Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

DM test James

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

*Charlotte
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Aantal honden: 1
Contacteer:

DM test James

Ongelezen bericht door *Charlotte »

Een tijdje geleden heb ik een DNA test bij James laten doen voor degeneratieve myelopathie. Even wat wangslijmvlies afnemen en hup, opsturen naar de OFA. Hier in Nederland is het niet verplicht voor Cardigans om te testen op DM, maar als het kan, waarom niet? De uitslag is inmiddels binnen: James is vrij (clear) :ok: Daarnaast is hij ook genetisch vrij van PRA :wink:
29996D

Re: DM test James

Ongelezen bericht door 29996D »

Super, gefeliciteerd!
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

gefeliciteerd :cheer:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
*Charlotte
Zeer actief
Contacteer:

Dank jullie wel :wink:
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Aah dat is fijn! Gefeliciteerd :cheer:
Afbeelding
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Fijn :cheer:
Tesslys
Zeer actief
Mijn ras(sen): BC's.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tesslys »

Dat is goed nieuws!
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Gefeliciteerd!!
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
heppiedepeppie
Actief
Mijn ras(sen): Beagles

Ongelezen bericht door heppiedepeppie »

Goed nieuws. Gefeliciteerd.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
In loving memory
Wiljean's Branko (28 augustus 1995 - 16 maart 2010)
Geable v/d Oppershoeve (10 mei 2000 - 14 december 2010)
Mary Tudor of Geable's Pride (11 april 2010 - 22 december 2010)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

oh fijn altijd van die goede uitslagen, gefeliciteerd hoor :cheer:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Geweldig!Het is een rotziekte.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Wat fijn! Goed ook dat je alles uit wilt sluiten, ook als het niet verplicht is. :ok:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pumi »

super :E:
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
*Charlotte
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt allemaal, het is fijn om te weten dat James én zijn nakomelingen in ieder geval nooit deze ziekte zullen krijgen.
renee-uk schreef:oh fijn altijd van die goede uitslagen, gefeliciteerd hoor :cheer:
Ja, echt fijn! Er zijn meerdere rassen waarvoor de OFA aanraadt dat het slim is om de honden te testen, zo ook de Duitse Herder, maar ik keek een beetje rond op wat websites van fokkers hier in Nederland en ik zie vrijwel nergens staan dat er op DM getest wordt. Dat verbaast mij eigenlijk wel, want het is zo'n simpele test (gewoon wat wangslijmvlies afnemen en opsturen en het kost niet eens veel, iets van 40 euro...) en een enge ziekte. Waarom niet testen als het een ziekte is die wel geregeld in het ras voorkomt? (Daarbij moet ik wel opmerken dat het zich bij de Cardigan niet vaak manifesteert in de daadwerkelijke ziekte).
nathalie schreef:Wat fijn! Goed ook dat je alles uit wilt sluiten, ook als het niet verplicht is. :ok:
Ja, waarom niet? Ik weet nu in ieder geval zeker dat James het nooit zal krijgen en dat ook zijn kinderen dit niet zullen krijgen. Daarbij vind ik het toch wel een belangrijke test, omdat het geen fijne ziekte is. Ik test niet of James het gen voor langhaar draagt, maar dat kan natuurlijk ook helemaal geen kwaad als dat zo is :wink: DM staat daarmee natuurlijk niet in vergelijking.
heppiedepeppie
Actief

