Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
ADHD bij honden
Moderator: moderatorteam
- bekooij
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berner sennen, friese stabij
- Aantal honden: 1
ADHD bij honden
Vrienden van mij die hebben een jonge hond die ADHD lijkt te hebben. Ze hebben van alles geprobeerd, meer uitlaten, denk spelletjes doen, overal mee naar toe nemen, thuis laten maar niks werkt. De hond blijft ontzettend druk. Bij gedragstherapeut geweest maar ook de tips van de GT hielpen niet. Uiteindelijk naar gedragskliniek in Utrecht geweest en daar is vast gesteld dat ze dus ADHD heeft. Nu hebben ze ritalin mee gekregen, dat leek echt super te werken, hondje was rustig. Nu gebruiken ze het een maandje en hond begint weer steeds drukker te worden.
Heeft iemand hier nog meer ervaring mee of tips wat ze nog meer voor haar kunnen doen?
Heeft iemand hier nog meer ervaring mee of tips wat ze nog meer voor haar kunnen doen?

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Re: ADHD bij honden
sommige honden kunnen van brok erg druk worden. dit komt door bepaalde toevoegingen.

- bekooij
- Zeer actief
-
dogo4ever
- Zeer actief
Ik zou ook inderdaad even naar de toevoegingen kijken die in het eten van de hond zit. Er zijn ook mensen die heftig reageren op suiker (moe worden of juist hieperdepiep) of op de diverse E vormen. Mijn zoontje is daar ook gevoelig voor. Die stuitert dan echt de ruimte door.
-
De3staffies
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): American Staffordshire terrier
Buddy is nu bijna 11 jaar, maar ook wij hebben altijd gedacht dat hij ADHD had. Maar wanneer is een hond ADHD druk? Gewoon een vraagje uit nieuwsgierigheid.

Twinkeltje bedankt!!!
- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Ik wil niet zeggen dat het in het geval van jouw vrienden zo is, zeker niet.
Maar hier vliegt de term 'ADHD' je om de oren. Met name bij boxers en labradors. En dan doen die mensen er bijna niets mee qua beweging en uitdaging...
Heel sneu vind ik dat. Fijn dat je vrienden grondig onderzoek hebben gedaan! Het voer goed bekijken lijkt mij ook een goede tip. Wat is het voor een ras?
-
Marion.
Jeetje. Nu krijgen honden ook al te pas en te onpas het etiketje ADHD mee? Wel makkelijk, zo'n etiketje hoor. Maar hoe zijn je vrienden zelf? Zijn die ook en beetje druk of hyper?bekooij schreef:Vrienden van mij die hebben een jonge hond die ADHD lijkt te hebben. Ze hebben van alles geprobeerd, meer uitlaten, denk spelletjes doen, overal mee naar toe nemen, thuis laten maar niks werkt. De hond blijft ontzettend druk. Bij gedragstherapeut geweest maar ook de tips van de GT hielpen niet. Uiteindelijk naar gedragskliniek in Utrecht geweest en daar is vast gesteld dat ze dus ADHD heeft. Nu hebben ze ritalin mee gekregen, dat leek echt super te werken, hondje was rustig. Nu gebruiken ze het een maandje en hond begint weer steeds drukker te worden.
Echt hoor.... een pup op de Ritalyn zetten... gekker moet het toch niet worden
- bekooij
- Zeer actief
@ de3staffies ik heb toevallig toen ze 18 weken was 2 weken opgepast en zie haar nu nog regelmatig maar als ik binnenkom bijvoorbeeld vliegt ze door het hele huis. Dat doet ze alleen niet alleen als ik binnenkom maar de hele dag door. Of ze nou een uur is uitgeweest of ze nou zoekspelletjes (speuren) buiten heeft gedaan het maakt allemaal niet uit.
@ Gaby ik had er eigenlijk nog niet van gehoord dat dat ook bij honden bestaat. Zij worden er echt helemaal gek van plus dat ze nog een hondje hebben die echt bedolven wordt onder die hond.
