Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vragen over brokken

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

mum

Re: vragen over brokken

Ongelezen bericht door mum »

Ik kan niet eens meer uitslapen :D
mum

Hij slaapt nu, is ook wel rustiger dan anders hoop dat het goed gaat, mijn kindjes zijn gelukkig vrij vandaag dus ik hoef nergens heen en heb de hele dag tijd om Buddha te bestuderen
summer07
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door summer07 »

Chica krijgt hier Carocrok brokken met een hele hoge energie waarde 's morgens en 's avonds smuldier compleet of soms een andere variant van smuldier en daar ben ik sinds vorige week mee begonnen. Voorheen zat ze op alleen brok maar mede door de berichten op het forum over smuldier en overige vers voeren ben ik gaan varieren en ze doet het er perfect op.

Onze vorige Bull Terrier had ook allergiën waar ik zelfs helemaal akelig van werd. Rode open plekken in zijn liezen, oksels, nek, buik en onder zijn staart. Wij hebben ruim 1 jaar getest en gezocht maar bij ons heeft niets geholpen. Elvis had zo'n extreme allergie vanaf 6 maanden oud al waarbij hij op het laatst niet eens meer verder als de tuin kon lopen. Omdat wij dat hondonwaardig vonden en Elvis zelf ook aangaf dat het genoeg was (ondanks dat hij pas 1,5 jaar was) niet meer bewegen, veel slapen maar ook extreem onrustig, hebben we Elvis in moeten laten slapen.

Behalve overstappen op ander voer zou ik ook laten testen. Als je een goede verzekering hebt (wij hadden er toen een van proteq) werd bij ons (2 jaar geleden) op de BTW na alles vergoed, medicatie, bloedtesten enz.. Het kost idd veel geld testen en behandelen maar er zijn veel honden die daardoor de juiste behandeling en het juiste voer krijgen en daarmee behoorlijk stabiel worden.

Succes.
mum

Tis hier niet in die extreme mate die beschrijft, hij lijkt er niet echt last van te hebben
Een verzekering voor de hond heb ik niet, ik leg elke maand wat weg voor evt plotselinge kosten
Tja als ik de verzekering betaal is het geld ook weg, leg ik het zelf apart dan blijft het wel van mij
summer07
Zeer actief

Tis hier niet in die extreme mate die beschrijft, hij lijkt er niet echt last van te hebben
Een verzekering voor de hond heb ik niet, ik leg elke maand wat weg voor evt plotselinge kosten
Tja als ik de verzekering betaal is het geld ook weg, leg ik het zelf apart dan blijft het wel van mij
Die van ons was ook echt het extreemste geval wat onze dierenarts ooit gezien heeft en had ook nog wat andere bijkomstige problemen met zijn huid.
Wij hadden voor Elvis wel een verzekering maar dat was meer omdat onze bull terrier daarvoor zo ontzettend lomp was dat ons zelf gereserveerde potje zo op was :F:
Voor Chica heb ik ook geen verzekering hoor, die volstaat met het potje tot nu toe prima.

Wil je alleen overstappen op andere brokken of wil je toch ook verder laten testen of misschien een eliminatie dieet?
mum

Ik heb de laatste maanden al zoveel aangemodderd dat ik eerst even alleen op andere brokken overstap, mochten de klachten terug komen of niet overgaan gaan we weer naar de dokter, en ik wil evt wel dat testje van NIB proberen
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

mum schreef:Thnx voor alle adviezen en dat ik niet direct aan de hoogste boom word opgehangen vanwege mijn besluit, Oh en paulala, van de cb heb ik gewoon een rol van alle soorten genomen, maar vooral de eend variant gaf spuitpoep
Ben je gek.
Iedereen gaat anders om met dit soort dingen hoor.
En als jij ziet dat het niet goed gaat met je hond, dan verander je toch gewoon van voeding?
Kijk, ik ben best wel onderzoekend aangelegd, en als ik iets in mijn hoofd heb, dan zet ik heel erg door.
In het begin heb ik ook wat problemen gehad met de overstap naar vers (in mijn geval Barf) ook spuitpoept etc.
Maar ik ben een soort logboek bij gaan houden, en elke dag gaan opschrijven hoe de ontlasting was etc etc etc.
Zo kwam ik er langzaam maar zeker achter waar de problemen vandaan kwamen.
Julia's darmen waren helemaal slecht door de jaren brok (gluten! granen!).
En het heeft zeker wel twee jaar geduurd (als het niet langer is) voor ik kon zeggen dat haar darmen volledig opgeknapt waren. Nu heb ik een zeer gezond hondje die veel meer voedingstoffen aankan dan voorheen.
Zolang ze maar geen gluten binnen krijgt is het in orde, en geen grote hoeveelheden glutenvrije granen.

