Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eukanuba of Royal Canin? Update

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Simonne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Yorkshire Terrier
Aantal honden: 1

Eukanuba of Royal Canin? Update

Ongelezen bericht door Simonne »

Over een poos krijgen we onze Yorkie pup thuis.
Bij de fokker staan alle honden op Eukanuba.
Nu heb ik eens op de site van verschillende hondenbrokken gekeken en ik ben uiteindelijk uitgekomen op Eukanuba en Royal Canin.
Allebei hebben ze voer, speciaal voor Yorkshire Terriers, Royal Canin heeft ook voer voor Yorkie pups, Eukanuba alleen een algemeen puppyvoer voor kleine rassen.
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Wat denken jullie?
Laatst gewijzigd door Simonne op 08 jul 2011 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Simonne

Afbeelding

"Men kan om het even welke stomme dingen tegen een hond zeggen, hij zal je altijd aankijken alsof hij wil zeggen: "oh mijn hemel, hij heeft gelijk, daar zou ik nooit op zijn gekomen".
bekooij
Zeer actief
Mijn ras(sen): berner sennen, friese stabij

Re: Eukanuba of Royal Canin?

Ongelezen bericht door bekooij »

Waar jij het beste gevoel bij hebt. Ik voer(de) al mijn honden royal canin. Ze vinden het vaker lekkerder dan eukanuba. Ze hebben het er allemaal stuk voor stuk goed op gedaan. Ik heb bij een bedrijf waar ik voor gewerkt heb ervaring met eukanuba is ook prima. Daar doen ze het ook goed op. Ik weet wel dat ze bij de dierenwinkel waar ik mijn voer haal met 11 streepjes codes een zak royal canin gratis geven. Nu is dat geloof ik een actie van royal canin zelf dus zou je dat overal moeten krijgen.
Ik vindt royal canin echt goed maar ja zo heeft ieder zijn eigen merk denk ik.
Succes met uitzoeken.
Afbeelding
Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Meike »

Van beide brokken ben ik geen fan. Waarom ben je bij deze twee merken uitgekomen? Omdat ze speciaal voer voor rassen hebben? De voedingsbehoefte van een hond is niet rasbepaald. Wat er bijvoorbeeld verschillend aan is, is de vorm of de grootte. In beide merken zit niet zoveel vlees, en wel veel granen. Royal Canin bevat ook BHA, chemische anti-oxidant die niet bevorderlijk is voor de gezondheid. Kijk maar eens op deze site, daar kun je de brokken vergelijken op objectieve criteria: http://brokkenvergelijken.wordpress.com/ Voor hetzelfde geld heb je een betere brok qua ingredienten.

Heb je vers vlees ook overwogen?

Goed van je dat je nu al bezig bent met het uitzoeken!
dretje
Zeer actief

Ongelezen bericht door dretje »

geen idee wat "het beste"is ben geen deskundige.
Wat belangrijk is is of je hond het er goed op doet, wordt hij niet te dik te dun, poept hij normaal en niet veel of te dun of te hard, blijft zijn vachtje mooi enz. Bij ons speelde ook nog mee dat takkii erg kieskeurig is en wij verschillende merken hebben aangeboden (als ze echt honger krijgen eten ze natuurlijk alles maar RC heeft wel zijn voorkeur heb ik het idee)
Verder krijgt hij een keer per dag KVV en een keer brok.
De prijs is ook niet echt een zekerheid dat het goed of slecht voer is lijkt me en daarbij kan het best zijn dat hij van de duurdere brokken veel minderen nodig heeft bijvoorbeeld
Sarah5
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatiër x Bordeaux Dog
Berner Sennen x Beagle

Ongelezen bericht door Sarah5 »

Hier ook geen van beide
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik vind het allebei wel goede brokken, dus tja als je zegt geen bezwaar tegen Eukanuba en dat krijgt ze ook bij de fokker dan zou ik haar daar eerst op laten staan terwijl je kijkt of het je bevalt.
Waarom zou je iets veranderen als je pup het er goed op doet :19: .
Ik heb RC gevoerd, en was tevreden, en nu geef ik soms Eukanuba en ik ben daar ook heel tevreden over :wink:
laat eerst de pup maar aan zijn nieuwe huis wennen en zo en dat kijk je gewoon verder, ik zou niet gelijk alles aanpakken hoe verleidelijk het ook is :wink:
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Als je gaat wisselen van voer (om welke reden dan ook) zou ik het pas doen als puplief bekomen is van alle grote veranderingen van het verhuizen.
Je kunt nu toch met goed fatsoen nog niet zeggen hoe goed hij het doet op het voer.
De eerste weken Eukanuba aanhouden en daarna kies je voor datgene dat aansluit bij wat jij wilt voor je hondje. Die keuze kun je maken puur vanuit ideologie (wat het beste zou zijn voor je hond), vanuit economisch perspectief of vanuit de smaakvoorkeur van je hond;)

