Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Cantus schreef:ik denk persoonlijk dat een muilkorf niet meteen zover zal doorwerken dat de hond helemaal niet meer zou willen bijten...ik vind het alleen totaal overbodig om een diensthond te gaan muilkorven, omdat de geleider niet oplet...
eens!
Idd, eens!
Kijk bv ook maar eens naar de ringsport programma's waar de honden naast t bijtwerk ook stoten met de korf geleerd wordt....
Cantus schreef:ik denk persoonlijk dat een muilkorf niet meteen zover zal doorwerken dat de hond helemaal niet meer zou willen bijten...ik vind het alleen totaal overbodig om een diensthond te gaan muilkorven, omdat de geleider niet oplet...
eens!
Idd, eens!
Kijk bv ook maar eens naar de ringsport programma's waar de honden naast t bijtwerk ook stoten met de korf geleerd wordt....
Ik doe Franse ring (waar stoten overigens geen deel is van het programma, even voor de duidelijkheid) en ik heb een muilkorf waarmee gestoten kan worden maar heb hem in die 3 jaar daarvoor nog nooit gebruikt. Dat is écht africhting voor gevorderden :N: Honden worden echt knettergek van stoten met muilkorf, omdat ze onwijs gefrustreerd raken dat ze niet kunnen bijten. Je moet ze daarna dus echt af laten reageren (zonder muilkorf laten bijten op pak dus). Overigens is de korf bedoeld om de hond een ongewapend persoon even goed uit te kunnen laten schakelen- pakwerken zonder pak met korf is nog fors pijnlijker dan zonder korf met pak
Maar die hond die schrikt helemaal niet. De kans is eerder dat die zonaanbidder schrok. Die hond "vindt" gewoon een verdachte in zijn beleving. Dat doet ie anders ook, inbrekers verstoppen zich doorgaans in de hoop dat de hond ze niet vindt. En dat is nogal eens in hoog gras, bossen,struiken, kreupelhout, sloten, greppels. Als die "inbreker" vervolgens door de hond gevonden is en probeert te vluchten, of zich verzet tegen de hond dan gaat de hond dus over tot bijten. Zonder commando.
Die hond is gewoon aan het werk geweest, en deed dat wat hem geleerd is, die geleider had beter op moeten letten, die hond had die zonaanbidder allang geroken waarschijnlijk (ben er uiteraard ook niet bij geweest, dus is een aanname) en ging gewoon zijn werk doen. Heel logisch. Alleen heel naar dat het in dit geval dus geen verstopte inbreker was, maar een onschuldige zonaanbidder, maar zoals ik al eerder aangaf, dat onderscheid te kunnen maken kun je van ee hond niet verwachten.
Vanuit dát oogpunt gezien , vind ik het niet gek dat die PH hond beet.
Wat geloof ik Jaap* ook al zei: die hond heeft geen weet van dienstroosters.
Ik vroeg het al eerder hoezo dan.. want in het beginbericht staat dat de hond uit schrik beet.
Waar mensen zijn, gebeuren ongelukken. De essentie is volgens mij of je wel of niet honden opleidt om mensen te bijten. Als je ja zegt zoals nu het geval is, zullen er ook ongelukken gebeuren. Dat iemand opgeleid is tot politieagent, maakt natuurlijk niet dat hij nooit een keer z'n aandacht laat verslappen. Niemand kan 24 uur per dag alert zijn. En dat hij even niet alert was op mensen in dit gebied, kan ik wel begrijpen. Met die hond is niks mis. Die reageerde vanuit z'n 'opleiding'.
Nanna schreef:
Als ze dát niet snappen kunnen ze beter teckels gaan nemen voor dat werk.
Ik ben voor. Gewoon met twee teckels voor honderd raddraaiers gaan staan. Dat zal ze leren
Ik moet wel lachen om de naiviteit topic. Wel eens beelden gezien wat zo'n hond allemaal moet weerstaan in rellen? Het zijn geen robots die je uit en aan kunt zetten, het zijn levende wezens. Nogmaals, als je honden hiervoor opleidt, zullen dit soort ongelukken ook gebeuren.
Danoontje powerrr schreef:
Ik vroeg het al eerder hoezo dan.. want in het beginbericht staat dat de hond uit schrik beet.
Dat klopt, en ik heb geen idee waarom die politiewoordvoerder dat heeft gezegd, of waarom dat in het bericht staat, want het slaat nergens op.
of dat het wel zo gezegd is door de politiewoordvoerder,
werk nu zelf voor de gemeente & als je ziet wat de pers maakt van een reactie op een persvraag van 1 zinnetje.....
serieus, van 1 zin maken ze 3 of 4 alineas......& het klopt echt niet allemaal wat er in staat...
Ik zie vooral onachtzaamheid van de geleider, die zijn hond moet kennen en altijd alert zou moeten zijn. (Wat een bijzonder naar gevolg heeft voor de persoon die gebeten werd, en dan is de wijze van berichtgeving op z'n minst lullig te noemen.) Ik denk dat er nl. altijd tekenen zijn voordat de hond overgaat tot bijten, en die moet je kunnen herkennen om erop te kunnen inspelen.
