Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nest verlaten en slepen met pups
Moderator: moderatorteam
-
Jeroen_123
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): 1x Shih Tzu (teefje)
1x Lhasa Apso (teefje)
Nest verlaten en slepen met pups
Al eerdere posten wij een bericht over dat de moeder op de pups ging liggen
http://www.hondenforum.nl/plaza/fokken- ... 13343.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit gaat gelukkig nu goed en al is ze soms iewat onhandig gaat ze niet meer op de pups liggen.
Nu vallen wel een paar andere dingen op, het kan zijn dat wij ons dit verbeelden omdat we geen ervaring hebben en/of extra allert zijn door het op de pups liggen.
1. de moeder verlaat vrij vaak het nest om even rond te wandelen, ze reageert wel op het gepiep van de pups maar toch wandelt ze some rustig 10 minuten lang rond
Als er iemand aan de deur komt springt ze gelijk op om te gaan kijken.
Ze lijkt de pups wat minder spannend te vinden als de eerste dagen, is dit normaal ?
2. ze probeert ook met de pups te slepen, deze zijn afgelopen donderdag geboren dus pas 5 dagen oud, is dit normaal ? wat kunnen we er aan doen om dit te voorkomen
De werpkist is 35 cm hoog de instap 10 cm (dit omdat de moeder anders met de tepels over de rand zou slepen bij in en uit stappen
Alvast bedankt voor jullie advies
http://www.hondenforum.nl/plaza/fokken- ... 13343.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit gaat gelukkig nu goed en al is ze soms iewat onhandig gaat ze niet meer op de pups liggen.
Nu vallen wel een paar andere dingen op, het kan zijn dat wij ons dit verbeelden omdat we geen ervaring hebben en/of extra allert zijn door het op de pups liggen.
1. de moeder verlaat vrij vaak het nest om even rond te wandelen, ze reageert wel op het gepiep van de pups maar toch wandelt ze some rustig 10 minuten lang rond
Als er iemand aan de deur komt springt ze gelijk op om te gaan kijken.
Ze lijkt de pups wat minder spannend te vinden als de eerste dagen, is dit normaal ?
2. ze probeert ook met de pups te slepen, deze zijn afgelopen donderdag geboren dus pas 5 dagen oud, is dit normaal ? wat kunnen we er aan doen om dit te voorkomen
De werpkist is 35 cm hoog de instap 10 cm (dit omdat de moeder anders met de tepels over de rand zou slepen bij in en uit stappen
Alvast bedankt voor jullie advies
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Nest verlaten en slepen met pups
Dat ze er vaker uitgaat is normaal. Het verschilt per teef aar ik heb er wel gehad die na twee dagen al uren naast de kist lagen.
Als de pups goed groeien is er niets om je zorgen te maken.
Wat dat slepen betreft, hoe bedoel je dat? Wil ze de pups er echt uithalen?
Krijgt ze wel genoeg rust?
Je zou kunnen proberen de kist deels af te dekken, dat geeft een "hol"gevoel voor het teefje.
Dat kan ze goed kalmeren want de plek bevalt haar blijkbaar niet helemaal.
Een goed beschutte plaats is ook belangrijk, ze moet zich letterlijk veilig en geborgen voelen!
Als de pups goed groeien is er niets om je zorgen te maken.
Wat dat slepen betreft, hoe bedoel je dat? Wil ze de pups er echt uithalen?
Krijgt ze wel genoeg rust?
Je zou kunnen proberen de kist deels af te dekken, dat geeft een "hol"gevoel voor het teefje.
Dat kan ze goed kalmeren want de plek bevalt haar blijkbaar niet helemaal.
Een goed beschutte plaats is ook belangrijk, ze moet zich letterlijk veilig en geborgen voelen!
-
Jeroen_123
- Vaste gebruiker
1x Lhasa Apso (teefje)
De kist staat in de huiskamer op een rustige plek.
Overdag zijn de kinderen naar school en in de middag spelen ze buiten, dan een hap eten, weer naar buiten, naar binnen, douchen en naar bed.... (mooi weer he
)
Dus tja, het is vrij rustg hier. ik zal eens proberen de kist deels af te schermen.
Ze ligt nu inderdaad naast de kist te slapen, maar zodra de pups piepen gaat ze er wel weer heen.
Overdag zijn de kinderen naar school en in de middag spelen ze buiten, dan een hap eten, weer naar buiten, naar binnen, douchen en naar bed.... (mooi weer he
Dus tja, het is vrij rustg hier. ik zal eens proberen de kist deels af te schermen.
Ze ligt nu inderdaad naast de kist te slapen, maar zodra de pups piepen gaat ze er wel weer heen.
- Rosan's Sandra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herdertjes
- Contacteer:
Dat dacht ik ook. Ik dacht meteen aan te warm of tocht. Heb je er een warmtelamp boven hangen? Of staat de kist op de tocht?Inge O schreef: het puppy-slepen is wat minder leuk : dat geeft toch aan dat ze zich niet 100% voelt in de werpkist. staat die misschien op een drukke plek, of juist teveel apart (voor haar dan)?
Groetjes Sandra
-
Maria
- Zeer actief
- Contacteer:
waarheen wil ze met de puppen heen? hier meegemaakt dat een teefje een mandje had gevonden die zij beter geschikt vond dan de werpkist. Ik heb toen uiteindelijk het mandje gewoon op de warmtevloer van de werpkist gezet en de randen opgevuld en moeder was gelukkig.
Dat ze er naar een paar dagen wat meer bij weggaat is normaal maar het klinkt alsof ze niet helemaal lekker in haar vel zit. Heb je haar temperatuur gecheckt?
Hier liggen de dames vaak naast kun kistje te slapen en bij de minste geringste piep liggen ze er direct weer bij. Wanneer ze bij ons gaan rondwandelen en puppen laten piepen dan voelen ze zich vaak niet lekker.
Dat ze er naar een paar dagen wat meer bij weggaat is normaal maar het klinkt alsof ze niet helemaal lekker in haar vel zit. Heb je haar temperatuur gecheckt?
Hier liggen de dames vaak naast kun kistje te slapen en bij de minste geringste piep liggen ze er direct weer bij. Wanneer ze bij ons gaan rondwandelen en puppen laten piepen dan voelen ze zich vaak niet lekker.
-
Jeroen_123
- Vaste gebruiker
1x Lhasa Apso (teefje)
Nee geen tocht, juist op gelet.
Warmte lamp gebruiken we niet, de vloerverwarming staat aan zodat de kou er net af is.
huiskamer temperatuur is 21.5
Warmte lamp gebruiken we niet, de vloerverwarming staat aan zodat de kou er net af is.
huiskamer temperatuur is 21.5
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
misschien veel vreemd volk (vriendjes van je kinderen etc) over de vloer waardoor ze zich niet "veilig" voelt...
wij hadden hier met Lara (ons huidige nestje met de terriers) dat ze begon met bevallen toen er visite was, maar wij zaten buiten, iedereen wilde direct binnen kijken, niet toegestaan & zelfs zelf de eerste 2 dagen veel uithuizig geweest, want ze wilde gewoon 100% rust & geen pottekijkers. Nu accepteerd ze ons, maar vreemden zijn dus gewoon nog niet welkom, er komt dan ook geen visite bij ons binnen, toen mijn mam er van de week was heeft ze ook op de stoep moeten wachten
wij hadden hier met Lara (ons huidige nestje met de terriers) dat ze begon met bevallen toen er visite was, maar wij zaten buiten, iedereen wilde direct binnen kijken, niet toegestaan & zelfs zelf de eerste 2 dagen veel uithuizig geweest, want ze wilde gewoon 100% rust & geen pottekijkers. Nu accepteerd ze ons, maar vreemden zijn dus gewoon nog niet welkom, er komt dan ook geen visite bij ons binnen, toen mijn mam er van de week was heeft ze ook op de stoep moeten wachten
-
Jeroen_123
- Vaste gebruiker
1x Lhasa Apso (teefje)
Visite wordt volledig geweerd, er is nog niemand bij geweest.
Waar ze heen wil met de pups weet ik niet, ze probeert de kist te verlaten en sleept er dan wat onhandig mee rond en als ik haar dan vraag wat ze gaat doen brengt ze pup weer terug
Zal ik haar eens haar gang laten gaan ? of wellicht de kist verplaatsen ?ik kan hem aan de andere kant van de bank zetten, als ik dan het gordijn ernaast dicht doe dan heeft ze misschien het gevoel dat het wat meer afgeschermd is ?
Waar ze heen wil met de pups weet ik niet, ze probeert de kist te verlaten en sleept er dan wat onhandig mee rond en als ik haar dan vraag wat ze gaat doen brengt ze pup weer terug
Zal ik haar eens haar gang laten gaan ? of wellicht de kist verplaatsen ?ik kan hem aan de andere kant van de bank zetten, als ik dan het gordijn ernaast dicht doe dan heeft ze misschien het gevoel dat het wat meer afgeschermd is ?
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Kun je hem niet op een slaapkamer zetten?
Dat heb ik, is heerlijk rustig voor moeder en pups...
Dat heb ik, is heerlijk rustig voor moeder en pups...
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
-
Jeroen_123
- Vaste gebruiker
1x Lhasa Apso (teefje)
Op de slaapkamer of andere kamer is helaas geen optie
Ze heeft de pups inmiddels weer terug verhuist, haar kist lijkt toch zo slecht nog niet
Hier nog wat gegevens van de pups,1e rijtje is wat ze wegen, 2e rijtje is wat ze percentage gewijs zijn aangekomen
pup1 pup2 pup3
Geboorte 132 122 160 14-apr
Dag 1 138 1,05 126 1,03 178 1,11 15-apr
Dag 2 146 1,06 128 1,02 188 1,06 16-apr
Dag 3 160 1,10 134 1,05 219 1,16 17-apr
Dag 4 180 1,13 152 1,13 240 1,10 18-apr
Dag 5 202 1,12 161 1,06 266 1,11 19-apr
Ze heeft de pups inmiddels weer terug verhuist, haar kist lijkt toch zo slecht nog niet
Hier nog wat gegevens van de pups,1e rijtje is wat ze wegen, 2e rijtje is wat ze percentage gewijs zijn aangekomen
pup1 pup2 pup3
Geboorte 132 122 160 14-apr
Dag 1 138 1,05 126 1,03 178 1,11 15-apr
Dag 2 146 1,06 128 1,02 188 1,06 16-apr
Dag 3 160 1,10 134 1,05 219 1,16 17-apr
Dag 4 180 1,13 152 1,13 240 1,10 18-apr
Dag 5 202 1,12 161 1,06 266 1,11 19-apr
- Tesslys
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): BC's.
- Contacteer:
De pups hebben wel een wat warmere temperatuur nodig de eerste dagen dan 21 graden omgevingstemperatuur.