Mijn honden doen het goed op Royal Canin, maar die zijn niet kieskeurig, noch gevoelig voor huidproblemen of iets anders. Mocht dat wel het verhaal zijn ga ik wat anders proberen.
Als ik vanuit de fokker Eukanuba had meegekregen was het Eukanuba geworden, behalve als de hond slecht at of andere problemen had.

De mogelijkheden zijn eindeloos, allereerst de keuze brok, KVV of BARF, en dan nog de keuze voor merk en variatie.
Je kan er hele studies op maken en sommige mensen hebben dat gelukkig al gedaan en delen de resultaten op internet.
Ik wens je veel succes hiermee en met de kleine pup!
tkuijernl
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door tkuijernl »

ik heb beide gevoerd en voer nu alleen nog maar RC

het belangrijkste is dat je hond het er goed op doet dus kijk goed naar je hondje.

daarnaast ga ik ervan uit dat je van de fokker een puppypakket mee gaat krijgen waar ook wat voer al bijzit waardoor je eerst kan kijken hoe het gaat op de eukaneuba. bevalt het niet kan je altijd nog switchen bevalt het wel hou je haar lekker op de eukaneuba.
groetjes Tamara
BellaDonna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mixje Bella en Chihuahua Donna

Ongelezen bericht door BellaDonna »

Nanna schreef:
Simonne schreef:Over een poos krijgen we onze Yorkie pup thuis.
En York is enorm bevattelijk voor het verkrijgen van een slecht gebit met veel aanslag en daardoor eruitrottende tanden.
Zoals alle ieniemienie rasjes, overigens.
Ik zou hem dus geen brokken geven, dat zijn net pepernoten. Dat gruis koekt allemaal vast tussen die tanden en met twee jaar heb jij een tandeloze York.
Ik zou hem een goede kvv gaan voeren. Dat is goedkoper, lekkerder en het behoud van zijn gebit :ok:
Helemaal mee eens! Daarnaast is KVV vaak voor de vacht veel beter.
Vrienden van mij hebben een York die altijd brokken at. Het beestje had altijd vacht en huidproblemen: vette vacht, zweetvoetenstank om hem heen, hotspots, jeuk, noem maar op. Ze hebben hem nu 1 maandje op KVV staan en het verschil is echt ENORM :80:
Vacht is in 3 weken tijd mooi zacht en vol geworden, geen vette slierten meer, geen stank. Ze willen nu niet anders meer.

Wil je toch graag brokken voeren; kijk dan eens naar granenvrije brokken. Doglovers Gold bijvoorbeeld, of Acana/ Orijen.
In Royal Canin en Eukanuba zitten veel granen, dat is alleen maar maagvulling. Ze poepen het zo weer uit. Dus: veel eten, veel poepen om aan hun voedingsstoffen te komen. Je betaald wèl voor die graanvulling :scratch: Ook zorgen juist de granen voor de tandplak.
Verder vinden de meeste honden Royal Canin lekker vanwege de toegevoegde chemische smaak en geur versterkers :19:
Afbeelding
Chihuahuakennel http://belladonnandi.nl/
Simonne
Zeer actief