Zij werkt op verschillende stallen en de honden gaan altijd overal mee naartoe en mogen daar ook lopen. Nu dachten ze dat ze overprikkeld werd dus hebben ze haar thuis gelaten met regelmatig uitlaten. Maar ook dat heeft niks veranderd. Nu luistert ze echt goed dat wel, en ze zijn ook bezig met speuren maar ook dat helpt dus niet echt om haar moe te maken.
Het is een kruising jack tja en wat dat andere nou was ben ik al weer vergeten. Van het voer heb ik aan ze doorgegeven en gaan ze nu proberen. Ze houden ziels veel van de hond, zou om dit probleem ook nooit weg gaan. Ze willen ook echt alles proberen, omdat het toch echt wel een probleem is.
@ Gaby ik had er eigenlijk nog niet van gehoord dat dat ook bij honden bestaat. Zij worden er echt helemaal gek van plus dat ze nog een hondje hebben die echt bedolven wordt onder die hond.
Zij werkt op verschillende stallen en de honden gaan altijd overal mee naartoe en mogen daar ook lopen. Nu dachten ze dat ze overprikkeld werd dus hebben ze haar thuis gelaten met regelmatig uitlaten. Maar ook dat heeft niks veranderd. Nu luistert ze echt goed dat wel, en ze zijn ook bezig met speuren maar ook dat helpt dus niet echt om haar moe te maken.
Het is een kruising jack tja en wat dat andere nou was ben ik al weer vergeten. Van het voer heb ik aan ze doorgegeven en gaan ze nu proberen. Ze houden ziels veel van de hond, zou om dit probleem ook nooit weg gaan. Ze willen ook echt alles proberen, omdat het toch echt wel een probleem is.

- nikkigioa
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): kruising Pyreneese herder x border collie
Voor zover ik op dit moment op de hoogte ben, bestaat er vooralsnog geen enkel wetenschappelijk bewijs dat organismen anders dan de mens, de stoornis ADHD kunnen hebben. Ik heb in 2009 en 2010 veel literatuuronderzoek gedaan naar het voorkomen van aandachtsproblematiek bij dieren, toen was hier nog nauwelijks iets over bekend.
Heeft de hond echt Ritalin (of een andere vorm van methylfenidaat) voorgeschreven gekregen (Dat is een pepmiddel wat de inhibiterende functies als het ware "oppept")? Of heeft hij een kalmeringsmiddel gekregen?
Iemand met AD(H)D heeft een aandachtsprobleem, doordat de inhibiterende functies (als het ware de 'handrem' van het menselijk gedrag) minder goed werken. Dat uit zich in een snelle afleidbaarheid, overgevoeligheid voor prikkels, impulsiviteit, etc. Daarnaast kan diegene al dan geen last hebben van hyperactiviteit.
Mensen met ADHD zijn gebaat bij structuur in het dagelijks leven, school, werk, etc. (aangeboden en aangeleerd). Verder wordt een prikkelrijke omgeving afgeraden wanneer de aandacht op een taak gericht moet blijven. Want hoe meer externe prikkels, hoe groter de kans is dat diegene (snel) wordt afgeleid. Wanneer er tevens last is van hyperactiviteit, dan is het belangrijk om een uitlaatklep te hebben (sporten, een rondje lopen na 15 minuten concentreren, etc). Verder is het erg belangrijk om positief gedrag te belonen en negatief gedrag zoveel mogelijk te negeren, in elk geval zo min mogelijk te bestraffen (in het kader van een positief gevoel van eigenwaarde).
Ik kan mij voorstellen dat bovenstaande adviezen ook bij een hond passen, met ADHD-achtige kenmerken (ongeacht of dit nu wel of niet bestaat). Alle honden zijn gebaat bij ritme, structuur en het belonen van gewenst gedrag. Maar voor deze hond lijkt het me extra belangrijk. Structuur in de dagindeling geeft een hond meer rust in zijn koppie, waardoor hij mogelijk ook wat rustiger in zijn gedrag wordt.
