Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vroege castratie en gedrag?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Re: vroege castratie en gedrag?

Ongelezen bericht door Jacksel »

Mijn moeder luistert naar de dierenarts als ik er niet tussen kom, aangezien die het wel zal weten :N: Gelukkig is het ondertussen duidelijk dat ik er ook het een en ander vanaf weet, en luistert ze ook naar mij. Zo lang er niets duidelijk is qua hulphond zijn is dit mijn keuze.
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Ik heb een teefje dat voor haar 1e loopsheid is gecastreerd en ik zou het nnoooiitt weer doen.
Haar karakter is overigens fantastisch. Maar ze is door gegroeid en haar vacht is in puppy stand gebleven. Heel langzaam veranderd hij nu maar ik ben bang dat het nooit meer wordt zoals het had moeten zijn.
Afbeelding
gevni havanezers
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Jacksel schreef:
Lindsey schreef:Je kunt haar toch ook laparoscopisch laten helpen?
euhm, wat heeft dat te maken met het gedrag?

Overigens was dit niet bedoeld als discussie over wel of niet (ook al ben ik daar dus ook nog niet uit wat ik wil), maar over de invloed op het gedrag als je het voor de eerste loopsheid doet.
Lilo is hoogstwaarschijnlijk gecastreerd voor de eerste loopsheid, en is alleen qua speelgedrag wat pupperig, ze heeft een mooie vacht en ze is dol op reuen met ballen. :D Ik ken een ander teefje in de buurt dat ook voor de eerste loopsheid is gecastreerd en dat is gewoon een leuke vriendelijke hond gebleven. Heel speels, maar niet dommig ofzo.

Ik heb het nog nooit zelf bij de hand gehad, maar zo langzamerhand neig ik wat teven betreft toch wel naar vroeg castreren, denk ik. Ik zie om me heen diverse gecastreerde teven gezond en wel stokoud worden zonder noemenswaardige gedragsproblemen.

Bij een reu zou ik veel meer bedenkingen hebben.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Hanneke2 schreef:Lilo is hoogstwaarschijnlijk gecastreerd voor de eerste loopsheid, en is alleen qua speelgedrag wat pupperig, ze heeft een mooie vacht en ze is dol op reuen met ballen. :D Ik ken een ander teefje in de buurt dat ook voor de eerste loopsheid is gecastreerd en dat is gewoon een leuke vriendelijke hond gebleven. Heel speels, maar niet dommig ofzo.

Ik heb het nog nooit zelf bij de hand gehad, maar zo langzamerhand neig ik wat teven betreft toch wel naar vroeg castreren, denk ik. Ik zie om me heen diverse gecastreerde teven gezond en wel stokoud worden zonder noemenswaardige gedragsproblemen.

Ik vind dit geen goed advies eerlijk gezegd Hanneke. Als je er niet echt ervaring mee hebt, kun je toch ook geen advies geven of wel?

Mies heeft een kudtvacht na het - noodzakelijk - castreren overgehouden.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Nika is voor haa eerste loopsheid gecastreerd en ik zou het dus nooit meer laten doen.
Nika heeft altijd een puupenlook gehouden en is (zeker in vergelijk met de herders) nooit écht volwassen geworden.
Ze was incontinent in de zomer-periode (als ze vanwege de warmte dus meer dronk), en was simpelweg altijd wat "pupperig" in gedrag.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Hanneke2
Zeer actief

pepim schreef:
Hanneke2 schreef:Lilo is hoogstwaarschijnlijk gecastreerd voor de eerste loopsheid, en is alleen qua speelgedrag wat pupperig, ze heeft een mooie vacht en ze is dol op reuen met ballen. :D Ik ken een ander teefje in de buurt dat ook voor de eerste loopsheid is gecastreerd en dat is gewoon een leuke vriendelijke hond gebleven. Heel speels, maar niet dommig ofzo.

Ik vind dit geen goed advies eerlijk gezegd Hanneke. Als je er niet echt ervaring mee hebt, kun je toch ook geen advies geven of wel?

Mies heeft een kudtvacht na het - noodzakelijk - castreren overgehouden.
Ik geef geen advies, ik zeg wat mijn ervaringen zijn.