*Charlotte schreef:
nathalie schreef:Wat fijn! Goed ook dat je alles uit wilt sluiten, ook als het niet verplicht is. :ok:
Ja, waarom niet? Ik weet nu in ieder geval zeker dat James het nooit zal krijgen en dat ook zijn kinderen dit niet zullen krijgen. Daarbij vind ik het toch wel een belangrijke test, omdat het geen fijne ziekte is. Ik test niet of James het gen voor langhaar draagt, maar dat kan natuurlijk ook helemaal geen kwaad als dat zo is :wink: DM staat daarmee natuurlijk niet in vergelijking.
Groot gelijk hoor. Ik doe hetzelfde met MLS (Musladin Lueke Syndroom). Akelige afwijking wat alleen bij Beagles kan voorkomen. In NL weet bijna geen fokker wat het was. Ik heb mijn honden wel laten testen. Hierdoor weet ik dat één van mijn teven drager is. Dus die wordt alleen gekruist met vrije honden. De pups die wij op het oog hebben van 6 weken oud, testen we direct nadat de chipper is geweest. En zo probeer ik dus juist weer een vrije hond te behouden. En dat is vorig nest gelukt. Nu hopen we voor dit nest hetzelfde.
Enige nadeel: Onze test kan alleen in VS worden gedaan. Duurt wat langer, maar echt easy met swabs.
In loving memory
*Charlotte
Zeer actief
Contacteer:

heppiedepeppie schreef:
*Charlotte schreef:
Groot gelijk hoor. Ik doe hetzelfde met MLS (Musladin Lueke Syndroom). Akelige afwijking wat alleen bij Beagles kan voorkomen. In NL weet bijna geen fokker wat het was. Ik heb mijn honden wel laten testen. Hierdoor weet ik dat één van mijn teven drager is. Dus die wordt alleen gekruist met vrije honden. De pups die wij op het oog hebben van 6 weken oud, testen we direct nadat de chipper is geweest. En zo probeer ik dus juist weer een vrije hond te behouden. En dat is vorig nest gelukt. Nu hopen we voor dit nest hetzelfde.
Enige nadeel: Onze test kan alleen in VS worden gedaan. Duurt wat langer, maar echt easy met swabs.
Fijn hoor! Ik vind het goed dat je er op test :ok: Dan weet je de uitslag nog niet met 8 weken denk ik? Omdat je moet wachten op de test? De DM test wordt ook in Amerika bij de OFA (Orthopedic Foundation for Animals) gedaan, inderdaad met een swab, super gemakkelijk! Van aanvraag tot uitslag duurde bij mij 17 dagen, dus dat vond ik nog wel meevallen eigenlijk :wink:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Super, gefeliciteerd!
Voor de Toller is ie ook nog niet verplicht maar wil Nilo in de toekomst wel laten testen. Het is zo'n nare ziekte!
heppiedepeppie
Actief

*Charlotte schreef: Fijn hoor! Ik vind het goed dat je er op test :ok: Dan weet je de uitslag nog niet met 8 weken denk ik? Omdat je moet wachten op de test? De DM test wordt ook in Amerika bij de OFA (Orthopedic Foundation for Animals) gedaan, inderdaad met een swab, super gemakkelijk! Van aanvraag tot uitslag duurde bij mij 17 dagen, dus dat vond ik nog wel meevallen eigenlijk :wink:
Bij ons wordt het getest via VGL (Veterinary Genetics Laboratory University College Davis, California) Ik stuur het met spoed op (kost 70 euro extra :O: ) dan hebben ze de test de volgende dag. Na 5-7 werkdagen heb ik dan de uitslag en hopelijk kunnen de teefjes dan net na de 8e week alsnog snel naar de eigenaren.
Ons teefje gaat namelijk bij vrienden wonen.
Doe het maar met spoed, want ik vind het anders zo zonde dat ze te lang moeten wachten.
Laatst gewijzigd door heppiedepeppie op 23 apr 2011 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
In loving memory
heppiedepeppie
Actief

Maeve schreef:Super, gefeliciteerd!
Voor de Toller is ie ook nog niet verplicht maar wil Nilo in de toekomst wel laten testen. Het is zo'n nare ziekte!
Goede keuze :E:
In loving memory
COURTLY

