Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nadelen van vers voeren?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Kimmie

Re: Nadelen van vers voeren?

Ongelezen bericht door Kimmie »

ik heb mijn honden nu zo'n 29 jaar op kvv en nog geen enkel nadeel van ondervonden...

Sil ,is lotgering niets voor je om te voeren? die zijn niet duur en brengen aan huis voor zeer redelijke prijs..verder is AHV ook een goed betaalbare kvv...gewoon een beetje uitproberen...

en ontdooien gaat hier elke dag in een emmer heet water,gaat een kilo of 4 vlees in en met 2 uurtjes is het ontdooit,moet het sneller dan gooi ik pakjes appart in een emmer heet water,en ververs dat water dan in 20 minuten met nieuw heet water,dan is het echt binnen een half uur ontdooit :)
-Tom-
Actief
Mijn ras(sen): Basenji (Voodoo)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Tom- »

Hier eentje die het wel niet goed doet op KVV. Blijft de hele dag met een hongergevoel zitten en blijft ervan aankomen, hoe weinig je ook geeft.
Verschillende soorten KVV geprobeerd maar telkens hetzelfde probleem. De rest deed het er wel goed op.

Grootste nadeel vind ik dat als, zoals hier, het vuilnis maar om de 2 weken word opgehaald, dat de verpakkingen in de zomer wel kunnen beginnen te stinken na een weekje.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Hutsje schreef:
Maylala schreef:Enige nadeel voor mij is dat je niet moet vergeten de boel te ontdooien want dan hebben ze de volgende dag gewoon geen eten.
nou, dan krijgen ze hier wat etensresten, brood, yoghurt en rauwe eieren, vinden ze ook heerlijk. en soms vasten ze een dagje, ook geen probleem.
dat wou ik net zeggen.
dat doe ik ook in dat enkele geval dat ik vergeet te ontdooien.
lekker prutje met brood/yoghurt/restje groente/eitje/fruit: vindt ze heerlijk.

en in al die jaren dat ik haar nu heb heeft ze misschien 1x diarree gehad. en dat was van iets goors wat ze onderweg had opgevreten :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

-Tom- schreef: Grootste nadeel vind ik dat als, zoals hier, het vuilnis maar om de 2 weken word opgehaald, dat de verpakkingen in de zomer wel kunnen beginnen te stinken na een weekje.
Mijn verpakkingen zijn leeg als ik ze weggooi. De bakjes smuldier mag ze uitlikken of ik hou ze even onder de kraan. Duck & Rodi zitten in kartonnen doosjes en plastic zakken, en dat ontdooi ik in plastic bakjes. Carnibest zit in plastic wat er schoon afkomt. Zou niet weten wat er moet gaan stinken :19:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Marjoleine schreef:
[Sandra] schreef: Oja, uitleg. Of vooroordeel. Ik hoor in elk geval vaak de misvatting: jamaar ze moeten brokken eten omdat dat beter is voor het gebit, want dan moeten ze flink kauwen.
Oja :roll:
Ik zeg dan altijd dat ze hier kalfsribben krijgen.
Dan leggen die brokken het wel af :mrgreen:
:mrgreen: Hetzelfde met mijn 2 koffiedrinkbuurmannen hier, en stug volhouden dat vlees echt niet goed kan zijn :pffff:

Wel frappant dat ze allebei moddervette hondjes hebben :mann:

Het grootste nadeel is voor mij de ruimte die de vriezer inneemt. Een kist past al niet. En de vrieskast is dringend aan vervanging toe...
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Dat er steeds meer honden zijn die de uitzondering op de regel zijn en het er niet ( heel goed op doen :wink: .
en zie dat dan maar aan fervent versvoerders uit te leggen :ugh:
Sarah5
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Sarah5 »

