Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dillemma: Wel of niet enten

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Dillemma: Wel of niet enten

Ongelezen bericht door Maeve »

Heb hier een beetje een dilemma. Nilo's entingen (gewoon cocktailenting) lopen op 7 Mei dit jaar af. Normaal gesproken zou ik hem dan gewoon de komende week enten, maar ik hoop dat hij binnen een aantal weken geopereerd kan worden. Die datum staat nog niet vast maar ik hoop toch wel dat hij ergens in Mei aan de beurt is. Is het dan wel verstandig om te enten? Misschien maak ik me te druk want ik zie behoorlijk op tegen de operatie, maar ik denk dan: Een enting is een kleine aanslag op het immuunsysteem en daarna gaat hij onder narcose waarvoor hij goed fit moet zijn.

Even voor de duidelijkheid, hij heeft vorig jaar 7 Mei de Lepto en DhPPi enting gehad van Nobivac die dus een jaar geldig is. Hij heeft nog nooit een heftige reactie gehad op een enting maar Tollers staan er enigzins bekend om (niet zo extreem als Collies maar een aantal worden wel getest op MDR1 gen defect). Zijn cocktail en rabiesenting krijgt hij ook altijd apart. Nu kan ik hem niet enten, of pas na de operatie maar hoe groot is het risico dat hij dan ziek word? Of valt het risico van enten + narcose sowieso wel mee?
melmops
Actief
Mijn ras(sen): Super lieve American Staffordshire Terriër, Tys en Zwarte Kater, Kattemans
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Dillemma: Wel of niet enten

Ongelezen bericht door melmops »

Misschien zou je dit het beste kunnen overleggen met de dierenarts :wink:
Afbeelding
Je zorgen maken, is de verkeerde kant op fantaseren
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Nah als het om enten gaat vind ik dierenartsen niet zo objectief :mrgreen:
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Hmm lastig. Kijk normaal gesproken hoeft het geen probleem te zijn. Enten en minimaal 10 dagen later operatie of andersom..
Maar als je het niet vertrouwd zou ik gewoon wachten tot na de operatie, is hij wel tegen kennelhoest geent? Niet dat dat perse moet hoor ;) Maar een enting werkt ook niet direct, dat heeft ook even nodig om z'n werking te doen..
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Maeve schreef:Heb hier een beetje een dilemma. Nilo's entingen (gewoon cocktailenting) lopen op 7 Mei dit jaar af. Normaal gesproken zou ik hem dan gewoon de komende week enten, maar ik hoop dat hij binnen een aantal weken geopereerd kan worden. Die datum staat nog niet vast maar ik hoop toch wel dat hij ergens in Mei aan de beurt is. Is het dan wel verstandig om te enten? Misschien maak ik me te druk want ik zie behoorlijk op tegen de operatie, maar ik denk dan: Een enting is een kleine aanslag op het immuunsysteem en daarna gaat hij onder narcose waarvoor hij goed fit moet zijn.

Even voor de duidelijkheid, hij heeft vorig jaar 7 Mei de Lepto en DhPPi enting gehad van Nobivac die dus een jaar geldig is. Hij heeft nog nooit een heftige reactie gehad op een enting maar Tollers staan er enigzins bekend om (niet zo extreem als Collies maar een aantal worden wel getest op MDR1 gen defect). Zijn cocktail en rabiesenting krijgt hij ook altijd apart. Nu kan ik hem niet enten, of pas na de operatie maar hoe groot is het risico dat hij dan ziek word? Of valt het risico van enten + narcose sowieso wel mee?

Lepto en Pi is ongeveer een jaar werkzaam/geldig, de rest voor minstens 3 jaar. Pi vind ik zelf een overbodige enting en als ik jou was zou ik nu hooguit (en dan op korte termijn) tegen Lepto laten enten. Die korte termijn omdat het immuunsysteem dan wat langer de tijd heeft om eea te verwerken voor die operatie.

Hoe groot het risico is dat een hond ziek wordt in zo'n geval kan ik niet inschatten, maar sinds mijn vorige hond na een enting en een ontsteking demodexschurft heeft gekregen ben ik nogal huiverig geworden.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Ik weet niet hoe het dan bij tollers zit. Maar bij ons worden ok dieren ook regelmatig meteen geent. Scheelt voor de mensen weer in de kosten.

Mij lijkt dus dat het gewoon zou moeten kunnen.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik zou het uitstellen en na de operatie nog een paar maanden wachten. Waar moet Nilo aan geopereerd worden?
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

@ Sanne: Wat apart. Gebeurt dat dan ook bij Collieachtigen? Want die hebben in verhouding een veel grotere kans op een heftige reactie op de enting. Aan de eene kant snap ik het wel maar nogmaals, ik weet absoluut niet wat het risico hiervan is. Maar voor mijn gevoel is het niet zo best. Heb er ook totaal geen ervaring mee moet ik zeggen. Dit is de eerste keer dat Nilo onder het mes moet en Nora heeft alleen kleine ingrepen gehad. Dit schijnt best een gecompliceerd iets te worden

@ Alma: Nilo word geopereerd aan zn voorpoot, daar word een los botstukje weggehaald. Maar zou jij hem dan bijvoorbeeld alleen voor lepto enten? Ik weet niet hoe snel hij hersteld maar als het maar even kan zwemt hij en het water hier is niet heel erg schoon. Weet niet hoe "zwaar" zo'n lepto enting is..
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik zou hem dan ook inderdaad nu alleen tegen lepto enten, zonder pi dus.
Macho krijgt ook jaarlijks alleen lepto en eens in de 3 jaar de DHP :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

zo vaak hebben we geen collies voor operatie en dan moeten ze ook maar net rond die datum geent worden dus dat heb IK nog nooit mee gemaakt.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”