Maar het is een lange en zware weg geweest.
Ik heb nachten gehad dat ik meerdere keren uit bed moest om haar naar buiten te laten omdat ze aan de spuit was, dagen dat ik thuis kwam en de hele keuken onder de spuit zat.
Dagen dat ze haar eten zomaar weer uitkotste in de nacht, zelfs op mijn bed :kotz:
Maar ik wist dat zij op brok écht ziek was, en dat de brok hier de oorzaak van is geweest bij haar. Dus ik had een goede reden om door te gaan en goed uit te zoeken wat ze wel en niet kon hebben.
Na verloop van tijd was ik er achter, vette vleessoorten kon ze niet aan, en ze moest perse bij elke maaltijd een beetje bot, anders ging het mis.
Na weer een tijdje voorzichtig de vette vleessoorten weer introduceren omdat haar darmen tot rust waren gekomen en alles perfect ging, en toen kon ze het wél aan, alleen rustig opbouwen.
Zo ging het ook met rijst, dat kon ze niet hebben, nu wél.

Het heeft een aantal jaren geduurd allemaal, maar het is mijn karakter om in zulke dingen door te gaan en diep te gaan onderzoeken en alles bijhouden.
Dat is veel werk, en kost energie.
Voor mij is het het allemaal waard geweest, want ze is nu topgezond en wordt vaak nog maar 1 of 2 jaar oud geschat terwijl ze al bijna 7 is.

Maar ik kan me goed voorstellen dat de meeste mensen zo'n lange weg helemaal niet zien zitten.
En als je dan een brok vindt waar het goed op gaat, dat je dit dan het liefst zo laat.

En ja, vroeger was ik veel harder in mijn mening over dit soort dingen.
Maar dat kwam omdat ik er zelf toen middenin zat, en ik wist dat Julia een brok (ik kende de graanloze brokken toen niet) niet verdroeg, en dus móest ik wel doorzetten, veel keus had ik gewoon niet.
Naar mijn gevoel was het voor alle honden beter, en nu ben ik daar nog steeds wel van overtuigd hoor (enkele uitzonderingen daargelaten) maar ik ben me ook gaan realiseren dat de moeite die het kost, en de tijd en energie etc. niet voor iedereen haalbaar is.
:zweep:
mum

Alle honden die ik hiervoor had kregen allen brokken, pas met Buddha ontdekte ik het verse vlees, ik heb m meteen overgezet toen hij bij ons kwam en toen begonnen ook de problemen, met 13 weken darmontsteking en toen al rode plekken, hij is 7 maanden nu en al 5 maanden bij ons en hij eet nu sinds twee weken weer brokken en eigenljk gaat het nu goed met hem, geen diaree en de rode plekken trekken langzaam aan weg.
Vaak krijg je te horen dat vers vlees het beste is voor de hond en het is een mooie gedachte dat je het juiste aan het doen bent terwijl mijn hond van het ene gezondheidsprobleem naar het andere ging en ik nu rust voor zijn lichaampje wil en als ik m dat kan geven in de vorm van brokken zal ik dat zeker niet laten
Ik vind het wel erg jammer, het was een mooie natuurlijke manier van voeren maar ik ben nu op dit moment ff klaar met onderzoeken en experimenteren
Mojuan
Zeer actief

Dat kan ik goed begrijpen hoor.
Gewoon even doen waar jij je goed bij voelt.
In de toekomst zie je wel weer verder.
mum

Goh ik mis een bepaald persoon hier :scratch:
Ayurveda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayurveda »

Ik hoop dat je hond het hier goed op gaat doen!
Ja kan het natuurlijk niet na 1 dag zeggen, hier gaan wel weken overheen maar de ergste klachten zoals de diaree zou die toch niet te veel meer moeten hebben!

Hier doen ze het overgens super op de zelfde brok die jij hebt, ik hoop dat jij die ervaring ook krijgt!

en idd ik mis ook een bepaald persoon hihi :roll:
Afbeelding
mum

Heb ook bewust meteen maar 15 Kg gepakt omdat ik pas over een paar weken echt kan zeggen hoe het gaat, ze voelen in de bak wel een stuk zwaarder als die gebakken brokken, dus ik neem aan dat ie hier ook minder van nodig heeft, de richtlijn op de pedigree verpakking was voor een pup van over de 30 kg 575 per dag, bij prins was het voor een hond van zijn gewicht 480 gram per dag
Ayurveda
Zeer actief

Er zit idd minder lucht in gebakken zoals bij de geexpandeerde brok ;)

en kijk een beetje naar de richtlijn en een beetje veel naar je hond ;)
Je komt er vanzelf achter hoeveel voor jou hond goed is!

suc6 :ok:
Afbeelding
mum

Is Yuri36 er niet meer?
Ayurveda
Zeer actief

mum schreef:Is Yuri36 er niet meer?
:lol:
Afbeelding
summer07
Zeer actief

Wat hier voor ook gezegd is. Kijk een beetje naar de verpakking van de brok en een beetje heel veel naar je hond.