Verder vind ik de algemeenheden die hier uitgeroepen worden over wat een hond wel/niet zou leren in welke situatie en wat dat voor gevolgen zou hebben, vooral dat: generaliserende opmerkingen waar je weinig mee kunt. Hangt gewoon erg van de hond en de situatie af, van de wijze waarop de hond getraind is, van wat hij in de praktijk meemaakt, etc. Onze honden zijn/worden afgericht in de KNPV, en werken niet in de praktijk, dus dat is al een ander verhaal. Maar net als bij Budkes, is de ene hond de andere niet, en kun je de een meer vrijheid geven dan de ander.
Maar om mijn teef maar te nemen, die heeft zowel bijt- als zoekhondensport gedaan, zonder dat ik bang hoef te zijn dat ze of de pakwerker niet meer zou durven bijten, of een burgerslachtoffer in de arm zal hangen als ze die in een bosperceel of in het puin moet opsporen en verwijzen. Ze kent de regels, maar dat is gemakkelijker, omdat het niet de politiepraktijk betreft. Zijn ze echt in de praktijk aan het werk, dan zijn de situaties niet zo vastomlijnd als in de sport en zul je dus als geleider nog veel meer dan anders moeten proberen alles door de ogen van de hond proberen te zien om te zorgen dat je hond die beslissingen zelf niet hoeft te nemen. Maar in hoeverre dat nou wezenlijk anders is dan wanneer je een angstige hond hebt en je moet zorgen dat die niet in een bedreigende situatie gebracht wordt, bijvoorbeeld door overenthousiaste kinderen.... Allen in dit geval betreft het een professional, die alerter had moeten zijn. Ik ga er van uit dat die zijn les inmiddels geleerd heeft (dat mag je toch hopen).
Danoontje powerrr schreef:
Dat klopt, en ik heb geen idee waarom die politiewoordvoerder dat heeft gezegd, of waarom dat in het bericht staat, want het slaat nergens op.
of dat het wel zo gezegd is door de politiewoordvoerder,
werk nu zelf voor de gemeente & als je ziet wat de pers maakt van een reactie op een persvraag van 1 zinnetje.....
serieus, van 1 zin maken ze 3 of 4 alineas......& het klopt echt niet allemaal wat er in staat...
Jullie zijn het eens
En ik heb die twijfels ook.
Ik heb al vaker verhalen gezien waarvan ik me afvroeg welke duimen er gebruikt waren
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ik zie vooral onachtzaamheid van de geleider, die zijn hond moet kennen en altijd alert zou moeten zijn. (Wat een bijzonder naar gevolg heeft voor de persoon die gebeten werd, en dan is de wijze van berichtgeving op z'n minst lullig te noemen.) Ik denk dat er nl. altijd tekenen zijn voordat de hond overgaat tot bijten, en die moet je kunnen herkennen om erop te kunnen inspelen.
Allen in dit geval betreft het een professional, die alerter had moeten zijn. Ik ga er van uit dat die zijn les inmiddels geleerd heeft (dat mag je toch hopen).
Ik quote jou nu toevallig, maar is meer in zijn algemeenheid bedoeld...
Ook ik heb, op zijn zachts gezegd, niet zo'n heel vriendelijke, en je moet zo ongeveer ogen in je rug hebben als je de straat opgaat. In drukke menigten wordt die gemuilkorfd (en nee, daar wordt die echt niet minder door), maar als ik hem uitlaat (aan lange lijn) in een afgelegen gebied waar je totaal geen 'zonaanbidders' verwacht (omdat het bijv. al jaren je vaste uitlaatstekje is tijdens de dienst) dan ga je echt niet constant op je hond letten of die tekend, professional of niet (hoeveel knaagdieren zitten er niet tussen het groen waar een hond op kan reageren) en al zeker niet als je komt aanrijden en al van verre ziet dat er niemand loopt.
Ik hou het dus ook op een ongelukkige samenloop...
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
En het gaat over veel schijven. Ik heb een politiewoordvoerder wel eens wat horen zeggen waarvan ik dacht , dat heb ik je echt zo niet gezegd, maar ik heb ook wel eens een stuk van een journalist teruggelezen waarin ik nagenoeg niets terug las van wat ik had verteld.
Laatst nog met het blafoverlast verhaal, gelukkig had onze woordvoerster door dat ze echt geen verstand had van deze materie en schoof ze alles naar mij door, maar soms liet ze zich toch deze of gene verleiden tot een uitspraak, waar dan ook niet veel van klopte. Maar ik heb ook zelf wel nadrukkelijk gevraagd aan journalisten of ze iets zo en zo wilden vermelden, ik had net zo goed tegen ee blauw geverfde muur kunnen praten bleek achteraf.
Maar goed dat is een zijstapje. Maar dat die hond dus geschrokken is, nee dat gaat er bij mij niet in.
Tony schreef:Ik hou het dus ook op een ongelukkige samenloop...
Dat is het ook vooral. Ik begrijp ook dat je op zo'n plek niet iemand verwacht, in zo'n situatie. Ik vermoed wel dat de geleider na deze gebeurtenis scherper zal zijn op zijn hond, maar alles 100% voorkomen zal nooit kunnen (maar dat geldt voor zoveel honden, en zeker in ongewone omstandigheden)