Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Ik haat herders"

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

"Ik haat herders"

Ongelezen bericht door Miranda »

Gisteren stond ik bij het losloopgebied even te praten met twee hondeneigenaren hier in de buurt.
Vrouw met bouvier en vrouw met Duitste staande draadhaar (denk ik, ben niet 100% thuis in de jachtrassen). Allebei reuen.
Skadi is gezellig aan het spelen met de heren.
Net zoals mijn vorige hond (mechelaar) dat ook altijd deed.

Plots komt er een vrouw aan met twee honden. Een mixje aan de lijn, en een héél kleine DH teef van drie jaar (ik dacht eerst dat het een pup van een maand of 4 à 5 was, zó klein en schameltjes :ugh: ).
Die herderteef had nogal een grote bek, deed niks anders dan blaffen. Maar ik zag verder in de lichaamstaal niks verontrustends, en Skadi blijkbaar ook niet. Die liep er even heen, snuffelde wat en negeerde de schreeuwert verder.

Maar de twee vrouwen met wie ik stond te praten zeiden tegen elkaar "Oh, dat is een herder. Ik háát herders.".
Ik wees op Skadi en zei dat zij ook een herder is. Ja, maar dat is anders. Toen zei ik dat ze met mijn vorige hond ook geen problemen hadden.
Ja, dat was zo. Maar mijn herders zijn ánders. Die zijn wel lief.

Ik voelde me een beetje alsof tegen mij gezegd werd dat mijn langharige lief met baard en leren jack wél leuk en netjes was, maar dat alle anderen die er zo uit zien criminelen zijn.
Aan de andere kant, er zijn ook veel herders met kutgedrag.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
aman.en.don
Zeer actief
Mijn ras(sen): mechelse herder, daro
border collie, skyler

Re: "Ik haat herders"

Ongelezen bericht door aman.en.don »

ik denk dat er over alle rassen wel vooroordelen zijn.
kleine hondjes zijn bangerds of gemene keffertjes. pits of stafs bijten standaard elke hond. bullen zijn altijd aardslui en geen beweging in te krijgen en herders zijn altijd gemeen. etc etc etc
ik ben gelukkig gezegend met een sociale mechel die wanneer kleine keffertjes snauwen, ze aan staat te kijken van joh maak je niet zo druk. voor groot en dominant gaat hij op zijn rug. met vriendelijk en sociaal kan hij uren spelen, groot of klein
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Miranda schreef: Maar de twee vrouwen met wie ik stond te praten zeiden tegen elkaar "Oh, dat is een herder. Ik háát herders.".
Ik ook :smile:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

aman.en.don schreef:ik denk dat er over alle rassen wel vooroordelen zijn.
Ja, natuurlijk :wink:
Ik vond het alleen opvallend dat het juist twee vrouwen waren waarvan de honden al jaren leuk met mijn herders omgaan.
And few will ever climb
Cantus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door Cantus »

of ze snapte niet dat jij ook een herder hebt en hebt gehad en dachten ze dat alleen duitse herders, herders zijn(snappen jullie m?) :smile:

iig heel erg kort door de bocht van die vrouwen :roll:
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

haha sommige mensen...
:Q: :Q: :Q:
RIP Cena :roos:
    Maylala
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Tsja. Ik kan er niks aan doen, maar ik heb ook erg veel negatieve ervaringen met Duitse en Mechelse herders (meestal wel reuen) opgedaan. Ik kom er helaas niet zoveel tegen die zich niet vervelend opstellen naar mijn honden. Dominant overhangen en geregel, Sjon opjagen en Roos onderschoffelen, ze doen het vaker wel dan niet. En de baasjes die er dan bij lopen te brullen dat ik mijn honden los moet laten "want ze moeten spelen!" of "Ze moeten alleen even accepteren dat die van mij dominánt is", zijn ook bepaald geen zeldzaamheid. Al met al loop ik er vaak voor om als ik een onbekend exemplaar zie.
    Ik ken welgeteld 1 leuke DH en 1 leuke MH, beide teefjes, die zich gewoon gezellig en sociaal opstellen naar mijn honden, en dat zijn dan ook meteen wel echt weer geweldige honden die ik zo in m'n zak zou willen stoppen om mee naar huis te nemen. :I: :mrgreen:

Met Witte Herders heb ikzelf eigenlijk niet echt negatieve ervaringen, hoewel ik laatst ook weer een duo zag die door het bos kleine hondjes liepen op te jagen samen, ik heb ze ontweken als de pest.