Ik heb bij de eerste hond ook naar de verpakking gekeken en daarmee gevoerd. Bij Elvis ging zoveel mis dat ik op het oog ben gaan voeren. Kijken hoe hij groeid, aankwam of afviel en hoe zijn huid en vacht eruit zagen. Dat doe ik nu ook bij Chica en bij onze logeer hond heb ik dat ook gedaan (dat was een veuls te dikke pup omdat het baasje idd via de verpakking voerde).
Ik doe ook niet alles goed en er zullen vast mensen blijven die vers beter vinden of bij brok zweren. Niks van aantrekken. De adviezen ter harte nemen waar je wat aan hebt en de rest naast je neerleggen. Heel goed dat je nu gaat kijken of hij het op deze brok goed blijft doen. Zeker bij een hond met allergie zie je direct wat het beste werkt.

Ik ben hier gaan expirimenteren omdat ik me dat met Chica kon veroorloven, die vreet alles en kan ook overal tegen. Bij een hond met allergie gaat er een hoop tijd en zorgen in zitten. Hopelijk gaat het steeds beter op dit voer en heeft hij straks heel af en toe nog een terug val. Dat zou fijn zijn. Voor jezelf omdat je je dan niet zo'n zorgen hoeft te maken en voor de hond omdat hij dan een prettig en redelijk gezond leven gaat krijgen.
mum

Amaai wat een ellende weer, Buddha krijgt nu ongeveer 1 week prins brokken en hij heeft de hele week diaree gehad, dus wij weer naar de da maar omdat hij wel nog gewoon eet en drinkt wil ze m nog niks geven, komt volgens haar door de wisseling van brokken dat ie weer aan de race is, als het deze week ook zo blijft krijgt wss wel een of ander middeltje
Ik weet echt even niet meer wat te doen, heb er voor vanavond maar een pakje smuldier kip uitgelegd, we zien wel hoe dat gaat, ik bedoel maar diaree heeft ie nu toch al, ik denk niet dat ik nu nog erger kan maken, tis geen waterdunne diaree maar heeft meer de structuur van vla (sorry voor zij die van chocovla houden)
Ga zo maar weer even wat verse smuldier kopen maar ik baal er goed van
Mojuan
Zeer actief

mum schreef:Amaai wat een ellende weer, Buddha krijgt nu ongeveer 1 week prins brokken en hij heeft de hele week diaree gehad, dus wij weer naar de da maar omdat hij wel nog gewoon eet en drinkt wil ze m nog niks geven, komt volgens haar door de wisseling van brokken dat ie weer aan de race is, als het deze week ook zo blijft krijgt wss wel een of ander middeltje
Ik weet echt even niet meer wat te doen, heb er voor vanavond maar een pakje smuldier kip uitgelegd, we zien wel hoe dat gaat, ik bedoel maar diaree heeft ie nu toch al, ik denk niet dat ik nu nog erger kan maken, tis geen waterdunne diaree maar heeft meer de structuur van vla (sorry voor zij die van chocovla houden)
Ga zo maar weer even wat verse smuldier kopen maar ik baal er goed van
Dat hebben mijn honden ook met geperste brok. En dat wordt niet beter helaas.
Probeer Taste of the Wild eens :W:
Ayurveda
Zeer actief

En toch kan het ook over gaan...
er zijn ook honden die het er wel heel goed op doen.
Ik zou het nog even volhouden, goed opletten dat hij met dit weer genoeg drinkt, zeker nu!

anders blijf je wisselen, je moet het wel de kans geven

vind het wel erg vervelend voor je!
Afbeelding
monique16
Zeer actief

Ongelezen bericht door monique16 »

Sepp heeft ook veel slechte poep gehad en een week lang spuitpoep
hij kreeg pupbrokken van Champ
we zijn hier meteen mee gestopt,
hij heeft dieetvoer gekregen van Royal Canin dat zijn we nu aan het mengen met idd Prins !
De da had liever dat we dat van hun gingen voeren reden in Prins zitten ook groenten en honden eten dat niet. Maar we proberen het gewoon - vandaag hele mooie drollen :E:
Maar....Sepp heeft 2 dagen een pillenkuur gehad, Diarace, dat had ca. 4 dagen nodig om zijn werk te gaan doen.
Wij voeren Prins dus nog niet lang genoeg om er wat van te zeggen.
Wel zou ik het bij 1 ding houden anders blijft zijn buik van streek?
Succes!
mum

