Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Castratie niet ingedaalde testikels

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Baron
Actief
Mijn ras(sen): Kortharige dwergteckels
Aantal honden: 2

Castratie niet ingedaalde testikels

Ongelezen bericht door Baron »

Volgende week donderdag wordt Baron geopereerd omdat zijn beide testikels niet zijn ingedaald. Hij is een 2 jaar oude dwergteckel. De testikels zitten in zn liezen en de operatie moet dus zo gepiept zijn.

We hebben er voor gekozen om het te laten doen omdat we toch liever voor het zekere dan het onzekere kiezen en nu is hij nog jong en zal hij snel herstellen vd ingreep. Daarnaast is het een best wel felle teckel. We zitten inmiddels ook op de cursus Elementaire Gehoorzaamheid dus het gaat de goede kant uit.

Hebben jullie ervaringen met een dergelijke ingreep? Ik hoor het graag!
linlin

Re: Castratie niet ingedaalde testikels

Ongelezen bericht door linlin »

Geen ervaring met zo'n castratie, maar wel een heerschapje met de balletjes ookin de liezen.

Ik laat ze lekker zitten. Over de mogelijk vergrote risico's zijn de meningen verdeeld. Bovendien voel je ze duidelijk zitten dus veranderingen zijn vlot merkbaar.

Daarnaast doe ik niet aan castreren om pedagogische redenen. Dan had ik maar geen reutje in huis moeten halen en anders wordt het wel verdomd saai.
Pukkeduk
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian sheperd x Border collie

Ongelezen bericht door Pukkeduk »

Mijn ervaring is met paarden maar ik denk dat je het aardig kunt door trekken naar honden. Paarden die 1 of 2 ballen niet hebben ingedaald zijn over het algemeen genomen een heel stuk moeilijker in de omgang. Door de warmte die in het lichaam zit (ballen hangen niet voor niks buiten het lichaam ;)) maken ze extra hormonen aan waardoor ze zich ook extra macho gaan gedragen. Soms zijn ze ronduit onbetrouwbaar door de gigantische hoeveelheid aan hormonen. Buiten dat het mij voor je dier zelf ook niet erg prettig lijkt om constant geprikkeld te worden zijn er ook medische redenen om je paard/hond te laten castreren. Zo is er het risico dat het ontstoken raakt of erger redelijk aanwezig.
De castratie zal iets pijnlijker zijn (denk dat je het kunt vergelijken met een teefje) maar dat is met een paar daagjes voorbij.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Pukkeduk schreef:Mijn ervaring is met paarden maar ik denk dat je het aardig kunt door trekken naar honden. Paarden die 1 of 2 ballen niet hebben ingedaald zijn over het algemeen genomen een heel stuk moeilijker in de omgang. Door de warmte die in het lichaam zit (ballen hangen niet voor niks buiten het lichaam ;)) maken ze extra hormonen aan waardoor ze zich ook extra macho gaan gedragen. Soms zijn ze ronduit onbetrouwbaar door de gigantische hoeveelheid aan hormonen. Buiten dat het mij voor je dier zelf ook niet erg prettig lijkt om constant geprikkeld te worden zijn er ook medische redenen om je paard/hond te laten castreren. Zo is er het risico dat het ontstoken raakt of erger redelijk aanwezig.
De castratie zal iets pijnlijker zijn (denk dat je het kunt vergelijken met een teefje) maar dat is met een paar daagjes voorbij.
OVer dat gedrag herken ik totaal niet bij Zazoe. Hij heeft 1 binnenbal maar is hartstikke makkelijk. Kan gewoon los met andere reuen ze pakken hem eerder dan dat hij een ander pakt.
En verder zij ner onderzoeken gedaan naar het ontaarden van zon binnenbal en de kans dat dat gebeurt is net zo groot als dat de narcose mis gaat. Niet groot dus. En als het een tumor word is hij makkelijker te vinden dan wanneer het een mini ding is.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Pukkeduk schreef:Mijn ervaring is met paarden maar ik denk dat je het aardig kunt door trekken naar honden. Paarden die 1 of 2 ballen niet hebben ingedaald zijn over het algemeen genomen een heel stuk moeilijker in de omgang. Door de warmte die in het lichaam zit (ballen hangen niet voor niks buiten het lichaam ;)) maken ze extra hormonen aan waardoor ze zich ook extra macho gaan gedragen. Soms zijn ze ronduit onbetrouwbaar door de gigantische hoeveelheid aan hormonen. Buiten dat het mij voor je dier zelf ook niet erg prettig lijkt om constant geprikkeld te worden zijn er ook medische redenen om je paard/hond te laten castreren. Zo is er het risico dat het ontstoken raakt of erger redelijk aanwezig.
Waar heb je dat vandaan dat ze meer hormonen aanmaken als ze in het lichaam zitten.??
Heb vroeger op hengsten en klophenghengsten gereden maar zag geen duidelijk verschil.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Baron
Actief

linlin schreef:Ik laat ze lekker zitten. Over de mogelijk vergrote risico's zijn de meningen verdeeld. Bovendien voel je ze duidelijk zitten dus veranderingen zijn vlot merkbaar.
Daarnaast doe ik niet aan castreren om pedagogische redenen. Dan had ik maar geen reutje in huis moeten halen en anders wordt het wel verdomd saai.
Ja tuurlijk zijn de meningen verdeeld, dat heeft de DA ook heel eerlijk tegen ons gezegd. Maar vroeger hebben mijn ouders honden gefokt (boxers en mastino's) en heb ik daar een van mijn lievelingshonden verloren aan kanker. Ondanks dat je ze duidelijk voelt zitten en een verandering vlot kan opmerken loop ik liever geen risico dan wel een risico. Als het kwaadaardig wordt vergeef ik het me zelf nooit.

En dat je dan maar geen reutje in huis moet halen ben ik het niet helemaal mee eens. Baron is absoluut geen vervelende hond, luistert harstikke goed maar hij kan heel dominant zijn, met name naar kinderen en mannen. Begint hij plotseling te blaffen etc. Het is een teckel dus dat leer je hem niet af. En als ik in de toekomst zelf kids krijg wil ik toch dat ie wat rustiger wordt! Daarnaast komt het 9 vd 10 voor dat bij vrouwelijk bezoek Baron stapel verliefd wordt op de dame in kwestie waarna hij vervolgens gaat rijden. Hij weet dondersgoed dat dat niet mag, want bij ons probeert hij het niet, maar dat is gedrag wat ik niet wil zien! Maar goed dit zijn bijzaken, wij doen het voornamelijk voor het risico dat het kwaadaardig kan worden.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Baron schreef:
linlin schreef:Ik laat ze lekker zitten. Over de mogelijk vergrote risico's zijn de meningen verdeeld. Bovendien voel je ze duidelijk zitten dus veranderingen zijn vlot merkbaar.
Ja tuurlijk zijn de meningen verdeeld, dat heeft de DA ook heel eerlijk tegen ons gezegd. Maar vroeger hebben mijn ouders honden gefokt (boxers en mastino's) en heb ik daar een van mijn lievelingshonden verloren aan kanker. Ondanks dat je ze duidelijk voelt zitten en een verandering vlot kan opmerken loop ik liever geen risico dan wel een risico. Als het kwaadaardig wordt vergeef ik het me zelf nooit.

En dat je dan maar geen reutje in huis moet halen ben ik het niet helemaal mee eens. Baron is absoluut geen vervelende hond, luistert harstikke goed maar hij kan heel dominant zijn, met name naar kinderen en mannen. Begint hij plotseling te blaffen etc. Het is een teckel dus dat leer je hem niet af. En als ik in de toekomst zelf kids krijg wil ik toch dat ie wat rustiger wordt! Daarnaast komt het 9 vd 10 voor dat bij vrouwelijk bezoek Baron stapel verliefd wordt op de dame in kwestie waarna hij vervolgens gaat rijden. Hij weet dondersgoed dat dat niet mag, want bij ons probeert hij het niet, maar dat is gedrag wat ik niet wil zien! Maar goed dit zijn bijzaken, wij doen het voornamelijk voor het risico dat het kwaadaardig kan worden.
Het is een teckel dus dat leer je hem niet af.?????? :denken: :denken: :neenee:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Sanne!! schreef:
OVer dat gedrag herken ik totaal niet bij Zazoe. Hij heeft 1 binnenbal maar is hartstikke makkelijk. Kan gewoon los met andere reuen ze pakken hem eerder dan dat hij een ander pakt.
En verder zij ner onderzoeken gedaan naar het ontaarden van zon binnenbal en de kans dat dat gebeurt is net zo groot als dat de narcose mis gaat. Niet groot dus. En als het een tumor word is hij makkelijker te vinden dan wanneer het een mini ding is.
Hier nog zo'n reu met 1 bal die lekker blijft zitten :ok:
En de groeten van de mannen :zwaai
Marcel.s
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 keer spaanse podenco mix
1 keer Aussie reu
1 keer grote poedel
1 keer Jack Russel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marcel.s »

Tja ik weet het niet onze herder is vroeg gecastreerd, bij zijn 1e eigenaar en hoorde van die DA dat hij geen ingedaalde balletjes had.
Hij was toen net 6 maanden.
Zijn gedrag nu :scratch: enigzins dominant, onzeker, plast wijdbeens, veel energie, snel afgeleid........
Kortom een echte maffe herder, zou het erger zijn als hij niet gecastreerd was?? Geen idee.
Hier is alles geholpen en ik vind dat prima.
Wat mij betreft zouden alle honden geholpen mogen worden, net als katten.
Scheelt een hoop ellende, ongewenste nestjes, medische problemen en ja ook gedrag.
Honden leven hier ook in een dichtbevolkte maatschappij en worden veelal niet gebruikt voor de fok, gelukkig er zijn er al zoveel.

Natuurlijk zou het nog mooier zijn als mensen ook hun honden goed zouden opvoeden :engel: :roos:
Fonzie, Judy, Didi & Chico + 5 katten
https://www.facebook.com/MiepshusetHoliday/
Afbeelding
Nuran Gino
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee Zwitserse Witte Herders, Nuran en Santoz
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nuran Gino »

Hier een 7 maanden oude reu met beide ballen niet ingedaald, zitten in zijn buik...tot nu toe geen apart gedrag...niet dominant of zo...hij moet de puberteit nog in, maar even afwachten hoe het dan qua gedrag gaat, maar als hij blijft zoals hij nu is, wordt er niet geopereerd.
Afbeelding
Groetjes Marjan en een poot van Nuran en Santoz
http://www.nurangino.nl
Pukkeduk
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian sheperd x Border collie

Ongelezen bericht door Pukkeduk »

bouvierpoedel schreef:
Waar heb je dat vandaan dat ze meer hormonen aanmaken als ze in het lichaam zitten.??
Heb vroeger op hengsten en klophenghengsten gereden maar zag geen duidelijk verschil.
Dat was wat meerdere DA's mij hebben verteld bij mij eigen klophengst. En het is eigenlijk ook wel logisch, als het warm is zakken de ballen vaak wat lager terwijl als het koud is trekken ze ze dichter tegen het lijf aan.
Baron
Actief

Het gaat mij er niet om of ik het wel of niet moet doen, we hebben in overleg met de DA + fokker besloten het WEL te laten doen. Daar gaat deze topic niet over.
Ik wilde alleen maar weten wat jullie ervaringen zijn met de operatie/ingreep!

n.b. het gaat ons ook niet om zijn gedrag maar we doen het vanuit medische overwegingen!!
Baron
Actief

bouvierpoedel schreef:
Baron schreef:

Het is een teckel dus dat leer je hem niet af.?????? :denken: :denken: :neenee:
Nee teckels zijn echte blafhondjes dus dat is gedrag wat bij de hond hoort, hoeft er van mij ook absoluut niet uit.. vind het wel grappig. Alleen wat minder lang en fel zou fijn zijn!
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door linda1985 »

Alles is af te leren, als je er maar moeite voor doet ;)
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

linda1985 schreef:Alles is af te leren, als je er maar moeite voor doet ;)
ballen eraf is makkelijker toch :roll:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Baron schreef: Nee teckels zijn echte blafhondjes dus dat is gedrag wat bij de hond hoort, hoeft er van mij ook absoluut niet uit.. vind het wel grappig. Alleen wat minder lang en fel zou fijn zijn!
Nou, dan geef je meteen zelf al aan wat het probleem is.
Ik kom aardig teckels tegen, maar vrijwel nooit blaffende.
Riemsesy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weim Langhaar†

Ongelezen bericht door Riemsesy »

moeilijk te zeggen

ze zeggen dat er meer kans is op kanker als niet ingedaalde teelballen niet weggehaald worden..

ik weet niet of er betrouwbare statistieken van zijn, maar de DA's zeggen 't niet voor niets.

mijn hond had 1 bal niet ingedaald, maar die zat niet in z'n lies maar dieper. De DA zei dat 't een zware ingreep kan zijn als ze op zoek moeten naar de 'verloren' bal.
Bonjo kerel.. mis je nog elke dag.
* 04-12-2005
† 27-12-2010
Jessica3787
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermixje

Ongelezen bericht door Jessica3787 »

Ik heb een Border Collie die maar 1 ingedaalde bal had, de andere zat zeer hoog in zijn buik. Zeer grote operatie met veel zoekwerk, maar uiteindelijk voor een goed doel: met 1,5 jaar oud was de bal al kwaadaardig.

Dus ik zou het altijd laten doen, better safe than sorry
Baron
Actief

Ik vind het echt belachelijk dat jullie mij zo aanvallen op het feit dat hij door de castratie minder zal gaan blaffen. Ik heb nu al 3 keer gezegd dat wij de beslissing hebben genomen ivm medische redenen. Ik loop EG cursus met mn hond, denk je nou echt dat ik niet met opvoeding bezig ben? Please. Ik kom hier om navraag te doen over ERVARINGEN, niet om dit soort gebitch over me heen te krijgen.
Baron
Actief

Jessica3787 schreef:Ik heb een Border Collie die maar 1 ingedaalde bal had, de andere zat zeer hoog in zijn buik. Zeer grote operatie met veel zoekwerk, maar uiteindelijk voor een goed doel: met 1,5 jaar oud was de bal al kwaadaardig.

Dus ik zou het altijd laten doen, better safe than sorry
Wow wat een bizar verhaal.. en wat een geluk dat jullie er dus op tijd bij waren!! Dit is dus precies de reden dat wij het inderdaad laten doen :) alleen zitten ze bij Baron in de liezen en niet in de buik, misschien scheelt dat wat!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”