Wat voor leven leidt de hond? Is het een gezinshond, een maatje van de baas (altijd mee op pad), een boerderijhond, etc? En hoeveel beweegt de hond per dag?
Heeft de hond echt Ritalin (of een andere vorm van methylfenidaat) voorgeschreven gekregen (Dat is een pepmiddel wat de inhibiterende functies als het ware "oppept")? Of heeft hij een kalmeringsmiddel gekregen?
Iemand met AD(H)D heeft een aandachtsprobleem, doordat de inhibiterende functies (als het ware de 'handrem' van het menselijk gedrag) minder goed werken. Dat uit zich in een snelle afleidbaarheid, overgevoeligheid voor prikkels, impulsiviteit, etc. Daarnaast kan diegene al dan geen last hebben van hyperactiviteit.
Mensen met ADHD zijn gebaat bij structuur in het dagelijks leven, school, werk, etc. (aangeboden en aangeleerd). Verder wordt een prikkelrijke omgeving afgeraden wanneer de aandacht op een taak gericht moet blijven. Want hoe meer externe prikkels, hoe groter de kans is dat diegene (snel) wordt afgeleid. Wanneer er tevens last is van hyperactiviteit, dan is het belangrijk om een uitlaatklep te hebben (sporten, een rondje lopen na 15 minuten concentreren, etc). Verder is het erg belangrijk om positief gedrag te belonen en negatief gedrag zoveel mogelijk te negeren, in elk geval zo min mogelijk te bestraffen (in het kader van een positief gevoel van eigenwaarde).
Ik kan mij voorstellen dat bovenstaande adviezen ook bij een hond passen, met ADHD-achtige kenmerken (ongeacht of dit nu wel of niet bestaat). Alle honden zijn gebaat bij ritme, structuur en het belonen van gewenst gedrag. Maar voor deze hond lijkt het me extra belangrijk. Structuur in de dagindeling geeft een hond meer rust in zijn koppie, waardoor hij mogelijk ook wat rustiger in zijn gedrag wordt.
Wat voor leven leidt de hond? Is het een gezinshond, een maatje van de baas (altijd mee op pad), een boerderijhond, etc? En hoeveel beweegt de hond per dag?
Laatst gewijzigd door nikkigioa op 06 mei 2011 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Of Marouck echt ADHD heeft durf ik niet te zeggen, maar het zou me niet verbazen.
Vanaf pup was ze al grenzeloos. Ze sliep nauwelijks en ik moest haar echt tot rust dwingen door haar op te sluiten in een bench in een prikkelarme omgeving. Omgang met andere honden ging heel moeizaam maar heb ik gelukkig in de hand weten te krijgen door haar in contact te brengen met een hele rustige en heel dominante bouvier-teef die heel duidelijk haar grenzen aangaf. Nu gaat contact met andere honden doorgaans prima, maar ik moet dat wel in de gaten houden want ze kan echt zo overprikkeld raken dat het misgaat.
Om haar binnen hanteerbaar te krijgen heb ik toen ze nog vrij jong was alle speeltjes die haar overprikkelden weggehaald, alleen de KONGs en afgeknipte spijkerbroekpijpen bleven liggen. En ik ben haar binnen totaal gaan negeren.... Buiten mocht ze "los" gaan, binnen was het saai.
Binnen werd er niet gespeeld met mij of het moest echt op uitnodiging zijn. En dit is nog steeds zo (en ze is inmiddels bijna 9 jaar).
Grenzen aangeven, boos worden...het helpt allemaal maar heel kort. Ze kán het allemaal prima hoor, maar heeft steeds herhaling nodig. Met heel veel inzet, geduld en een vleug geluk heeft ze haar IPO1 gehaald, maar als ik haar nu het commando AF geef blijft ze 2 seconden liggen en staat dan weer....pas na heel veel druk blijft ze liggen maar ze trilt dan aan een stuk, zoveel spanning bouwt ze op.