Gisteren heeft Buddha smuldier kip als avondeten gehad en vanmorgen heeft hij wonder boven wonder een mooie drol geproduceerd, ik stond zo onderhand te springen van blijdschap
Ik wil het best een kans geven maar na een week diaree en vaak gras eten en kleine beetjes overgeven en de reactie van paulala weet ik nog zo net niet, dan maar rode plekken.
het mooiste zou natuurlijk zijn om brok als ontbijt te geven en als avondmaaltijd vlees
Mojuan
Zeer actief

Ik wil je wel een beetje Taste of the Wild toesturen via de post in een zakje in een envelop.
Dan kan je dat eens proberen.
Die rode plekken zijn ook niet goed, daar moet je vanaf.
Pedigree ging wel goed toch? Ook dat is geexpandeerd, dus dan verwacht ik met Taste of the Wild helemaal al geen problemen.
mum

Ik zal eens een zakje bestellen bij zooplus, klein zakje voor de zekerheid, van die rode plekken heeft hij niet echt last maar het is wat ontsierend op een witte hond, de diaree vind ik eigenlijk erger maar toch bedankt voor het aanbod paulala
monique16
Zeer actief

ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu gaat ?
nog steeds diarree??
Sepp is nu volledig over op Prins en hij heeft echt goeie drollen nu
Hij zal wel gevoelig op zijn darmen blijven ben ik bang
als hij een runderoortje krijgt is zijn poep 1 x slecht maar het herstelt
dus zo'n oortje krijgt hij nog bij uitzondering
een dezer dagen stappen we over naar 2 x voeren en dan wil ik ook smuldier gaan introduceren. Een kennis van ons haalt schapenpens bij een Isl. slager en dan knippen ze het zelf als ik het aandurf ga ik dat ook doen....
mum

Nee, hij krijgt geen prinsbrokken meer, na een hele week diaree en misselijk zijn heb ik m maar weer eens naar de dokter gebracht omdat er ook weer een beetje bloed bij de diaree zat en ik vertrouwde het niet, van de da heeft hij een kuur metrazol gekregen, thuisgekomen heb ik 15 kg prinsbrokken in de kliko gekiept en bij de jumbo een zak pedigree gehaald, en of het nu van de pedigree of van de medicijnen komt weet ik niet maar de diaree was dezelfde avond nog opgelost, dus ik blijf voorlopig even bij pedigree, tis geen supervoer maar mijn hondje doet het er geweldig op
Mojuan
Zeer actief

Heb je die Prins weggegooid???
Ik denk dat je daar best mensen blij mee had kunnen maken, of het dierenasiel...
Beetje egoïstisch vind ik dat, maar goed, te laat om er nog iets aan te veranderen.

Fijn dat het nu weer goed gaat met je hond, en dat hij goed reageert op de Pedigree.
Voorlopig maar lekker zo laten, en wie weet in de toekomst kan je nog eens een andere krokante brok proberen.
Geperste brokken zou ik als ik jou was nooit meer aan beginnen.
mum

Hoezo egoistisch, ik heb ze zelf gekocht hoor
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik zou sowieso wat pro biotica geven nu, en toch een allergie test doen. Pedigree kan voor nu een oplossing zijn maar op lange termijn kan het weer andere problemen veroorzaken..
monique16
Zeer actief

vuile groene pens schijnt toch ook heel goed te zijn,
na een antibiotica-kuur?
mum

we zijn wel aan het zoeken naar een ander merk, van de da moet hij als deze problemen blijven aanhouden een speciaal dieetvoer wat voor een betere vertering moet zorgen, we kijken het even aan, kheb net weer 15 kg pedigree gekocht
Valerie, kun je iets duidelijker uitleggen wat dan de lange termijn problemen zijn, dat kan ik nergens echt terug vinden
Mijn man wil ook het liefst een allergie test, maar aangezien de test rond de 600 euri was wil ik het eerst zo proberen op te lossen, buddha zijn drollen zijn wel opgestuurd naar het lab en worden daar onderzocht en voortaan moet ik ontwormen met panacur, voorheen had ik altijd drontal
De da zei dat zijn darmproblemen ook kunnen komen door zijn poepvreterij en dat strijd ik niet geheel af, volgens haar moeten we een muilkorf kopen maar ik weet niet goed wat voor iets ik dan moet kopen, zag een hele toffe maar ik heb geen idee hoe je de maat bepaalt

En probiotica heeft hij tijdens de kuur gehad en krijgt hij nu nog, ik heb die van de tuinen
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”