fokken, alleen op gezondheid. Of gewoon stoppen of met andere rassen cross fokken. :cry:
Wie niet leeft, wie niet meemaakt, en wie niet meemaakt, wie niet lief heeft.
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

Vrees dat als de RvB gaat stoppen met uitgeven van stambomen er een soort hype gaat ontstaan van fokkers die beweren de perfecte Cavelier te fokken.
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Als de stambomen verboden worden omdat deze honden ongezond zijn schept dit precedenten voor andere rassen...who's next? Welke ziekte, welk ras?

En als er alleen nog Cavaliertjes zonder stamboom gefokt zullen worden kunnen ze dus niks verbieden of controleren want dan zijn het geen rashonden maar ongeregistreerde honden en hoe vind je die?

Je zult dan 'gewoon' het fokken met honden die bep. aandoeningen hebben moeten verbieden...Ben benieuwd hoe men dat wil doen, moet je dan testen gaan eisen?
Voor wie?

Goed van de uitzending vond ik het dat nu ook eens dierenartsen aangesproken worden.
Jammer dat die daar verder niet daarop aangesproken werden.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
ZaZa
Zeer actief

Uiteindelijk zal de enige oplossing zijn: mensen bewust maken van dit soort problemen bij honden.
Dat iedere hondeneigenaar heel bewust alles afweegt, voordat hij overgaat tot aanschaf. Ze contact opnemen met daarvoor bedoelde instanties (en dus helaas niet meer de RvB), advies inwinnen en dan beslissen.
Niet trappen in de verhalen van allerlei handelaren, "kenners" enz., maar zich alleen focussen op het advies van de betrouwbare instanties.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

ZaZa schreef:Vrees dat als de RvB gaat stoppen met uitgeven van stambomen er een soort hype gaat ontstaan van fokkers die beweren de perfecte Cavelier te fokken.
Die hype bestaat nu ook (waarbij 'perfect' staat voor een schedeltje waar de hersens dus niet inpassen) dus ik zie het probleem niet.
Es schreef:Als de stambomen verboden worden omdat deze honden ongezond zijn schept dit precedenten voor andere rassen...who's next? Welke ziekte, welk ras?
Laten we het hopen ja! Naast de Cavalier zou ik meteen de Engelse Bulldog mee willen nemen (qua ras toch ook niets meer aan te redden). Misschien dat na het berbieden van die twee rassen de RvB en de overige rasverenigingen eesn wakker worden en wat aan de situatie gaan doen? Zo niet, dan kan er inderdaad nog een hele lijst aan rassen verboden worden.
En als er alleen nog Cavaliertjes zonder stamboom gefokt zullen worden kunnen ze dus niks verbieden of controleren want dan zijn het geen rashonden maar ongeregistreerde honden en hoe vind je die?
Net als bij de pitbull vroeger: op basis van uiterlijke kenmerken. In dit geval prima te beargumenteren, want het leed van deze honden is gekoppeld aan hun uiterlijk (terwijl eventuele agressie bij de Pit dat niet persé was).
Je zult dan 'gewoon' het fokken met honden die bep. aandoeningen hebben moeten verbieden...Ben benieuwd hoe men dat wil doen, moet je dan testen gaan eisen?
Ja. Loop jij met iets Cavaliers achtigs op straat dan moet dat beestje onder de MRI gelegd worden. Positieve hondjes moeten dan meteen onvruchtbaar gemaakt worden (of ingeslapen, afhankelijk van de ernst). Plus een vette boete voor de eigenaar + fokker of importeur. Is het hondje vrij dan krijg je daarvan een bewijs mee en klaar.

Ik ben er verder groot voorstander van dat alle honden voortaan geregisteerd zouden worden. Als dat met paarden, koeien, schapen en geiten kan waar wachten we dan nog op met de honden? Dan kun je iedere hond terugleiden naar de foker of importeur en die aansprakelijk stellen. Kijken of mensen dan nog steeds zo nonchalant zijn met fokken.

