Neeltje schreef:Jaap* schreef:Dat hangt er erg vanaf waardoor het probleem veroorzaakt wordt.
Rasgebonden of genetisch bepaald gedrag wat als een probleem wordt ervaren zal altijd aandacht behoeven.
Maar gedrag wat is ontstaan door gebrekkige begeleiding, slechte ervaringen of conditionering kan helemaal verdwijnen als de oorzaak wordt weggenomen of wordt omgebogen naar een andere reactie als voorheen.
Dank je Jaap, exact wat ik dacht (maar niet zo goed had kunnen omschrijven).
Ik wil hier dan toch meer uitleg over. Of ik lees het niet goed, begrijp het niet goed of ik heb het blijkbaar niet goed om kunnen buigen/af kunnen leren.
Ik beschouw jaaggedrag als een probleem ja, dat voorop. Ik wil niet dat mijn duitse herder achter vossen, konijnen, katten, eenden of op een klein hondje in de verte dat in eerste instantie niet wordt gezien als hond bij wijze van spreken afrent.
Zoals gezegd, de ene heeft die neiging absoluut niet, in de tijd dat ik hem had omdat zijn baas dit als pup niet heeft toegestaan. Gedrag zit er wel in denk bij iedere pup die opgroeid om achter dingetjes die bewegen aan te rennen, dit is bij hem dus blijkbaar consequent niet toegelaten, vandaar dat hij het niet doet, of wel tien keer nadenkt om het te doen.
Zij heeft wat vaker tijdens opgroeien dus wel succes gehad met meerkoeten, vossen etc. omgeving waarin ze opgroeide anders dan hier in de randstad

hier ben je toch wat aan meer regels gebonden als het gaat om wat niet mag, dan in de omgeving waar ze opgroeide waar het meer gaat om leven en laten leven, niet overal snel een autoweg bereikt wordt of het vol loopt met andere honden en eigenaren.
Ze stuift nu niet meer zomaar op andere honden af, wel als ik niet oplet en het belet met stem. Ze is gewoon altijd allert op de omgeving, tenzij ik het ombuig naar aandacht op mij of het haar belet.
Ze is nu controleerbaar en ik kan haar bij me houden of terugroepen nu, wat in de eerste weken echt niet mogelijk was.. ze ging gewoon al ging ik op mijn kop staan

En nu zal ze toch ook even kijken hoe ik reageer als ze wat spot, dus dat is al een vooruitgang (uiteraard, braaf ik haar dan de boom in en mag ze tegen me opspringen of gooi ik een bal)
Maar de drift naar het achter een konijn aangaan, of iets anders wat wegrent blijft, ondanks dat je er mee aan de slag bent gegaan en nu weet wanneer ze getriggerd raakt en dus op tijd in kan spelen, maar dat betekend blijven opletten.
En nogmaals de andere hond heeft dat totaal niet, die kijkt op laat me zien dat er wat is maar zou gewoon niet de drang hebben erachteraan te gaan.