Tja, waarom ben ik uitgekomen op deze twee brokken?
Ik denk, omdat ze allebei rasspecifiek voer hebben.
Een york heeft snel last van tandsteen en andere gebitsproblemen en allebei deze brokken houden daar rekening mee.
Vers vlees valt voor ons af, omdat we vaak lange tijd weg zijn en geen vers voer mee kunnen nemen. Renske en Nature's Diet zijn veel te grote verpakkingen voor zo'n ukkie.
Onze vorige hond kreeg Hill's lams en rijst, maar Hill's is vrij prijzig. Op zich heb ik dat er best voor over, maar misschien zijn er wel alternatieven.
Meike zei iets over BHA, dat vind ik inderdaad een punt van overweging. BHA is een chemische toevoeging, die de houdbaarheid van filmrolletjes verlengde. Dat wil ik mijn hond eigenlijk niet geven.
Eukanuba krijg ik nog steeds een naar gevoel bij, maar zoals in een ander topic als eens werd gezegd, waarschijnlijk gebeuren die dingen bij al die merken en is Eukanuba toevallig degene, die ontdekt is.
Nee hoor, geen zorgen, pup mag eerst lekker wennen hier. :D
Ik krijg inderdaad een puppy-pakket mee, dus ik kan voorlopig wel vooruit.
Maar hoeveel echt goede brokken zijn er nou helemaal?
Volgens mij niet zo veel.
Onze vorige hond was een traumagevalletje uit het asiel en die heb ik opgekweekt op brinta en kattevoer, dat at hij tenminste een heel klein beetje. Daarna ben ik geleidelijk overgestapt op Hills, omdat hij dat op dat moment nodig had. Hij deed het er verder goed op, daarom is dat er in gebleven.
Nou, tot zover mijn verhaal.
Jullie snappen nu, waarom ik even achter mijn oren krab bij Eukanuba, maar als ze het er goed op zal doen, zal ik dat wel blijven geven.
Maar als er een alternatief is, zal ik dat ook wel overwegen.
Groetjes,
Simonne

Edit: ik typ niet zo snel, dus ik zie nu pas de laatste berichten.
Vers gaat 'm dus niet worden, want dat is voor ons niet praktisch.
Brokken: Doglovers Gold, of Acana/ Orijen, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Daar ga ik eens induiken. Zal wel op internet staan, dus ik ben wel weer even zoet.
Gelukkig ben ik vroeg begonnen met alle voorbereidingen, dus ik heb nog voldoende tijd om me goed in te lezen.

Hartelijk dank vast allemaal en allew tips blijven nog steeds welkom! :E:
Groetjes,
Simonne

Afbeelding

"Men kan om het even welke stomme dingen tegen een hond zeggen, hij zal je altijd aankijken alsof hij wil zeggen: "oh mijn hemel, hij heeft gelijk, daar zou ik nooit op zijn gekomen".
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Ik ben direct van RC afgegaan toen ik hoorde dat er BHA en BHT inzitten, kankerverwekkende stoffen die stapelen.
Eukanuba zou ik ook nooit geven.

KVV is het beste lijkt me en anders zijn er wel merken zonder allerlei synthetische toevoegingen.
BellaDonna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mixje Bella en Chihuahua Donna

Ongelezen bericht door BellaDonna »

Ik geef mijn hondjes hier Doglovers gold naast de KVV en koop dat hier:
http://www.via-natura.nl/
Ze eten het erg graag en het zijn vrij kleine brokjes die mijn Chihuahua ook makkelijk kan eten.

Lamsvlees meel, kippenvlees meel, verse zalm en gedroogde eieren voor een uitstekend aminozuren patroon.
100% gegarandeerd: geen maïs, tarwe of soja, geen vulstoffen.
Hypoallergeen en glutenvrije bruine rijst. Perfect voor gevoelige honden.
geselecteerde groenten en fruit.
Pure zalmolie, kippenvet en lijnzaad voor optimale Omega 3 en 6 vetzuren. EPA/DHA voor soepele gewrichten, glanzende vacht en gezonde huidconditie.
Probiotica, prebiotica en chelated mineralen om een sterk immuunsysteem te bevorderen, maag-darmproblemen te verminderen en een gezonde balans van bacteriën.
Holistische formule voor alle leeftijden; puppies, volwassenen en oudere honden.
Geen toegevoegd suiker of zout.
Geen chemische kleurstoffen of houdbaarheidsstoffen.
Op volledig natuurlijke wijze geconserveerd met antioxidant op basis van rozemarijn, vitamine E en vitamine C.
Uitstekende verteerbaarheid.
Zeer smakelijk, honden zijn er dol op.

