Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie weet wat dit is? Help mijn kleine CKCS

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Miekss
nieuw lid
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel.

Wie weet wat dit is? Help mijn kleine CKCS

Ongelezen bericht door Miekss »

Hoi allemaal, ik heb me ingeschreven hier speciaal om dit topic te openen, na lang wachten kan ik eindelijk een topic openen.

Het gaat om mijn Cavalier King Charles Spaniel genaamd: Purdy
Ze is mometeel 9 jaar (in januari geworden) en heeft al een langere tijd een hartruis, ze moesten vorige keer moeite doen om het hartje te horen kloppen vanwege die hartruis. maar daar gaat mijn vraag niet over.

Het is namelijk zo, Als Purdy gewoon op de grond zit bijv als we zitten te eten dan na een tijdje lijkt het wel alsof ze in een soort van trans raakt waarna ze een soort van schokken krijgt. en als we haar naam roepen dan reageerd ze weer normaal en dan lijkt het net alsof ze het dus zelf niet door heeft. maar roepen we haar niet dan is het soms wel zo dat ze door die 'trance' haar evenwicht verliest en dan lijkt het alsof ze gaat vallen maar uiteindelijk schrikt ze van zichzelf waardoor ze zich bijna elke keer weer kan opvangen.
De schokken zijn opzich niet zo heel erg. en we hebben geinformeerd bij de D.A maar die zegt dat het epilepsie is.. We hebben op internet gezocht naar honden met epilepsie maar die filmpjes die we tegenkomen zijn overduidelijk veel en veel ernstiger dan dat purdy heeft. ik kan eventueel wel een filmpje plaatsen waarop je kan zien hoe purdy die schokken heeft.
Ik weet niet zo goed wat het is maar het lijkt mij totaal geen epilepsie.
Misschien dat 1 van jullie honden dit ook wel eens gehad heeft, zoja laat me dan weten wat het eventueel kan zijn want ik zou het graag willen weten.

Hebben jullie nog vragen kunnen jullie ze altijd stellen..

veel Liefs,
Mieke
flatcoatjrt
Zeer actief
Mijn ras(sen): *Jack Russel*
*Oudduitse Herder*
*Flatcoated Retriever*
Boerenfox
Aantal honden: 1

Re: Wie weet wat dit is? Help mijn kleine CKCS

Ongelezen bericht door flatcoatjrt »

Ik wil je niet ongerust maken maar zoek eens op Syringomyelia..een erfelijke aandoening.

gr Mirjam
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Doet me denken aan CM/SM, wat erg vaak voorkomt bij Cavaliers.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Inderdaad, en als dat zo is heeft ze erg veel pijn :(
Miekss
nieuw lid

Ik heb op google gekeken over dat Syringomyelia maar kon niet echt iets vinden over dat schokken enz. maar het zou idd kunnen, ik heb het namelijk ook een tijdje terug gezien in een programma over CKCS op animal planet, dus dat zou heel goed kunnen. maar we hebben haar bij een gewone normale fokker gekocht..geen 'door'fokker, en ze heeft ook een stamboom enz.

Dus ik zou graag willen weten wat het zou kunnen zijn aangezien 'volgens mijn ouders' de symptonen die op die website staan heeft Purdy niet. Maar ik heb haar bijv wel een gezien dat ze op 3 poten liep 'aan de lijn' en dat ze met een achterpoot probeerde op haar buik te krabben,maar er niet echt bij kwam voor mijn idee.. 'in de lucht krabben'
Maar ik zou het echt niet weten wat ik moet of kan doen..
Iemand nog andere tips, of iets waar een duidelijkere verschijnselen staan.
Willen jullie meer weten vraag het maar;) dan hebben jullie er misschien ook meer aan:)

Groetjes Mieke
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Een opvallend fenomeen is dat veel dieren zich proberen te krabben tijdens beweging. Hierbij wordt er altijd aan 1 kant gekrabd richting oor, nek of schouder. In het Cavaliers circuit is om deze reden de naam ‘krabziekte’ ontstaan. De dieren krabben soms ook gewoon in de lucht zonder zichzelf aan te raken. Het kan soms zo erg worden dat de dieren op 3 poten lopen.
(knip)
Anderen vertonen allerlei vormen van zenuwuitval, zoals slechte controle over de achterhand.

