Casey schreef:Ik vind het eerlijk gezegd een heel vreemd advies wat je van de dierenarts gekregen hebt. Tumoren aan de melklieren zaaien inderdaad vaak uit naar bijv. de longen, maar als je ze op tijd weg haalt niet. Bovendien: hoe kleiner hoe makkelijker weg te halen en hoe minder pijnlijk de operatie. Alleen het tepeltje zelf weghalen is nooit genoeg, je moet altijd kijken hoe de lymphevaten lopen en alle klieren 'stroomafwaarts' weghalen maar het scheelt heel veel of dat maar een dun reepje vel is of een hele brede reep.
Er wordt trouwens wel eens geroepen dat de meeste tumoren aan de melklieren goedaardig zouden zijn maar dat is een fabeltje, ongeveer de helft is goedaardig (51%) en de andere helft kwaadaardig (49%). Het advies je hond maar gewoon te laten verkankeren vind ik dus nergens op slaan. Ik zou haar meenemen naar een andere dierenarts en haar zo snel mogelijk laten opereren, en dan de tumor (het tumortje) op laten sturen voor onderzoek.
Groetjes,
Kees
Ja ik snap wat je bedoeld, volgende week heb ik een gesprek met de da. Candy kan sowieso niet geopereerd worden voordat de bloedtest binnen is, ze is laatst zo ziek geweest omdat de waardes van haar schildklier 2.3 waren en dat is laag als je je bedenkt dat het 14 plus tot ongeveer 40 kan zijn. Zodra ze mij belt en die zijn beter dan de laatste keer, toen was het 8, dan ga ik haar zeggen dat ik zekerheid wil en dat ze geopereerd moet worden. En helemaal nu ik al deze verhalen heb gelezen dat de kans dat ze nog mooie jaren bij ons kan hebben groot is, wil ik gewoon dat er snel duidelijkheid komt.Zij heeft trouwens ook tegen mij gezegt dat dit soort tumoren bijna altijd kwaadaardig waren, maar ook dat ze op dit moment dus tot de bloeduitslagen binnen waren niks kon doen.
Ook komt er nog bij dat over goed 5 weken onze nieuwe puppy komt, en ik dus wil dat ze dan voor de tijd geopereerd word. Dan is ze in elk geval beter als die komt.