Gegarandeerde analyse:Ruwe eiwitten min. 26% Vit. D3 min. 1350 IU/kg
Ruwe vetten min. 18% Vit. C min. 80 mg/kg
Ruwe vezelstoffen max.3.70% Vit. E min. 184 IU/kg
Ruwe as max. 8.7% Koper min. 12 mg/kg
Vocht max. 10% Omega-6 vetzuren min. 3.55%
Vit. A min. 20.000 IU/kg Omega-3 vetzuren min. 0.89%

Ingrediënten Dog Lovers Gold
Lamsvlees meel, bruine rijst, kippenvlees meel, kippenvet, verse zalm, gedroogde eieren, lijnzaad, zalmolie, appels, wortelen, doperwten, gedroogd biergist, pepermunt, Yucca Schidigera extract, Probiotica Enterococcus Feacium, Prebiotica Fructo-oligosaccharides en mannan-Oligosaccharides, natuurlijk antioxidant geconserveerd met rozemarijn en tocopherols, vitamine A supplement, Vitamine D3 supplement, Vitamine E supplement, Vitamine C supplement Ascorbinezuur, Vitamine B12 supplement, Riboflavine supplement, Niacine supplement, pantothenate, Folic zuur, biotine, pyridoxine, hydrochloride, inositol, thiamine, choline chloride, kalium chloride, bètacaroteen, ijzer aminozuur chelate, ferrous sulfaat, koper aminozuur chelate, koper sulfaat, zink amino acid chelate, zink sulfaat, mangaan sulfaat, kobalt carbonaat, selenium, L-carnitine.

Samengesteld om te voldoen aan de door FEDIAF opgestelde richtlijn voor Compleet hondenvoer geschikt voor alle leeftijden.

Filosofie van Dog Lovers Gold
De meeste brokvoedingen bestaan uit een overschot aan minder gezonde granen en slechts één of twee dierlijke eiwitbronnen, en vaak ook nog onvoldoende of helemaal geen goede kwaliteit oliën en belangrijke probiotca. Tarwe, maïs, soja, bietenpulp en andere goedkope vulstoffen staan meestal bovenaan in de ingrediënten van menig merk. Het mag duidelijk zijn dat dit op zijn minst minder geschikte stoffen zijn voor uw hond en kat. Volgens vele voedingsexperts zijn deze granen de grootste oorzaak van huidallergieën, darm- en maagstoornissen en andere gezondheidsproblemen.

Dog Lovers Gold heeft maar liefst vier verschillende eiwitsoorten bij de eerste 10 ingrediënten staan voor een werkelijk optimale eiwitbalans: Lamsvlees meel, kippenvlees meel, verse zalm en hele gedroogde eieren.

De voor het proces van droogvoer benodigde koolhydraten bestaan uit uitsluitend uit fruit, groenten en mineraalrijke en glutenvrije bruine rijst, de minst darmstoornis veroorzakende graansoort. De samenstelling is volledig hypoallergeen en glutenvrij.

Alle grondstoffen zijn stuk voor stuk goedgekeurd voor menselijke consumptie, maar er is meer! een uitgebalanceerd dieet is namelijk niet compleet zonder allerlei enzymen en mineralen die tijdens het verhittingsproces van droogvoer deel verloren gaan.
Dog Lovers Gold bevat, vanuit het streven naar een zo gezond mogelijke voeding, ook probiotica en chelated mineralen (aan aminozuren gebonden mineralen voor verbeterde opname). Vanwege deze bijzondere samenstelling kunnen huidklachten, darmproblemen of allergieën snel verdwijnen of sterk verminderen.

Het predicaat van bijvoorbeeld 'puppy, junior of performance voer' geeft de indruk dat honden in verschillende leeftijdsfases ook andere behoeften hebben dit is absoluut onjuist! en slechts een handig verkoopargument dat inspeelt op het sentiment van de eigenaar. Er is medisch gezien, behalve voor de groep honden met nierproblemen, geen noodzaak voor een andere verhouding of minuscule variaties in de voeding van de gezonde hond!
Wie wil variëren doet het er goed aan om zijn hond regelmatig een stuk vuile pens of af te wisselen met een compleet versvoer.

Zogende teven, pups in groeifasen en actieve honden die dagelijks veel energie gebruiken hebben geen behoeften aan ander voer maar aan méér voedsel met een voldoende toereikend vetpercentage om hun hogere calorie te dekken.

