Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is dit een double merle nest?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Is dit een double merle nest?

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Tamara, klopt, dat hebb ik gezegd ;)
AussiesRule schreef: In Nederland mag er van de club (terecht) geen merle x merle combinatie gedaan worden.
Van de Raad mag het ook niet, dus dat komt goed uit ;)
Bij Aussies komt de cryptic merle idd ook voor. Vroeger helemaal 'tricky' omdat de staarten geamputeerd werden en daar soms het merle patroon op te vinden was.
Ja, in theorie kan het bij elk ras dat merle kent voorkomen.
Hoewel niet alle merle dezelfde mutatie is, is wel elk type merle een variant van een specifieke mutatie.
Als jullie begrijpen wat ik hiermee bedoel ;)
Volgens mij zijn er bij de merles met gekleurde oren en ogen geen extra risico's in verhouding tot de solids.
Nee, dat mag je niet zo zeggen.
Merle aan de buitenkant zegt niet altijd iets over de binnenkant en andersom.
Pigmentatie aan de buitenkant zegt ook niet altijd iets over de binnenkant en andersom.
Oftewel: als een hond gepigmenteerde oren heeft maar bv wel extreem bont is, kan dat ook effect hebben gehad op de ontwikkeling van de zintuigcellen, en dat geldt dus ook voor merle.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Marjoleine schreef:Hoewel niet alle merle dezelfde mutatie is, is wel elk type merle een variant van een specifieke mutatie.
Zijn deze varianten wel rasspecifiek en heeft dit nog invloed op de gevolgen als 2 verschillende varianten met elkaar gepaard worden?
aanvulling: Zijn er dan minder risico's dan bij paring van gelijke varianten?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Elly* schreef:
Marjoleine schreef:Hoewel niet alle merle dezelfde mutatie is, is wel elk type merle een variant van een specifieke mutatie.
Zijn deze varianten wel rasspecifiek en heeft dit nog invloed op de gevolgen als 2 verschillende varianten met elkaar gepaard worden?
aanvulling: Zijn er dan minder risico's dan bij paring van gelijke varianten?
O, leuke vraag!

Ik heb geen idee. De varianten zijn wel rasspecifiek maar wat bij welk ras hoort is niet bekend.
We weten dat er verschillen zijn. De theorie is dat hoe langer de staart van het gen, hoe meer merle er is, en dat lijkt aannemelijk, maar bewezen is het (nog) niet.
Ik denk dus dat je bij de mogelijke risico's daarnaar zou moeten kijken, ware het niet dat we dus niet weten welke variant wat voor staart heeft.
Wat wel bekend is, is dat de verschillende varianten verschillende eiwit-lengtes hebben.

Het zou dus zo kunnen zijn dat de Catahoula een relatief korte staart heeft en dat daarbij patronen horen die minimale merling geven.

Wat er vervolgens gebeurt als je de verschillende types combineert weet ik niet.
Ik zal eens vragen bij de labs of ze dergelijke testen hebben gedaan, het lijkt me een leuke vraag! :ok:

Afbeelding

Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben benieuwd of er meer bekend over is. Ik houd dit topic nog steeds in de gaten. :wink: (bij gebrek aan ander leesvoer over kleurtjes :mrgreen: )
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik verwacht wel snel antwoord eigenlijk.

Voor een dergelijk iets zou je dus merle x merle moeten doen, en opzettelijk zal dat niet gedaan worden, maar misschien wel per ongeluk?
In Amerika doen ze niet altijd zo moeilijk ;)

Ik vraag me af of de eiwitreeksen zich zouden aanpassen tot een nieuwe mutatie, doordat het beide mutaties zijn van hetzelfde gen. Zou een dubbele merle van verschillende mutaties er als een dubbele merle uitzien die wij kennen of niet?
Ik heb geen idee.