Als ze overprikkeld raakt doet ze je soms onbewust pijn door te happen of met haar poten te meppen. Blaffen doet ze heel graag en is daar nauwelijks in te stoppen.
Eerlijk is eerlijk, ik hoop nooit meer zo'n hond te treffen, ondanks dat ik knettergek op haar ben.
Hier gaat het goed, maar ik woon alleen. Komt er bezoek dan moet ze óf opgesloten worden of bezoek moet het niet erg vinden dat ze aan een stuk door aandacht opeist, over de bank rent en springt etc.
Neem ik haar mee naar buiten dan stuitert ze aan een stuk door, neem ik haar mee naar een onbekende plek dan is dat nog erger omdat de prikkels nieuw zijn.
Binnen is ze vrij rustig, maar zoals gezegd is het binnen nog steeds saai...er wordt dus niet binnen met mij gespeeld, er liggen geen ballen oid, wel mag ze lekker knuffelen en tegen me aan liggen (wat ze heel graag doet).
Als ze in een gezin terecht was gekomen was het waarschijnlijk gewoon fout gegaan, met die vele prikkels kan ze gewoon niet omgaan.
's Nachts slaapt ze bij mij op bed maar ook dan is ze soms heel onrustig en kan ze ineens opspringen omdat ze denkt iets te zien of te horen.
Bijna 9 jaar oud nu, nog net zo druk als dat ze als pup was en ik denk dat ze 15 wordt.
Vanaf pup was ze al grenzeloos. Ze sliep nauwelijks en ik moest haar echt tot rust dwingen door haar op te sluiten in een bench in een prikkelarme omgeving. Omgang met andere honden ging heel moeizaam maar heb ik gelukkig in de hand weten te krijgen door haar in contact te brengen met een hele rustige en heel dominante bouvier-teef die heel duidelijk haar grenzen aangaf. Nu gaat contact met andere honden doorgaans prima, maar ik moet dat wel in de gaten houden want ze kan echt zo overprikkeld raken dat het misgaat.
Om haar binnen hanteerbaar te krijgen heb ik toen ze nog vrij jong was alle speeltjes die haar overprikkelden weggehaald, alleen de KONGs en afgeknipte spijkerbroekpijpen bleven liggen. En ik ben haar binnen totaal gaan negeren.... Buiten mocht ze "los" gaan, binnen was het saai.
Binnen werd er niet gespeeld met mij of het moest echt op uitnodiging zijn. En dit is nog steeds zo (en ze is inmiddels bijna 9 jaar).
Grenzen aangeven, boos worden...het helpt allemaal maar heel kort. Ze kán het allemaal prima hoor, maar heeft steeds herhaling nodig. Met heel veel inzet, geduld en een vleug geluk heeft ze haar IPO1 gehaald, maar als ik haar nu het commando AF geef blijft ze 2 seconden liggen en staat dan weer....pas na heel veel druk blijft ze liggen maar ze trilt dan aan een stuk, zoveel spanning bouwt ze op.
Als ze overprikkeld raakt doet ze je soms onbewust pijn door te happen of met haar poten te meppen. Blaffen doet ze heel graag en is daar nauwelijks in te stoppen.
Eerlijk is eerlijk, ik hoop nooit meer zo'n hond te treffen, ondanks dat ik knettergek op haar ben.
Hier gaat het goed, maar ik woon alleen. Komt er bezoek dan moet ze óf opgesloten worden of bezoek moet het niet erg vinden dat ze aan een stuk door aandacht opeist, over de bank rent en springt etc.
Neem ik haar mee naar buiten dan stuitert ze aan een stuk door, neem ik haar mee naar een onbekende plek dan is dat nog erger omdat de prikkels nieuw zijn.