Ongelezen bericht door COURTLY »

heppiedepeppie schreef:
*Charlotte schreef:
Heel fijn Charlotte dat James vrij is, gefeliciteerd hoor. Hoe meer vrije honden hoe beter.
Maar wat je schrijft dat het niet verplicht is klopt niet. In zoverre, bij de WCCN (cardiganclub) is het wel verplicht. De leden moeten voordat ze gaan fokken de status weten van hun hond. Mocht die drager zijn dan is de verplichtte consequentie dat er een vrije partner bij gezocht moet worden.
Gelukkig is er bij de club een jaar of twee geleden een grootschalig onderzoek geweest. Via stamboomonderzoek is gekeken naar de 'stamouderdieren', hiervan zijn swabs genomen en naar de OFA gestuurd. Uit dit onderzoek is gebleken dat we bij de vereniging geen dieren hebben die 'at risk' zijn. Er waren een paar dragers. En laten die nu niet allemaal uit het buitenland komen :denken: ?. Gelukkig hebben we het bij de WCCN helemaal onder controle. Ook het testje voor het fluff-gen is een fluitje van een cent. Kosten zijn ook niet hoog. Bij mijn honden is het gebeurt en die zijn allemaal vrij. Misschien meer geluk dan wijsheid, maar ik ben er wel blij om. Jou James zou het kunnen dragen, gezien zijn afstamming. Ach, je weet het snel genoeg, één nakomeling met fluff beharing en het bespaart je de test :wink:
*Charlotte
Zeer actief
Contacteer:

Hoi Ati, ja dat klopt, maar aangezien ik niet bij de WCCN zit maar bij de NWCC is het niet verplicht :wink: Maar ik vind het gewoon belangrijk en testen is geen moeite, dus waarom niet :ok: Waar kan je trouwens die fluff test laten doen? Ik had gezocht maar niet gevonden hihi! Op zich wel interessant om te weten eigenlijk, James zijn zus is wel een fluff inderdaad...
frodo
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): welsh corgi cardigan

Ongelezen bericht door frodo »

Superleuk dat James DM vrij is!! :E:
Het is inderdaad een nare ziekte, waar wij helaas alles van weten

Afbeelding
Onze vorige hond Sauron (R.I.P) had namelijk DM en ik wens dit echt niemand toe :wink:
Frodo & Arwen
COURTLY

Ongelezen bericht door COURTLY »

Jammer dat het bij de nwcc niet verplicht is, vooral van belang voor de pembrokes. Nou ja, daar komen ze nog wel achter.
Ik heb hier de link waar je verder mee kunt: http://www.vetdnacenter.com/search-bree ... p?breed=31" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ik heb er nog twee liggen, daar mag je wel eentje van hebben. Als je me via een pb'tje je adres stuurt dan stop ik het wel in een envelop en stuur het naar je toe.
Inderdaad, James z'n beide ouders zijn drager en als ik zo naar James kijk zal het mij niet verbazen als hij het ook is. Zijn vacht is wel kort, maar zacht. Nou ja, na een test zou je het zeker weten, bij mij is het 'natte vinger'-werk, hihi.
De test gaat makkelijk, er is een prima gebruiksaanwijzing bij en je kunt het zo (na afname) in een bijgeleverde envelop naar Amerika sturen. Deze mensen zijn ook prima via Skype te bellen. Ik heb dat al een paar keer gedaan en dat is gemakkelijk en kostenloos. Ze hebben nog veel meer tests. Tuurlijk kun je het ook in Nederland en Duitsland laten doen, maar gezien de dollarkoers............is dit beslist aantrekkelijk.
Ik hoor wel wat het wordt. In ieder geval succes.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Gefeliciteerd! waar heb je de test gedaan? (mag ook via pb)
Perry en Noah