Maar ik snap wel dat sommige mensen veel DH en MH onder het kopje "vervelende herder" scharen, even vergeten (of gewoon oprecht niet weten) dat de rasgroep heeeel veel meer rassen behelst, en dan dus zeggen dat ze herders haten. Niet echt een intelligente uitspraak natuurlijk, maar veel mensen doen er nou eenmaal negatieve ervaringen mee op, helaas maar waar.

Edit; stomme fout verbeterd
    Laatst gewijzigd door Maylala op 17 apr 2011 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
    Afbeelding
    Miranda
    Erelid
    Tervuerense herder

Ja, ik heb de beide dames ook gezegd dat ik het aan de éne kant wel snap. Want er zijn nou eenmaal herders met vervelend gedrag. Niet veel gelukkig, hier in de buurt. De meesten weten wat ze aan hun hond hebben en voeden hem gewoon keurig op en nemen hun verantwoordelijkheid.

Maar jaaggedrag, patsen, grote bek opzetten...da's niet typisch des herder, hoor. Dat zie ik veel andere rassen ook wel doen.

Toch, feit is dat veel herders niet leuk willen spelen als ze eenmaal volwassen zijn. Mijn vorige mechelaartje wel, maar dat was een uitzondering. Van Skadi denk ik - als ik haar goed inschat - dat ze minder hondsociaal gaat worden dan mijn vorige hond. Die snauwde van de week een mechelse herder'pup' (maand of 5) af. Mocht niet op háár veld komen. Dus aangelijnd en verder gelopen. Toen was Skadi ineens het 'valse kutjoekel en niet normaal'. Althans, volgens de eigenaren van de pup. Ik denk persoonlijk dat Skadi er sterk op reageerde dat ik helemaal 'in love' was met die pup. Maar goed, daar houd je dan rekening mee.
    And few will ever climb
    monique16
    Zeer actief

Ongelezen bericht door monique16 »

ik ken helemaal geen kutherders.
    wel kutbazen
    :W:
    Miranda
    Erelid
    Tervuerense herder

Oh, ik ben wel eens een kutherder tegengekomen hoor.
    Met mijn vorige hond, die uit het niks gegrepen werd door een halfwas mechelaar (ze loste dat overigens keurig op), en met Skadi, 4 maanden oud, die ook nadat ze op de rug lag te piepen nog geterroriseerd werd door een DH teef.
    And few will ever climb
    Maylala
    Zeer actief

Miranda schreef:Ja, ik heb de beide dames ook gezegd dat ik het aan de éne kant wel snap. Want er zijn nou eenmaal herders met vervelend gedrag. Niet veel gelukkig, hier in de buurt. De meesten weten wat ze aan hun hond hebben en voeden hem gewoon keurig op en nemen hun verantwoordelijkheid.

Maar jaaggedrag, patsen, grote bek opzetten...da's niet typisch des herder, hoor. Dat zie ik veel andere rassen ook wel doen.

Toch, feit is dat veel herders niet leuk willen spelen als ze eenmaal volwassen zijn. Mijn vorige mechelaartje wel, maar dat was een uitzondering. Van Skadi denk ik - als ik haar goed inschat - dat ze minder hondsociaal gaat worden dan mijn vorige hond. Die snauwde van de week een mechelse herder'pup' (maand of 5) af. Mocht niet op háár veld komen. Dus aangelijnd en verder gelopen. Toen was Skadi ineens het 'valse kutjoekel en niet normaal'. Althans, volgens de eigenaren van de pup. Ik denk persoonlijk dat Skadi er sterk op reageerde dat ik helemaal 'in love' was met die pup. Maar goed, daar houd je dan rekening mee.
    Je hebt helemaal gelijk hoor, en het is zeker geen rastypisch gedrag. En het is ook natuurlijk geen bijster snuggere opmerking om te maken, het is een beetje hetzelfde als zeggen "Ik háát fietsers". Ik vind het ook heel vervelend als mensen zeggen dat ze bijvoorbeeld buitenlandse honden haten, dat die beter in het land van herkomst hadden kunnen blijven of zo. Onbewust betrek je het natuurlijk gewoon meteen op je eigen hond en/of situatie, en dan snap je niet waar die heftige mening vandaan komt of je voelt de behoefte om daar tegenin te gaan. Terwijl het helemaal niet over jou persoonlijk gaat, voel je je ongewild toch aangesproken.