Binnen is ze vrij rustig, maar zoals gezegd is het binnen nog steeds saai...er wordt dus niet binnen met mij gespeeld, er liggen geen ballen oid, wel mag ze lekker knuffelen en tegen me aan liggen (wat ze heel graag doet).
Als ze in een gezin terecht was gekomen was het waarschijnlijk gewoon fout gegaan, met die vele prikkels kan ze gewoon niet omgaan.
's Nachts slaapt ze bij mij op bed maar ook dan is ze soms heel onrustig en kan ze ineens opspringen omdat ze denkt iets te zien of te horen.
Bijna 9 jaar oud nu, nog net zo druk als dat ze als pup was en ik denk dat ze 15 wordt.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Een vriendin van me heeft een x Hollandse herder uit werklijnen. Met exact hetzelfde gedrag als Marouck. Maar ligt dat er niet meer aan dat deze honden al generaties lang geselecteerd worden juist op deze eigenschappen? Nu ben ik niet heel bekend met herders uit werklijnen, maar dat is wel het idee wat ik er bij heb.Inge schreef:Of Marouck echt ADHD heeft durf ik niet te zeggen, maar het zou me niet verbazen.
.... Bijna 9 jaar oud nu, nog net zo druk als dat ze als pup was en ik denk dat ze 15 wordt.
- Tanja Simba&Bella
- Zeer actief
Dit is de eerste keer dat ik lees dat het vastgesteld kan worden bij honden. Ik riep het vroeger ook wel eens over onze eigen bull omdst die ook 24 uur per dag door kon stuiteren als hij de kans kreeg.
Met regelmaat en vooral consequent blijven zijn we bij hem een heel eind gekomen. Verplichte rust in de bench, zorgde ervoor dat hij zich niet voorbij liep.
Voer zou idd wel eens een oorzaak kunnen zijn, en ipv ritalin zou ik eens kijken in hoeverre bach bloesem zou kunnen helpen.
Wat ik mij wel afvraag is hoe lang ze een andere aanpak hebben volgehouden. Als je het thuislaten bijv maar 3 weken probeert en dan weer over gaat op een ander idee, bevorder je niet echt rust in zijn koppie.
Met regelmaat en vooral consequent blijven zijn we bij hem een heel eind gekomen. Verplichte rust in de bench, zorgde ervoor dat hij zich niet voorbij liep.
Voer zou idd wel eens een oorzaak kunnen zijn, en ipv ritalin zou ik eens kijken in hoeverre bach bloesem zou kunnen helpen.
Wat ik mij wel afvraag is hoe lang ze een andere aanpak hebben volgehouden. Als je het thuislaten bijv maar 3 weken probeert en dan weer over gaat op een ander idee, bevorder je niet echt rust in zijn koppie.
Groetjes, Tanja
Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015
Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015
Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
- laura86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese Stabij en 2 Aussies
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Even los van of ADHD bij honden voorkomt of niet. Ik zou die medicijnen echt niet aan mijn huisdier durven geven. Als je eens kijkt naar de bijwerkingen die het heeft (en die ik ook heb meegemaakt) schrik je je een ongeluk. En een hond kan het je niet vertellen als hij in een psychose raakt...
- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Dat is ook het eerste wat ik dacht, ritalin is echt een heftig middel, het valt onder de opium wet. Het lijkt qua farmaceutische samenstelling op amfethamine. Ik zou het persoonlijk ook niet aan mijn hond geven.laura86 schreef:Even los van of ADHD bij honden voorkomt of niet. Ik zou die medicijnen echt niet aan mijn huisdier durven geven. Als je eens kijkt naar de bijwerkingen die het heeft (en die ik ook heb meegemaakt) schrik je je een ongeluk. En een hond kan het je niet vertellen als hij in een psychose raakt...