Afbeelding

Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Ariane »

Nanna schreef:Bij redmerle teckels zie je er alvast geen donder meer van als ze volwassen zijn, van dat tijgerpatroon. .
Volgens mij toch wel zilveren haartjes overal?
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef: Zou een dubbele merle van verschillende mutaties er als een dubbele merle uitzien die wij kennen of niet?
Ik heb geen idee.
Dat is inderdaad wat ik me afvraag.
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Ariane »

Nanna schreef:
Ariane schreef:
Nanna schreef:Bij redmerle teckels zie je er alvast geen donder meer van als ze volwassen zijn, van dat tijgerpatroon. .
Volgens mij toch wel zilveren haartjes overal?
Nee. Als je al wat ziet zijn dat donkere haartjes.
Maar aan bijvoorbeeld deze teckel zie ik het roodtijger niet af, terwijl ie dat wèl is...
Afbeelding
Maar Boudewijn is ook roodtijger en die heeft zilveren haartjes :denken:
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nou, navragen links en rechts leert dat hoewel de sequences verschillend zijn per ras, de verschijningsvormen op zich gelijk zijn, alleen de hoeveelheid merle niet.
Verschillen in gezondheidsrisico's zijn er niet, met dien verstande dan het natuurlijk altijd al ging over de plaats van de merle, en hoe dat werkt is niet bekend.

Merle x merle en dan verschillende rassen is voor zover bekend nog niet gedaan, en zo wel, dan was dat niet opzettelijk en niet onderzocht.
Dus hoe een dubbel merle met twee verschillende sequences eruit ziet is niet bekend.
We kunnen het proefondervindelijk testen natuurlijk door een Catahoula op een beauceron-harlekijn te zetten of zo, maar dat zou dan voor onze eigen verantwoording zijn, vrees ik. :oeps:

Mochten ze het in de US ooit doen dan hoor ik het ongetwijfeld ;)

Afbeelding

Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Marjoleine schreef:Nou, navragen links en rechts leert dat hoewel de sequences verschillend zijn per ras, de verschijningsvormen op zich gelijk zijn, alleen de hoeveelheid merle niet.
Verschillen in gezondheidsrisico's zijn er niet, met dien verstande dan het natuurlijk altijd al ging over de plaats van de merle, en hoe dat werkt is niet bekend.

Merle x merle en dan verschillende rassen is voor zover bekend nog niet gedaan, en zo wel, dan was dat niet opzettelijk en niet onderzocht.
Dus hoe een dubbel merle met twee verschillende sequences eruit ziet is niet bekend.
We kunnen het proefondervindelijk testen natuurlijk door een Catahoula op een beauceron-harlekijn te zetten of zo, maar dat zou dan voor onze eigen verantwoording zijn, vrees ik. :oeps:

Mochten ze het in de US ooit doen dan hoor ik het ongetwijfeld ;)
Een catahoula met een beauceron lijkt me daar minder geschikt voor, aangezien het merle van de catahoula bij de beauceron vandaan komt :ok:
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Madelief schreef: Een catahoula met een beauceron lijkt me daar minder geschikt voor, aangezien het merle van de catahoula bij de beauceron vandaan komt :ok:
O, dat wist ik niet?
Hebben boosjes ook cryptic merle dan?

Afbeelding

Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Madelief schreef: Een catahoula met een beauceron lijkt me daar minder geschikt voor, aangezien het merle van de catahoula bij de beauceron vandaan komt :ok:
O, dat wist ik niet?
Hebben boosjes ook cryptic merle dan?
Niet dat ik zo gauw weet. Waar dat vandaan komt weet ik niet. Maar feit is wel dat de beauceron aan de wieg heeft gestaan van de Catahoula, en dus per definitie niet geschikt als interraciale test-kruising met merles. De uitslagen zouden niet goed interepreteerbaar zijn. Maar zoals we al vaker hebben besproken is er nog veel onduidelijkheid over het merle en de overerving (edit: dat niet natuurlijk ;-), maar wel over de mogelijke afwezigheid van gezondheidsproblemen en de vorming van pigment ten opzichte van andere merle-rassen) daarvan bij de beauceron, dus wie weet wat voor verrassingen er nog uit zouden komen. De beauceron heeft uiteraard een vele malen simpelere kleurvererving dan de Catahoula. Er is alleen Black and tan (en nog wat genen die de af en toe optredende witte borstvlek maakt), en buiten het heel zeldzame blauw en meen in ook bruin aan kleur, is er verder niets aan patronen aanwezig. I de Catahoula zit zo'n beetje....alles :F:

Op zich een prima kandidaat voor een testkruising dus, de beauceron, omdat je niet teveel níet wilt weten :ok:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Madelief schreef:
Marjoleine schreef: Hebben boosjes ook cryptic merle dan?
Niet dat ik weet. Waar dat vandaan komt weet ik niet.
Maar het gaat juist om de verschillende types merle ;)

Dan zijn die andere kleurslagen ook niet zo boeiend, want je kijkt maar naar één sequence in zo'n test (gesteld dat je het doet) en die zou je dan van te voren ook moeten vaststellen.