Kees
ZaZa
Zeer actief

Casey schreef:
ZaZa schreef:Vrees dat als de RvB gaat stoppen met uitgeven van stambomen er een soort hype gaat ontstaan van fokkers die beweren de perfecte Cavelier te fokken.
Die hype bestaat nu ook (waarbij 'perfect' staat voor een schedeltje waar de hersens dus niet inpassen) dus ik zie het probleem niet.
Kees
Dat het probleem zich gaat verschuiven, juist omdat er nu zelfs geen stamboom meer hoeft te zijn.
Inc

Ongelezen bericht door Inc »

Ik vind het overigens wel hele leuke hondjes om te zien. Ik zou er zelf ooit wel een willen hebben, als ze gezonder waren en het gros niet hun hele leven moet lijden.

Zou het niet mogelijk zijn om de rasstandaard aan te passen en dan een fatsoenlijk fokbeleid in te voeren?

Zou jammer zijn als het hele ras hierdoor zou verdwijnen, ik heb er wel een zwak voor.

Waarschijnlijk is mijn idee heel dom hoor, ik roep ook maar wat :19:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Nanna schreef:In alle eerlijkheid: die te kleine schedels zijn mij nooit opgevallen, en nóg niet :N:
Ik vind juist dat ze voor hun ras een vrij grote kop hebben. Ik ken wel rassen met kleinere schedeltjes.
Zien jullie het wel en ben ik ziende blind?
Afbeelding

Afbeelding
of ze nu wel of niet te groot zijn, feit blijft wel dat heel veel van deze hondjes die spongodinges hebben. ofwel een zeer pijnlijke aandoening aan het hoofd.

en bij sommige hondjes vind ik de hoofdjes inderdaad heel klein. de ogen zie je dan een beetje (!) uitpuilen. de schedel is ook niet iets langwerpig, ovaal, zoals bij vele andere hondensoorten. maar meer rond. dus een bolvormig hoofdje zeg maar. meer hondenrassen hebben dit (mopshond) maar blijkbaar hebben die geen spongodinges ( ik vergeet dat woord steeds).
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Het is inderdaad vooral de lengte van de schedel volgens mij.
Casey schreef:k ben er verder groot voorstander van dat alle honden voortaan geregisteerd zouden worden. Als dat met paarden, koeien, schapen en geiten kan waar wachten we dan nog op met de honden? Dan kun je iedere hond terugleiden naar de foker of importeur en die aansprakelijk stellen. Kijken of mensen dan nog steeds zo nonchalant zijn met fokken.
Yep.
Strak plan.
Alleen krijg je dat er niet snel door, dat kost geld namelijk.
Maar er schrijnt aan gewerkt te worden.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

gonnie schreef:Als nou iedereen stop met dit ras te kopen dan verdwijnt dit ras wel vanzelf.

Ze lieten ook nog èen foto zien hoe de Cavalier King Charles er vroeger uitzag, toen hadden ze gewoon een lange snuit en stonden ook hoger op de poten.
Ja, zo is het ook met broodfok. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, mensen blijven altijd kopen :wink:
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Ik ben het helemaal met Kees eens, aanpakken die handel. Registreren, onderzoeken, boetes uitdelen etc.
Bij een dier mag wat mij betreft een uitgebreide bijsluiter en minimale eisen wat je er mee doet.
Chipnummer koppelen aan sofinummer.

Maar in NL vinden we nog steeds dat je slechte fokmethoden mag toepassen, dat je honden uit Polen en Roemenie mag halen, broodfokkers zijn toegestaan, hondjes worden met 6 weken verkocht etc etc.
Je mag je hond de hele dag in huis laten zitten of buiten zolang het niet regent en er geen schuilplaats is. Over de aanwezigheid van eten en drinken is niet eens wetgeving!!!!!!!!!!!!!!!

Ik vind overigens inderdaad dat de raad van beheer ook aangepakt moet worden, de keurmeesters die vreemde eisen behartigen. Wie maakt die eisen? Dat zijn de echte misdadigers.
Ik hoorde hier een dierenarts: oh als er een king charles pup komt, dan weet ik al dat de kassa gaat rinkelen...met een glimlach. Verdienen over leed van deze beestjes.