http://www.kimbola.nl/syringomyelia.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zou echt een scan laten doen van het hoofdje, en als het zo is zou het voor mij einde verhaal zijn.
Ook 'goede' fokkers fokken gewoon met hondjes die deze afwijking in meer of mindere mate hebben; die stamboom doet er dus eigenlijk niet toe.
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

ik hoop echt voor je dat het dat niet is.
maar uitsluiten is ook fijn om te weten.
en als het wel zo is de fokker in kennis stellen.
succes.
wilhelmina
Actief

Ongelezen bericht door wilhelmina »

Zoek eens op Episodic Falling of eventueel head nodding.
hier een filmpje van een cavalier met head nodding " onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door wilhelmina op 30 apr 2011 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

http://dierenrecht.org/fileadmin/docume ... ningen.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Percentages
Naar schatting heeft 95% van de populatie CM en zoveel als 50% heeft CM/SM.
Een "goede" kans dus dat Purdy dit ook heeft, helaas.
Dat ze een stamboom heeft en van een goede fokker komt zegt niks. Ook de zgn goede fokkers fokken rustig door met honden met deze aandoening/ziekte.

Ik zou heel snel een mri laten doen om het zeker te weten. Je hondje met pijn, die deze ziekte veroorzaakt, te laten lopen wil je denk ik niet.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Julie75
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Julie75 »

hallo Mieke,

Ik heb een King Charles Spaniel gehad met syringomyelie met precies dezelfde aanvallen. Als je eens een filmpje zou kunnen plaatsen, dan graag! Dan kan ik het eens helemaal goed bekijken. Op dit moment zijn alle symptomen nog niet officieel geinventariseerd door de neurologen die daar onderzoek naar doen. Daarom zie je deze nog niet in de officiele lijst staan. Head-nodding en episodic falling zijn daarom vermoedelijk ook symptomen van cm/sm. Net als 'flipping over', dat deed mijn hondje ook. Heel gek, dan slaat hij ineens over de kop.

Zoals je hier al hebt kunnen lezen, maakt het inderdaad niet uit dat je je Cavalier bij een erkende fokker hebt gekocht. Dit is voor mij ook een ontluisterende ervaring geweest. 97% van de Cavaliers heeft chairi-malformatie (schedel te klein voor de hersenen) en 55% ontwikkelt ook nog eens syringomyelie (holtes in het ruggenmerg). Er zijn fokkers die de ouderdieren laten MRI-scannen, maar het enige doel hiervan is dat er pups worden geboren die deze aandoening in minder erge mate hebben. Ik vind het heel naar om je dit te moeten vertellen, kan me voorstellen dat het flink schrikken is voor je.

Ik heb een website gemaakt waar je van alles terug kunt vinden over de ziekte: http://tinyurl.com/syringo" onclick="window.open(this.href);return false;
Mocht je nog vragen hebben, of iets willen weten over het maken van een MRI, dan kun je altijd contact met me opnemen!

Veel sterkte met Purdy!
Miekss
nieuw lid

wilhelmina schreef:Zoek eens op Episodic Falling of eventueel head nodding.
hier een filmpje van een cavalier met head nodding " onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb eens het filmpje bekeken en dat is precies wat purdy ook heeft, ze heeft het alleen niet als ze ligt maar misschien heeft deze hond een ergere versie dan dat purdy heeft, ik ga binnenkort wel naar de DA, geen idee of me moeder meegaat maar dat zal dan wel hoop ik.. (Ben pas 19)
hoop dat het op 1 of andere manier te verhelpen is, ze is wel al 9 dus zo heel lang zal ze niet meer leven. maar dit heeft me wel even allemaal wakker geschud, bedankt voor jullie reacties, en ik zal zo snel mogelijk het filmpje proberen te plaatsen heb van de week een nieuwe gemaakt ondanks dat mijn camera toch een klein beetje bewoog is het over het algemeen wel te zien dacht ik. Ik zal het zo snel mogelijk posten.;)

Thanks allemaal:D
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”