Sil schreef:Door het lezen hier op het forum voer ik m'n hondjes Darf KVV. Door gewoon logisch na te denken geloof ik beslist dat vers gezonder is. Als je bedenkt hoe die droge brokken gemaakt zijn dan zou ik dat voor mezelf ook niet kiezen. Geef mij ook maar vers eten i.p.v. tot meel gedroogde en dan weer geperste zooi. Maar... het is wel zo dat mijn hondjes vaak wisselende poep hebben, regelmatig een paar dagen slecht eten enz. Dus dat ze duidelijk regelmatig last van hun maag of ingewanden hebben. Nu heb ik ze nooit op brok gehad dus ik weet niet of het dan anders zou zijn, maar ze zouden dan natuurlijk wel constanter samengesteld voer krijgen. Ik denk dat KVV wel eens kan wisselen van samenstelling. Hebben anderen hier ervaringen mee? En zijn er mensen die daarom overgestapt zijn op brokken? Heeft dat geholpen? Ik ben dus vooral benieuwd naar de negatieve ervaringen met vers voeren.
- Aangezien Darf het EKO keurmerk draagt kan er geen zalmolie o.i.d. worden toegevoegd. Ik doe dit zelf wel, dat kan helpen met de ontlasting. Bij mij zitten ze alle3 op Darf en nooit last van maag, ingewanden of niet eten het tegendeel juist. Ik heb juist dat sinds ze op vers staan ze alle3 niet meer hebben overgegeven en dat was op brok toch zeker regelmatig het geval. Misschien kan je ook eens een andere variant Darf proberen voor de afwisseling. Of aanvullend ProBiotica van Groene Os in de periode dat ze meer last hebben van maag/darmen.

- Het ontdooien was bij mij ook wel eens een probleem, nu ik verkooppunt ben verkoop ik ook ontdooit. Mocht iemand het dan vergeten zijn kunnen ze snel even bij mij halen. En anders een dagje sardines, yoghurt, eitje en wat groente is ook helemaal niet verkeerd.

- De verpakkingen die gaan stinken in de Kliko kan je ook verzamelen in een plastic tas in de vriezer en pas weggooien als de bak bijna wordt geleegd.
kanche
Zeer actief
Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
Contacteer:

Ongelezen bericht door kanche »

Geen nadelen en als we een weekje weggaan maak ik zelf wat zilvervliesrijst met vis , macaronie vlees lekker hoor
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

MariskaB schreef:
Frenk schreef: Welke soort heb je geprobeerd? De pens/vlees compleet of de vlees compleet?
met pens

buster kon niet goed tegen de penscompleet maar wel tegen de vleescompleet

hij krijgt nu trouwens energique nr 4 en dat bevalt prima
Fenneke en Baloe
Afbeelding
alma.m
Zeer actief
Mijn ras(sen): Landseer E.C.T.

Ongelezen bericht door alma.m »

Sarah5 schreef:
Sil schreef:Door het lezen hier op het forum voer ik m'n hondjes Darf KVV. Door gewoon logisch na te denken geloof ik beslist dat vers gezonder is. Als je bedenkt hoe die droge brokken gemaakt zijn dan zou ik dat voor mezelf ook niet kiezen. Geef mij ook maar vers eten i.p.v. tot meel gedroogde en dan weer geperste zooi. Maar... het is wel zo dat mijn hondjes vaak wisselende poep hebben, regelmatig een paar dagen slecht eten enz. Dus dat ze duidelijk regelmatig last van hun maag of ingewanden hebben. Nu heb ik ze nooit op brok gehad dus ik weet niet of het dan anders zou zijn, maar ze zouden dan natuurlijk wel constanter samengesteld voer krijgen. Ik denk dat KVV wel eens kan wisselen van samenstelling. Hebben anderen hier ervaringen mee? En zijn er mensen die daarom overgestapt zijn op brokken? Heeft dat geholpen? Ik ben dus vooral benieuwd naar de negatieve ervaringen met vers voeren.
- Aangezien Darf het EKO keurmerk draagt kan er geen zalmolie o.i.d. worden toegevoegd. Ik doe dit zelf wel, dat kan helpen met de ontlasting. Bij mij zitten ze alle3 op Darf en nooit last van maag, ingewanden of niet eten het tegendeel juist. Ik heb juist dat sinds ze op vers staan ze alle3 niet meer hebben overgegeven en dat was op brok toch zeker regelmatig het geval. Misschien kan je ook eens een andere variant Darf proberen voor de afwisseling. Of aanvullend ProBiotica van Groene Os in de periode dat ze meer last hebben van maag/darmen.