- Pukkeduk
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Australian sheperd x Border collie
Ik ben vooral benieuwd naar de samenstelling van het gezin, zijn er kinderen bv? Hoe zijn de baasje relaxt of gehaast/nerveus van aard? Ik heb eerder het idee dat dergelijke honden extreem gevoelig zijn voor de staat van de baas en de omgeving. Zodra als dat je zelf iets gestrest raakt of hardere/drukkere geluiden om je heen zijn gaat het fout. Ritalin zou ik zeker niet geven, dat is zo'n troep 
-
De3staffies
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): American Staffordshire terrier
Nou dat had Buddy dus ook, hartstikkene druk hij kreeg dus ook geregeld van de dames op zijn donder. Hij was zo druk dat ie vaak achter de bank belande, omdat ie zo snel de bank opsprong. Of lag in de vensterbank, knalde bij deuren op
En piepte er ook bij, als ie aan het ''vliegen'' was door huis.
Maar ookal was ie nog drukker geweest, een hond doe je in mijn ogen niet aan de ritalin. Dat was mijn Buddy, en ik heb geaccepteerd hoe hij was... Nu is ie bijna 11 en een stukje rustiger
Maar ookal was ie nog drukker geweest, een hond doe je in mijn ogen niet aan de ritalin. Dat was mijn Buddy, en ik heb geaccepteerd hoe hij was... Nu is ie bijna 11 en een stukje rustiger

Twinkeltje bedankt!!!
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Ik ken inmiddels heel wat Hollanders, zowel met stamboom als zonder en daarvan heel wat uit werklijnen, maar geen enkele die ik ken is zo druk als Marouck.-Gaby- schreef:Een vriendin van me heeft een x Hollandse herder uit werklijnen. Met exact hetzelfde gedrag als Marouck. Maar ligt dat er niet meer aan dat deze honden al generaties lang geselecteerd worden juist op deze eigenschappen? Nu ben ik niet heel bekend met herders uit werklijnen, maar dat is wel het idee wat ik er bij heb.Inge schreef:Of Marouck echt ADHD heeft durf ik niet te zeggen, maar het zou me niet verbazen.
.... Bijna 9 jaar oud nu, nog net zo druk als dat ze als pup was en ik denk dat ze 15 wordt.
Mijn mechel uit werklijnen is ook totaal niet te vergelijken met Marouck wat dat betreft
Groetjes Inge

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Ik heb ook zo mijn twijfels over methylfenidaat bij honden. Ik heb zelf een adhd-kind die al jaren concerta krijgt, maar ik heb er wel meer dan een jaar over gedaan om te besluiten hem dit middel te geven. Het is een zeer zwaar middel dat voor mensen is ontwikkeld, niet voor honden. En nou ben ik een leek, maar er zijn volgens mij heel veel verschillen tussen de fysiologie van de mens en die van een hond.
En ongeacht wie het neemt, de bijwerkingen bij mensen zijn echt niet misselijk:
Mogelijke bijwerkingen, die in de loop van de tijd vaak afnemen, zijn: hartkloppingen, een gejaagd gevoel, misselijkheid, minder eetlust, meer moeite met in- of doorslapen. Op langere termijn soms vermagering of achterblijvende groei en negatieve invloed op de ontwikkeling van de (voor)hersenen. In het begin kan milde euforie optreden, die na een paar weken afneemt. Hoewel voor het ontstaan van depressie bij behandeling met methylfenidaat wordt gewaarschuwd, is hierover nog geen consensus onder wetenschappers. Depressie is bovendien een veel voorkomende comorbide stoornis bij ADHD, waardoor onderscheid naar oorzaak niet goed mogelijk is. Maar er wordt ook een relatie gelegd met een toename van zelfdoding onder jongeren door het gebruik van methylfenidaat. Na het uitwerken van de laatste dosis kan 's avonds zogenaamde rebound-ontremming optreden, met name in de vorm van een toename van hyperactiviteit, onrust, prikkelbaarheid of concentratievermindering. De meest voorkomende bijwerkingen van methylfenidaat zijn nervositeit, prikkelbaarheid, dysforie, slaapstoornissen, hoofdpijn, tics, stijging bloeddruk en pols, schildklierproblemen, gewichtsverlies en afgenomen eetlust, onrustgevoelens, huidproblemen, gevoel van lusteloosheid, groeistoornissen, jeuk.]