Ik zou NOOIT zo'n lijdend hondje willen hebben, vreselijk.

Er zijn overigens wel veel meer rassen die verpest zijn, ik zag gisteren een Mastino, rood uitgelopen ogen niet normaal. Was pas 7 maand uit. Dat ziet er toch gewoon niet goed uit dan. Maar ja zal ook wel in de schoonheidsidealen passen van de keurmeesters.
Misschien ook Crufts verbieden? Alle zieke doorgefokte rassen daar uit halen?

Overigens vind ik het altijd uitermate vreemd dat in NL bv nertsenfok verboden wordt, maar je wel mag importeren zonder dat daar eisen aan gesteld worden. Als de King Charles ziek is, dan geen stamboom maar ook geen illegale fok.
Nee is nee.
sam83

Ongelezen bericht door sam83 »

Ik heb er eentje van bijna 2 jaar jong. Een schat van een beestje, héél trouw, ideaal met de kinderen, heel rustig en toch speels genoeg om af ent oe eens lekker mee te ravotten.
Voor ons de ideale hond en we vinden haar erg mooi.
Maar we hebben al vaak gezegd :dit NOOIT meer. Wij kopen nooit geen Cavalier meer en ik raad het iedereen af .
Want niks is zo erg als elke morgen moeten opstaan met de vraag : hoe gaat ze zijn vandaag?
Op dit moment zijn we nog aan het uitzoeken wat er precies met haar aan de hand is, ik hoop over een paar dagen meer duidelijkheid te hebben.

We hebben haar ongelooflijk lief :I: maar écht : NOOIT meer!
Lind@
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Markiesje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lind@ »

...
Laatst gewijzigd door Lind@ op 01 mar 2020 19:06, 6 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Linda
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:
Lind@ schreef: Samen met andere Cavaliervrienden hoop ik dan ook dat er geen fokverbod zal komen, er zijn trouwens nog veel andere rashonden met erfelijke afwijkingen
Ja, dat is altijd het gemakkelijkst ;-) Wát precies hebben die andere rashonden met de Cavalier te maken?
Nou omdat het bij andere rassen ook voorkomt en dat het dan bij hun ook niet zo erg is.??
Gevalletje maar HULLIE..............
Zou miij eerst eens gaan afvragen of er nog genoeg basis is om het ras in stand te houden .
Want je kunt die foute koppen er wel uit houden in de fok ,maar als de basis daardoor het smal word heb je zo een ander probleem wat de kop op steekt.
Altijd luisteren wat moeder natuur je probeerd te vertellen en in dit geval is het geen fluisteren maar word het je toegeschreeuwd. :ok:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
gonnie
Zeer actief

Lind@ schreef:
Samen met andere Cavaliervrienden hoop ik dan ook dat er geen fokverbod zal komen, er zijn trouwens nog veel andere rashonden met erfelijke afwijkingen;
Als wij thuis zeiden: Maar zij deden het ook, zei mijn moeder altijd: met hen heb ik niks te maken.

Natuurlijk zijn er andere rassen die ook erfelijke afwijkingen hebben, maar er zijn ook een heleboel gezonde rassen.
En bij de Cavalier is haast geen gezonde hond meer te vinden, als 97 % van de honden die afwijking hebben.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Kimm

Ongelezen bericht door Kimm »