- Het ontdooien was bij mij ook wel eens een probleem, nu ik verkooppunt ben verkoop ik ook ontdooit. Mocht iemand het dan vergeten zijn kunnen ze snel even bij mij halen. En anders een dagje sardines, yoghurt, eitje en wat groente is ook helemaal niet verkeerd.

- De verpakkingen die gaan stinken in de Kliko kan je ook verzamelen in een plastic tas in de vriezer en pas weggooien als de bak bijna wordt geleegd.
Goed idee van je om de verpakkingen in een zak in de vriezer te bewaren. :ok: Ik spoel ze nu af en rol ze in folie, maar toch gaat de vuilniszak vlugger stinken.
Verder heb ik plasic bakken waar ik 2 dagen van te voren het vlees in leg in de koeling zodat het langzaam kan ontdooien en 2 uur voor Noah gaat eten haal ik het er uit zodat het op kamertemperatuur kan komen.Gaat prima zo.
Caya voor altijd een plekje in ons hart.
6 Januari 1999 -1 Mei 2010

Afbeelding
Dondersteen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondjes

Ongelezen bericht door Dondersteen »

Geen nadeel :D

Als je een beetje goedkope adressen weet dan is het goedkoper dan een dure brok. :D
Afbeelding
Kristina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullkita "Gijs", Mopshond "Bram" en Amstaff kruising "Taiga" RIP
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kristina »

Mijn nadelen zijn eerder genoemd. Zoals het vlees er op tijd uithalen zodat het ontdooit is en voor de vakantie is het weleens lastig. Maar dan doen we ook niet moeilijk en koop ik wat pakjes renske die ik weer aanvul met vers vlees wat ik dan uit de supermarkt haal op vakantie.

En ja soms de eeuwige discussie met dierenartsen, die overigens niet meer aanga, maar je krijgt wel opmerkingen van ze :19:

Naast het voordeel dat de honden het er goed op doen, vind ik het geweldig als ik zie hoe ze van het eten kunnen genieten. We kunnen hier niet meer nasi maken zonder dat er 2 katten en 2 honden om ons heen staan te trappelen om de kipfilet, die we dan aan het knippen zijn, op te vangen. :mrgreen:
Rust zacht lieve Taiga. 14-11-1998 - 04-11-2011

Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik weet niet of vers voeren nadelen heeft. Ik weet wel dat mijn honden de laatse tijd zoveel hout eten dat ze meer hout poepen dan iets anders. Ze gaan er in het bos gewoon lekker bij liggen en dan maar hout vreten.
Ik heb nu van een holistisch da een pot vitamines en mineralen gekregen en dan maar kijken of het ophoudt.
Ik ben heel benieuwd.
Afbeelding
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Ik voer nog niet, maar nadeel wat ik tot zover heb ondervonden is dat die vriezer die ik volgende week ga kopen weer een deuk in mijn portemonnee is.. :mrgreen:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

minhie schreef:Ik voer nog niet, maar nadeel wat ik tot zover heb ondervonden is dat die vriezer die ik volgende week ga kopen weer een deuk in mijn portemonnee is.. :mrgreen:
Marktplaats.
Scheelt de wereld.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

S@ndr@ schreef:Dat er steeds meer honden zijn die de uitzondering op de regel zijn en het er niet ( heel goed op doen :wink: .
en zie dat dan maar aan fervent versvoerders uit te leggen :ugh:

jep. wat opzich ook logisch is aangezien erg veel honden allergisch zijn voor kip en rund. en in KVV komt dat natuurlijk veel harder aan dan bij een brok waar bijvoorbeeld kip in zit.

mijn honden zitten momenteel beiden als hoofdvoeding op brok en krijgen er regelmatig vis (sammy) of smuldier/vleessnijdsels (lola) bij
Afbeelding
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

Ik vind het vergeten te ontdooien een nadeel maar aan de andere kant, ik heb altijd wel sardines in blik in huis. Beetje yoghurt, beetje honing en eten. En vervolgens naar de garage om er alvast uit te leggen voor de volgende dag.