Als het om vacht gaat zou ik ook wat huiveren als ik geen kortharen had. Maar Lilo heeft serieus een hele mooie vacht gehouden. Jacks vacht is wel ontploft in de loop der tijd, hij is een soort combi glad/ruw/langhaar geworden, maar het staat hem wel en het is voor mij geen probleem.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ff heel simpel gedacht he: Is het voor zo'n hulphond niet juist van belang dat ze volwassen en vooral stabiel is? Vooral een Poedel die van zichzelf vrij springerig en druk is lijkt het me dan van belang dat ze mentaal uitgegroeid is en de rust bewaard. Of zeg ik nu iets heel doms? :scratch:
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Ik pik een vroeggecastreerde er vaak snel uit, deze zijn niet mooi qua bouw, groter als normaal, niet goed in verhouding en weinig spieren erop. Qua karakter zijn ze echt puppy achtig, gewoon niet volwassen. Voor mij nooit een teef die voor 1e loospheid gecastreerd word, lijkt me ook niet goed voor gezondheid.
Perry en Noah

Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Maeve schreef:Ff heel simpel gedacht he: Is het voor zo'n hulphond niet juist van belang dat ze volwassen en vooral stabiel is? Vooral een Poedel die van zichzelf vrij springerig en druk is lijkt het me dan van belang dat ze mentaal uitgegroeid is en de rust bewaard. Of zeg ik nu iets heel doms? :scratch:
Hier ben ik het mee eens. Eerst volwassen worden.

Overigens ben ik het met Hanneke2 eens. Ik zou mijn teef wel laten castreren na de 1e of 2e loopsheid als ik zeker wist dat ik niet met haar zou fokken.
Afbeelding
gevni havanezers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Vroege castratie gaat in ieder geval niets toevoegen aan haar gedrag wb het hulphond zijn denk ik.
Op de plaatsen waar jij haar het meest nodig hebt zijn geen reuen die haar af kunnen leiden denk ik. En veel teven zijn helemaal niet zo slettebakkerig met vreemde reuen en dan merkt een reu het niet eens.
poetin666 schreef: In het verledenhad ik nog wel eens veel te kleine chineesjes, ( onder de 2 kg) en om ellende te voorkomen laat ik die helpen voor de 1e loopsheid,....K zie niet wat r mis is met een hond die wat pupperig gedrag vertoond,.. k heb castraten die de bank alleen afkomen voor eten en 1 minuut de tuin in,.... geef mij maar een ''jonge'' oudere hond!
Hé Kim!
Helaas heb je geen programmaatje in de hond waarbij je van tevoren het gewenst gedrag na castratie kan programmeren. Al denken sommige mensen dat wel. Je kunt dus niet voorspellen of jouw hond eeuwig pup blijft of een luie vadsige bankhanger. Of zijn die luie castraten alleen maar reuen ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hanneke2 schreef:
Ik zie zo goed als alleen maar intacte teven zonder enig probleem, worden nooit achterna gezeten door zwermen reuen of wat dan ook. Xena wordt dit jaar 10 en ik heb werkelijk nog nooit last van dergelijke reuen gehad.
Ik zou een teef dus niet laten castreren en al helemaal niet mocht het om medische redenen wel moeten zoals bij Dusty, dan pas als ze wat ouder zijn.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Of Yentle pupachtig blijft, kan ik natuurlijk nu met 11 maanden nog niet zeggen. Haar vacht is vind ik niet problematisch en ze is nog steeds de ik vind alles en iedereen leuk mups.

Ik denk dat het gewoon voor iedere hond anders is en je kunt van te voren niet weten hoe jouw hond ergens op reageert.

De enige waar ik het wel bij heb gemerkt is de kater die ik heb gehad. Die is met 5 of 6 maanden (weet niet meer precies, is beetje heel lang geleden 1989) gecastreerd en heeft altijd een heel lief snoezelig klein koppie gehouden. Maar daar wond hij dan ook iedereen om zijn staartje......
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Neeltje schreef:Of Yentle pupachtig blijft, kan ik natuurlijk nu met 11 maanden nog niet zeggen. Haar vacht is vind ik niet problematisch en ze is nog steeds de ik vind alles en iedereen leuk mups.
Ik heb hier op het forum geleerd dat vooral honden met lang haar en een glad gezicht een castratenvacht krijgen. Poedels en ruwharen ed niet.
Dat is ook wel wat ik in de wandelgebieden zie. Collies, Borders, Berner Sennen, Kooikertjes met een vreselijke vacht na castratie.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
daywalker
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog - Mechelse Herder - Akita -
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door daywalker »