Maar aan de andere kant kunnen die mensen er ook weer niets aan doen dat ze die negatieve ervaringen nou eenmaal opgedaan hebben. En ik denk dat het ook een beetje komt omdat er nou eenmaal verschrikkelijk veel DH's en MH's zijn, dan is die negatieve ervaring gewoon statistisch gezien ook sneller/vaker opgedaan dan met een, ik noem maar wat, Azawakh of zo. Als er daar op elke straathoek 2 van zouden wonen zouden mensen daar waarschijnlijk ook weer sneller een heftige mening over ontwikkelen, want dat doen mensen nou eenmaal graag.

Maar zie het maar zo; jij en je hond zijn, zelfs voor mensen met kortzichtige vooroordelen, blijkbaar wel een prettig duo om tegen te komen. Dat is dan wel weer een heel fijn compliment, toch? :ok:
    Afbeelding
    malinois
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
    Aantal honden: 3
    Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Maylala schreef: En ik denk dat het ook een beetje komt omdat er nou eenmaal verschrikkelijk veel DH's en MH's zijn,
    vind je? Ik vind dat dus echt niet... helaas kom ik ze maar heel zelden tegen (buiten de africhtingsvelden dan natuurlijk), mechelaars al helemaal nooit en Duitser echt heel zelden. En met Xavi zoek ik echt andere honden op maar ik kom er maar erg weinig tegen helaas.
    Afbeelding
    In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
    Maylala
    Zeer actief

malinois schreef:
    Maylala schreef: En ik denk dat het ook een beetje komt omdat er nou eenmaal verschrikkelijk veel DH's en MH's zijn,
    vind je? Ik vind dat dus echt niet... helaas kom ik ze maar heel zelden tegen (buiten de africhtingsvelden dan natuurlijk), mechelaars al helemaal nooit en Duitser echt heel zelden. En met Xavi zoek ik echt andere honden op maar ik kom er maar erg weinig tegen helaas.
    Ik ben vanmiddag tijdens mijn boswandeling in anderhalf uur 2 MH's tegengekomen, 3 DH's en 1 Zwitsers Witje. Dus ja, dat vind ik wel veel, ja.
    Afbeelding
    malinois
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
    Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Maylala schreef:
    malinois schreef:
    Ik ben vanmiddag tijdens mijn boswandeling in anderhalf uur 2 MH's tegengekomen, 3 DH's en 1 Zwitsers Witje. Dus ja, dat vind ik wel veel, ja.
    dat geloof ik graag ja, helaas, ik kom ze dus echt niet tegen... want juist herders zijn de honden waar de mijne heel goed mee op kunnen schieten... zeker andere MH.
    Afbeelding
    In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
    _Leonie
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik heb alleen goede ervaringen met Herders maar hier in de buurt hebben we er ook niet veel.