Afbeelding
*Charlotte
Zeer actief
Contacteer:

duitse herder schreef:Gefeliciteerd! waar heb je de test gedaan? (mag ook via pb)
Dank je! Ik heb de test laten doen bij de OFA. Kan je online aanvragen, kost 65 dollar in totaal. Hier vindt je meer info: http://www.offa.org/dnatesting/dm.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
COURTLY schreef:Jammer dat het bij de nwcc niet verplicht is, vooral van belang voor de pembrokes. Nou ja, daar komen ze nog wel achter.
Ik heb hier de link waar je verder mee kunt: http://www.vetdnacenter.com/search-bree ... p?breed=31" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ik heb er nog twee liggen, daar mag je wel eentje van hebben. Als je me via een pb'tje je adres stuurt dan stop ik het wel in een envelop en stuur het naar je toe.
Inderdaad, James z'n beide ouders zijn drager en als ik zo naar James kijk zal het mij niet verbazen als hij het ook is. Zijn vacht is wel kort, maar zacht. Nou ja, na een test zou je het zeker weten, bij mij is het 'natte vinger'-werk, hihi.
De test gaat makkelijk, er is een prima gebruiksaanwijzing bij en je kunt het zo (na afname) in een bijgeleverde envelop naar Amerika sturen. Deze mensen zijn ook prima via Skype te bellen. Ik heb dat al een paar keer gedaan en dat is gemakkelijk en kostenloos. Ze hebben nog veel meer tests. Tuurlijk kun je het ook in Nederland en Duitsland laten doen, maar gezien de dollarkoers............is dit beslist aantrekkelijk.
Ik hoor wel wat het wordt. In ieder geval succes.
Da's heel aardig van je Ati! Ik wacht even zijn eerste nestje af, als er daar eentje in zit dan weten we het al :wink: James zijn vacht is trouwens niet 'zacht-zacht' zoals een langhaar teckel bijvoorbeeld. Je voelt wel degelijk 'stekelharen' in zijn vacht (hihi, lastig uit te leggen wat ik bedoel). Ik vind hem heerlijk aanvoelen, dat wel :mrgreen:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

fijn dat hij vrij is, wel jammer dat je zelf aangeeft dat je het belangrijk vind om te testen, maar dat hij zijn eerste dekking al voor de uitslag heeft gedaan....

snap trouwens prima wat je bedoeld met "kop in het zand steken" van mensen die niet (willen) testen, zie ook dit topic http://www.hondenforum.nl/plaza/fokken- ... 11834.html" onclick="window.open(this.href);return false;
*Charlotte
Zeer actief
Contacteer:

Ja, dat klopt. Snap wel wat je bedoelt hoor, maar het is nu eenmaal niet anders. De vader van de moederhond is ook vrij, dat wil dus zeggen dat zijn dochter (die dus gedekt is door James) geen lijder is. Ik volg het fokreglement van de Nederlandse Welsh Corgi Club en daar is DM testen niet verplicht, ik had daar dus verder ook nooit overnagedacht voor de dekking, mede omdat er nooit naar gevraagd werd. Nadat ik wat informatie had opgezocht en er achter kwam dat zo'n test heel gemakkelijk zelf te doen is, heb ik ook niet getwijfeld en het direct opgevraagd. Toen was de dekking inderdaad al gebeurd, maar ik vond het toch belangrijk om wél te testen. En gelukkig is hij vrij, wat overigens de meeste Cardigans zijn :wink:

DM is lang niet zo'n groot probleem bij de Cardigan als bij de Pembroke! Wat ik nu gelezen heb, is dat ongeveer 50 procent van de Pembrokes 'at risk' zijn... Daar schrok ik wel heel erg van, dat is dus absoluut niet het geval bij de Cardigan! Daarentegen vind ik het inderdaad vreemd dat de rasvereniging deze test niet verplicht stelt, zeker vanwege het in mijn ogen grote probleem bij de Pembroke. Als er een test beschikbaar is, waarom niet? Snap jouw topic dus ook helemaal...
*Evie*
Zeer actief
Mijn ras(sen): www.Adebowale.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Evie* »

DM kost in NL bij van Haeringen 59 euro, alleen weet ik niet of ze ook swap opsturen om terug te sturen.
Wij willen ook laten testen!

Krijg je een soort certificaat thuis met de uitslag? OFA is omgerekend 65$ - 40,52 euro
Dat is incl een swap kit thuis laten sturen vanuit de vs?
Afbeelding

http://www.Adebowale.nl
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”