Ik zou ze gewoon laten castreren voor de eerste loopsheid, de kans op gezwellen in de melkklieren wordt daarmee vermindert tot bijna 100%
Zoals al vermeld is, bestaat er geen programma om je hond het gewenste gedrag te geven na een castratie, dat wordt dus afwachten.
mijn vrienden zie je niet, die staan achter me
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Neeltje schreef:Of Yentle pupachtig blijft, kan ik natuurlijk nu met 11 maanden nog niet zeggen. Haar vacht is vind ik niet problematisch en ze is nog steeds de ik vind alles en iedereen leuk mups.

Ik denk dat het gewoon voor iedere hond anders is en je kunt van te voren niet weten hoe jouw hond ergens op reageert.

De enige waar ik het wel bij heb gemerkt is de kater die ik heb gehad. Die is met 5 of 6 maanden (weet niet meer precies, is beetje heel lang geleden 1989) gecastreerd en heeft altijd een heel lief snoezelig klein koppie gehouden. Maar daar wond hij dan ook iedereen om zijn staartje......
:wink: Inderdaad, mijn jongste katertje is vrij vroeg gecastreerd en ziet er nu met drie jaar nog precies zo uit als zijn ongecastreerde papa met 8 maanden.
Alleen een stukkie groter :mrgreen:
De3staffies
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire terrier

Ongelezen bericht door De3staffies »

daywalker schreef:Ik zou ze gewoon laten castreren voor de eerste loopsheid, de kans op gezwellen in de melkklieren wordt daarmee vermindert tot bijna 100%
Zoals al vermeld is, bestaat er geen programma om je hond het gewenste gedrag te geven na een castratie, dat wordt dus afwachten.
Nou dan valt mijn Candy dus met de kont in de boter, die is voor de eerste loopsheid gecastreerd en heeft nu dus wel een gezwel in de melkklieren.
Verder is haar gedrag volgens mij normaal voor een teef, en heeft ze alleen een smaller koppie dan de gemiddelde am staff
Afbeelding

Twinkeltje bedankt!!!
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik vind het vaak wel te merken, castratie voor de eerste loopsheid. Zou die eerste loopsheid dus wel afwachten. Is de moeite waard lijkt me.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Contacteer:

waarom je NIET vroeg moet castreren:

http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... BIJ+HONDEN" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
daywalker
Zeer actief

De3staffies schreef:
daywalker schreef:Ik zou ze gewoon laten castreren voor de eerste loopsheid, de kans op gezwellen in de melkklieren wordt daarmee vermindert tot bijna 100%
Nou dan valt mijn Candy dus met de kont in de boter, die is voor de eerste loopsheid gecastreerd en heeft nu dus wel een gezwel in de melkklieren.
Verder is haar gedrag volgens mij normaal voor een teef, en heeft ze alleen een smaller koppie dan de gemiddelde am staff
ja uitsluiten kan je niet he jammer genoeg
Laatst gewijzigd door daywalker op 16 apr 2011 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

daywalker schreef:
De3staffies schreef:
ja uitsluiten kan je niiet he jammer genoeg
daarom vind ik het ook onzin om het daarvoor te doen, je haalt een mens toch ook niet leeg omdat je weleens iets zou kunnen krijgen?
Waarom een hond dan wel? En dan, krijgt ze ergens anders een kwaadaardige tumor... :19:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Mijn algemene advies is "altijd" ;-) om pas te latn "helpen" als dat medisch nodig is.
En dan pas als de hond lichamelijk en geestelijk volgroeid is.