Krijg wel altijd mega commentaar over het feit dat ik later waarschijnlijk een (Duitse) Herder wil. Maar goed, gewoon negeren - ik moet ermee leven en hun niet. :19:
    Maylala
    Zeer actief

malinois schreef:
    dat geloof ik graag ja, helaas, ik kom ze dus echt niet tegen... want juist herders zijn de honden waar de mijne heel goed mee op kunnen schieten... zeker andere MH.
    Dat zal je altijd zien, als je je honden ervoor aanlijnt kom je er tig tegen, en als je ze graag zou willen tegenkomen zie je ze nergens. Jammer dat je aan de andere kant van het land woont, je zou je hart hier op kunnen halen.
    Afbeelding
    alm@
    moderator
    Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

malinois schreef:
    Ik kom ze ook niet vaak tegen, helaas :wink:
    Afbeelding
    aman.en.don
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): mechelse herder, daro
    border collie, skyler

Ongelezen bericht door aman.en.don »

kom ze ook niet veel tegen
    Shima
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
    Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Tja, dat hou je toch. :ugh:
    Jaren geleden liep ik met mijn toen 4 jarig zoontje aan de hand bij een camping en de eigenaresse liep naast me. Wij wilden daar een paar weekeinden met de caravan gaan staan met de kinderen. Ze hadden daar een (oude) Flacoat die ineens vanui het niets (dat weet ik zeker want ik had nog steeds mijn zoon aan de hand) naar voren schiet en zoonlief in de hand bijt. Niet 1 hap, nee drie of 4 keer hapte hij opnieuw toe. Het kereltje had zijn pink en ringvinger tot op het bot open liggen. :jank: Tot op de dag van vandaag kijk ik met andere ogen naar Flatcoats. Ik weet natuurlijk heel goed dat dit geen normaal gedrag is en dat niet alle Flatcoats bijten, maar toch ...... :19: Generaliseren noemen ze dat :klaar:
    Penny
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Golden Retriever x Oud Duitse Herder

Ongelezen bericht door Penny »

Ik krijg het ook wel te horen hoor. 'ik ben bang van herders.. Na nu is ze nog wel schattig maar als ze straks groot is loop ik er een blok voor om.' 'herders zijn niet te vertrouwen, die vallen je zo van achteren aan. Snap niet dat je met vier kinderen een herder neemt'
    Afbeelding
    magnum
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): 1 x-mechelse herders

Ongelezen bericht door magnum »

Ik ken het de meeste lopen ook een blokje om als ze mij zien lopen, en of ik nu apart met de heren loop of met hun beide.
    Je hebt nu eenmaal herders en die zijn gewoon levens gevaarlijk volgens veel mensen.
    Het is dan gewoon jammer dat ze niet per hond kijken, want elke hond is verschillend.

Maar toch zijn er ook mensen die niet bang zijn, en zelfs hun kinderen laten vragen of ze mijn honden mogen aaien.
    Meestal zeg ik dat het goed is dat ze dan even aaien, maar ik houd de honden goed in de gaten en als ze het zat zijn, dan zeg ik ook altijd netjes tegen de kinderen van de hond vind het niet meer leuk om geaaid te worden, en de kinderen snappen het en lopen dan weer netjes door.

Heb wel 1 voordeel de vakantiepark beheerder, die is wel blij met mij op het park en heeft meteen van begin af aan gezegd mocht een van de honden onraad ruiken en reageren, of dat ze reageren op bepaalde types dan ben ik dag en nacht welkom bij hem aan de deur om het te melden. Hij weet dat ik KNPV en Bond v/d Diensthond train, en maakt dan ook graag gebruik van de capaciteit van mijn honden. (maak alleen gebruik van hun capaciteit zoals het speuren en zoeken, bijten mogen ze absoluut niet van mij).
    Afbeelding
    gyanty
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Miranda schreef:Oh, ik ben wel eens een kutherder tegengekomen hoor.
    Met mijn vorige hond, die uit het niks gegrepen werd door een halfwas mechelaar (ze loste dat overigens keurig op), en met Skadi, 4 maanden oud, die ook nadat ze op de rug lag te piepen nog geterroriseerd werd door een DH teef.
    Eerst dit, tja hoe vervelend ook, maar piepen is geen overgave en roep dus geen rem op in dit geval. Een hond kan dan wel op zijn rug liggen, maar alleen doodstil liggen is volledige overgave. Het piepen gebeurd vaak uit schrik of in een oneerlijke reactie inderdaad. Ik ken dat ook wel van toen Kay door een dobermann werd aangevallen. Hij had het dier niet gezien en werd ineens van achter gegrepen en gilde dus uit paniek, maar overgave was het dus niet en tja dan stopt de andere partij dus ook niet....