Bron: http://www.dogloversgold.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Chihuahuakennel http://belladonnandi.nl/
Inc

Ongelezen bericht door Inc »

Simonne schreef:Tja, waarom ben ik uitgekomen op deze twee brokken?
Een york heeft snel last van tandsteen en andere gebitsproblemen en allebei deze brokken houden daar rekening mee.
Vers vlees valt voor ons af, omdat we vaak lange tijd weg zijn en geen vers voer mee kunnen nemen.
Waarom heeft je pup rasspecifiek voer nodig? :19: Alleen maar commercie en doet pijn in de portomonnee.
Brokken houden geen rekening met tandsteen en gebitsproblemen, dat doet alleen vers :19:
Simonne
Zeer actief

Vers voer gaat het niet worden bij ons, we zijn te vaak en te lang weg. Onderweg kunnen we geen vers voer goed houden.
Maar... wie heeft hier wel eens van gehoord? http://www.k9natural.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou dat wat zijn? Moet je daar water bij doen?
Ideeën iemand?
Groetjes,
Simonne

Afbeelding

Meike
Zeer actief

Simonne schreef:Vers voer gaat het niet worden bij ons, we zijn te vaak en te lang weg. Onderweg kunnen we geen vers voer goed houden.
Maar... wie heeft hier wel eens van gehoord? http://www.k9natural.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou dat wat zijn? Moet je daar water bij doen?
Ideeën iemand?
Ja, van gehoord. Lijkt me een goede keuze als je geen vers wilt geven. Beter dan brok. Het is wel vrij duur maar een Yorkie eet niet zoveel. Ja, daar moet je water bij doen.
Simonne
Zeer actief

Weer iets anders... sorry hoor, maar ik kom steeds meer tegen bij mijn zoektocht.
Ik kom toch steeds weer uit op brokken, omdat ik wil, dat ze goed knaagt en kauwt op haar voer, i.v.m. gebitsproblemen.
Dat is bij dat gevriesdroogde voer niet. Daar moet je weer iets bij geven voor het kauw- en knaaggebeuren.
Nu zie ik, dat er twee soorten broken bestaan: geexpandeerd en geperst.
Ik zou kiezen voor de geperste brokken bestaande uit vlees (niet van kip) zonder granen.
Dan kom ik uit bij Orijen, Doglovers Gold en Farm Food. Misschien zijn er nog wel meer, maar die kan ik dan niet zo snel ontdekken.
FF wordt verkocht bij mijn dierenwinkel vlakbij, ook heel handig.
Orijen is vrij prijzig.
Tjonge, dat valt nog nix mee.... :U:

edit: ik was Dog Lovers Gold nog vergeten...
Laatst gewijzigd door Simonne op 26 apr 2011 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Simonne

Afbeelding

Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Is de prijs van het voer nu echt een issue als je een York moet voeden? Over hoeveel cent prijsverschil heb je het zoal per dag?
Simonne
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Is de prijs van het voer nu echt een issue als je een York moet voeden? Over hoeveel cent prijsverschil heb je het zoal per dag?
Nee, het is geen issue. Zoals je zegt, zoveel zal het per dag niet schelen.
Maar als beide voeren gelijkwaardig zijn zou het een punt van overweging kunnen zijn.
Ik vind de verkrijgbaarheid ook belangrijk.
Als ik de info op de sites lees verschillen ze niet veel van elkaar.
Groetjes,
Simonne

Afbeelding

Inc

Simonne schreef: Ik kom toch steeds weer uit op brokken, omdat ik wil, dat ze goed knaagt en kauwt op haar voer, i.v.m. gebitsproblemen.
:
Nou hallo, er is je hier al een paar keer verteld dat brokken dat dus niet doen. :19:
Simonne
Zeer actief

Inc schreef:
Simonne schreef: Ik kom toch steeds weer uit op brokken, omdat ik wil, dat ze goed knaagt en kauwt op haar voer, i.v.m. gebitsproblemen.
:
Nou hallo, er is je hier al een paar keer verteld dat brokken dat dus niet doen. :19:

Okee, ja, je hebt gelijk, ik zeg het ook niet goed.
Vers gaat het niet worden, maar ik keek even naar K9natural, omdat dat me ook wel aansprak. Maar dat is dus niet gericht op gebitsproblemen.
Nu dacht ik, dat geperste vleesbrokken misschien harder en beter zouden zijn dan die geëpandeerde met veel graan.
Maar dat kan best wel helemaal fout gedacht zijn... :denken:

o.t. spannend hé, zo'n perzikje in je buik? is alweer een poosje geleden bij mij.
Laatst gewijzigd door Simonne op 26 apr 2011 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Simonne

Afbeelding

Inc

Je wilt juist zo min mogelijk granen :19:
Simonne
Zeer actief

Klopt... kworgek....
Groetjes,
Simonne

Afbeelding

Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

Voor wij vlees voerden gaven wij altijd Royal Canin. Zij zijn eigenlijk de enige voer fabrikant die continu onderzoek doet om het voer te verbeteren. Ook wij gaven ras specifiek voer en waren er altijd dik tevreden mee.