Sorry hoor, maar ik vind het schandalig hoe hier word gepraat! Precies of je begaat een moord!
Ik heb een Cavaliertje van 20 weken en ik ben er trots op!
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Kimm schreef:Sorry hoor, maar ik vind het schandalig hoe hier word gepraat! Precies of je begaat een moord!
Nou, dat is het in heel veel gevallen ook wel letterlijk. Heel leuk dat je trots bent op je pup, maar heb je je goed in gelezen en weet je welke erfelijke problemen ze hebben en in welke mate die voorkomen in de populatie? Niets in dit topic is overdreven, het zijn toch voor een groot deel feiten. Heel jammer, maar wel waar.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Kimm schreef:Sorry hoor, maar ik vind het schandalig hoe hier word gepraat! Precies of je begaat een moord!
:U: Ik vind het schandalig dat een groot aantal van die hondjes iedere dag met extreme pijn moeten leven en onder hun uiterlijk gebukt moeten gaan.
Maar fijn dat jij blij met je hondje bent.
Kimm

mijn hondje komt uit geteste ouders dus ja ik weet welke erfelijke ziektes er zijn, ik heb dit ook uitbunding besproken met mijn fokker voor ik een hondje kocht en ik heb ander half uur gereden om een goede fokker te vinden...

Ik begrijp dat mensen bezorgd zijn om de cavalier of om rassen, en ik weet dat over hun ziekte niets overdreven is, maar de manier waarop! Als cavalierliefhebben of houder voel je je hier enorm aangevallen! Fijn is anders...
DebbieZ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpoedel, Galgo Espagnol

Ongelezen bericht door DebbieZ »

Kimm schreef:Ik begrijp dat mensen bezorgd zijn om de cavalier of om rassen, en ik weet dat over hun ziekte niets overdreven is, maar de manier waarop! Als cavalierliefhebben of houder voel je je hier enorm aangevallen! Fijn is anders...
Het ras is bijna 100% ongezond, er is amper nog een gezonde Cavalier. Het ras is echt in vreselijke staat. Dat is echt heel ernstig. Als ik een Cavalier zie, vind ik het echt heel moeilijk om niet te denken aan alle ellende eromheen.
Kimm

Als het ras voor 100% ongezond was waren er geen cavaliers van 8jaar en ouder waar geen Syngro of andere ziektes zijn vastgesteld, er zijn heeel wat zieke cavaliers maar ook gezonde. Ik zit ook op een cavalierforum dus ik ken er genoeg....

Sorry als ik een beetje bot/vervelend overkom maar er zijn echt ook nog gezonde cavaliers hoor! Bij mijn fokker waren de oudste cavjes zogoed als allemaal gescand en allemaal vrij van syngro en allemaal een gezond hartje.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Kimm schreef:mijn hondje komt uit geteste ouders dus ja ik weet welke erfelijke ziektes er zijn, ik heb dit ook uitbunding besproken met mijn fokker voor ik een hondje kocht en ik heb ander half uur gereden om een goede fokker te vinden...
De ouders van jouw puppie gaan dood aan hartproblemen, dat gaan ze namelijk allemaal. Nou ja, als ze niet tevoren ingeslapen worden wegens hele nate andere ziektes. Heeft jouw fokker dat je uitgelegd? En ook dat jouw puppie, zelfs als ie geen helse pijnen gaat lijden wegens syringomyelie, ook uiteindelijk zal sterven aan een hartaandoening?
Dat de ouders getest zijn wil trouwens helaas niet zeggen dat jouw puppie gezond wordt. Syringomyelie wordt namelijk niet veroorzaakt door een fout gen waartegen je kunt selecteren, maar door de vreeemde vorm van dat koppie. Sommige honden krijgen er geen last van, de meeste wel. Dat de ouders van jouw puppie (laten we de fokker maar even geloven) er geen last van hebben zegt helaas dus niets over jouw puppie, want dat heeft waarschijnlijk net zo'n mal snuitje en dus net zoveel kans op helse pijnen als alle andere Cavalier-puppies :ugh:

Als jij een gezond puppie wilde had je in plaats van anderhalf uur rijden beter je 10 minuten voor kunnen laten lichten en voor een ander ras kunnen kiezen, ben ik bang :(: Ik hoop natuurlijk voor je dat jouw Cavaliertje wél gezond wordt maar de kans daarop is bijna nul helaas. Er zijn namelijk gewoon geen gezonde Cavaliertjes meer, helaas :(:

Kees
mijncavalier.nl
nieuw lid

Ongelezen bericht door mijncavalier.nl »

Casey schreef:
Kimm schreef:mijn hondje komt uit geteste ouders dus ja ik weet welke erfelijke ziektes er zijn, ik heb dit ook uitbunding besproken met mijn fokker voor ik een hondje kocht en ik heb ander half uur gereden om een goede fokker te vinden...
De ouders van jouw puppie gaan dood aan hartproblemen, dat gaan ze namelijk allemaal. Nou ja, als ze niet tevoren ingeslapen worden wegens hele nate andere ziektes. Heeft jouw fokker dat je uitgelegd? En ook dat jouw puppie, zelfs als ie geen helse pijnen gaat lijden wegens syringomyelie, ook uiteindelijk zal sterven aan een hartaandoening?
Dat de ouders getest zijn wil trouwens helaas niet zeggen dat jouw puppie gezond wordt. Syringomyelie wordt namelijk niet veroorzaakt door een fout gen waartegen je kunt selecteren, maar door de vreeemde vorm van dat koppie. Sommige honden krijgen er geen last van, de meeste wel. Dat de ouders van jouw puppie (laten we de fokker maar even geloven) er geen last van hebben zegt helaas dus niets over jouw puppie, want dat heeft waarschijnlijk net zo'n mal snuitje en dus net zoveel kans op helse pijnen als alle andere Cavalier-puppies :ugh:

Als jij een gezond puppie wilde had je in plaats van anderhalf uur rijden beter je 10 minuten voor kunnen laten lichten en voor een ander ras kunnen kiezen, ben ik bang :(: Ik hoop natuurlijk voor je dat jouw Cavaliertje wél gezond wordt maar de kans daarop is bijna nul helaas. Er zijn namelijk gewoon geen gezonde Cavaliertjes meer, helaas :(:

Kees
Ik vindt de manier waarop jij, en andere het hele cavalier ras aanvallen verschrikkelijk! De meeste doen net alsof de cavaliertjes verschrikkelijke monsters zijn! En dat terwijl ik bij vrijwel niemand op zijn profiel heb zien staan dat ze een cavalier hebben. Hoe makkelijk is het om te oordelen van tv? Tuurlijk zijn er een hoop problemen met dit ras. Dat kan niemand ontkennen. Maar iedereen vergeet dat er ook gezonde cavaliers zijn! En ja, de meeste zullen doodgaan aan een hartaandoening maar uiteindelijk gaat een mens toch ook dood aan een ziekte?

En hierbij wil ik nog aangeven dat er nog veel meer honden zijn die ontzettend veel problemen hebben. Maar daar maakt niemand zich druk om?
Kimm

mijncavalier.nl schreef:
Casey schreef:

Kees
Ik vindt de manier waarop jij, en andere het hele cavalier ras aanvallen verschrikkelijk! De meeste doen net alsof de cavaliertjes verschrikkelijke monsters zijn! En dat terwijl ik bij vrijwel niemand op zijn profiel heb zien staan dat ze een cavalier hebben. Hoe makkelijk is het om te oordelen van tv? Tuurlijk zijn er een hoop problemen met dit ras. Dat kan niemand ontkennen. Maar iedereen vergeet dat er ook gezonde cavaliers zijn! En ja, de meeste zullen doodgaan aan een hartaandoening maar uiteindelijk gaat een mens toch ook dood aan een ziekte?

En hierbij wil ik nog aangeven dat er nog veel meer honden zijn die ontzettend veel problemen hebben. Maar daar maakt niemand zich druk om?
Helemaal waar!! Ik ben het zooo beu da de cavalier zo negatief in het licht word gezet, en het ergste is dan nog door mensen die meestal geen ervaring met cavjes hebben! Kazou's ouderdieren hebben een A hartje en zijn vrijgesteld! Wat wil zeggen geen hart problemen! Maar ik reageer hier niet meer op... heeft toch geen zin! Ik hoop dat ik het tegendeel kan bewijzen en een gezond cavje ga hebben!
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”