En tja vooroordelen over herders. Ach ja er zijn ook zoveel herders en veel laten bepaald gedrag zien. Eigenlijk wel heel grappig dat als ik ze (mechelse en duitsers) nu bij puppycurcus in het socialisatiegedeelte zie, ze vaak bang zijn voor de andere pups en komt het weinig tot sociale interactie.
    Afbeelding
    Miranda
    Erelid
    Tervuerense herder

magnum schreef:Ik ken het de meeste lopen ook een blokje om als ze mij zien lopen, en of ik nu apart met de heren loop of met hun beide.
    Je hebt nu eenmaal herders en die zijn gewoon levens gevaarlijk volgens veel mensen.
    Het is dan gewoon jammer dat ze niet per hond kijken, want elke hond is verschillend.
    Oh ja, maar dat ken ik ook wel. Dat omlopen. Vooral van mijn vorige hond. Een mechelaar ziet er met dat zwarte masker blijkbaar gevaarlijker uit dan een wollig witje :wink:

Maar dit waren dus mensen waarvan de honden al jaren leuk met mijn honden spelen. Ik was echt verbaasd.
    And few will ever climb
    dagmar88
    Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ach ja, mijn buurvrouw zegt ook altijd 'alle staffords zijn engerts, behalve die van jou en de buurman'.
    :mrgreen: Nou ja, fijn dat ze die van mij wel graag heeft :U:
    alm@
    moderator
    Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Miranda schreef:
    magnum schreef:Ik ken het de meeste lopen ook een blokje om als ze mij zien lopen, en of ik nu apart met de heren loop of met hun beide.
    Oh ja, maar dat ken ik ook wel. Dat omlopen. Vooral van mijn vorige hond. Een mechelaar ziet er met dat zwarte masker blijkbaar gevaarlijker uit dan een wollig witje :wink:
    Ik herken dat niet zo. :wink: Reina wordt door haar kleurtje vaak niet als herder herkend en Rock nodigt door zijn vriendelijke lachebek vaak uit tot een aai of koekje :mrgreen:
    Afbeelding
    PattyB

Ongelezen bericht door PattyB »

Ik kom regelmatig herders tegen en heb niet echt hele slechte ervaringen, op één na. Een tijdje terug kwam er opeens uit het niets een hollandse herder het veldje op rennen waar Senna aan het spelen was en greep haar. :denken: :eek: Zijn baas deed.... niets. :19:
    Desondanks ga ik niet alle herders over één kam scheren. :wink: Ik denk dan eerder dat het in dit geval aan de nalatige baas lag.
    Pemba
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik ken hier zo 5 mechelaars en 1 duitse herder, met op 1 na allemaal verantwoordelijke baasjes. Die ene die het niet is gooit met opzet elke keer een balletje tussen mijn honden door of rakelings langs ze heen zodat die mechelaar als een idioot komt langs rennen.
    Mijn honden vinden dat eng maar die man vindt dat heel erg grappig.
    Afbeelding
    dagmar88
    Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:mrgreen: Van dat type baas, ongeachte de hond, krijg ik van die serieuse :M: :L: :tong: neigingen.
    Sta je daar duidelijk druk bezig met de clicker met het zweet op je voorhoofd, moet er even een lolbroek op 2 meter afstand ballen langs gaan gooien :mep:
    Madelief
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
    Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Heb je niet gezegd tegen die mevrouw van de bouvier dat háár herder ook heusch wel aardig was?? :mann:
    groetjes Madelief en Yanthe
    Afbeelding
    Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
    Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
    Mekkie
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Mekkie »

Ik ontspan altijd een beetje als ik herders tegenkom..
    De meeste herders die ik tegenkom zijn vooral bezig met het baasje en het balletje waardoor ik gewoon door kan lopen.
    De overige herderbaasjes kunnen tot nu toe prima omgaan met een: "hond bij je houden want anders word het gaten en dierenarts"
    Die roepen hun hond terug en lopen door. :U:

Verder weet Fritz wel beter dan uitvallen tegen volwassen herder reuen :smile:
    Afbeelding
    Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”