Ik vind het prettig om te weten wat ze binnen krijgen aan vlees. Zie ik dat een hond het ergens niet goed op doet dan kan ik daar op inspringen en besluiten om het niet meer te geven of anders te geven of wat dan ook.

KVV werkt hier niet. Om de 1 of andere reden gaan ze er van aan de jeuk en de vachten worden dof en het maakt niet uit welke KVV (carnibest, duck of bijv. smuldier).
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Bij het barfen had mijn hond ook wel last van wisselende poep, die was bij meer orgaan op het menu dunner.

Ook bij bijvoorbeeld Carnivoer (kvv) had mijn hond dunnere ontlasting dan bij Carnibest. Verder eigenlijk alleen maar voordelen. Behalve op vakantie als je weer veel rollen Carnibest meeneemt en de vriezer in het huis is daar niet op berekend.
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Misschien een andere KVV proberen? Het kan heel goed zijn dat honden het op de ene KVV beter doen dan op de andere. :wink:
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

MariskaB schreef:
nog paar jaar,,, dan einde lening... dan terug naar Carnibest :)
Nu heb je het ook wel over een vrij dure KVV. :wink: Kan me voorstellen dat je dan met veel brokken goedkoper uit bent.
Lotgering is een goede KVV en ik denk dat dat de helft kost van Carnibest.
Kristina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullkita "Gijs", Mopshond "Bram" en Amstaff kruising "Taiga" RIP
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kristina »

stefanie schreef:
MariskaB schreef:
nog paar jaar,,, dan einde lening... dan terug naar Carnibest :)
Nu heb je het ook wel over een vrij dure KVV. :wink: Kan me voorstellen dat je dan met veel brokken goedkoper uit bent.
Lotgering is een goede KVV en ik denk dat dat de helft kost van Carnibest.
Helemaal mee eens.
Lotgering scheelt volgens mij de helft in kosten met Carnibest!
Rust zacht lieve Taiga. 14-11-1998 - 04-11-2011

Afbeelding
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Mijn honden eten nu 8 jaar kvv/vers en ik zie alleen maar voordelen. Ze hebben één jaar brokken gegeten en toen hadden ze allebei last van tandplak, regelmatig diarree, (met bloed erbij) spugen en veel huidschilfers. Ik zat met de grootste hond regelmatig bij de dierenarts omdat hij dagen achter elkaar last had van zijn maag. Sinds ze op kvv/vers staan hebben ze eigenlijk nooit meer diarree (op een enkele keer na, maar geen spuitpoep meer of bloed bij de diarree) geen last meer van spugen en ook de huidschilfers en de tandplak zijn verdwenen.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

stefanie schreef:
Misschien een andere KVV proberen? Het kan heel goed zijn dat honden het op de ene KVV beter doen dan op de andere. :wink:
Absoluut waar, Jaymz had bij Carnivoer ook dunnere ontlasting dan op Carnibest. En dan is de keus snel gemaakt natuurlijk.
Lynn85
Actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en langharige teckel
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lynn85 »

Nadelen zijn zo'n beetje hetzelfde als de anderen al genoemd hebben:

- ontdooien vergeet ik wel eens :oohja: Maar dan leg ik't ook in warm water, of ontdooistand in de microgolf
- vriesruimte te kort door al die aanbiedingen op BP, hopelijk komt dit weekend een extra vriezer
- altijd mensen die komen zeuren, ondertussen ga ik er niet meer op in
- DA die moeilijk doen

Wat ik wel merk is dat Hester niet meer afvalt. Ze zou een 1-2kg mogen afvallen, en ze krijgt nog maar de helft en toch valt ze niet af. Ze komt gelukkig ook niet bij, maar hier moet ik nog wel eens iets op gaan verzinnen...
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Geen, eten is iedere dag een feestje voor ze :cheer:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
antheman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd

Ongelezen bericht door antheman »

Nadelen:

- goed inlezen ( ik had bijv best angst voor vers)
- vriezer erbij ( geld en ruimte!)
- stress om waar nu het voer weer vandaan te halen, en past t in de vriezer
- ontdooien
- vieze stinkende kliko
- op vakantie alleen kip, en spannend of je uberhaupt iets kunt scoren

Dit weegt ruimschoots op tegen de voordelen hoor! :lol1: Wij voeren gewoon vers, ondanks de nadelen
Ellepel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriers, een huis vol...