De theorie is dat een langere staart aan het gen een andere uitingsvorm geeft en dat klinkt heel plausibel.
En wat er met die andere loci gebeurt boeit niet zo, het gaat immers alleen om dat merle-gen? Dus in theorie zou het niets uitmaken welk patroon een hond heeft, als ie maar merle heeft.

Dat merle bij beaucerons anders zou vererven geloof ik eerlijk gezegd niet zo.
Hooguit zou er ook cryptic merle kunnen voorkomen, waardoor het beeld vertroebeld raakt.
Maar eerlijk gezegd heb ik weinig vertrouwen in de dingen die in Frankrijk worden beweerd over merle, zeker als ik aan de DD denk.

Afbeelding

Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Madelief schreef:
Marjoleine schreef: Hebben boosjes ook cryptic merle dan?
Niet dat ik weet. Waar dat vandaan komt weet ik niet.
Maar het gaat juist om de verschillende types merle ;)

Dan zijn die andere kleurslagen ook niet zo boeiend, want je kijkt maar naar één sequence in zo'n test (gesteld dat je het doet) en die zou je dan van te voren ook moeten vaststellen.

De theorie is dat een langere staart aan het gen een andere uitingsvorm geeft en dat klinkt heel plausibel.
En wat er met die andere loci gebeurt boeit niet zo, het gaat immers alleen om dat merle-gen? Dus in theorie zou het niets uitmaken welk patroon een hond heeft, als ie maar merle heeft.

Dat merle bij beaucerons anders zou vererven geloof ik eerlijk gezegd niet zo.
Hooguit zou er ook cryptic merle kunnen voorkomen, waardoor het beeld vertroebeld raakt.
Maar eerlijk gezegd heb ik weinig vertrouwen in de dingen die in Frankrijk worden beweerd over merle, zeker als ik aan de DD denk.
Ik snap wel wat je bedoelt (en nee, het vererft uiteraard hetzelfde over, dat had ik inmiddels aangevuld), maar dan doel je op gentesten van te voren neem ik aan? Want de kans is gewoon reëel dat een merle Catahoula hetzelfde merlegen draagt als een beauceron (want namelijk van daar gekomen) en dan heb je dus geen type verschil. Kan dus prima zijn dat de Catahoule óók nog andere types draagt (van elders gekomen), maar tenzij je dat dus eerst genetisch onderzoekt kun je daar bij deze kruising gewoon niet vanuit gaan. Dat is alle wat ik zeg. Interraciaal kun je het beste ook interraciaal doen en niet semi-interraciaal....tenzij je dat wilt natuurlijk :ok:
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Contacteer:

Ik zie nu dat je de sequencie van te voren wilt vaststellen :ok:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ja, ik bedoel gentesten van te voren ;)

Je zou niet eens naar het ras hoeven kijken (al zou ik teckel x catahoula niet handig vinden ;) ), maar alleen naar het merle-gen dat zo'n hond heeft.
Lange x korte staarten, zeg maar.

Vreselijk onverantwoord, maar het lijkt me wel heel interessant.

Afbeelding

Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Nanna schreef:
Marjoleine schreef:Ik bedenk me, wat jij natuurlijk wilde weten, Nanna, is of de clubs onderzoek doen?
Die doen dat niet bij min weten.
Raar eigenlijk.
Ik weet niet of dat raar is. Als er eigenlijk geen of minimaal problemen voorkomen vanwege dat merle hoef je dat natuurlijk ook niet te doen.
Bij de grijstijgers komen niet meer of andere gezondheidsproblemen voor dan bij de andere kleurslagen. De witte doggen zijn wel vaak doof en blind of slechtziend en hebben ook vaak andere bijkomende gezondheidsproblemen.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”