Suzanne
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Castratie geeft ook weer een verhoogde kans op bv botkanker, en andere problemen.
daywalker
Zeer actief

Ik zal het anders formuleren "Malinois" De mensen hebben allemaal redenen om hun honden te laten casteren.
Voor de eerste loopsheid, of erna, of al helemaal niet, mensen maken een keuze.
Je geeft ons een link die verwijst naar de redenen waarom je een hond NIET voor de eerste loopsheid moet laten casteren, maar zoals je weet, is er ook een lijst met redenen waarom WEL.
Ik hoef ook geen gelijk te hebben, maar door alles tegen elkaar af te wegen (voor en nadelen) worden mensen geholpen in hun beslissing.
Een gesprek met verschillende dierenartsen zou ook kunnen helpen, alhoewel zelfs die van mening kunnen verschillen. :wink:
De3staffies
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire terrier

Ongelezen bericht door De3staffies »

daywalker schreef:
De3staffies schreef:
ja uitsluiten kan je niet he jammer genoeg
De reden van haar castratie was niet om dit tegen te gaan, ik wist hier nl toen nog niks van. Maar toen ik hier zag staan dat de kans op gezwellen in de melkklieren vermindert tot bijna 100%, dacht ik toch wel even sjips :(
Afbeelding

Twinkeltje bedankt!!!
daywalker
Zeer actief

kan ik me iets bij voorstellen hoor. :wink:
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

malinois schreef:

daarom vind ik het ook onzin om het daarvoor te doen, je haalt een mens toch ook niet leeg omdat je weleens iets zou kunnen krijgen?
Waarom een hond dan wel? En dan, krijgt ze ergens anders een kwaadaardige tumor... :19:

Precies, niet doen is mijn advies en ik spreek uit eigen ervaring.
Heel jammer voor mijn meisje dat ik er pas te laat achter ben gekomen, maar hier gebeurt het zonder medische noodzaak nooit meer!!
Lees de geplaatste linken maar eens, ik denk dat de daarin genoemde risico's een stuk groter zijn voor je hond dan die gezwellen in de melkklieren.
Die over het algemeen nog uitstekend te behandelen zijn ook (operatief), iets wat ik van botkanker of een hemangiosarcoma wel durf te betwijfelen.
En aan dat risico stel je je hond wel degelijk bloot :(

Ik had mijn meisje graag gezien hoor zonder haar onderontwikkelde schoudertjes, vaginitis en puppenkopje.
Dan hebben we het nog niet eens over haar schrikgedrag waardoor zij van de meest normale geluiden ineens wegvliegt terwijl zij wel degelijk goed gesocialiseerd is.
Ik snap ook werkelijk niet waarom da's nu nog steeds deze te vroege castratie aanbevelen :evil:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

daywalker schreef:Ik zal het anders formuleren "Malinois" De mensen hebben allemaal redenen om hun honden te laten casteren.
Voor de eerste loopsheid, of erna, of al helemaal niet, mensen maken een keuze.
Je geeft ons een link die verwijst naar de redenen waarom je een hond NIET voor de eerste loopsheid moet laten casteren, maar zoals je weet, is er ook een lijst met redenen waarom WEL.
Ik hoef ook geen gelijk te hebben, maar door alles tegen elkaar af te wegen (voor en nadelen) worden mensen geholpen in hun beslissing.
Een gesprek met verschillende dierenartsen zou ook kunnen helpen, alhoewel zelfs die van mening kunnen verschillen. :wink:
ik vind een jonge hond in de groei zijn of haar hormonen ontnemen vele malen schadelijker dan de KANS op eventuele tumoren...
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

malinois schreef:
Hanneke2 schreef:
Ik zie zo goed als alleen maar intacte teven zonder enig probleem, worden nooit achterna gezeten door zwermen reuen of wat dan ook. Xena wordt dit jaar 10 en ik heb werkelijk nog nooit last van dergelijke reuen gehad.
Ik zou een teef dus niet laten castreren en al helemaal niet mocht het om medische redenen wel moeten zoals bij Dusty, dan pas als ze wat ouder zijn.
Ik ken toch wel wat ongecastreerde teven die (nog afgezien van het gedoe tijdens de loopsheid) echt strontchagrijnig zijn in de periode na die loopsheid. Ik heb teefjes ook wel helemaal zien opleven na een castratie, dan werden ze weer hun vrolijke gezellige zelf.

Bij Lilo zie ik in elk geval geen nadelen van die vroege castratie. Ze is heel speels, maar niet onnozel (meer, ze is inmiddels echt wel 'volwassen' geworden), ze vindt reuen heel leuk en andersom ook, ze is gek op jonge puppies en is daar superlief mee. Er zit qua gedrag wellicht wel wat extra pit in, maar ze kan met de meeste honden best overweg. En haar gedrag is lekker gelijkmatig, ik weet exact wat ik van haar kan verwachten. Bij een ongecastreerde teef blijf je volgens mij dat onvoorspelbare hebben.

Nogmals, bij een reu zie ik het anders, maar een teef wordt in mijn ogen bepaald niet slechter van een castratie.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

malinois schreef:daarom vind ik het ook onzin om het daarvoor te doen, je haalt een mens toch ook niet leeg omdat je weleens iets zou kunnen krijgen?
Waarom een hond dan wel?
O jee, Malinois weer met haar aloude kul-argument. Het is je wellicht nooit opgevallen, Malinois, maar een hond is geen mens.
Daarom slapen wij mensen meestal niet buiten in een kennel, voed je kinderen niet op met een slipband laat staan een prikker (en wie een stroomband zou gebruiken op een lastig jongetje zou waarschijnlijk in de bak terecht komen, gebruik je een clicker dan is een psychiatrisch ziekenhuis wellicht je eindbestemming).
Vrouwen bevallen meestal niet in een houten kist, en de pasgeboren kinderen worden bijna nooit aan de hoogste bieder verkocht. Een meisje van een maand of twee onder fokkersvoorwaarden elders plaatsen is al helemaal extreem ongebruikelijk.
Kortom, een hond is geen mens en die twee zomaar met elkaar vergelijken slaat dus ten enen male nergens op. Mocht je toch willen volhouden dat hond en mens hetzelfde zijn, dan is het wellicht zinvol je te realiseren dat een teef helaas biologisch gezien een sterk verhoogde kans op potentiëel dodelijke problemen met haar voortplantingsorganen heeft.
De kans dat een intacte teef ooit in haar leven kanker aan haar melkklieren of een baarmoederontsteking krijgt, is ongeveer 45%. In beide gevallen is de beste behandeling opereren. De kans op borstkanker bij een vrouw is ongeveer 11%, een baarmoederontsteking komt zover ik weet eigenlijk nooit voor. Ook daarom niet te vergelijken dus. Er zijn overigens vrouwen die een sterk verhoogde kans op borstkanker hebben, bijvoorbeeld omdat ze aan het BRCA1 gendefect lijden. Bij deze vrouwen is een preventieve amputatie + castratie wel degelijk een optie die aangeboden en ook uitgevoerd wordt. Dus zelfs wanneer je persé een vrouw met een hond wilt vergelijken dan nog slaat je argument nergens op, omdat juist bij vrouwen die net als teven een sterk verhoogd risico lopen het 'leeghalen' wel degelijk een mogelijke, preventieve behandeling is.

Ik ben trouwens geen voorstander van vroeg (voor 6 maanden) steriliseren van teefjes maar soms doe ik het wel: bijvoorbeeld bij opvangpuppies voor ze naar hun nieuwe huis gaan (nu twee pups (teefje en reutje) van ca. 4 maand in de opvang, die worden volgende week gecastreerd). En die krijgen daar helemaal niets van.

Kees
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Casey schreef:
Ik ben trouwens geen voorstander van vroeg (voor 6 maanden) steriliseren van teefjes maar soms doe ik het wel: bijvoorbeeld bij opvangpuppies voor ze naar hun nieuwe huis gaan (nu twee pups (teefje en reutje) van ca. 4 maand in de opvang, die worden volgende week gecastreerd). En die krijgen daar helemaal niets van.

Kees
Dat zeg jij ja dat ze er niets van krijgen, ik vind dat wel wat heel kort door de bocht hoor als ik hier naar mijn vroeg gecastreerde teefje kijk.
Niet alleen bij haar overigens, net als anderen in dit topic pik ik te vroeg gecastreerde teefjes er ook heel makkelijk uit.

Ben ook benieuwd waarom jij zegt dat je er geen voorstander van bent en net zo hard beweert dat ze er niets van krijgen?
Wat mij overigens erg opvalt in dit topic dat er aan de verhoogde kansen op andere soorten van kanker bv zo makkelijk voorbij gegaan wordt, dat snap ik al helemaal niet niet, lijkt mij toch net zo ernstig als baarmoederontsteking hoor :(
Als het dan toch moet, waarom dan niet even gewacht tot zij minimaal uitgegroeid is :19:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”