Ongelezen bericht door Ellepel »

Voer nu sinds een jaar KVV, meestal Smuldier maar ook wel eens Carnibest of Lotgering,nadeel..wat al eerder genoemd werd, vergeet het wel eens op tijd te ontdooien.
Mijn reu die nooit niks lustte,zit nu springend en joelend aan het aanrecht te wachten op zijn eten, prutje van yoghurt ei e.d blieft meneer niet...dan eet ie maar ene dagje niet.
Als ze een weekje naar het pension gaan(1x per jaar), eten ze brok, geen probleem,de reu gaat na twee dagen vanzelf wel iets eten.
Nog een nadeel is idd het wat moeilijk op gewicht houden,de oudste teef is standaard wat zwaar, krijg er met KVV echt niks af.
Afbeelding
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

-Tom- schreef:Hier eentje die het wel niet goed doet op KVV. Blijft de hele dag met een hongergevoel zitten en blijft ervan aankomen, hoe weinig je ook geeft.
Verschillende soorten KVV geprobeerd maar telkens hetzelfde probleem. De rest deed het er wel goed op.
Je kunt er wat magere yoghurt of hüttenkäse bij doen voor de vulling.
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Hier ook alleen maar voordelen.
Honden kunnen gevoelig zijn voor orgaan of bepaald soort, en dan kan je dus wel een verschillende ontlasting hebben op de KVV omdat in de ene verpakking soms gewoon ietsje meer van het een dan van het ander zit.
Ook qua vezel heb je met KVV geen idee wat je precies geeft.

Teddy doet het goed op KVV maar nog beter op NRV. (natuurlijk rauw voeren, is ongeveer zoals Barf maar dan zonder groente)
Voor de vakantie heb ik Renske, niet helemaal rauw maar prima voor 1 of 2 weekjes.

Voor de honden die hout eten trouwens de tip extra vezel te geven.
Teddy deed dat ook op KVV maar door extra vezels te geven is hij ermee gestopt.
De extra vezel bestaat bij ons dan uit een compleet eendagskuikentje of ander complete prooidier.. maar andere soorten vezel kan natuurlijk ook.

Teddy heeft ook redelijk gevoelige darmen en door vermoedelijk wisselende samenstelling in de KVV ook wisselende ontlasting en hij ging heel veel hout en gras eten. Nu met gedeeltelijk NRV en voldoende vezels is het altijd gewoon goed.
Na de vakantie ga ik helemaal over op NRV voor hem.

Grootste voordeel van zelf samenstellen vind ik dat je exact weet wat je hond eet en goed in kan spelen op persoonlijke behoeftes.
Bij Teddy dus zorgen voor voldoende vezels en voorzichtig aan met orgaanvlees.

Enig nadeel wat ik zou kunnen verzinnen is dat het in het begin tijd kost omdat je wel moet weten waar je mee bezig bent en dus ook de nodige tijd moet steken in het opbouwen van voldoende kennis. Maar daar zijn heel veel informatie bronnen voor en goede fora dus dat is best te doen.
Dan de eerste keren wat tijd steken in een goed menu en daarna gaat het steeds makkelijker.
Als je het een langere tijd doet gaat het je steeds beter af en kost het ook geen tijd meer.

Ik heb diverse klanten die hun hond over gezet hebben op rauw in verband met tandaanslag en dergelijke problemen en die zijn allemaal heel blij en met voldoende knaagwerk zijn alle tanden voor zover ik weet ook weer helemaal gezond geworden. Bij KVV kan je heel goed ander kauwwerk geven zoals ribben, pens, kippennekken en dat soort dingen.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Inc

Ongelezen bericht door Inc »

Ik zou hier heel graag willen gaan kvv'en, maar helaas.

We hebben geen vriezer, plus dat het hier vrij prijzig is, en met die vier van ons niet te betalen. Wellicht als we ooit wat minder honden hebben en wat beter bij kas zitten.
Dus voor nu staan ze op brok, waar ze het overigens wel goed op doen.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”