Zo kampt mijn 12-jarige zoon al 3 jaar met een verhoogde bloeddruk en slaapstoornissen als bijwerkingen.... :N:
En ongeacht wie het neemt, de bijwerkingen bij mensen zijn echt niet misselijk:
Mogelijke bijwerkingen, die in de loop van de tijd vaak afnemen, zijn: hartkloppingen, een gejaagd gevoel, misselijkheid, minder eetlust, meer moeite met in- of doorslapen. Op langere termijn soms vermagering of achterblijvende groei en negatieve invloed op de ontwikkeling van de (voor)hersenen. In het begin kan milde euforie optreden, die na een paar weken afneemt. Hoewel voor het ontstaan van depressie bij behandeling met methylfenidaat wordt gewaarschuwd, is hierover nog geen consensus onder wetenschappers. Depressie is bovendien een veel voorkomende comorbide stoornis bij ADHD, waardoor onderscheid naar oorzaak niet goed mogelijk is. Maar er wordt ook een relatie gelegd met een toename van zelfdoding onder jongeren door het gebruik van methylfenidaat. Na het uitwerken van de laatste dosis kan 's avonds zogenaamde rebound-ontremming optreden, met name in de vorm van een toename van hyperactiviteit, onrust, prikkelbaarheid of concentratievermindering. De meest voorkomende bijwerkingen van methylfenidaat zijn nervositeit, prikkelbaarheid, dysforie, slaapstoornissen, hoofdpijn, tics, stijging bloeddruk en pols, schildklierproblemen, gewichtsverlies en afgenomen eetlust, onrustgevoelens, huidproblemen, gevoel van lusteloosheid, groeistoornissen, jeuk.]
Zo kampt mijn 12-jarige zoon al 3 jaar met een verhoogde bloeddruk en slaapstoornissen als bijwerkingen.... :N:

- bekooij
- Zeer actief
Ze zijn met ze tweeen vriend en vriendin en hebben daarnaast nog een ander hondje van een jaar of 4. De ritalyn hebben ze nu 2 maanden ongeveer, deze halen ze gewoon bij de reguliere apotheek. Is voorgeschreven door de gedragskliniek in utrecht. Er wordt veel met de hondjes gelopen, uurtje of 3/4 per dag. Ook zij geven haar verplichte benchrust om zich zelf niet voorbij te lopen.
Het voer gaan ze nu proberen. Hij werkt onregelmatig, maar zij werkt wel regelmatig en worden op dezelfde tijdstippen uitgelaten en op dezelfde tijdstippen eten.
Ze zitten nog wel steeds met haar op honden training maar dan prive omdat het in de groep niet gaat.
Het voer gaan ze nu proberen. Hij werkt onregelmatig, maar zij werkt wel regelmatig en worden op dezelfde tijdstippen uitgelaten en op dezelfde tijdstippen eten.
Ze zitten nog wel steeds met haar op honden training maar dan prive omdat het in de groep niet gaat.

- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Bij Shendor bleek zijn hyperactieve gedrag door zijn hartproblemen te komen, zijn hartslag was veel te hoog waardoor hij ook continu onrustig en hyper was. Had ik nooit kunnen bedenken, ik dacht altijd dat honden rustiger zouden worden als ze hartproblemen hadden.
ADHD bij honden heb (had) ik ook nog nooit van gehoord.
Is de hond ook niet geestelijk moe te krijgen met spelletjes etc?
ADHD bij honden heb (had) ik ook nog nooit van gehoord.
Is de hond ook niet geestelijk moe te krijgen met spelletjes etc?

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort