Hanneke2 schreef:malinois schreef:Hanneke2 schreef:
Ik heb het nog nooit zelf bij de hand gehad, maar zo langzamerhand neig ik wat teven betreft toch wel naar vroeg castreren, denk ik. Ik zie om me heen diverse gecastreerde teven gezond en wel stokoud worden zonder noemenswaardige gedragsproblemen.
Ik zie zo goed als alleen maar intacte teven zonder enig probleem, worden nooit achterna gezeten door zwermen reuen of wat dan ook. Xena wordt dit jaar 10 en ik heb werkelijk nog nooit last van dergelijke reuen gehad.
Ik zou een teef dus niet laten castreren en al helemaal niet mocht het om medische redenen wel moeten zoals bij Dusty, dan pas als ze wat ouder zijn.
Ik ken toch wel wat ongecastreerde teven die (nog afgezien van het gedoe tijdens de loopsheid) echt strontchagrijnig zijn in de periode na die loopsheid. Ik heb teefjes ook wel helemaal zien opleven na een castratie, dan werden ze weer hun vrolijke gezellige zelf.
Bij Lilo zie ik in elk geval geen nadelen van die vroege castratie. Ze is heel speels, maar niet onnozel (meer, ze is inmiddels echt wel 'volwassen' geworden), ze vindt reuen heel leuk en andersom ook, ze is gek op jonge puppies en is daar superlief mee. Er zit qua gedrag wellicht wel wat extra pit in, maar ze kan met de meeste honden best overweg. En haar gedrag is lekker gelijkmatig, ik weet exact wat ik van haar kan verwachten. Bij een ongecastreerde teef blijf je volgens mij dat onvoorspelbare hebben.
Nogmals, bij een reu zie ik het anders, maar een teef wordt in mijn ogen bepaald niet slechter van een castratie.
Xena is heel voorspelbaar, ik weet exact wat ik aan haar heb... ik weet dus ook dat een nare bijwerking is dat ze incontinent en pittiger kan worden, die pit heeft ze al enorm veel dus hoeft niet nog meer te worden. Incontinent vind ik dood en doodzielig voor een hond, Dusty werd dat na de castratie, wat heeft dat beestje zich rot gevoeld, ondanks medicatie.
Xena is geweldig met pups, ik zou geen betere (pleeg)moeder weten, gaat uitstekend met reuen.
En waarom zou een teef niet chagarijnig mogen zijn?

dat zijn wij toch ook weleens, ik wel iig als ik ongesteld ben
Xena is ook weleens chagarijnig, nou en?!