Wij hebben in die tijd ook andere merken geprobeerd maar kwamen telkens terug op Royal Canin. Tis alleen zo jammer en eigenlijk schaamteloos dat het zo idioot duur moet zijn.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Dianavdberkt schreef:Voor wij vlees voerden gaven wij altijd Royal Canin. Zij zijn eigenlijk de enige voer fabrikant die continu onderzoek doet om het voer te verbeteren. Ook wij gaven ras specifiek voer en waren er altijd dik tevreden mee.

Wij hebben in die tijd ook andere merken geprobeerd maar kwamen telkens terug op Royal Canin. Tis alleen zo jammer en eigenlijk schaamteloos dat het zo idioot duur moet zijn.
Waarom zijn ze dan nog steeds niet van de BHA en BHT af?
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

die pakjes renske en nature diet zijn maar kleine verpakkingen,die kan je toch wel meenemen als je weggaat met het hondje?zo'n pakje kan je best open laten voor 2 a 3 dagen...

verder zou ik áls ik al brokken zou voeren kiezen voor een brok met een hoog vlees gehalte,daar een hond nu eenmaal een vlees eter is,en met granen en bietenpulp echt niets kan,en je een hoop geld betaald vaak voor verdelede bietenpulp met vleessmaakje en een mooie merknaam...

RC zou afvallen wegens BHA wat ze in brokken stoppen,en RC doet onderzoek vooral naar hun eigen portemonnee...zo las ik laatst iemand die mega dure RC dieetbrok kreeg van een dierenarts,en echt..de brok bevatte 4% !!! vlees,nou ja,een lever extract van een kip...that's it...de rest granen en opvulling...zak kostte bijna 80 euro...kassa dus...

mocht je nu willen dat je hondje een goed gebit houdt,laat ze dan af en toe op wat vers vlees kauwen,klein penslapje oid,prima gebitreiniger,of een vleesbotje,kippenvleugeltje,is beter als brokjes kauwen :) ...
Meike
Zeer actief

Simonne schreef:Weer iets anders... sorry hoor, maar ik kom steeds meer tegen bij mijn zoektocht.
Ik kom toch steeds weer uit op brokken, omdat ik wil, dat ze goed knaagt en kauwt op haar voer, i.v.m. gebitsproblemen.
Dat is bij dat gevriesdroogde voer niet. Daar moet je weer iets bij geven voor het kauw- en knaaggebeuren.
Nu zie ik, dat er twee soorten broken bestaan: geexpandeerd en geperst.
Ik zou kiezen voor de geperste brokken bestaande uit vlees (niet van kip) zonder granen.
Dan kom ik uit bij Orijen, Doglovers Gold en Farm Food. Misschien zijn er nog wel meer, maar die kan ik dan niet zo snel ontdekken.
FF wordt verkocht bij mijn dierenwinkel vlakbij, ook heel handig.
Orijen is vrij prijzig.
Tjonge, dat valt nog nix mee.... :U:

edit: ik was Dog Lovers Gold nog vergeten...
Mijn ervaring is dat een geperste brok juist meer aanslag geeft dan een geextrudeerde brok. Van Farmfood kreeg Daisy zwarte tanden. Ik zou toch voor het gevriesdroogde vlees gaan en voor het kauwen een pensstaafje, bullepees of iets anders te kauwen geven. Voor een volwassen hond van 5 kg ben je 1 euro per dag kwijt aan K9natural. En ik denk niet dat K9natural slechter voor de tanden is dan brok hoor, want vooral zetmeel zorgt voor tandaanslag en dat zit bijna niet in K9natural. In alle brokken zit daarentegen wel zetmeel.

Als je toch voor een brok kiest, dan kun je bijvoorbeeld wel kvv geven op de dagen dat het wel uitkomt.

Orijen is wat duurder, maar met een kleine hond ben je niet meer dan 50 ct per dag kwijt. Misschien is het anders bij de puppybrok, daar heb ik me niet zo in verdiept. Maar als je echt het liefst een brok wilt, zou ik voor Orijen of Acana Grainfree gaan. Wij gaan straks een jaar trekken met de camper en dan kan ik ook geen rauw vlees geven, ik ga dan K9natural of Orijen geven. Ik heb veel brokken 'onderzocht' en met veel fabrikanten contact gehad, maar de fabrikant van Orijen komt het meest betrouwbaar over en de ingrediënten zijn ook relatief goed: gezond en diervriendelijk vlees, veel dierlijke eiwitten, geen granen, gebruikt cheleerde mineralen, gebruikt fijne vetbronnen (kippenvet en zalmolie), gebruikt geen chemische ingrediënten (zoals bha/bht/menadion), en bereidt de brok enkele minuten met 90 graden. Dit laatste is positief voor het 'verse' vlees wat erin zit, door de relatief lage temperatuur en korte tijdsduur is het beter verteerbaar dan in de meeste andere brokken. Dezelfde fabrikant maakt ook Acana Grainfree.

Dus mijn advies:
1. rauw vlees (in ieder geval op de dagen dat het kan)
2. K9natural
3. Orijen of Acana Grainfree
4. Een andere goede brok zoals Applaws, Canidae Grainfree of Taste of the Wild

Aangezien alledrie deze voeders niet optimaal zijn voor de tanden (barfen wel, maar daar durf ik nog niet over te beginnen), zou ik gebruik maken van rauw kauwmateriaal zoals een sardientje, een kipkarkasje (niet als je brok geeft) of een penslapje. Of gedroogd kauwmateriaal zoals een pensstaaf, runderhuidkluif of bullepees.
Simonne
Zeer actief

Dank je wel, Meike.
Wij trekken ook regelmatig maanden achtereen met de camper rond. Vandaar dat het geen vers voer gaat worden.
Dat K9natural spreekt me wel aan, gevriesdroogd kan je in grote hoeveelheden meenemen en is ook niet zwaar. Voor de camper wel belangrijk.
Ik zal ze eens bellen vandaag.
Daarnaast elke dag iets van een bullepees of pensstaafje gaat ook wel lukken.
En regelmatig tanden schoonmaken of -krabben blijft toch noodzakelijk denk ik.
Groetjes,
Simonne

Afbeelding

S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Rosita Compagner schreef:
Dianavdberkt schreef:Voor wij vlees voerden gaven wij altijd Royal Canin. Zij zijn eigenlijk de enige voer fabrikant die continu onderzoek doet om het voer te verbeteren. Ook wij gaven ras specifiek voer en waren er altijd dik tevreden mee.

Waarom zijn ze dan nog steeds niet van de BHA en BHT af?
volgens mij omdat honden te kort leven om er echt last van te krijgen en omdat het voor de menselijke consumptie ook nog steeds gebruikt wordt om te zorgen dat vetten niet ranzig worden en omdat de dood toch een oorzaak moet hebben :idea:
Gokje
Simonne
Zeer actief

Leuk hé, zo'n forum. :lol1:
Ik begin met 2 soorten brokken en ik eindig bij vlees... dankzij alle antwoorden hier ben ik heel wat wijzer geworden.
Ik durf het bijna niet te zeggen maar wij zijn vegetarisch... :D :D :D
Het wordt dus K9 Natural met daarbij dagelijks kauwvoer zoals pensstaafje, gedroogde vleesrepen, bullepees etc.
Enorm bedankt allemaal! :cheer:
Groetjes,
Simonne

Afbeelding

AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Inc schreef:
Simonne schreef:Tja, waarom ben ik uitgekomen op deze twee brokken?
Vers vlees valt voor ons af, omdat we vaak lange tijd weg zijn en geen vers voer mee kunnen nemen.
Waarom heeft je pup rasspecifiek voer nodig? :19: Alleen maar commercie en doet pijn in de portomonnee.
Brokken houden geen rekening met tandsteen en gebitsproblemen, dat doet alleen vers :19:
Daar hoor ik weer verschillende verhalen over 'ik geef brok omdat dat beter is voor de tanden' en af en toe vers is veelgehoord.
Ik wissel zelf af. Als je vers geeft en echt stukken pens en botten ed zal dat best prima zijn voor de tanden maar alleen KVV doet denk ik niet zoveel.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”